{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

ANG at til byde adfærd/trick under træning. {{forumTopicSubject}}

jeg har længe gået og tænkt over, hvordan jeg får min sheltie til at tilbyde en adfærd.

Sagen er min boston tilbyder sig meget, og hvis jeg ikke belønner den en adfærder, tilbyder han en anden adfærd/trick. Min sheltie sætter sig ned og kigger på mig og så går hun til sidst. Hvor min boston vil kæmpe for at få en kiks, jeg har trænet dem næsten ens. Dog har sheltie fået en mindre opdragelse og er blevet opmuntret og belønnet for at være uartig (hun er så mild og når vi går tur går hun næsten altid ved siden af mig uden snor)

Dog er hun meget fremadsøgende på agility bane.
Hvordan kan jeg evt knække koden, til at hun selv tilbyder sig til at lave noget.
Hun gør ikke noget uden en kommando.
Hvad har jeg gjort galt smiley


Kommentarer på:  ANG at til byde adfærd/trick under træning.
  • #2   16. aug 2018 hvordan træner jeg så hende til at hun kan blive lidt mere selv tænkende. går jeg spor. køre hund dem 100 procent selv. men ud over ag hvor vi samarbejder. så snart der mad i farvandet lukker hun næsten ned eller gør hvad hun synes er nemmest. kan ikke belønne på legetøj.


  • #3   16. aug 2018 Det er ikke sikkert at du kan det. Sheltien er vel også lavet til at gøre ting som du beder om, hvor boston er mere selvstændig? Jeg ved ikke om det har noget at sige, det er bare en tanke.

    Herhjemme har jeg to af samme race men de træner forskelligt. Lucky opfanger ting lynhurtigt, men han tilbyder ikke særlig meget, han afventer, hvis jeg er for langsom kan han da godt gøre en ting, men for det meste bliver han bare utålmodig.
    Rosa derimod opfanger ikke ligeså hurtigt og skal have mere hjælp, tilgengæld tilbyder hun alt hvad hendes lille hoved kan finde på, ofte er det mest ting hun allerede har lært, men hun har f. Eks. Lært at vinke ved at hun hele tiden selv gjorde det og jeg så belønnede og så har vi fået bygget lidt videre på det.

    Hunde er forskellige og det er om at finde den metode der virker på den enkelte og så bruge den. Det er også synd hvis hunden bliver frustreret fordi den ikke forstår hvad den skal. smiley


  • #4   16. aug 2018 Du har gentaget et gammelt forsøg med hunde som Scott og fuller står bag smiley

    her testede de hunderacers evne til at arbejde selvstændigt. beagle kunne. sheltie var dårlig til det, kiggede på ejeren og gik

    jeg ville hjælpe sheltien mere dvs sætte kravene til hvad der udløser klik ned


  • #5   16. aug 2018 Vis den dog hvad den skal - den er jo tydeligt ikke interesseret / i stand til at gøre ting selvstændigt.

    Og så prøv med en anden race næste gang - hvis det er selvstændigheden, der ligger på ønskelisten smiley


  • #6   16. aug 2018 Jeg tror ikke, at du har gjort noget forkert. Hunde er bare forskellige. Atlas er på samme måde som din. Han er ikke særlig kreativ, og han bliver hurtigt frustreret, hvis han ikke forstår, hvad der kan udløse klik.

    Vi har trænet en del "Hvad kan du?", hvor alt hvad han gør udløser et klik. I starten klikkede jeg for alt, om det så bare var et lille vip med øret, hovedet der drejede en halv millimeter, kigge et andet sted hen osv. Langsomt er han blevet mere kreativ, selvom han mest tilbyder adfærd han kan i forvejen, og så kan jeg trække mine klik mere og mere. Jeg skal dog stadig finde en god balance, ellers tjekker han ud af træningen.

    Jeg tror aldrig, at Atlas bliver en super fri shaping hund, så jeg er gået på kompromis med min egen overbevisning og er begyndt at lokke ham en del mere. Træning skal være sjovt for os begge.


  • #7   16. aug 2018 så jeg er gået på kompromis med min egen overbevisning

    Det er jo blot en af de ting, der kendetegner en dygtig hundefører smiley


  • #8   16. aug 2018 nemlig. hjælp hunden. lok den og så gerne. metoden skal passe til dyret foran en smiley

    hvis jeg kun frishaper Aslan får han stress.


  • #10   16. aug 2018 Velkommen i klubben, Gaddafi tilbyder hellere ikke adfærd.
    Han prøver at springe op en-to gange efter godbidden og får han den ikke, så går han.

    Han er virkelig dum, den dummeste hund jeg nogensinde har haft...…. smiley


  • #11   16. aug 2018 Czhap Norris er derimod den hurtigst opfattende hund JEG nogensinde har haft smiley

    Det er sindsygt, så hurtigt han indlærer.
    Ja, jeg har også indlært ham anderledes end de foregående hunde jeg har haft, men alligevel ?

    Det er ret imponerende at opleve, hvor lidt der skal til, før han fatter tingene smiley


  • #12   16. aug 2018 Den hurtigst opfattende hund jeg nogensinde har haft, og som har været bedst til at løse "problemer" var Taliban (Dværg Pinscher)

  • #13   16. aug 2018 # 11
    Stort tillykke med det nye brugernavn smiley

    Kunne du ikke sende bare en lille bitte smule af Czhap's hurtige opfattelse til Gaddafi, for det her er virkelig op af bakke.
    Jeg tror aldrig at kræet nogensinde kommer så langt som til en "begynder sweiss"


  • #14   16. aug 2018 #5
    Sheltien var en "prøve" race fordi jeg dyrkede rigtig meget agility og ønskede lidt mere samarbejde og fart end min Boston kunne give. Vi elsker vores lille Esther men hun bliver den første og sidste sheltie her hjemme. Har lært meget af hende men det bliver kun Boston terrier fremadrette her hjemme smiley

    til i andre mange tak for jeres svar, jeg forsætter med at hjælpe hende, (som jeg også gør i forvejen smiley )




  • #15   16. aug 2018 En hund skal trænes/vænnes til at blive shapet. Jeg tænker du er gået for hurtigt frem, da du har trænet sheltien som du trænede din anden hund. Sænk kravene så der ikke skal så meget til for at udløse klikket fra dig, så tror jeg sagtens du kan træne din sheltie op til at blive shapet.

  • #16   16. aug 2018 Jeg forstår godt din undren (måske frustration), men jeg tænkte som det første at metoden så bare ikke passer til hende? smiley

    Nogle gange kan man komme til at blive helt metode-fokuseret i stedet for at se på vores hund.

    Hun fortæller dig at det ikke interesserer hende at træne sådan. Det må hun vel godt synes? smiley

    Dejligt med en hund der kommunikerer! smiley


  • #18   16. aug 2018 Jeg tror ikke hunden fejler noget. usikkerhed eller andet problemadfærd. Jeg tror alle individer skal tilgås forskelligt mht træning

  • #20   16. aug 2018 Min sheltie bliver alt for stresset af “hvad kan du” jeg bruger det næsten aldrig. Kun hvis det er sammen med en genstand som hun kan forholde sig til, så tilbyder hun mange fine ting.

  • Hama
    Hama Online Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #21   16. aug 2018 Kedeligt at denne fantastiske race bliver misforstået " En sheltie er jo en utroligt forsigtig, nærmest usikker hunderace i mange tilfælde"

    Nej den er reserveret, utrolig hengiven, kærlig, lydhør og meget opmærksom overfor sin ejer, og vælger man en sheltie, er man helt sikker på at få en ven for livet.

    Den er utrolig blid, men samtidig er det også en stærk hund, der elsker udfordringer, bruge hjernen og være aktiv.

    En Shelties intelligens gør, at den er fantastisk nem at opdrage. Den kræver ikke mange gentagelser, før den nøjagtig ved hvad man vil have den til.


  • #23   17. aug 2018 Jeg kender kun en Sheltie, og den gør ustandselig, og er ikke et øjeblik i ro.
    Om den er misforstået, eller har en skrue løs, er jeg ikke i stand til at bedømme.
    Til dig Anni vil jeg bare sige: "der er håb forude" smiley
    Da jeg for 12 år siden fik Fifi, var det en drøm, der gik i opfyldelse.
    Klog, dejlig og intelligent smiley
    Fifi forstod alt.
    Da Fifi var 3 år kom Freja til.
    Dummere hund skulle man lede længe efter.
    Seriøst!
    Jeg overvejede flere gange at finde hende et nyt hjem.
    Hold da op, hvor var jeg ked af det ind i mellem, og sur på mig selv.
    Men da hun var mellem 1 og halvandet år begyndte det at ændre sig smiley
    Om hun blev klogere, eller om jeg blev klogere, ved jeg ikke.
    Men jeg ved, at i dag er hun den mest sjove intelligente frække charmerende hund, der findes, helt på højde med Fifi smiley
    Så hold ud Anni smiley




  • #24   17. aug 2018 Hmm..
    At få hunden til at passe på metoden eller metoden til at passe på hunden...

    Det får mig altid til at tænke på hvad fokus er. Resultat eller proces?
    Hund eller menneske?

    Jeg kan huske at jeg måbende konstaterede at en hundefører vandt en kredskonkurrence i klikkertræning. Hunnen kunne ikke lave en blivende dæk. Min jævnaldrende hund i samme race tog en færdselsprøve på samme tidspunkt.

    For mig er det kulsort - og desværre alt for ofte til stor frustration for en hund, når en HF ikke vil eller formår at tilpasse sin træning til hunden.
    Der kan man så overveje hvad positiv træning i virkeligheden er.



  • Hama
    Hama Online Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 247
    #25   17. aug 2018 "Jeg kender kun en Sheltie, og den gør ustandselig, og er ikke et øjeblik i ro.
    Om den er misforstået, eller -har en skrue løs- er jeg ikke i stand til at bedømme.
    "
    Hold da op smiley

    Nu vil jeg ikke gå ind i en diskussion om racen - en sheltie er en gøende race - det er vel ikke hundes skyld, men den gør altså ikke for bare at "gø".

    Det er ikke en lille skøde hund - det er en hyrdehund

    Jeg har tidligere haft 3 fantastiske Schæferhunde
    Nu da alderen skrider fremad, måtte jeg vælge en mindre race og efter mere end 2 års research blev det en Sheltie.

    Og her lærte jeg om et helt andet sind - som bare er så modsat en Schæfer´s.
    Det har været en fantastisk rejse. smiley


    .


  • #26   17. aug 2018 Håber det ok jeg låner tråden...

    Jeg har fået sådan en smart foder dims... Hundene skal trykke på en knap, for at udløse foderet.

    Baby og Melanie regnede helt selv ud, hvordan den fungere, og de trykker løs på den der skide knap. DING DING DING DING.

    Men Thea.. Hun står bare på sidelinjen, og venter på de andre hunde trykker på knappen, så hun kan tage den mad der kommer ud.
    - Og det i sig selv, er vel egentlig klogt nok smiley

    Men hvis jeg fjerner de andre hunde, og forsøger at opmuntre Thea til at trykke på knappen, går alt lys ud på øverste etage.
    Jeg kan simpelthen ikke få hende til at koble knappen sammen med foderet.

    Jeg har vist hende hvordan man gør, jeg har forsøgt fysisk at bruge hendes pote til at trykke på knappen og jeg har forsøgt med shaping øvelser, hvor hun selv skal tænke sig til det.

    Men hun fatter det simpelthen ikke. Hvorfor kan hun ikke se, hvad de andre hunde gør, og forstå hvad det er der sker?

    Og hvordan lærer jeg hende det?


  • #29   17. aug 2018 Jessie, gider du uddybe? smiley

  • #30   17. aug 2018 enig med Jessie.

    lær Thea at berøre en til post it lap med poten.
    før du går et kriterie op skal du have flyd på adfærden. Det kan du tælle. tag 10 godbidder. hin skal gøre rigtigt ved 8 så har du en succesrate på 80 % og kan øge kravet.

    placer derefter lappen på knappen og få hende til at berøre den der. med tryk nok til at maden kommer ud.

    klip gradvis lappen mindre. til sidst er den væk


  • #31   17. aug 2018 Ej hvor fedt! Super! Jeg må hjem og træne med hende! smiley
    Det er sq noget andet at arbejde med mynder, end de 2 pleasere jeg har ellers har smiley


  • #32   17. aug 2018 Ja det er vel lidt som katte tænker jeg?

    Du kan sikkert finde tips ved kattetræning


  • #33   17. aug 2018 Ja lidt tror jeg.. Hun gør absolut ikke noget, med mindre der kommer noget hendes vej også! smiley

    Hun har et ret godt indkald.... HVIS jeg har godbidder med.
    Kommer hun én gang, og hun så ikke får noget for det, så kan jeg godt glemme alt om at kalde hende til mig igen smiley


  • #34   17. aug 2018 Konkurrencer i klikker?
    Næ.. det pågældende sted havde bare en præmie til den, de syntes havde fortjent et skulderklap for forståelse af metoden.....
    Også selvom hunden ikke rigtig havde lært noget...


  • #35   17. aug 2018 Jeg tænker også tit på det der "det er sjovt for hund og fører" .. mja, har du prøvet at spørge hunden smiley

    Folk, der er groet fast i metoder metoder metoder - om dem er der jo blot at sige, "en konkurrent mindre".

    Synd for hundene er det dog, når "midlet helliger målet" ...


  • #36   17. aug 2018 nu har jeg læst alle jeres opslag.

    #19
    hun er klikker trænet og elsker det. Dog er hun den forsigtig type. og det omvendt sheltie hvad der ang mennesker for hun springer i armene på alle. men andre hunde gider hund ikke. hun dufter dem på en meter afstand og så går hun. jeg har sheltie der kun larm vuffer og ikke gør anden når hun bliver forskrækket.
    for at komme tilbage til at shape. klikker jeg to gange for det samme. tror hun kun det er det. og jeg får hende aldrig til selv at gå op i kassen uden vi har øvet det sammen. så er spørgsmålet: jeg vil gerne øge hende selvtillid og gøre hende lidt mere selvstændig. men skal jeg bare samarbejde med hende og så når hun er tryg ved tingen se om hun så tilbyder de indlærte ting.

    et eks. vi skoven har øvet det udløser god bider ved at hoppe op på sten og træstubbe, Boston gør det af sig selv, hvor hun venter på jeg giver lov.


  • #37   17. aug 2018 Jeg vil lige sige hun skal ikke shapes fordi jeg vil det. Jeg ville bare gerne gøre hende lidt mere selvstændig og vil mene at shape kunne være redskabet.

  • #38   17. aug 2018 Krøllet - hvis det er trixie traineren så ligger der vist som jeg husker en del videoer på youtube med det også, omkring hvordan folk starter ud smiley

  • #39   17. aug 2018 Jeg synes godt nok at det lyder til at det omvendte er tilfældet.
    Hvis hun ikke lykkes får hun ikke meget selvtillid....


  • #40   17. aug 2018 Funke, det er sådan en grøn en smiley Haha jeg ved skisme ikke hvad den hedder smiley

  • #41   17. aug 2018 CH du er nød til at udbyde ?


  • #42   17. aug 2018 En anden ting - hyrdehund og selvstændig... det rimer ikke nødvendigvis og helt tydeligt ikke med denne hund.
    Hvorfor ikke tage udgangspunkt i hvad hun er og ikke hvad du ville ønske hun var?


  • #43   17. aug 2018 Krøllet: jeps så er det trixien smiley prøv at søg på trixie memory trainer på Youtube. Jeg er ret sikker på at der dukker videoer op af folk der viser hvordan de begynder med den

  • #44   17. aug 2018 Min sheltie sætter sig ned og kigger på mig og så går hun til sidst.

    Denne situation løser næppe det, du gerne vil.
    Hunden får nul succes, kun frustration.
    Hvordan skulle mere af det gøre den selvstændig?


  • #45   17. aug 2018 CH
    "Jeg kan huske at jeg måbende konstaterede at en hundefører vandt en kredskonkurrence i klikkertræning. Hunnen kunne ikke lave en blivende dæk. Min jævnaldrende hund i samme race tog en færdselsprøve på samme tidspunkt."

    En kredskonkurrence i klikkertræning, hvem afholder det ?
    Og at hunden ikke kunne en blivende dæk, var det metodens skyld ? HF skyld ? Var hunden blot ikke nået dertil i træningen, eller hvordan skal det forstås ?


  • #46   17. aug 2018 CH hvordan vil du så øge hendes selvtillid. f.eks hun ville ALDRIG kunne hyrde. hun er bange for får og ænder. selv om de ignorer hende.


  • #47   17. aug 2018 Ansofie, ved at løfte hende gennem talrige succeser.
    Hjælpe hunden, ganske enkelt. Vise hvad jeg ønsker og belønne massivt for udvist forståelse.



  • #48   17. aug 2018 CH derfor jeg søger råd. og ikke shaper med hende for jeg kan åbenbart ikke finde ud af det, det kunne være der nogen der havde nogle råd til hvad jeg så kan gøre. du får til at lyde som at jeg tvinger hende til det. hvilke ikke er korrekt. jeg søger råd og hjælp.

  • #50   17. aug 2018 Well Labsen, så går vi i gang med afhøringen...
    Jeg ANER ikke hvilket sted... jeg så et billede af pokalen og et diplom.
    Hvad der var skyld i at hunden ikke kunne noget som halvandenårig har jeg heller ingen anelse om, pointen var en anden.

    Et forsvar for klikkertræning er IKKE nødvendigt.
    Anekdoten viser hvordan fokus kan være forskelligt, that's it. Take it or leave it.

    Den der diskussion er komplet irrelevant og ikke en, jeg gider..


  • #52   17. aug 2018 Enig med Rotterne - lav balanceøvelser, parkour, spor, mentale øvelser, som hun skal løse osv. Du kan også anvende en kombination af klik og lok. Det gør jeg tit.

    Jeg ELSKER klikkertræning. Men der er mange veje til Rom smiley

    Lad være med at tænke, at DU ikke kan smiley En rigtig god træner tilpasser sig sin hund. Dette emne viser, at du er en rigtig god træner!


  • #53   17. aug 2018 # 51 jo vi kan lege, men ikke hvis vi træner. det har også taget mig 3 år at få lov at trække tov med hende og det har været igennem min anden hund. jeg har holdt ved med pege og tommel og når hun gav lidt modstand i stedet for at smide slap jeg og vi fejrede at hun havde den. hun kigger underligt hvis jeg vil lege under træning. og jeg kan kun lege på vores matrikel



  • #55   17. aug 2018 Tak Lens. søger nemlig råd, ved hunde er ikke ens og det er min opgave at tilpasse mig.


  • #56   17. aug 2018 Ja godbider fra hånd eller fra en lille taske der ligger ved slut


  • #57   17. aug 2018 Well CH så lad være med at bringe et eksempel, som giver holdninger til en hel træningsmetode på noget du engang har set, men ikke vil komme nærmere ind på.

    Det svare til at jeg skriver at jeg synes brugshundefolk er onde ved deres hunde ! Jeg har engang set en bruge både uhæmmet stød og pig, så derfor mener jeg at ALLE brugsfolk mishandler deres hunde. Sådan et indlæg ville du nok også spørge ind til.

    Men ok, her ender vi jo altid i debatter om klikkertræning og andre træningsmetoder og det er simpelthen så lidt givende, at der ikke kan komme konstruktiv kritik, så ens mindset faktisk kunne åbnes!!
    HG i en nøddeskal - It is getting old.

    Jeg vinger af.


  • #59   17. aug 2018 Labsen, jeg tror du skal læse mit indlæg igen.
    Der står intet om metoden...

    På den anden side - andre har forstået pointen, hvis du ikke gør, så bare ignorer indlægget.


  • #60   17. aug 2018 Jeg tænker ... sådan helt lavpraktisk .. at måske hunden bare skal have lov til at være som den er ?
    Man kan "takke" opdrættere for at lave racen så über-sensitiv, så man ender op med et individ, der ikke rigtigt har glæden ved noget som helst .. men spørgsmålet er bare, om det bliver bedre, ved at forsøge at "presse" den?

    Måske hun ville blive gladere for bare at trisse rundt i sit eget tempo og se på, at du træner med Boston´en ??





  • #61   17. aug 2018 Det svare til at jeg skriver at jeg synes brugshundefolk er onde ved deres hunde ! Jeg har engang set en bruge både uhæmmet stød og pig, så derfor mener jeg at ALLE brugsfolk mishandler deres hunde. Sådan et indlæg ville du nok også spørge ind til.

    Enten har det ikke været en rigtig "brugshundefolk" - eller også overså du bare tæskene og det kogende vand smiley smiley smiley


  • #62   17. aug 2018 smiley smiley

  • #63   17. aug 2018 Ansofie

    Jeg kan godt følge dig, men jeg tror at både du og Esther kunne have gavn af at du slipper alt du synes hun skal.

    Jeg mener ikke at du presser hende men du vil gerne have at hun har lidt mere selvtillid. Prøv at arbejde på at acceptere at hun har den selvtillid hun har.

    Ikke dermed sagt at man ikke skal arbejde på at hunden tackler hverdagen nemmere, men prøv at slippe alt for en stund.

    Esther er som hun er.. Og hun er fantastisk som hun er! Brug en periode dit krudt på at se hvad Esther gerne vil.

    Ikke at du "lærer hende at I kan lege trækkeleg". Hvilken leg VIL Esther? Vil hun lege? Vil hun måske løbe efter en godbid? Vil hun jagte en godbid i din hånd? Vil hun bare have den direkte?

    Brug krudtet på at se hvad HUN vil. Prøv at rette fokus mod at der er intet hun skal lære. Hun skal ikke lære at lege trækkeleg. Hun skal ikke lære at jagte en godbid osv.

    Hun skal lige nøjagtig dét hun vil.

    Går hun, så var det ikke det hun ville. Slipper hun legetøjet så er det ikke trækkeleg hun vil, så hvad vil hun?

    Hvilken træning synes hun er fedt?

    Jeg tror du vil få så meget ud af at afprøve det.

    Det behøver ikke betyde at du ikke kan arbejde på at hun får mere selvtillid, men i første omgang skal I måske bare lige finde hinanden. smiley


  • #64   17. aug 2018 #60 og 63
    Sagen er Esther har været mere modig og selvstændig, men efter vi har fået barn er hun blevet mindre.
    Esther vil gerne løbe ag , men jeg har ikke mulighed for at holde hendes kondi oppe til hun ikke får skader.
    Plus hun vil ikke kigge på boston laver noget, hun blander sig og de ender med at knurre af hinanden.
    Hun vil meget gerne lave noget. Men jeg hjælper hende bare og så må vi gang med spor igen. og så må vi se til foråret om jeg har mere tid til at få hendes kondi op.

    Hun gøer og piver da vi løb ag. men det nærmeste AG er 45 min væk og jeg har ikke mulighed for at træne kondi som før. smiley


  • #65   17. aug 2018 kan du have lidt ag der hjemme indtil baby er lidt større? så kan i gå ud og lave lidt med baby i barnevogn eller i haven mens baby sover.

    måske du endda kunne belønne hende med ag hvis det er det bedste hun ved. fx træne lidt og så give fri over et spring mm


  • #66   17. aug 2018 Nå ja det er lidt af en omvæltning med sådan en bebs smiley



  • #67   18. aug 2018 Som flere er inde på, så er hunde forskellige, og for at få succes må man tage udgangspunkt punkt i den enkelte hund.

    Jeg har selv en ret sensitiv hund, der ikke fungere med fri shaping og leg belønning. I starten prøvede jeg at få min hund til at ville lege som belønning og ære mere selvstændig, jeg havde så mange ideer og forventninger, til os begge. Heldigvis er jeg nået dertil, hvor min hund bestemmer hvad der er god belønning og hvilke metoder der virker, og det kan mærkes, på glæden og fremskridt i træningen.


  • #68   18. aug 2018 Et spørgsmål kom pludselig til mig..

    Er god til fri-shaping = selvstændig i jeres øjne?
    Synes I at man i højere grad træner selvstændighed, når man shaper end når man ikke gør?

    Jeg har egentlig ikke tænkt over det før - men er det ikke dogmet?


  • #69   18. aug 2018 man gør hunden til en aktiv medspiller og klikkertræning med shaping øger selvstændighed og selvværd. Det er ren positiv psykologi i basis.

    gør det så sker det. dine forsøg anerkendes. du forsøger med højere motivation. og hyppigere

    Det giver et stort repertoire af adfærd frivilligt.

    den frivillige del er afgørende for hvorfor det virker på så mange arter. plus timingen.

    om det virker bedre end andet ved jeg ikke men iflg studier er markør træning og belønningsbaseret træning vejen frem

    fordelen med kliklyden er at den er mekanisk og ikke først skal tolkes i hjernen. Det kan du og så finde studier af. tjek fx Karen pryor.

    dygtig er et værdi ord, lyder ikke altid ens osv og skal tolkes

    samtidig anvender du en sekundær forstærker klik som bygger bro mellem adfærd og belønning. ved lokning anvender du en primær fx mad. fordelen ved at anvende en sekundær er at dyret fokuseres på det det gør i stedet for fx maden som kan forstyrre. du får derfor en ren indlæring. og endelig kan du belønne på stor afstand

    metoden stammer fra delfintrænere der fx havde brug for at markere en ønsket adfærd i luften ved spring. og så ved kattedyr er metoden udbredt. Det er langt fra alle arter man kan lokke og fx straffe sig til adfærd ved som man nogle gange kan med en hund

    jeg ved ikke om det besvare det

    jeg har øget masser af dyrs selvværd og selvstændighed via den gennemsigtighed der er i klikkertræning. jeg kan personligt ikke opnå noget der ligner via lokning. resultatet er dyr der kan være alene, forlades i ro, har en højere tolerance for forskellige ting og er mindre utrygge

    ved katte fx hvor to slås i samme hjem har jeg blot ved at klikke den ene ændret dens fremtoning så den anden ikke længere angriber

    tjek også click to calm fx som er i familie med disse ting


  • #70   18. aug 2018 Du beskriver netop dogmet, Lens.
    Det kender vi jo alle.

    Men passer det...

    Hvad er en selvstændig hund?


  • #71   18. aug 2018 mine erfaringer er baseret på praksis. og omhandler langt fra kun hunde og studier plus andres erfaringer verden over bakker det op

    Jeg tror ikke jeg forstår dit spørgsmål
    vil du uddybe?



  • #72   18. aug 2018 Man siger - jvf. dit tidligere indlæg at shaping giver selvstændige hunde.

    Min oplevelse er, at succes (især ved tiltagende udfordrende opgaver) giver selvstændighed om det er shapet eller ej.

    Men alt afhænger af definitionen af selvstændighed.
    Hvis det ensidigt måles på om den tilbyder adfærd er det klart at man synes at shaping giver selvstændighed og er bedst til det.

    Men jeg tænker at selvstændighed rækker langt videre end det - og der har shaping næppe en fordel i forhold til andre metoder, der giver hunden succes.

    Selvstændighed findes jo altså i høj grad hos hunde, der aldrig trænes.






  • #73   18. aug 2018 Min søn bliver snart 2 år. (har desværre et barn der aldrig sov og så han sensitiv og så jeg alene over 200 dage om året)
    vi har desvære kuperet grund, så der ikke rigtig mulighed for ag i haven.
    men vi kan lave en masse ting nede i skoven på vores gåture og så starter svømningen op igen til efteråret smiley


  • #74   18. aug 2018 Hvad er en selvstændig hund

    I mine øjne er en selvstændig hund en hund, som selv kan tage beslutninger og som er god til at løse problemer.
    Eksempelvis, hvis man er i gang med en eftersøgning, evt spor og jeg som hundefører vil have hunden til at søge i en anden retning end hunden vil, så skal den selvstændige hund, hvis den har ret trodse hundeføreren og arbejde/ søge i den retning den mener er rigtig.


  • #75   18. aug 2018 Godt eksempel, Anni!

  • #76   18. aug 2018 En hund der tilbyder en masse forskellige ting/adfærd, hvis man står med en godbid er i mine øjne ikke selvstændig.
    Det er jo tillært adfærd, da den har lært, at den på et eller andet tidspunkt rammer rigtig og at det udløser godbiden.
    Hvor er selvstændigheden henne i det ?


  • #77   18. aug 2018 # 69
    Jamen Lens, det har da ikke noget med selvstændighed at gøre, det er jo tillært ….


  • #78   18. aug 2018 Når Cof står og brænder sit, dæk og stå af ganske frivilligt er det udpræget tiggeadfærd.

    Hverken selvstændigt eller ikke selvstændigt smiley


  • #79   18. aug 2018 Så selvstændighed kan ikke være tillært?

    Det mener jeg det kan.


  • #80   18. aug 2018 ch omtalte kat fx tiggede fx ikke. dens fremtoning var ændret.

    Det samme med flere af mine andre eksempler i mit indlæg. at kunne disse ting, at Mestre dem, er ikke at tigge


  • #81   18. aug 2018 Selvstændighed er for mig noget der kan rykkes på med erfaringer. Det kan blive bedre, det kan blive værre.


    Tillæres - det tror jeg ikke. Men selvstændig adfærd kan helt sikkert tillæres. Også ved hunde, der er aldeles uselvstændige.
    Lidt ligesom kontakt.
    Der er stor forskel på kontakt og kontaktøvelser.


  • #82   18. aug 2018 Så du skelner mellem hvad? selvstændighed og selvstændig adfærd?

    Det har jeg ikke overvejet. jeg har svært ved at se forskellen på de to.Jeg gør det der virker

    videnskaben bakker det op. mener du de tager fejl så?

    Anni at en hund kan udvise intelligent ulydighed som jeg kalder det betyder jo ikke at frishaping ikke virker øgende på selvstændighed


  • #83   18. aug 2018 ch du skal huske at metoden anvendes ved langt langt flere arter end hunde. faktisk tror jeg hunde færreste i antal

    mange andre ting øger selvstændighed. men er det nyt? ikke for mig. Jeg bruger en vifte af redskaber


  • #84   18. aug 2018 Skal jeg huske det?
    Jamen tak for anvisningen. smiley

    Jeg tror bare jeg tager den reflekion et andet sted smiley

    Beklager forstyrrelsen i tråden.


  • #85   18. aug 2018 Selvstændighed er da netop den hund der tænker “hold op min ejer er kedelig i dag, hun gider slet ikke vise mig noget aktivitet i træningen, så jeg kan vise hende hvor god og dygtig jeg er.. jeg går og finder på noget andet jeg synes er sjovere.. hov en busk jeg kan tisse på.. det gør jeg lige..”

    Min Asger Er da langt mere selvstændig end mynte. Og han tilbyder ingen adfærd udover frys, hvis ikke han vejledes. Mynte tilbyder gerne alt hun har lært.


  • #86   18. aug 2018 men ginne at der er forskel mellem individer er jo ikke nyt? jeg savner en uddybning af det der ønskes debatteret.

    kattedyr er også ret selvstændige og havpattedyr... og?

    kan selvstændighed ikke være tillært?


Kommentér på:
ANG at til byde adfærd/trick under træning.

Annonce