3.122 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Hund fatter ikke at gå i snor Hund fatter ikke at gå i snor

Jeg har fået en cocker spaniel på 3 år, og hun har ingen ide om hvordan man går i snor.
Hun trækker helt vildt, og har nu prøvet i en uge at stå stille hver gang hun trækker, og så går vi igen når hun løsner snoren. Men vi når aldrig nogle vejene, og det er som om hun ikke fatter hvad det er det går ud på, hun ligner bar en hund der tror at jeg bare stå fordi jeg skal noget, og ikke fordi hun trækker. Hun har ikke forbedret sig det mindste på den uge, og er ved at miste tålmodigheden, og syntes også det er synd for hende at hun ikke kommer ud og gå sådan rigtig, fordi vi skal stoppe hele tiden... HJÆLP en go ide til en alternativ måde?

PS. hun har sele på smiley

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 480 kr.
  • Forhave og baghave 1.100 kr.
  • Vvs til installation af opvaskemaskine 800 kr.
  • Diverse håndværksopgaver 2.200 kr.
  • Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Fjern asbest tag 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund fatter ikke at gå i snor
  • #1   28. aug 2012 Kender hun til klikkertræning? Så brug klikkeren til at forstærke adfærden når hun ikke trækker.

Men vil sige, at en uges træning ikke er meget, når hunden har trukket hele sit 3-årige liv. Der skal mange flere uger til smiley

Prøv evt. at begynde at bakke, når hun trækker frem for bare at stå stille. Lad være med at sige noget, bare bak bagud. Ros hende og gå først videre når hun har fokus på dig.

Held og lykke, det skal nok blive bedre, men du må hænge i meget længere end en uge smiley

• #2   28. aug 2012 Jeg tror også, du skal væbne dig med en hel del mere tålmodighed :).

Hvad med at melde dig på et hold for voksne begynderhunde? Vi skal starte med Polly her i september, fordi der var mange ting, vi ikke lige fik trænet, da hun var hvalp, så nu tager vi den helt forfra.

Flere af de steder, jeg har kigget efter hold til hende, har der faktisk været decideret gå-pænt-i-snor hold

• #3   28. aug 2012 Hunden har formentlig aldrig lært at gå i snor, så du skal gøre som om det er en hvalp.
    Start hjemme i stuen, sæt snor i halsbåndet. Fang hundens opmærksomhed og gå rundt. Vend om hver gang der trækkes.
    Først når I har 100% succes hjemem, går i ud. Der gør i ligesådan.

• #4   28. aug 2012 Malene
    Man kan vel dårligt vente med at lufte sin hund til den har lært at gå pænt derhjemme?

• #5   28. aug 2012 Det gjorde min også da jeg fik ham, der var han 8 måneder. Jeg gjorde simpelthen det at vær gang han trak, så sagde jeg "trække" og stoppede op, indtil han satte sig ned. Først når jeg var kommet op på siden af ham fik han lov til at gå videre, i starten gik der 2 sekunder, og så trak han igen, og i det sekund han trak sagde jeg´"trække" og stoppede op igen.

På den måde fandt han hurtig ud af at det var ham der gjorde noget, og lærte at når jeg sagde "trække" skal han slappe af. Tilgengæld har jeg lært ham komandoen "ryk ind" - det er til hvis han går i flexiline, og jeg synes han kommer for langt væk, så skal han komme tættere på mig. Men den fungerer også i almindelig snor, når jeg kan se at han er tæt på at trække smiley

MEn husk: En masse tålmodighed skal der til!

• #6   28. aug 2012 Det er nok fordi jeg har aldrig har prøvet at træne en voksen hund før, for en hvalp forstår bare lige hurtigere hvad det hele går ud på, men jeg må jo bare have tålmodighed.

Syntes lige hun skal falde til inden jeg begynder til træning, vi skal lige lære hinanden at kende, for hun har kun været hjemme ved mig i en uge.

Men vil prøve det med at gå nogle skridt tilbage, det kunne godt være det fungerede, for hun stikker bare næsen i jorden og så kan jeg stå der i 5 min. før hun kigger op på mig. Man er vel en jagthund smiley

• #7   28. aug 2012 gi hende snuderem på og lære hende at det er sjovt og hyggeligt at gå ved siden af dig evt med klikkertræning. det gjorde jeg ved chester, for han var så helt ustyrlig i remmen, den var altid strakt og han fløj rundt "1meter" oppe i luften med mega energi. jeg brugten snuderemmen i ca 2 mdr og så behøvede han den ik mere.

• #8   28. aug 2012 Jeg ville begynde at klikkertræne hende og så have masser af guffer med på turen.
    Start med at få hendes opmærksomhed - klik - godbid - ros og så gå. Når hun kiggger op på dig igen - klik - godbid - ros og gå.

Når hun opdager at hun skal være opmærksom på dig, så vil hun stoppe med at trække. Sådan kan i gå et stykke, hvor hun så kommer hen til at sted, hvor hun kan snuse lidt runt, tisse osv. Når I går videre er det kontakt - klik - godbid - ros og gå.

Det bedste vilel være at I meldte jeg på et hold evt fot klikkertræning ellers et begynder lydighedshold, for der kan du få noget kvalificeret hjælp.

• #9   28. aug 2012 Du lufter da hunden i haven, uden snor.
    Hvis du går tur i snor, før hunden har lært det, vil du sænke din chance for succes konstant. det er to skridt frem, og to tilbage.

• #10   28. aug 2012 Malene, er nød til at spørge: Skal hunden så kun i haven indtil den har lært den?
    Nu ved jeg selvfølgelig ikke med TS, men min have er ret lille, så havde jeg gjort sådan, var min hund blevet skør tror jeg.

• #11   28. aug 2012 Malene - Jeg er fuldstændig enig i, at hvis man har en stor have, så er dit forslag rigtig godt. Så vi må håbe, at TS ikke bor i lejlighed smiley

• #12   28. aug 2012 Malene - hvad så hvis man ingen have har?

• #13   28. aug 2012 Anne: Jeg vil også råde dig til klikkertræning. Det er jeg begyndt på med min husky og hun bliver bedre og bedre til ikke at trække. Men lige nu øve vi kun indendørs.
    Når din hund skal ud og lave, så kan du vælge et bestemt sted tæt på dit hjem, altså et mindre område, hvor du opholder dig indtil hun har lavet noget. På denne måde kommer hun stadig ud og får lavet det hun skal, men I får ikke ødelagt træningen.
    Det er bare et foreslag smiley

• #14   28. aug 2012 Jeg har en meget lille have, men jeg går den samme tur hver dag, for ikke at friste hende til at trække alt for meget i snoren. Men kører ud i hunde skoven hver 2. dag og slipper hende fri, så hun får brugt noget af hendes energi.

Men det handler nok bare om tålmodighed og træning smiley

• #15   28. aug 2012 Når hun trækker kan du også vende om og gå en modsatte vej, og så når der er kontakt mellem jer, så vend om igen, så i går den vej i skal. og husk at belønne rigtig meget! Det hjælper smiley

• #16   28. aug 2012 Tror jeg vil prøve det med at bakke eller gå den anden vej, for hun forstår slet ikke det med at vi stopper.

Tak for svarene... og måske lige så meget støtten til at holde tålmodigheden smiley

• #18   28. aug 2012 Anne Mette
    Jeg ville nu ikke tøve med at melde mig til et hold med hende. At gå til træning er vel (IMO) den bedste måde at lære hinanden at kende og få et godt forhold og god kontakt

Malene
    Nu er det jo ikke alle, der har en kæmpe have eller en have overhovedet smiley

• #19   28. aug 2012 Kunne godt være jeg skulle overveje at begynde til træning allerede nu smiley

• #20   28. aug 2012 Det, der ofte går galt ved stop-op-metoden er, at man ikke er tydelig nok og at det derfor ikke står klart for hunden, hvad man ønsker og ikke ønsker.

Det skal være FULDSTÆNDIG tydeligt, at du stopper, når der er træk i linen. Og du skal være ligeså hurtig til at gå frem, når der ikke længere er det.

Jeg har selv benyttet mig af at lukke øjnene og koncentrere mig om at føle linen....

Men det tager stadig måneder. Efter en uge skal man ikke forvente forandringer.

• #21   28. aug 2012 Nu er min træningsmetode kun anvendelig hvis man har have, for den er præget af, at jeg ikke mener hunde hører til i lejlighed smiley

Metoden har jeg lært hos Danmarks eneste hundelytter, og den fungerer.
    hvis man bor i lejlighed, vil det tage længere tid. Men der skal være 100% konsekvens, husk det.

• #22   28. aug 2012 Anne Mette
    Det synes jeg, du skulle. For mig i hvert fald, bliver jeg nemt i tvivl om små detaljer, hvis det er metoder, jeg har læst mig til og så er det altså nemmere at have en, man kan spørge når man lige præcis står i situationen. Desuden er der gerne en masse, man ikke selv er opmærksom på, man gør helt ubevidst. Der synes jeg også, det er utrolig givende at have en til at se på og rette til.

• #23   28. aug 2012 Malene
    Det er jo en helt anden diskussion, men fakta er, at langt fra alle hundeejere har en have, der er stor nok til, at hunden kan nøjes med at være der i uger eller måneder

• #24   29. aug 2012 Jeg stoppede også op med min... Det eneste resultat var at han lynhurtigt lærte at sidde pænt så snart jeg stoppede, for derefter at trække som en hest så snart vi begyndte at gå igen:(

Så vendte jeg om, som Carina P nævner det, hver eneste gang han trak..... Det virkede! Det tog tid og kom ikke på en uge, men nu trækker han ikke mere:)

• #25   29. aug 2012 Syntes ofte en sele byder hunden at trække... Men syntes også du skal melde dig til et træningshold. Du kan jo bare melde ud at hunden er ny og du måske de første gange ikke træner hele timen.
    Men din hund lære jo at få focus på dig selv om der er en masse forstyrelser.

Kommentér på:
Hund fatter ikke at gå i snor

Annonce