{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe agility
  • #1   5. okt 2012 Jeg gik til præ-agility med Alba, og det gjorde jeg i vores lokale DcH klub. Du kan da finde den DcH klub der ligger tættest på dig og høre om de ikke har sådan et hold.

  • #2   5. okt 2012 De klubber der lader hvalpe træne den slags ting er bestemt så ikke gode klubber!

    Hunden BØR være udvokset før man starter til den slags.. med mindre man altså gerne vil opleve en masse skader og evt må aflive sin hund i en ung alder..

    Jeg startede selv med min første hund ALT for tidligt.. han blev så kun 9½ pga slidgigt i knæleddende.. ;-(

    I stedet for at starte på sådan noget kan man hjælpe sig selv ved at træne kontakt og kropssprog som er langt vigtigere at lære først.

    Jeg synes personligt der burde være et krav om at man slet ikke måtte starte agility før hunden var 2 år hvor de normalt er udvokset.. så ville man få mere stabile hunde og de ville være stærkere fysisk..


  • #4   5. okt 2012 Jeanette.
    hvalpe tager da bestemt ikke skade af at lærer slalom, tunnel osv.
    det er da bare rigtig godt hvis de i en tidlig alder lærer at færdes på banen, og lærer glæden ved agility.
    man kan jo ikke forhindre hunde i at hoppe rundt før de er 2 år.


  • #5   5. okt 2012 jeg kan nu heller ikke se hvordan tunnel, slalom og forskællige skift skulle kunne skade mere end alt andet hvalpetræning.

    Så håber nogle kender et godt sted


  • #6   5. okt 2012 Jeg er ikke enig.. for hunden er ikke fysisk klar til de vrid som der kommer... og til info SLALOM er det VÆRSTE man kan lave med en hund hvis ryg IKKE er udvokset!!!
    Det ved en seriøs træner også godt.. til info.. jeg er selv træner og ved hvad anatomi hunden har;-)

    Jeg lader ikke nogen hvalpe springe andet end hvis de frivilligt laver noget selv.. jeg bruger tiden til at lære dem andre ting.. så som at træde på forskelligt underlag der ligger på jorden bla.. og kontakt som er langt mere vigtigt..

    En ting er hvad hunden selv gør på egen hånd.. noget andet er hvad mennesker vil have dem til.. og vi mennesker bliver drevet når ting går godt til at presse hundene mere og mere og så glemmer man hundens alder..

    Glæden ved agility.. hmm.. det er vist menneskets glæde mest.. for uanset hvad man laver med hunden vil den nyde det.. jeg har været konkurrence deltager på landshold selv så ved hvad jeg taler om.. og har SET hvad for tidlig agility kan gøre.. men hvis I ikke vil have jeres hunde bliver så gamle.. så start da bare og træn løs.. Jeg synes bare det er synd I ikke ved at hundens fysik ikke kan tåle sporten når den ikke hænger ordentlig sammen fysisk endnu.. Det vil svare til at sende et barn ud og løbe marathon.. det er logisk det ikke er sundt ikke?


  • #8   5. okt 2012 jeanette,
    "Glæden ved agility.. hmm.. det er vist menneskets glæde mest.. for uanset hvad man laver med hunden vil den nyde det.. " ej det er altså pjat. måske for din hund, men ikke for mine. mine er ikke vilde med alm. lydighed, det er sq lidt for kedeligt hvis man ikke skal løbe samtidig. men agility, hvor der er fart på, det elsker de.

    "men hvis I ikke vil have jeres hunde bliver så gamle.. så start da bare og træn løs.. "
    så hvis min hund springer i en alder af 0,5-1 år, så dør den tidligt.?


  • #9   5. okt 2012 Kaido har gået til agility fra hun var 10 uger.

    Vi brugte tid på fremadsendelse, targetøvelser, tunnel, pose. bomme lagt på jorden, balancen lagt helt ned. Man træner jo ikke mere end et par minutter ad gangen med så lille en hvalp.

    Slalom kom hun først på da hun var et år og det samme med spring. Vi går kun til hyggeagility, så springene er ikke højere end at alle hundene kan komme over dem fra de mindste chi`er til de støste labber smiley


  • #10   6. okt 2012 Altså nu skrev jeg med vilje præ-agility - det er ike kdet samme som agility.
    På vores hold lærte vi at bruge klikkeren, vi lærte at bruge targetstick, vi lærte at bruge touchpladen og ja så løb de igennem tunellen, posen og på babybalancen.
    Spring, vippe, stort A osv brugte vi slet ikke, men vi lærte hundene højre, venstre at gå rundt om 1-2 pinde som en start på slalom.

    Jeg kan slet ikke se det skulle være skadeligt for en hvalp/unghund at deltage på det plan!!


  • #11   10. okt 2012 Jeg er ikke enig med jer.. jeg har lavet MANGE forskellige ting med mine hunde og vigtigst for dem var at VI arbejdede sammen..

    Min erfaring siger bare at der er ALT for mange hunde der bliver skadede fordi ejerne ikke evner at begrænse sig fordi DE synes det er sjovt.. hundene vil gøre ALT vi beder dem om.. jeg har bordere.. de synes også det er sjovt at jagte biler.. bare ikke noget jeg vælger at tillade fordi de ikke overlever;-)

    Og jeg forstår ikke hvorfor man SKAL ud og starte noget der burde vente til hunden er udvokset når der er SÅ mange andre ting man kan lave som vil give en langt bedre base inden man starter på AG..

    Jeg ville ikke selv tillade nogen at lave AG med en hvalp hos os.. derimod ville jeg give andre øvelser hvor kontakt og styring er i fokus.. og feks er RALLY langt bedre at starte med.. her er også fart på.. hvis man træner det ind;-)

    Jeg har trænet og undervist alt for mange år til at synes at agility er smart at starte med en hvalp.. og jeg har set ALT for mange skader opstå hvor hunden så er endt med varige men.. fordi musklerne og knoglerne ikke har været NOK udvokset.. jeg ville hellere starte med at svømme med en hvalp for at bygge muskler op.. jeg forstår ikke hvad det er folk skal nå ved at starte på ag for tidligt.

    Og jeg siger bare at der er LANGT større sandsynlighed for at hundene får skader.. som IKKE bliver helet fordi musklerne ikke er udviklet ordentligt endnu.. hvis man starter med AG for tidligt. Men hver sin lyst. Jeg har bare mange års erfaring i dette.. og jeg har selv SOFT agility kørende.. derfor ved jeg MEGET om skader og hvordan de opstår.. særligt med unge hunde og ejere der ikke har erfaring nok;-)


  • #12   10. okt 2012
    Jeg tror jeg venter til han er 1 år, der skulle han så også være udvokset han er en mellem puddel. Så ind til det må det bare bliver hvalpelydighed der trænes smiley


  • #14   10. okt 2012 Jeanette: når du nu ved så meget om skader, vil du så ikke fortælle os andre uvidende om netop hvilke momenter i præagility som du mener er skadeligt for hunden? Hvilke vrid er det fx du snakker om, hvor kommer de vrid ind i billedet?

  • #15   10. okt 2012 Jeg er også uenig med Jeanette - og jeg kunen også godt tænke mig en forklaring på, hvad det er der er så usundt ved eks tunellen, posen, babybalancen osv, som man bruger til sandkasseholdene?

    Og så må jeg da sige, at jeg går til agility i en klub med dygtige trænere, der har en meget godt viden omkring, hvornår hundene må gøre hvad.
    På sandkasseholdene træner man jo kun deløvelser, dvs hvalpen skal måske gå igenne to pinde, den skal ikke gå en slalom med 12 pinde, for det vil betyde at den får for mange vrid i rygen.
    ,


  • #16   12. okt 2012 Lad for Guds skyld slalom være!! En hvalp skal bestemt ikke udsættes for de vrid der er i kroppen ved en slalom!!
    Lav touch og læg felt forhindringerne ned og lær hvalpen at den skal blive på felterne og tunnel og pose skader bestemt ikke smiley


Kommentér på:
Hvalpe agility

Annonce