{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.979 visninger | Oprettet:

Endnu en angst hund tråd... {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg udvidede for et halv år siden, familien med en border collie. Han var på daværende tidspunkt et år. Han er købt fra avler, så han har kun haft et hjem før os.

Han var fra starten af meget angst og er det stadig. Hans angst udformer sig i at han er bange for... Ja, temmelig meget alt. Mest lyde og mennesker. Han kan ikke gå tur, han får panikanfald så snart han er udenfor, ryster, stresser, og går helt kold. Han vil helst slet ikke udenfor. Indenfor bliver han også angst, hvis han kan høre stemmer udenfor. Og nogen gange bare uden grund.
Hans angst er virkelig voldsom og dominere hans liv fuldkommen.

Indtil videre er prøvet:

Alm. træning, problemløsning, næseopgaver, selvtillidsøvelser. Træning hos alm. trænere, adfærdsbehandler, stort gennemtjek hos dyrlægen og tjek for epilepsi (som viste at han intet fejler fysisk), kiropraktor (som intet fandt), akupunktør (stort set ingen effekt), clairvoyant, naturmedicin (zylkene), thundershirt. Han blev for to uger siden sat på noget angstdæmpende medicin ved navn clomicalm, det skulle tage 3 uger inden der har fuld effekt, indtil videre har det ingen effekt... Så har han også gået til agility de første 5 måneder vi havde ham, det holder vi dog pt. pause med... Jeg tror det var det hele...

Hvad kan vi mere prøve? Vi er ved at løbe tør i idéer... Dyrlægen anbefaler at vi snart overvejer at stoppe, for han har det virkelig ikke godt som han har det nu, og det overvejer vi også... Men vi vil bare gerne give ham alle de chancer der er, hvis nu han på en eller anden måde kunne få det okay. Han behøver ikke ligefrem strutte af selvtillid, bare han kan komme på en luftetur uden at angstanfald og kan have et godt liv.

Endividere skal det siges at vi bor i en lille by, i et stille kvarter. Så det er ikke fordi det vælter med larm omkring os på gåturene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu en angst hund tråd...
  • #1   23. okt 2012 Hold da op, det lyder voldsomt.
    Jeg tænker, at han enten er ødelagt godt og grundigt af opdrætter og ellers har en en defekt i hjernen.
    Selvom racen er kendt for at være signalfølsom og nem at ødelægge, så er vi jo meget langt fra en normal variation her.
    med alt det I har forsøgt uden held, så ville jeg også sige stop - for hundens skyld. Det må ikke være sjovt at have så tyndslidte nerver.


  • #3   23. okt 2012 Vi skifter ikke hele tiden =) Vi stoppede med agility, fordi han skulle ud på en stressende tur og fordi han var angst på banen.
    Han har netop et fast skema, med korte velkendte ture... :o) Vi har fulgt træningen fastlagt af adfærdsbehandleren i et halvt år nu... Så det vil jeg ikke sige er hurtig opgivelse af en ting :o) Dyrlæge tjek, kiropraktor osv. er jo ikke skift af hans dagligdag...

    Dyrlægen sagde clomicalmen skulle have fuld effekt efter 3 uger...

    Af selvtillidsarbejde for han netop nemme problemløsningsopgaver, som giver ham en succes. Næsearbejde, der får ham til at kunne arbejde selvstændigt og så elsker han at klatre, og det er en af de få ting der giver ham et selvtillidsboost (selvom det desværre er ufattelig kortvarigt), så det gør vi en del af. Minusset ved det er så bare at vi skal temmelig langt væk hjemmefra for at kunne klatre.
    Og så har han gået til agility, netop fordi det giver mange hunde selvtillid. Han gik der i 5 måneder.

    Han er bange for stille musik.


  • #4   23. okt 2012 (Eller, han reagere med utryghed på alt musik generelt. Både stille og normal musik).

  • #5   23. okt 2012 Når ja, jeg tror ikke opdrætteren har gjort noget galt, for de har også stadig hans bror og han er normal... smiley Og ham her skulle ellers have været den der var mest fremme i skoene i kuldet da de var små. Hvilket gør det endnu mere mærkeligt at han nu er den med angst.

  • #8   23. okt 2012 Han er ikke bange for at køre bil. Det er en af de få ting han er okay med :o) Heldigvis.

    Når der er stemmer i fjernsynet flygter han ind i et andet rum.

    Vores have er han desværre også bange for :o( Temmelig meget endda.

    Men et klatrestativ i haven var faktisk ikke en dårlig ide. Så kan han da i hvert fald have noget der er sjovt i haven og så kan vi gøre det til en del af vores rutine.
    Vi har spring og tunnel, men han er bare ikke så vild med det.

    Har du nogen ideer til hvordan man laver sådan noget klatring i haven? Normalt får han lov at klatre i træer, på skrænter og sten...


  • #9   23. okt 2012 Vi har set hans kuldbror ude i den virkelig verden efter vi fik vores :o) Broderen er helt normal der. Desværre lader opdrætter til ikke at ville svare os nu...

  • #10   23. okt 2012 Jeg havde givet den stakkels vaps fred. smiley

  • #11   23. okt 2012 puha, jeg synes virkelig i har prøvet alt hvad man overhovedet kan forlange og mere til.. og spørgsmålet om hunden overhovedet er tjent med at være i verden hvor han ser alt som en trussel. Det må være forfærdeligt at være så bange.:(

  • #12   23. okt 2012 Ja Sarah, jeg er slet ikke i tvivl om at han lider som han har det nu :o( Det gør virkelig ondt at se på :o(
    Det gør også bare dilemmaet så meget større, hvor meget mere vi skal prøve og hvor meget mere det er fair for ham at prøve smiley Hvis han i det mindste var glad indenfor og i haven, så havde han da lidt livskvalitet at køre på imens... smiley


  • #14   23. okt 2012 Vi har slalom men han hader simpelthen slalom =) Opdrætter havde taget hans kuldbror med til agility hvor vi gik =) Og hvor vores hund var angst. Så vi så dem i samme situation :o)

    Tusind tak for klatre/spring ideerne! :o) De er gode! smiley


  • #15   23. okt 2012 Trust: jeg synes også vi er ude i en debat der hedder hvad er fair for jer? Hvor meget længere skal i fortsætte, har i ikke fortjent en hund der kan alle de ting i gerne ville? skal i leve med alle disse hensyn i 10-17 år? Hvor længe kan i fortsætte uden resultat? jeg ved beslutningen er svær at tage, men husk at på den anden side er han ikke bange.. smiley Kram

  • #17   23. okt 2012 Trust: Hvor er jeg ked af at høre om jeres Border dreng. Jeg har selv en noget nervøs Border - dog slet ikke i jeres kategori, men alligevel....

    Vores Balou er også bange. Han er helt ekstremt bange for torden og fyrværkeri, men det er trods alt årstids- og højtidsbestemt, så det kan vi klare. Det, der er problematisk hos os, er, at han er bange for en paraply, der bliver slået op under vores gåture, velcrobånd i jakken der siger riittsssh, plastikposer der blafre i vinden mv. Og så er han også bange for ting, kun han kan se eller lugte, og her er det, at det bliver svært.

    Vi har ikke tilnærmelsesvis forsøgt alt det, I har, men trods det er Balous angst blevet mindre udtalt. Det, vi har gjort - og det her er meget sværere end det lyder - er, at vi selv er HELT HELT rolige (vi, eller jeg i hvert fald, er selv blevet påvirket, når der er en lyd, som jeg ved, gør ham bange), når der sker noget. Ikke kun rolige uden på, men vigtigst af alt også inden i.

    Grunden til, at vi fandt ud af, at dette gjorde en gigantisk forskel, var, at min voksne søn passede Balou, da vi var på sommerferie. Sønnen er det roligste menneske, jeg kender, og hans ro må have smittet af på Balou. Således har vi nu en hund, der kun stresser og bliver nervøs 1/10 af, hvad han ellers plejer.

    Jeg er overbevist om, at hunde kan mærke selv de allermindste sommerfugle i vi ejeres maver, og på nervøse hunde har dette katastrofale følger. Jeg siger ikke, at dette kan hjælpe jer, men hvis I har ondt af jeres hund (du skriver, "Det gør virkelig ondt at se på" ), så er det min overbevisning, at dette forstærker hans angst.

    Forsøg frem for alt at være hans rolige sikre base.

    Håber denne lange smørre giver mening, og så ønsker jeg jer al mulig held og lykke med ham og de beslutninger, I træffer omkring ham.


  • #18   23. okt 2012 Min store respekt for al det I gør for jeres hund. Det er en kæmpe indsats

    Det må være så svært at leve med så bange en hund - og hvornår er nok nok

    Det har I kun selv svaret på.

    Jeg ville nok spørge mig selv - og svare mig selv helt ærligt - er hans adfærd sådan, at jeg er irriteret på ham. Og hvis svaret er ja - så påvirker det jo ham og en negativ spiral er igang.


    Det kræver en ærlig dialog med sig selv og tage beslutningen derfra - og det er måske, at han skal have fred.

    Mine bedste hilsner


  • #19   4. nov 2012 Kiks er jo født ude og jeg har også snakket med dig om det, at det er en rigtig stor risiko, at tage en voksen hund til sig, der ikke er vant til, at bo tæt på mennesker. At han oveni købet er lidt tilbage, er super ærgerligt.

    Husker ham ikke som angst, han løb fint rundt med de andre hunde i HA, dog bare uden at blande sig.
    Men hvis det er blevet værre.... Øv..

    Jeg har selvfølgelig ikke set ham siden du gik i HA, men der var han da ikke angst? Hvis han havde angst på den måde, ville han ikke være i stand til, at løbe med dig smiley Og du fandt da også frem til legetøj, virker det slet ikke mere?

    Jeg synes du skal træne tricks og jo mere han kan inde, så rykker du ud i haven - Ud på vejen - Videre ned ad vejen og sådan smiley

    Håberaltså ikke du skal igennem sådan noget igen! smiley


Kommentér på:
Endnu en angst hund tråd...

Annonce