1.142 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

at gå spor. med hvad? at gå spor. med hvad?

Hej smiley
Jeg vil jo rigtig gerne gå spor med min chihuahua Emma, MEN
jeg har fået at vide jeg skal bruge blod fra klovbærende dyr. Noget krondyr, men jeg kender ingen jægere eller har sådanne kontakter.

Eller okseblod, men jeg har spurgt ved flere slagtere og det er ikke noget de vil hjælpe med at skaffe :S
Så nu synes jeg det hele er blevet MEGET besværligt.

Hvor får jer der går spor blodet til det fra? Eller bruger i noget andet der er nemmere at skaffe??
Jeg havde aldrig troet det skulle være så svært at komme igang med smiley Når så mange nu gør det.

Hjælp? smiley
Det skal helst ikke koste en formue at få fat i. Jeg fandt et sted, man kan købe noget blod hos en jæger, men det koster 300 kr. pr. 250 ml. og det synes jeg er rablende sindsygt :s

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Rengøring 600 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at gå spor. med hvad?
  • #1   15. feb 2013 jeg bruger godbidder.. har kun en hund der går schweiss (blod) og for en chi vil jeg mene det er helt optimalt med godbidsspor så det ville jeg gøre hvis jeg var dig.

• #2   15. feb 2013 sarah - hvad for en slags godbidder vil du anbefale? Jeg prøvede at lave et kort spor (5meter) med hendes mad i dag og sluttede med skinke for enden, bare for at se om det gik. og det fungerede faktisk overraskende godt smiley

• #3   15. feb 2013 igen. hvilken slags godbidder anbefaler i? smiley

• #4   15. feb 2013 Jeg vil også sige godbidsspor, vand fra dåsetun eller kogevand fra lever.

Får du senere lyst til mere og længere spor så brug det tørrede hjorteblod som Batdog nævner.
    Det er nemt at arbejde med og man slipper for at skulle si blod, huske at tage det fra fryser osv.

• #5   15. feb 2013 Vi bruger alt fra tørfoder, pølsestykker , hjemmebag, osv:) Det er vidst kun din fantasi der sætter grænser:)

• #6   15. feb 2013 er der nogen der kan linke til dette kraftwerk? Når jeg søger på det får jeg kun hits om et tysk band :S hehe

• #7   15. feb 2013 sarah - okay smiley tak.. hun er glad for skinke og pølse så det er nok det jeg skal prøve så.. ligger du så bare en række af godbidder?

• #8   15. feb 2013 Til Obelix koger vi en lever (den billigeste vi kan finde, mener det er svineleveren, vi plejer at købe) eller nogle pølser.
    Vandet bliver brugt til selve sporet og for enden ligger en smule af selve leveren/pølserne.
    Det fungerer perfekt også over større afstande til vores basse smiley Specielt leveren er rigtig god, der er mere "duft".
    Held og lykke

• #9   15. feb 2013 Det kommer jo lidt an på, hvad man gerne vil have hunden søger efter.

Hvis den skal gå på menneskefærd, skal der jo ikke smaskes en masse søle ud over færden, men derimod lægges en motivation sporadisk i sporet.

• #11   15. feb 2013 CH - jeg vil bare have hun skal søge mad eller hvordan man siger det smiley Menneskefærd er alt for avanceret. Jeg vil bare gerne bruge at gå spor som en god aktivering af hende smiley

• #12   15. feb 2013 Jeg tror jeg vil se om jeg kan finde noget billig svinelever eller nogle pølser at koge smiley Det lyder som den perfekte løsning for os.. og så må vi se hvordan det går!

• #13   15. feb 2013 Det er ikke mere kompliceret at lære hunden at følge menneskespor end at følge lugten af mad.

Og det første giver lidt flere muligheder for sjove lege.

Det eneste, det kræver er, at hunden forbinder godbidderne med lugt af menneskefært. Og det sker automatisk, hvis man lægger en godbid i hvert fodspor, når man starter indlæringen op. (godbider skal ALTID ligge i fodsporet).

Når hunden bliver bedre og bedre til det, begynder man at variere godbidsfrekvensen - altså flere og skiftende skridt i mellem.

• #14   15. feb 2013 nu starter jeg ikke spor som størstedelen af hundefolk, så opstarten vil jeg lade andre om at forklare. smiley Men ville ikke bruge så meget krudt på at skaffe blod osv.:) men blot bruge almindelige godbidder.

• #15   15. feb 2013 CH - okay det var jeg ikke klar over, men er også først lige begyndt at læse om det smiley

BATDOG - Tak for link. hvis pengene er til det på et tidspunkt kunne jeg nok godt finde på at købe noget af det der blod smiley Det virker ret smart og man skal ikke til at tø noget op eller koge noget først smiley

Sarah - ja, jeg troede egentlig bare ikke man kunne bruge godbidder, for det har jeg ikke hørt fra nogen, men det er dejligt man kan smiley

• #16   15. feb 2013 Godbidspor er ligeså brugt som de andre typer spor.
    Nok mere brugt end den med vand fra kogt mad...

Man vælger forskelligt afhængigt af, hvad det er for en opgave hunden skal løse. Det giver sig selv, at skal hunden gå schweiss, så dur det ikke med godbidder smiley

Skal hunden gå på menneskefært, så er godbidderne ubetinget den bedste løsning.

• #17   15. feb 2013 Hvis man lærer hunden at gå efter færten af blod skal man vel lægge det i sporet hver gang. Med godbidssporet lærer hunden ret hurtigt at det er færten efter vores fodtrin den skal gå efter og lige så snart den har lært det kan man nøjes med en belønning for enden af sporet. Hos os i DcH bruger vi kun godbidsspor.

• #18   15. feb 2013 Det er jo lidt hvordan hunden reagerer på sporet, hvorvidt man kan nøjes med at lægge noget for enden.

Vores egen hund ville slet slet ikke leve op til kriterierne med noget for enden. Han løber helst spor, og han han driftmål for enden, så er der ingen grund til at søge dybt og koncentreret, som han jo skal.

Så vi bruger tværtom aldrig noget for enden, men lige for tiden en guf i alle fodspor. Og i resten af hans dage bliver det skiftevis med guf i alle spor og varieret guf i sporene.

• #19   16. feb 2013 Til Rikke ^^ : Du skal ligge dine godbidder i dine egne fodspor med ikke for meget mellemrum i mellem, og til slut skal der ligge en bunke med dem, så han ligesom ved han har gjort noget godt. Når han har spist dem, er det en god idé at lege med ham, så han ved at "øvelsen" er stoppet:) Du skal ikke gå samme vej tilbage, men en bue udenom, så han ikke bliver forvirret. smiley Håber du kan bruge svaret. Det er på den måde jeg har lært det i DCH.

Ellers synes jeg også at man bare kan nøjes med at bruge almindelige godbidder. Jeg plejer at bruge en eller anden form for kød (steg, fillet, pølser osv.) smiley

• #20   16. feb 2013 Jeg har også brugt at komme tun i en neglonstrømpe eller oksekød i et løg net og så slæbt det hen af jorden ved siden af hvor jeg selv går smiley
    Udover det de andre har skrevet

• #21   16. feb 2013 Det kommer vel an på, hvad man vil med at gå spor - Hvis man vil schweiss-træne hunden - og det tænker jeg ikke umiddelbart man vil med en chi? - så aner jeg intet om det.

Hos os leger vi "hygge-spor", fordi det udfordrer vuffen, og er sjovt.

Startede med at lære hende kommandoen "SØG", som betyder hun skal snuse sig frem til noget.

I starten lagde jeg godbidder ud, og en ekstra lækker godbid for enden af sporet.

Nu tager jeg en stor sodavandsflaske med vand, som er iblandet noget kraftigt-duftende - tun, levervand eller andet godt, laver et hul i låget og sprøjter det jævnt ud, mens jeg går sporet. Blod er ikke nødvendigt til dette - men selvfølgelig kommer det an på hvad formålet er...

• #22   16. feb 2013 Jeg har brugt oksekødsboillion og så godbidder for enden af sporet. Men jeg vil tro at pølsevandet som en anden skrev også ville kunne fungere

• #23   16. feb 2013 Ja når hunden skal lære det lægger man godbidderne lige der hvor du træder. Jeg plejer at lægge dem under hælen inden jeg løfter foden helt. Det kræver lidt balance og kan godt give ømme lårmuskler smiley de første gange. Fødderne skal gå i en lige linie så hunden ikke skal zigzagge i sporet. Min Border collie ville ikke have belønning for enden af sporet, men der er mange der bruger det. De første gange kan man bruge røde pølser så det er nemmere for en selv at se hvor sporet er lagt.

• #25   16. feb 2013 Hvis det bare er for sjovt kan man jo gøre hvad man vil, vil du lære hunden et DCH spor så er vindretningen vigtig, men er det for sjov så lav da bare cirkler eller buer m.m husk at hvis du måske engang vil bruge sporet i fx DCH så er det meget vigtigt at starte rigtigt eller får man bøvl senere, det er noget lettere at hunden lærer det rigtige fra starten i forhold til først at aflære noget juks og så lære det rigtige:)

• #26   16. feb 2013 OB's vil du måske bruge det senere så lad være med at bruge, slæbespor, blodspor og godbidsspor i en pærevælling

• #27   16. feb 2013 Man starter med et lige spor indtil hunden har forstået hvad det går ud på. På længere sigt kan man lave knæk på lave cirkler eller lægge genstande på sporet. Du må ikke gå tilbage i sporet men skal gå i en bue udenom. I indlæringen er det nemmest hvis hunden går i modvind så den nemmere kan opfange færten.

• #28   16. feb 2013 Her er lidt info omkring godbids spor:

http://www.kreds55.dk/Sporlaegning.pdf
    http://www.schaeferhunden.dk/abr/spor_arb/spor.htm

• #29   16. feb 2013 Under indlæring til fx DCH spor skal du ikke gå i modvind, men i medvind så hunden ikke får færten lige i hovedet, så vil den nemlig gå med hovedet højt, det skal den ikke den skal gå med næsen i sporet, dvs start altid i medvind:)

• #30   16. feb 2013 Altså hvis man går lidt i bue er det ikke nogen katastrofe overhovedet - i starten er der så kort mellem godbidderne (hvert fodspor, der ligger hæl til tå) at hunden bliver holdt til.

Jeg kan anbefale for helt nye som opstart og for at hunden forbinder færten med godbidder, at man træder på et område på en kvm el. lign. og smider godbidder. KUN inden for det trådte (som ikke er trampet, men bare trådt).

Modvindsspor vil jeg ikke anbefale da hunden så går på godbidsduft og ikke på færten. Men igen, afhængigt af, hvad det skal bruges til er det mere eller mindre vigtigt.
    I min sport kan det ikke bruges, da det giver højt søg, og det er helt forbudt smiley

Modvind er en sværhedsgrad, vi kommer på senere på ligefod med knæk, genstande og svært underlag.

• #32   16. feb 2013 Jeg startede med at lave et godbid spor til Dina. Der blev lagt en godbid pr meter i starten, og så lavede jeg længere mellem dem.
    De sidste par år har hun gået spor efter et kaninskind. Der er en snor i, og så trækker jeg det efter mig, og går i zigzag og alle mulige steder hen med det.
    Der hvor sporet ender, lægger jeg enten en godbid eller et lille stykke af skindet.
    Sporet er ca 500 meter langt i alt, med sving etc.

Jeg får kaninskind af min nabo, når hun har slagtet, og jeg opbevarer dem i fryseren, og bruger dem mange gange, indtil de bliver for beskidte og mudrede.

Hun elsker at lege "find dyret" efter det kaninskind. Hun ved godt når jeg er ude at lægge sporet, for jeg kan høre at hun står og skriger af ivrighed oppe i huset.
    Jeg bruger mest vores store indhegnede mark, til at lægge spor på.

• #33   16. feb 2013 Når jeg snakker om modvind er det kun i opstarten hvor hunden skal finde ud af at der er noget at gå frem efter. Lige så snart den har fundet ud af det er jeg ligeglad med hvor vinden kommer fra. Mine har aldrig søgt højt og der skal ikke trænes længe før jeg slet ikke har godbidder eller andet på et spor, men hunden kun går efter mine fodspor.

• #34   16. feb 2013 Vi gør det stikmodsatte. Det eneste tidspunkt i hundens liv, der ikke er guf på sporet er, når den er til prøve.

Men racer er jo også forskellige og drives af forskellige ting.

• #35   16. feb 2013 Tusind tak for jeres svar alle sammen smiley
    Det har været nogle guldkorn og en masse jeg kan bruge nu og senere. Jeg glæder mig super meget til at komme igang!

• #37   16. feb 2013 Karin - tak skal du have smiley jeg har fra første dag for 5 år siden da jeg fik min første chihuahua altid været aktiv med dem. De har været med på rubjerg knude og gå ud til kirken mange gange, i pajhede skov og gå/vandre i de mest bakkede områder. Men vi har også lavet mange aktiviteter herhjemme med at opsnuse godbidder rundt i huset, få godbidderne ud fra under bøtter og forskellige ting osv osv.. Så jeg vil gerne være en af dem der ødelægger lidt af din fordom smiley

Og nu skal vi så til at gå spor og bruge klikkertræning. To ting jeg ikke kendte meget til, men som jeg har sat mig meget ind i og vil bruge en masse tid på nu smiley der skal jo ske noget nyt i træningen.
    Hvis det går rigtig godt med klikkertræningen af den ene, så håber jeg på at kunne lave noget agility med hende smiley

• #39   16. feb 2013 Det er jo Jannik smiley

• #41   16. feb 2013 Njaa... Ikke personligt, han er en ven af venner smiley

• #43   16. feb 2013 Han er rigtig fin - også i lydighed. Hans spor har jeg ikke set.

Jeg kender flere småhunde, som faktisk gør sig fornuftigt - men det, der står mellem dem og IPO-prøverne er apporterne.

Jeg kender en papillon, der sagtens kan apportere en 650 grams apport på jorden, men den kan altså ikke lige springe en meter med den smiley

• #44   16. feb 2013 Fedt smiley synes den første video er rigtig sjov smiley hehe

• #45   16. feb 2013 CH: lige et teknisk spørgsmål når nu du kender folk der træner med de små hunde. Jeg træner også med Funky nemlig , kun for sjov pt.men kunne da være vildt grineren at få en f.eks IPOV på hende eller en IPO 1.
    Hvordan går de deres lydighed? (små hunde har jo den der tendens til at gå lidt fremme og lidt mere svævende end de store?)
    Hvilke ærmer bruger de ?

profilbillede
  • #46   16. feb 2013 De går deres lydighed ligeså forskelligt som de store, synes jeg. Det afhænger jo også af, hvad de er blevet belønnet for.
    Men jo, sjældent SÅ klistret til benet som schæfere og maller - selvom der jo også der er variationer i alle retninger.

De helt små bruger ikke ærmer, men de små styr smiley

• #47   16. feb 2013 CH okay for netop den der "velcro-feeling" synes jeg er svær at opnå med de små.. de store er meget nemmere;-)

Ja funky er så lige det større..her bruger vi ærme med svulst men igen - skal hun til en prøve skal hun jo have et "rigtigt".

650 g apporten er ikke et problem for hende. Men hun er jo også en del større end en papillion eller en chi (hun vejer i skrivende stund 17 kg.)

• #49   16. feb 2013 Man skal slet ikke kimse af små hunde smiley

Kommentér på:
at gå spor. med hvad?

Annonce