{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.605 visninger | Oprettet:

Spor line {{forumTopicSubject}}

Søger gode råd fra spor folket

Jeg og goofy skal starte til spor, har endelig fundet et hold.

Jeg søger en spor line som IKKE brænder mig i hånden når den glider igennem og som jeg rent faktisk kan holde fast på selvom at den er våd og beskidt.
HVIS den samtidig ikke er for besværlig at gøre ren ville det være helt perfekt.

Desuden skal line bruges til at træne Goofys indkald, så den må gerne være mere end 10 meter.

Har kigget på en del forskellige, men over nettet er det bare rigtig svært at vide om de brænder. Har været i forskellige butikker og pille rode rage på div. liner, men da jeg ingen erfaring har med liner spørger jeg nu jer kloge erfarne spor folk om hjælp.

For har, ærligt talt, heller ikke råd til at tæske mig igennem 5-7-10 forskellig liner. Vil købe noget ordenligt (en af de) første gang(e). Så jeg kan inverstere i kvalitet der holder og lever op til mine krav.

På forhånd tak for hjælpen.


Kommentarer på:  Spor line
  • #1   2. apr 2013 Læder?

    Evt med knuder til når den er våd smiley


  • #2   2. apr 2013 Havde overvejet læder, men tænker at der er rigtig meget veligeholdelse på sådanne en.

    Den vil jo blive våd, beskidt og brugt hverdag på den ene eller anden måde (spor eller træning af indkald). Er bange for at den knækker.

    Har du eventuelt et mærke og model som jeg kunne kigge på?


  • #3   2. apr 2013 Jeg har været mange igennem og er nået frem til at den bedste til os er en longeline til heste. De er bløde og brænder ikke.

  • #4   2. apr 2013 Knækker? Jeg har en læderline, der nu kører på 9. år.. Du kan ikke se den er brugt, og den kommer ud i sol, regn, sand, sne, saltvand, mudder og hvad har vi..

    Den får læderpleje (vask og fedt) 2 gange om året; det er bøffelskind smiley


  • #5   2. apr 2013 Til min dobermann bruger jeg en webbingline med gummi vævet ind (købt hos Kenjan.dk). Den er rigtig rigtig god til en stor hund, der trækker derudaf på sporet: den brænder ikke i hånden og man kan holde fast selvom den er våd og mudret.
    Mht linens længde, så skal du nok lige hører hvad kravene er på det hold du skal gå på. Der er nemlig forskellige krav til længden på sporlinen i de forskellige programmer (DcH/IPO/SPH osv). Det første lange stykke tid har man så faktisk slet ikke rigtig behov for en sporline; her går du formegentligt ret tæt bag ved din hund smiley Så personligt ville jeg købe en fx en 5 m eller 10 m sporline alt efter hvad instruktøren siger og så en anden laaaamg line til indkaldet. Mine hunde kommer først i sporline når de går et pænt spor i en 2 m lang line; i det program jeg træner (DcH) er der fokus på at hunden går med næsen dybt i selve sporet, så her er det under indlæring jo supervigtigt at jeg har helt styr på hvor hunden er i forhold til sporet så jeg kan rose, når næsen er i fodaftrykkene og korrigere hurtigt hvis hunden 'flyver af' sporet. I andre programmer er fokus på noget andet så snak med din instruktør inden du køber dig fattig i liner smiley


  • #6   2. apr 2013 sådan en her f.eks. http://www.hestogco.dk/ProductDetails.aspx?productId=6914

  • #7   2. apr 2013 Og så forøvrigt god fornøjelse med sportræningen; det er supersjovt!

  • #9   2. apr 2013 Goofy er jo efter sigende en arbejdshund! men jeg har bare ikke fået koden til at starte hans næse, søger stadig en brugs forvirring smiley

    Det er slet ikke så seriøst et hold (DcH/IPO/SPH) jeg har fundet. Jeg vil lige se om han er til det og om han personlighedsmæssigt egner sig til det. Desuden skal han lærer at omgås andre storre hunde før jeg vælger sådan et hold. Han er stadig noget usikker og det hold jeg har fundet er med en instruktør som kender ham, så jeg vil blive vejledt godt også i forhold til hans mentale situation.

    Sarah: Den der heste line ser fed ud, må lige tjekke heste verdenen igenne for longe-liner

    Mette: Er ret stor fan af Kenjan, de har produkter der holder, go kvalitet og så er de pæne at se på.

    Nina: Ja, ved godt det er en mærkelig ide, men på en eller anden måde har der skabt sig det billede i mit hoved at (læder) liner knækker, hvis de ikke passes og plejes ordenligt. og magter bare ikke at skulle sidde hver måned og smøre sporline ind i læder fedt, hvis der fandes andre liner som ikke kræver samme opmærksomhed. Dovenskaben længe leve.


  • #10   2. apr 2013 Min line bliver hængt op efter brug, det gør alle mine liner såmen smiley

    Når den så skal vaskes og smøres, er det bare vandslangen - lædersæbe - læderfedt (olie hvis du har travlt) - tørre et par timer i solen, og så er den god som ny og ganske klar smiley

    Jeg ved faktisk ikke om man SKAL med liner, men jeg har haft hest, så læderplejen er bare en del af det; tænker ikke rigtig over det smiley

    Jeg har andre liner også, nylon... De bliver vasket i maskinen 1 gang om året og hænger så på snoren og tørrer i solen smiley

    .. gad vide om andre vasker deres liner? Mon jeg er sær haha


  • #11   2. apr 2013 Jeg kører også motorcykel, og har en læder dragt.
    Så ved hvad læder pleje er og derfor at jeg ikke rigtig gider noget større show for at veligeholde en line.

    Tusind tak for hjælpen. Flere erfaringer modtages gerne, verden er jo stor.


  • #12   2. apr 2013 sssshhh Goofy: ikke tale om motorcykler når vejret er sådan... *SUK* så savner man det..

  • #13   2. apr 2013 Her bruges skødetov, 6 el. 8 mm.

    Min oplevelse er at læder bliver alt for tungt, når linen er lang (altså de 10 meter, som vi træner op til)


  • #14   2. apr 2013 Sarah: ja, jeg savner det virkelig også!!!!! men når man nu desværre har en hund som ikke kan være alene bare et par timer, så må man undvære MCén indtil den har lært det.

    CH: go tanke, bare min alm gå-tur line, kenjan. er faktisk ret tung....
    Skødetorv?? hvor købes det og brænder det i hånden??


  • #15   2. apr 2013 Goofy: ja det er jo det. Min blev desværre smadret da jeg blev påkørt bagfra som også er skyld i at jeg idag ikke kan passe mit job og skal omskoles... men fuuuuck hvor man bare savner det.. Tager stadig mig selv i at hilse på MCere når jeg kommer i bil smiley Old habbits die hard;)

  • #16   2. apr 2013 He he..... ja, jeg hilser også når jeg er i bil, er bare så vandt til det.
    Har selv haft et par uheld.
    Goofy tager faktisk mit udstyr godt (tænker på hjelmen), nu skal han bare lære at være alene hjemme.... men der er nok stadig lidt tid til det kan lade sig gøre.... smiley


  • #17   2. apr 2013 Sarah: kom lige til at se prisen på den longe-line du har linket til....
    Hold da helt op.... 150 kr!!!! det var da vild billigt, var forberedt på 500 kr eller sådan.....

    Så har jeg da råd til at prøve nogle stykker af.

    Hvad med de hunde dækner som Back on Tack har, nogle du har erfaring med???


  • #18   2. apr 2013 Goofy: præcis. Man græder ikke når de går i stykker;-)

    BOT dæknerne har jeg ikke prøvet (jo de allerførste men det er snart 10 år siden og der var de fine. Men bruger hasebandagerne flere gange om ugen til min ældste tæve med god succes.


  • #19   2. apr 2013 Hasebandager; nu er jeg ikke helt med, men er det ikke til ben?? ;-/

  • #20   2. apr 2013 jo præcis. Også derfor jeg skriver jeg ikke ved noget om dæknerne;)

  • #21   2. apr 2013 Skødetov brænder ikke hamrende meget i hænderne. Det er blødt og bomuldsagtigt på ydersiden, men alt kan jo komme til at gøre ondt, hvis hunden trækker som vanvittigt....

    Skødetov er i øvrigt ret billigt sammenlignet med det meste andet. Og køber man ekstra, så er der også lidt til at sætte i boldene efterhånden som snorene går i stykker der smiley


  • #22   2. apr 2013 Sarah: hasebandagser har din hund dårlige/skrøblige ben eller hvorfor bruger du dem???

    CH: hvor kan man købe skødetorv?? tror jeg vil ud og mærke på noget.
    Goofy trækker engang imellem som et gods tog, derfor det er vigtigt for mig at finde en line som ikke brænder.
    Så sent som i lørdags fik jeg lige smadret min højre hånd (specielt langefingeren og ringefingeren), af brænd vabler og afreven hud pga. den line jeg lige havde på ham da vi trænede og der kom en person han blev bange og trak meget hårdt og uventet i linen, som jeg var ved at rulle sammen.


  • #23   2. apr 2013 Du kan købe skødetov i alle skibsprovianteringsbutikker smiley

  • #24   2. apr 2013 Goofy: hun har slidgigt i det venstre bagben pga. et sprunget korsbånd til et DM engang og så har hun Degenrativ Myhlopati(som også ses hos doberen(hun er halvt dober)) som nedbryder rygmarven i det nederste af ryggen (det vil sige "kommunikationen" til bagbenene og vi har opdaget at f.eks varme (som bandagerne giver via de magnetiske indsyninger giver) har god effekt på at "huske" nervesystemet på bagparten. Så hun lige pt. bryder alle regler for sygdommen og indtil videre har levet snart 10 mdr med en klar forbedring(hun er stort set symptomfri nu) med en sygdom der fra diagnosen stilles kun burde gå ned af bakke og efter 6 mdr burde hunden ikke kunne gå mere. Mit gamle lort går stadig spor, rondere, og træner lydighed og banker de unge herhjemme. Så ja vi har lidt "bøvl" med bagbenene:)

  • #25   2. apr 2013 Hvad med en biothane line?

  • #26   2. apr 2013 CK: kan du give et link til en biothane line
    og evt. fortælle lidt for og imod for lige den type/mærke line?

    Sarah: ville du anbefale at jeg gav goofy hasebandagser på, for at forebygge Degeneativ Myhlopati og er der nogle tegn jeg kan se efter om det evt. kunne ske for Goofy

    CH: jeg må forbi en skibsprovianterings butik


  • #27   2. apr 2013 Goofy: nej slet slet ikke. Du kan ikke forbygge sygdommen. Men du kan træne en masse bagparts kontrol og lærer ham at være obs på sine ben (f.eks lære ham at løfte bagbenene på kommando osv.) Du kan evt. prøve at se på biodyr.dk der har de pt. et hold i kropskontrol og der kommer flere af dem. Det er sådan noget der vil være sundt at træne. Men hvis du vil vide om han får det skal du vide om han er bærer.
    Sygdommen træder frem hvis begge forældre bære genet for DM(forkortet). Hvis kun den ene bærer det vil hunden kunne give det videre, men ikke selv blive syg. Det er en specifk test hos dyrlægen der kan afsløre om han har genet, bærer det eller er fri.
    Pt. er det kun hvid schweizisk hyrdehund der tester for det herhjemme (som jeg er bekendt med) men sygdommen ses hos dobermann, schæfer, boxer osv. men forveksles ofte med HD pga. det starter med en let slingren i bagparten. (et tegn mange konkludere er HD).


  • #28   2. apr 2013 Skriver lige til dig privat så vi kan holde tråden her om sporliner.

  • #29   2. apr 2013 F.eks denne
    (link fjernet)

    Eller denne, hvis det skal være lidt billigere
    http://www.hundeleinen.de/shop/products/de/Hundeleinen/Biothane-Leinen/Biothane-Leinen-Chrom/Bellepet-Beta-Biothane-Schleppleine-ohne-HS-10-m.html


    Den er af gummi, hurtig af tørre af/gøre rent og man kan holde den selv om det regner. Derudover krøller den ikke sammen som læder liner.


  • #31   3. apr 2013 Skødetov brænder som ind i hel..... når en stor hund trækker. Det var derfor jeg købte linen med gummi smiley (man har jo også handsker på når man har fat i rebene på sejlbåden.)
    Jeg havde en line af skødetov som sporline til min gamle hanhund. Har var ikke så tung og trak ikke på sporet. Jeg var så nødt til at bruge handsker når jeg skulle bruge den line til Perle og de der handsker blev jeg ved med at glemme derhjemme.... smiley Men den gummibelagte line er bare genial.
    Flagliner er fine til små lette hund, men uanset mængden af knuder så gør det hammernas at prøve at holde et 'godstog' i sådan en tynd line smiley
    Longeliner lyder også som en fin løsning; de er jo også lavet til at holde ud at have i hænderne selvom der er noget stort og tungt i den anden ende smiley
    Og så er der jo endelig også tilbage at lære hunden at gå et roligt spor (noget jeg arbejder på med Perle, da det jo helst ikke skulle være sådan at jeg skal spørge dommere om han har spændt løbeskoene inden vi starter på spor til konkurrencerne smiley )


  • #32   3. apr 2013 Jeg tror vist der er forskel på kvaliteterne... Vores brænder bestemt ikke i det omfang der, der skal edderbunkme noget træk til (og det skal alligevel trænes væk).

    I øvrigt kunne man jo også overveje at bruge nogle tætsiddende handsker til at have på på sporet.... ALT vil brænde, hvis der kommer træk nok på.


Kommentér på:
Spor line

Annonce