Den bedste sele og snor til hund der trækker meget? Den bedste sele og snor til hund der trækker meget?
Hunden min har jeg desværre ikke haft fra hvalp, og han har bestemt ikke modtaget den træning han burde have som yngre.
Jeg har jo sat mig for at få lært ham at gå pænt og har luret på en del gamle indlæg.
Jeg har fået nogle træningsfif af adfærdsterapeuten, men jeg søger efter godt udstyr der ikke ødelægger hans krop når han trækker. Så ja, træning er inde i billedet, men problemet løser sig jo ikke bare lige.
Jeg har kigget på seler, bl.a. Hurtta Y-sele - er den god? Eller gør den det bare nemmere at trække? Jeg har prøvet sådan en H-sele(?) før og det duer ikke... Den har hals- og mavebælte og så med strop imellem mellem skuldrene og mellem forbenene.
Alternativt, hvilken sele vil være god? Det må ikke være sådan en med tynde stropper, der kan snerre ham.
Hvad med snor? Grundet dårlig ryg, skuldre, håndled m.m. har jeg kigget lidt på elastiksnore - er det en god mulighed? I så fald hvilke?
I må meget gerne linke til seler og snore, som I mener kan være gode.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 225
okt 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 129
Den er jeg også interesseret i at høre om nogen har erfaring med
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 3 Svar: 45
Jeg vil først og fremmest anbefale dig at bruge et bælte når du går med hunden, hvis du i forvejen døjer med skulder og ryg. På den måde er det noget mere rart at gå med en hund der trækker, og selv når du får lært din hund ikke at trække, er det stadig fantastisk at have begge hænder fri når du går med hunden. Det gør også træningen lettere fordi du nemmere kan give godbidder osv.
http://www.nordisk-hundeudstyr.dk/
Her er et link hvor du kan finde et sådan bælte
Når det kommer til line er det lidt et spørgsmål om hvad du helts vil have. En almindelig line vil give nogle hårde ryk i både dig og hunden når den pludselig trækker, men den giver på samme tid god kontrol over hunden. Hvorimod at man med en line med expander udgår disse ubehagelige ryk, men på samme tid har mange er disse line nogle rimelige slappe elastikker, hvilket gør at hunden snilt kan nå en meter længere frem end man lige regner med, dette kan gøre det svært at kontrollere hunden.
okt 2012
jeg har haft tænkt på bælte, men er meget i tvivl om jeg vil kunne affinde mig med det. Hunden (er blevet bedre, men...) har det med gerne at vil gå zig zag foran mig, og jeg foretrækker at han går på min venstre side.
Mht. sele vil jeg heller ikke have en som skader ham. Jeg forsøgte for sjov skyld at give ham den sele på, jeg havde liggende (den er lidt for stor, men bare for forsøgets skyld) og sætte den ene ende af snoren i ringen foran. Det gav faktisk en enorm forandring!...
Jeg ser mange anbefaler Hurtta Y-sele - den ser også ud til at give noget frihed? Selen du henviser til ligner rigtig meget den jeg har liggende....
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 246
Virker lidt i princip som den sele der bliver nævnt hvor snoren sidder på brystet, den her gir dig bare mulighed for at dreje hovedet på hunden istedet så snart den trækker
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 14 Svar: 246
http://www.alttilhundogkat.dk/selerantitraek
aug 2012
aug 2012
okt 2012
Desuden har den ikke den ønskede virkning på Tjalfe. Min gamle hund fungerede godt med grimen - han havde altid løs snor med den. Det har Tjalfe ikke - han trækker og så vil problemerne jo netop opstå, fordi den ikke yder den korrekte hjælp.
Derfor ønsker jeg helst en sele, da jeg forestiller mig, at den skader ham mindst i træning. Som sagt så bliver der trænet, men Rom blev jo ikke bygget på en dag og vi er nødt til at starte helt fra bunden af. Noget så "simpelt" som øjenkontakt skal trænes.
Med halsbånd trækker han virkelig til og så er jeg jo bange for at han ødelægger hals og nakke. Derfor mener jeg at sele må være løsningen. Evt. kombineret med elastisk-snor (+evt. en løsere snor, som forhindrer elastikken i at blive trukket FOR langt?).
Ja, en god løsning, der kan kombineres med vores træning. Men som også giver ham den frihed at kunne rende og snuse, som han jo også skal have lov til.
Christinna: Ja, den side har jeg også kigget på...
Heidi L: Den har jeg også kigget lidt på, men kender den ikke....
Louise: Ja, har også lækre godbidder, men han skal jo også holde fri engang imellem
aug 2012
okt 2012
Heidi; nej det ved jeg.
okt 2012
jul 2010
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 998
okt 2012
okt 2012
aug 2012
jul 2010
http://www.maxizoo.dk/sort-sele-45cm.html
Det er lidt svært at se, men den øverste rem (til højre) er den, linen fastsættes i. Den skal sidde i en ring, som kan køre frem og tilbage på selen, så hvis snoren strammes, eller man trækker i snoren, kører ringen derhen. Lidt svært at forklare...
Men de har den sele mange steder, i MaxiZoo f.eks. hvis du skal prøve størrelsen. For den springer meget i størrelserne.
Jeg har købt den til Peanut, så den er god stor i det, så det bløde, forede stykke under maven / brystet, når næsten sammen, og så den sidder tilpas langt tilbage på skulderen.
Desuden er der en del reflekser i den, og jeg synes, den kan fåes i nogle flotte farver.
aug 2012
okt 2012
Tjalfe er ingen stor hund heller - men han er stærk, når man har dårlig ryg og led. Det er derfor jeg vil træne - hvilket jeg også skriver flere gange at vi er igang med. Men jeg søger bare en god sele og snor? Fx Hurtta sele - men der er jo flere forskellige - hvilken er bedst/hvilken foretrækker folk, der bruger dem - eller lignende seler. Og vil en evt. elastiksnor være gavnlig i mit tilfælde?
okt 2012
Louise; prøver lige at se om jeg kan Google noget frem af den du snakker om
Kan se der er flere forskellige lifeguard...
aug 2012
(link fjernet)
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Jeg kan endnu engang klart anbefale denne sele på vedhæftet billede. Den er ikke "ond". Princippet er, at linen gå om på hver siden af hunden. Den virker simpelthen bare så godt på min hund.
Jeg kan nu holde selen med én finger, før stod jeg nærmest vandret efter hunden
Ved dog ikke om den kan købes mere. Sidst jeg skulle have ny var den lidt svær at få fat i...
PS. Billedet er et modelbillede taget fra Google. Selen hedder vist nok topwalk
okt 2012
aug 2012
okt 2012
okt 2012
jul 2007
Skal vist lige nævne, vi virkelig har trænet ved siden af. Vi fik først Rico da han var 3 og har aldrig gået med snor inden.....
aug 2012
jul 2010
Man kan også få nogle smarte nogen, hvor der er en line på begge sider af hunden, så jeg på kæledyrsmesse... men aner ikke hvor de fåes henne...
jul 2007
Da jeg har et meget dårligt knæ kan jeg ikke have han trækker, for så er det slut med gåture og det duer jo ikke
jul 2010
Men det var præcis sådan en sele. Så skulle man have mere føling med hunden.
aug 2012
okt 2012
Jeg er ret lun på Hurtta Pro Y, ku være jeg skulle prøve den - måske overraskes jeg positivt
okt 2012
Selen er også under kraftig overvejelse
jul 2007
Det var lige hvad jeg hurtigt kunne finde
Bliver nød til at gå i kassen om lidt - Skal tideligt op
okt 2012
Fandt også et lille stykke man kunne sætte til sin egen line, men det kan jeg ikke finde nu...
Pletpølsen; Tusind tak
aug 2012
Hmm jeg synes ikke det rykker så hårdt i lænden det bælte, men det er jo svært at sige om du ville synes det.
okt 2012
Bæltet må jeg lige overveje, for det duer ikke hvis det rykker lige der, hvor ryggen er syg i forvejen.
Den bedste sele og snor til hund der trækker meget?