6.582 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Den bedste sele og snor til hund der trækker meget? Den bedste sele og snor til hund der trækker meget?

Hunden min har jeg desværre ikke haft fra hvalp, og han har bestemt ikke modtaget den træning han burde have som yngre.

Jeg har jo sat mig for at få lært ham at gå pænt og har luret på en del gamle indlæg.
Jeg har fået nogle træningsfif af adfærdsterapeuten, men jeg søger efter godt udstyr der ikke ødelægger hans krop når han trækker. Så ja, træning er inde i billedet, men problemet løser sig jo ikke bare lige.

Jeg har kigget på seler, bl.a. Hurtta Y-sele - er den god? Eller gør den det bare nemmere at trække? Jeg har prøvet sådan en H-sele(?) før og det duer ikke... Den har hals- og mavebælte og så med strop imellem mellem skuldrene og mellem forbenene.
Alternativt, hvilken sele vil være god? Det må ikke være sådan en med tynde stropper, der kan snerre ham.

Hvad med snor? Grundet dårlig ryg, skuldre, håndled m.m. har jeg kigget lidt på elastiksnore - er det en god mulighed? I så fald hvilke?

I må meget gerne linke til seler og snore, som I mener kan være gode.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den bedste sele og snor til hund der trækker meget?
  • #1   16. apr 2013 Min træner anbefaler en sele hvor snoren sættes i ved brystet der gør at hunden vender hvis du stopper pga den trækker. Skal prøve at høre om der er et sted man kan se den på nettet

• #2   16. apr 2013 Hej Tanja, ja, den kiggede jeg også på.

Den er jeg også interesseret i at høre om nogen har erfaring med smiley

• #3   16. apr 2013 Hej smiley
    Jeg vil først og fremmest anbefale dig at bruge et bælte når du går med hunden, hvis du i forvejen døjer med skulder og ryg. På den måde er det noget mere rart at gå med en hund der trækker, og selv når du får lært din hund ikke at trække, er det stadig fantastisk at have begge hænder fri når du går med hunden. Det gør også træningen lettere fordi du nemmere kan give godbidder osv.

http://www.nordisk-hundeudstyr.dk/

Her er et link hvor du kan finde et sådan bælte smiley Jeg bruger til mine hunde mr-koppel cykkel-spor sele. Det er en sele som på alle måder støtter hunden og er utrolig holdbar. Når din hund nu trækker, så ville jeg give den en sele som på alle måder giver frie bevægelser. Jeg ville aldrig købe en sele som modarbejder trækket, for hunden ved jo ikke det forkert at trække og det skal da bestemt ikke være selen der fortæller den det. Lær hunden at lade være med at trække på en positiv måde i stedet.
    Når det kommer til line er det lidt et spørgsmål om hvad du helts vil have. En almindelig line vil give nogle hårde ryk i både dig og hunden når den pludselig trækker, men den giver på samme tid god kontrol over hunden. Hvorimod at man med en line med expander udgår disse ubehagelige ryk, men på samme tid har mange er disse line nogle rimelige slappe elastikker, hvilket gør at hunden snilt kan nå en meter længere frem end man lige regner med, dette kan gøre det svært at kontrollere hunden.

• #4   16. apr 2013 Hej Louise,
    jeg har haft tænkt på bælte, men er meget i tvivl om jeg vil kunne affinde mig med det. Hunden (er blevet bedre, men...) har det med gerne at vil gå zig zag foran mig, og jeg foretrækker at han går på min venstre side.

Mht. sele vil jeg heller ikke have en som skader ham. Jeg forsøgte for sjov skyld at give ham den sele på, jeg havde liggende (den er lidt for stor, men bare for forsøgets skyld) og sætte den ene ende af snoren i ringen foran. Det gav faktisk en enorm forandring!...

Jeg ser mange anbefaler Hurtta Y-sele - den ser også ud til at give noget frihed? Selen du henviser til ligner rigtig meget den jeg har liggende....

• #5   16. apr 2013 Hvad med sådan en snude sele? smiley
    Virker lidt i princip som den sele der bliver nævnt hvor snoren sidder på brystet, den her gir dig bare mulighed for at dreje hovedet på hunden istedet så snart den trækker smiley

• #6   16. apr 2013 Fandt lige en side hvor de har antitræk seler, hvilke der er gode ved jeg desværre ikke smiley

http://www.alttilhundogkat.dk/selerantitraek

• #7   16. apr 2013 Jeg vil personligt kalde den der antitræk sele dyreplageri, måske lidt grov sagt ja, men for pokker da, hvorfor skal man ud i sådan en løsning, hvorfor ikke indlære hunden det selv, hvis du bruger en sådan sele, vil hunden med stor sandsynlighed bare starte med at trække igen så snart du stopper med at bruge den. Det eneste hunden har lært er at det gør ondt at trække i sådan en sele, ikke at den ikke må trække. Få da hunden til at elske at gå ved siden af, i stedet for et tvinge den i form af en eller anden sele, som tager al frihed fra hunden. Hvis man skal ud i sådanne løsninger, så synes jeg man skal lade være med at have hund.

• #8   16. apr 2013 Vores tæve tog vi til os da hun var 1,5 år, på det tidspunkt havde hun aldrig rigtig været ude og gå tur, hun havde brugt det meste af hendes liv i en hundegård. Og hun gjorde som du skriver, hun Zig Zaggede helt ustyrligt rundt, hun vidste ikke rigtig hvor hun skulle gøre af sig selv. Og når man har en hund, som er det ældre, ja så tager det lidt længere tid at indlære. Det kan sagtens tage en halv time og 200 godbidder at gå 1 km smiley

• #9   16. apr 2013 Jeg kender halti'en og har brugt den før, men kan også læse mig frem til en masse problemer med den, så derfor ønsker jeg ikke at bruge den igen. Af hvad jeg kan læse mig frem til, skulle den blandt andet være skyld i diskusprolaps m.m.
    Desuden har den ikke den ønskede virkning på Tjalfe. Min gamle hund fungerede godt med grimen - han havde altid løs snor med den. Det har Tjalfe ikke - han trækker og så vil problemerne jo netop opstå, fordi den ikke yder den korrekte hjælp.

Derfor ønsker jeg helst en sele, da jeg forestiller mig, at den skader ham mindst i træning. Som sagt så bliver der trænet, men Rom blev jo ikke bygget på en dag og vi er nødt til at starte helt fra bunden af. Noget så "simpelt" som øjenkontakt skal trænes.

Med halsbånd trækker han virkelig til og så er jeg jo bange for at han ødelægger hals og nakke. Derfor mener jeg at sele må være løsningen. Evt. kombineret med elastisk-snor (+evt. en løsere snor, som forhindrer elastikken i at blive trukket FOR langt?).

Ja, en god løsning, der kan kombineres med vores træning. Men som også giver ham den frihed at kunne rende og snuse, som han jo også skal have lov til.

Christinna: Ja, den side har jeg også kigget på...

Heidi L: Den har jeg også kigget lidt på, men kender den ikke....

Louise: Ja, har også lækre godbidder, men han skal jo også holde fri engang imellem smiley Vi er jo lige startet op og adfærdsterapeuten mener at vi skal træne "kig" bare for at han skal have øjenkontakt.

• #10   16. apr 2013 Igen kan jeg ikke sige andet end at så skulle man lade være at have hund ! Den grimme er ikke en skid bedre end det andet det er dyreplageri !! Jeg går med to store hunde af gangen begge på 40 kg, og som også gerne jagter alt. Men jeg vælger så at bruge bælte, der giver bedre kontrol. Jeg vejer selv 50 kg og det skal lige siges det er to træk hunde !

• #11   16. apr 2013 Louise; øhm, er ikke med?

Heidi; nej det ved jeg.

• #12   16. apr 2013 Heidi; jamen, hvilken sele er god? Der findes jo rigtig mange forskellige modeller, som alle har hver sin måde at sidde på...

• #13   16. apr 2013 Hvis du skal have en almindelig sele, er Hurtta's seler virkelig gode. Men mht. at din hund trækker meget tror jeg ikke, de har en sele, hvor linen kan fæstnes foran...

• #14   16. apr 2013 Jeg synes ikke nogen skal svines til - jeg kender ikke gentle leader'en, så kan ikke udtale mig om hvordan den virker og har ikke læst om den. Jeg har kun læst mig frem til at halti ikke skulle være godt. Igen - den slags udstyr er vel ikke skidt, hvis hunden ikke skades eller påtvinges noget? Problemet opstår hvis det bruges forkert...?

• #15   16. apr 2013 Christina; Det var sådan noget jeg efterspurgte smiley Om Hurtta er god - evt. hvilken type? Kan se flere forskellige modeller? Der behøver ikke nødvendigvis at være en ring foran - jeg tænker måske at selen trækkes skævt, hvis han trækker? Selen skal sidde korrekt.

• #16   16. apr 2013 I det nye blad Hunden står en artikel omkring flexliner og i den er beskrevet nogle af de skader hunden kan få ved træk i f.eks halsbånd. Og de forskellige antitræk seler er bestemt ikke bedre. Kan simpelthen ikke forstå man kan finde på at vælge den løsning frem for, at tage den tid det tager at træne hunden ordentligt. Hvorfor skal man så have så stor en hund, hvis man ikke kan styre den.

• #17   16. apr 2013 Jeg har denneher:
    http://www.maxizoo.dk/sort-sele-45cm.html

Det er lidt svært at se, men den øverste rem (til højre) er den, linen fastsættes i. Den skal sidde i en ring, som kan køre frem og tilbage på selen, så hvis snoren strammes, eller man trækker i snoren, kører ringen derhen. Lidt svært at forklare...
    Men de har den sele mange steder, i MaxiZoo f.eks. hvis du skal prøve størrelsen. For den springer meget i størrelserne.
    Jeg har købt den til Peanut, så den er god stor i det, så det bløde, forede stykke under maven / brystet, når næsten sammen, og så den sidder tilpas langt tilbage på skulderen.
    Desuden er der en del reflekser i den, og jeg synes, den kan fåes i nogle flotte farver.

• #18   16. apr 2013 Jeg brugte hurtta før jeg gik over til mr-koppel, og bruger dem også til hvalpe, men ved ikke helt hvad modellen er, der står lifeguard på dem, men om det er modellen, det skal jeg ikke kunne sige. Men også rigtig god sele.

• #19   16. apr 2013 Louise; Jeg synes jeg skriver tydeligt at jeg ikke ønsker noget der kan skade hunden - tværtimod. Jeg er heller ikke fan af flexliner - af flere årsager. Vores snor er en god læderline på 2 meter (hvis den spændes helt ud)...

Tjalfe er ingen stor hund heller - men han er stærk, når man har dårlig ryg og led. Det er derfor jeg vil træne - hvilket jeg også skriver flere gange at vi er igang med. Men jeg søger bare en god sele og snor? Fx Hurtta sele - men der er jo flere forskellige - hvilken er bedst/hvilken foretrækker folk, der bruger dem - eller lignende seler. Og vil en evt. elastiksnor være gavnlig i mit tilfælde?

• #20   16. apr 2013 Christina, den ser også okay ud, men jeg tænker om den vil genere ham (bringestykket) hvis han trækker? Om det er bedre med noget der ikke sidder så højt? Han søger jo ned, når han trækker.

Louise; prøver lige at se om jeg kan Google noget frem af den du snakker om smiley
    Kan se der er flere forskellige lifeguard...

• #21   16. apr 2013 Jo her var den, det er den Y sele som du nævner jeg bruger til de små smiley

(link fjernet)

• #22   16. apr 2013 (har ikke læst hele tråden!)

Jeg kan endnu engang klart anbefale denne sele på vedhæftet billede. Den er ikke "ond". Princippet er, at linen gå om på hver siden af hunden. Den virker simpelthen bare så godt på min hund.
    Jeg kan nu holde selen med én finger, før stod jeg nærmest vandret efter hunden smiley

Ved dog ikke om den kan købes mere. Sidst jeg skulle have ny var den lidt svær at få fat i...

PS. Billedet er et modelbillede taget fra Google. Selen hedder vist nok topwalk

profilbillede
  • #23   16. apr 2013 Louise: Ja, den er jeg ret lun på faktisk smiley Den ser ud som om den ikke vil sidde og genere - heller ikke selvom han søger ned og trækker smiley

• #24   16. apr 2013 Trækker din hund et konstant træk når i går ?? Eller trækker den f.eks. når der kommer andre hunde, vil den gerne hen og hilse ??

• #25   16. apr 2013 Pletpølsen: Den ser også god ud - men kan man risikere at trække hunden "skæv i skroget", hvis den nu vælger at trække alligevel?

• #26   16. apr 2013 Louise; Det er meget forskelligt. Nogle gange er han helt oppe og køre og kan nærmest kravle hen ad jorden og vil hilse på alt og alle og helst hoppe op hvis han kunne komme til det, mens andre gange så går han så fint så fint, og ignorerer alt der kommer forbi ham....

• #27   16. apr 2013 Y-selen virker ikke på min hund. Sådan én bruger min mand til ham.....

Skal vist lige nævne, vi virkelig har trænet ved siden af. Vi fik først Rico da han var 3 og har aldrig gået med snor inden.....

• #28   16. apr 2013 Tror ikke den sele pletpølsen linkede til vil trække hunden skæv, da der er line på begge sider af hunden, så trækket bliver fordelt, den ser skide god ud, og uden at være ond smiley

• #29   16. apr 2013 Stykket foran er foret, og jeg fik at vide, at når den sidder korrekt på hunden, trækker den et sted, hvor den ikke generer. Og den er ret bred og blød, og jeg synes, den sidder godt nede foran, hvor mange seler sidder højt oppe og trækker i ''halsen''... hvis det giver mening :o)
    Man kan også få nogle smarte nogen, hvor der er en line på begge sider af hunden, så jeg på kæledyrsmesse... men aner ikke hvor de fåes henne...

• #30   16. apr 2013 Min hund bliver ikke trukket skæv på nogen måde smiley

Da jeg har et meget dårligt knæ kan jeg ikke have han trækker, for så er det slut med gåture og det duer jo ikke smiley Som sagt kan jeg holde man med pegefingeren med denne. Bortset lige når der kommer andre hunde smiley

• #31   16. apr 2013 Hov havde ikke set, der var blevet sat billede ind og kommet flere kommentarer... det tog lige lidt tid for mig at få trykket på knappen og oprettet indlægget.

Men det var præcis sådan en sele. Så skulle man have mere føling med hunden.

• #32   16. apr 2013 Jeg ville nok anbefale en line med expander, med kun en lille en, der tager det stød der kan komme, men uden at hunden kan trække linen en meter længere ud. Eller et bælte smiley man skal lige væne sig til det, men når har gjort det tager man det ikke af igen.

• #33   16. apr 2013 Pletpølsen og Louise, nej, kan da egentlig godt se at der er line på begge sider - så det for at der kun var på den ene side smiley

Jeg er ret lun på Hurtta Pro Y, ku være jeg skulle prøve den - måske overraskes jeg positivt smiley Må jo evt. lure videre om jeg kan finde den der som Pletpølsen har? Der er ikke noget navn eller noget, jeg kan Google på?

• #34   16. apr 2013 Louise; kunne det fx være det der lille ekstra-stykke man kan købe? Det tror jeg ikke kan trækkes så langt.
    Selen er også under kraftig overvejelse smiley Men den tager ikke for hårdt i lænden vel? Det er der min slidgigt sidder nemlig....

• #35   16. apr 2013 (link fjernet)

Det var lige hvad jeg hurtigt kunne finde smiley

Bliver nød til at gå i kassen om lidt - Skal tideligt op smiley

• #36   16. apr 2013 Den her line har jeg haft kigget på før: http://www.trenddog.dk/shop/expander-elastisk-hundeline-697p.html
    Fandt også et lille stykke man kunne sætte til sin egen line, men det kan jeg ikke finde nu...

Pletpølsen; Tusind tak smiley

• #37   17. apr 2013 Jeg tror sådan en line er en god ide, det ser ud til at være noget kraftigt elastik, som ikke kan trækkes så langt. Men det er jo ikke en dum ide med sådan et lille stykke, for så kan man jo tage det af, hvis man er et sted hvor det ikke er en fordel. Tror faktisk også jeg vil prøve med sådan et lille stykke smiley

Hmm jeg synes ikke det rykker så hårdt i lænden det bælte, men det er jo svært at sige om du ville synes det.

• #38   17. apr 2013 Louise, ja jeg tænker også at prøve stykket (hvis jeg kan finde det igen) for så kan jeg beholde min læderline, som jeg er ret glad for.

Bæltet må jeg lige overveje, for det duer ikke hvis det rykker lige der, hvor ryggen er syg i forvejen.

Kommentér på:
Den bedste sele og snor til hund der trækker meget?

Annonce