{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Fri ved fod/plads med lille hund {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Er der nogen der har lidt tip til at træne dette med en "lav" hund?

Target stick virker ikke helt optimalt da min hvalp bliver mega opstemt af den.

Vi gå pt rundt med uret i en stor cirkel, jeg holder venstre hånd frem for snuden og giver hende klik og stikker hende en godbid for få skridt af gangen, men jeg bliver snart gammel i ryggen af at nå ned til hende. Hun er rimelig fin til at følge min hånd, nogen gange svinger bagenden dog ud, men det finpudser vi til fri-ved-fod kursus til sommer tænker jeg.

Så, er der nogen der har lidt tip? smiley

Hun er selvfølgelig på min venstre side.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fri ved fod/plads med lille hund
  • #1   21. apr 2013 Klik og beløn når hunden er hvor du vil have den, gå alm oprejst, hunden skal jo ikke følge din hånd den skal bare gå på venstre side;) dvs du belønner hunden for at være hvor den skal være og den får ikke belønning når den går for langt foran eller bagved;) enkelt og ligetil;)

• #2   21. apr 2013 Puh, det har jeg også tænkt, hvordan opmuntrer man den til at gå tæt ved venstre side?

• #3   21. apr 2013 Har set Stillwel tale om den "magiske firkant" hvor hun klikker/belønner hver gang hunden er nogenlunde indenfor for venstre side, og efterhånden mindsker man den "magiske firkant"

Er der ikke andre der klikker når hundens side rører ved knæet?

Jeg så bare en engang en video herinde med en hundefører (med schæfer) der lavede IPO med min først nævnte metode med guffer i hånden, og hunden gik lynhurtigt flot uden at hånden var fremme.

• #4   21. apr 2013 Jeg følger også lige med her smiley

• #5   21. apr 2013 Man lokker ikke;) man klikker når hunden tilfældigvis er hvor den skal være, hvis du bliver ved med det vil hunden hurtigt opdage hvad det er som udløser klikket og vil ret hurtigt selv søge på plads;)

• #7   21. apr 2013 Man kan også lave metoden, hvor man lærer hunden at følge en midtpå mens man går baglæns.
    Når den øvelse sidder fast og der er god kontakt, så vender man og klikker hunden for at opsøge kontakten. Klikker den længere og længere fremad....

Det giver en fuldstændig perfekt position og kontakt.

• #8   21. apr 2013 kernen i klikkertræning er vel langt hen ad vejen, at hunden tilbyder adfærd og man belønner så dette

så tænker, at bodils forslag med, at klikke og belønne når hunden af sig sig eller tilfældigt er ca hvor man ønsker den, og med tiden skærpe kravene, og dermed shape adfærden til det ønskede resultat er en god ide

• #9   21. apr 2013 Personligt synes jeg shaping er fint, men ikke den part, hvor hunden selv skal regne ud fra scratch, hvad den skal.
    Det skaber unødig frustration - derfor er jeg fortaler for at man skaber en situation, der gør det naturligt for hunden at gøre det rigtige...

Jeg kom i tanker om, at jeg for længe siden uploadede et klip med metoden jeg skrev ovenfor - det her her: http://www.hundegalleri.dk/video/traening/34045-til_ulla_m_og_flere

Beklager den dårlige kvalitet.

• #10   21. apr 2013 ch
    jeg indrømmer nu også gerne, at jeg til tider diskret dirigerer hunden mod ønskede resultat. Det kan fx være hvordan jeg bevæger mig osv. smiley

men kan godt lige resten af tanken med shaping, at kravene bliver skærpet med tiden

• #12   21. apr 2013 CH

det ser rigtig godt ud det klip, og gør det du mener meget mere forståeligt smiley

• #13   21. apr 2013 Gabrielle: væggen er prøvet lidt, ikke så meget dog, hun blev lidt "hov hvorfor et jeg op af væggen!" og hopper væk. Vi kan prøve det lidt mere selvfølgelig smiley min lejlighed er dog lidt lille så vi løber hurtigt tør for væg, æv.

CH: jeg fangede ikke helt hvad du skriver men det lyder interessant! Kan du forsøge at skære det ud i pap og neon for mig ?

Jo jeg ved egentlig godt klikker handler om at belønne tilbudt adfærd :-S nogen gange synes jeg bare også den er god når jeg vil pointere at "yeah, lige præcis DER var det super!" Men ja jeg har meget at lære om klikkertræning endnu smiley

Nogen gange lokker jeg hende først til en adfærd og hører så op og venter på at hun - måske - så pludselig gør det af sig selv efter at jeg har forsøgt at vise hvordan det skulle være.

Jeg kan se flertallet stemmer for at vente og klikke, så det må prøve også smiley

• #14   21. apr 2013 buch

se det link CH har smidt ind, det viser det hun forklarer, og tror det er en rigtig god metode smiley

• #16   21. apr 2013 Præcis CH, min hvalp bliver meget ofte total forvirret når vi gør noget med klikker fra "scratch" hun klynker nogen gange sågår, og så går vi tilbage til at lave en gammel øvelse hun kan så hun ikke bliver frustreret over at træne med mig.

Jeg synes også det forvirrer mig selv når nu jeg ikke er udlært :S

• #17   21. apr 2013 Skal fluks se video smiley

Gabrielle, ja jeg ved ikke om det er presset eller overrasket hun bliver, men ja vil nødigt presse hende, godt du lige pointerede det smiley

• #18   21. apr 2013 Og tak for alle jeres tip !!
    smiley

• #19   21. apr 2013 Wauw det ser flot ud CH! respekt smiley det skal prøves, hun er i forvejen vild med at følge mig når jeg går baglæns.

Skal siges at vi er tilmeldt specialkursus i fri ved fod også, men det begynder først til august, og vi/jeg vil da gerne kunne bare lidt til at begynde med.

• #20   22. apr 2013 Vi har indlært det via elefant / spandeøvelse.

profilbillede
  • #21   23. apr 2013 Det er vigtigt at forstå, hvad shaping består af

Og klikker træning er klikket=lige der er det rigtigt=belønning

Der er bestemt en del øvelser, hvor jeg aldrig vil anvende shaping. Jeg synes, at det kan have sine ulemper.

Held og lykke med træning og nyd det

• #22   23. apr 2013 Med funky har jeg indlært skulderTarget på benet og bruger drift og spænding skabt gennem legetøj.

• #23   24. apr 2013 En lille hund kan meget nemt føle sig presset, hvis du øver langs en væg. Prøv i stedet for med en høj fortovskant

Kommentér på:
Fri ved fod/plads med lille hund

Annonce