{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Fri ved fod {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Molly er en golden retriever på 35 kg, og hun fylder et år i morgen smiley

Jeg træner lidt forskelligt med hende, men jeg har haft meget fokus på at forbedre hendes plads position, siden hverdagslydighed stoppede. Hendes fri ved fod har været nogenlunde længe jeg har formået at have intens kontakt til hende. I dag trænede jeg lige plads en 5-6 gange. Jeg ville have hende til at fortsætte i fri ved fod, men hun gad ikke flytte sig da jeg gik og prøvede at få hende med ved hjælp af pegefingeren som hun er god til at følge. Men hun bliver som sagt bare siddende nu, og jeg kan simpelthen ikke få hende flyttet. Jeg er overbevist om at det ikke er fordi hun ikke gider, da hun som regel er villig nok til at træne. Giver jeg hende kommandoen "fri" løber hun også energisk rundt. Jeg har prøvet at inddrage lidt mere kropssprog når jeg vil have hende i en fri ved fod, dette resulterede dog i at hun troede jeg ville lege, hvorfor hun bare springer op på mig. Vi skal starte til Rally O her den 25. så det ville være en fordel at have fri ved fod til at fungere inden smiley

Har i nogle guldkorn i vil dele ud? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fri ved fod
  • #1   19. aug 2014 Belønning;)

  • #2   19. aug 2014 Stå med hunden på plads og klikker parat, belønning en bold;) løft nu venstre fod og bevæg den fremad, i samme øjeblik din hund bevæger sig bare flytter hovedet fremad så klik og kast bolden fremad, gentag nogle gange, så begynder du at tage et enkelt skridt, klik og beløn straks når hunden begynder at rejse sig, fortsæt roligt til hunden følger et par skridt, veksel med belønning men sørg for at der jævnligt er leg på programmet, fri ved fod skal være sjovt;)

  • #3   19. aug 2014 Vi bruger ikke klikker træning, og klubben er ikke tilhængere af klikkere til træningen. Men det er kort tid siden at hun har været god til det, og jeg tror problemet er at hun ikke tror at hun må gå da hun er blevet trænet til at når hun får en kommando, må hun ikke foretage sig andet før hun får besked på det. Når først jeg har hende oppe at gå, kan jeg få hende til at fortsætte. For et par måneder siden var vi til lydigheds prøve, hvor vi blandt andet skulle lave fri ved fod. Det var noget lignende dette: 10 meter fri ved fod - sit - 10 meter fri ved fod - dæk - 10 meter fri ved fod - stå - 10 meter fri ved fod - 2 x 10 meter ved højre fod. Dette klarede hun til perfektion. Hver gang hun har lavet noget som måske godt kan være lidt kedeligt for hende, plejer jeg gerne at lege med hende når jeg har sagt fri. Det hjælper ikke at prøve fysisk at få hende til at flytte sig, da hun bare stritter imod.

  • #4   19. aug 2014 Ved ikke om du mente min venstre fod eller hundens, men hun reagerer ikke på at jeg går eller løfter mine fødder. Selv hvis jeg går væk, sidder hun bare og glor smiley

  • #5   19. aug 2014 Find en anden klub smiley det er din fod du skal løfte, hunden skal ikke gå i starten, den skal bare strække hovedet minimalt frem, det kræver en klikker at gøre det;)
    Din hund mangler at lære hvad plads betyder, den skal lære at plads betyder; bliv på min venstre side, sæt dig når jeg stopper og følg mig straks når jeg går, brug aldrig sit kommando, det betyder jo sit og bliv der til der kommer en anden kommando;)


  • #6   19. aug 2014 Bliver hunden aldrig belønnet?

  • #7   19. aug 2014 Bodil D >> Jeg bruger ikke sit kommando når jeg træner plads. Jeg siger plads, hvorefter den sætter sig ved min venstre side. Jeg kan bare ikke få den videre længere. Hun har været skidegod til det smiley

    CH >> Ved ting som hun ikke kan 100% bliver hun altid belønnet. Ved ting som hun er god til, og gør uden tøven hver gang bliver hun ikke belønnet hver gang. smiley


  • #8   19. aug 2014 Lav en "flyvende" start hvor du går baglæns med din hund mod dig. Når I går, så drej rundt så hunden automatisk ender på den rigtige plads. Beløn massivt i starten, gå kun få eller et enkelt skridt for hver belønning. Den måde Bodil beskriver opstart på, er rigtig god og giver din hund en super fornemmelse af, hvad du gerne vil have hende til. På nuværende tidspunkt lyder det lidt som om hun ikke er helt med på hvad øvelsen går ud på. Men kodeordet i en indlæring af fri ved fod er: beløn, timing, beløn, timing. Selvom det er fristende, så gå endeligt ikke for langt i starten.

  • Frank J
    Frank J Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 24
    #9   19. aug 2014 Som Bodil rigtigt siger belønning ,,du har trukket den alt for længe og hunden gider dig ikke syntes det er uinteressant at træne med dig ,gå med det samme tilbage i indlæring og få kørt noget drift på igen og stop så i tide medens hunden syntes det er rigtigt sjovt ,små korte træningspas max 5 min.så skal du bare se hun vil igen

  • #11   24. aug 2014 Så har vi været til Rally O, som gik over al forventning! Hun var død i starten, og sad bare på sin flade røv efter at være kommet på plads. Vi kørte lidt med flyvende start, hvor efter det bare kørte som smurt. Hun var virkelig tændt, og klar til at arbejde! Pludselig var det heller ikke et problem at lave flere "kombinationer". Fantastisk, allerede efter første træning. Jeg kan mærke at det her bliver godt smiley

    Rigtig mange tak for hjælpen alle sammen smiley


Kommentér på:
Fri ved fod

Annonce