{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.505 visninger | Oprettet:

Fri ved fod {{forumTopicSubject}}

Vi har en ellers meget veltrænet Cocker som har utrolig fin kontakt, men lige fri ved fod volder lidt kvaler da han sakker bagud
Han er den bløde type og måske er det der gør det
Det går fint med godbidder så er han helt fremme, er det vejen frem ?
Det fungerer også fint med klikker og godbid det prøvede jeg i dag, og der kan jeg jo klikke straks han kigger op så han bliver belønnet med det samme
Er det vejen frem ?
Jeg har også set nogen skriver et stykke legetøj, han har nemlig næsten altid en bamse i munden og det kunne sikkert også motivere ham


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fri ved fod
  • #1   21. apr 2017 Han holder også lidt afstand ikke at det betyder at han behøver gå helt klistret op af benene for vi skal bare bruge ham til jagt og lidt prøver, lige nu har han bestået lydighed og vi er på hold på apportering så når han skal op til prøve skal han også gå fri ved fod der

  • #2   21. apr 2017 Ved indlæring af Fri ved fod er jeg helt klart mest til brug af legetøj/bold eller lignede.
    Synes det er en klar fordel ved det fleste hunden at de kører rimelig højt i drift under fri ved fod.
    Så holder de kontakten og falder ikke bagud som du siger


  • #3   21. apr 2017 Klikker er rigtig god i forb. med fri ved fod, så mon ikke du er på rette vej. Når hunden 'hænger' skyldes det rigtig rigtig ofte at føreren med sit kropssprog 'skubber' hunden bagud. Der sker ofte det at vi ser ned på hundene og måske endda vender overkroppen skråte ned mod dem. Det er for nogen hunde lidt intimiderende og så trækker de høfligt lidt bagud, så vender føreren sig endnu mere osv osv osv. Til sidst går hunden nærmest omme bag føreren smiley
    Rigtig ofte er løsningen at føreren retter sig op og ser ligefrem.
    Legetøj er god belønning i fri ved fod; det sætter lidt mere 'fut' i hunden smiley


  • #6   21. apr 2017 Hvis hunden har fået et billede af at skulle gå lidt bag dig, skal det billede ændres først. Jeg ville aldrig anbefale at gå hurtigere, I skal fungere som team, hvis hunden går og trykker sig, hjælper det ikke at gå fra den, det vil bare bekræfte dens billede af at skulle gå bagved dig, istedet for at skabe tryghed og sikkerhed i, at hunden bliver bevidst om, hvor du helt præcist gerne vil have den placeret.

    Jeg spenderede næsten 2 år med trænere som alle sagde, at når hunden falder bagud, skal du bare gå hurtigere. Det var først da en sidste træner stoppede os, og spurgte, hvorfor går du fra din hund? Hun er i forvejen bagud, hvordan guider du hende til en bedre adfærd ved at skride fra hende? Ja, det måtte jeg jo give hende ret i smiley Og efter jeg er holdt op med at gå fra min hund, og vi har fået ændret hendes billede (opfattelse) af at skulle gå bagved mig, så har vi endelig oplevet fremgang smiley

    Men det kommer an på, hvordan du vil træne FvF, hvilken tilgang der skal vælges smiley


  • #8   21. apr 2017 Det sker meget ofte når hunden keder sig. Hvis belønningen er forudsigelig, belønnigsfrekvensen er forudsigelig og øvelsen er forudsigelig.

    Endnu en vinkel på et problem, som kan skabes af mange grunde.

    Det er vigtigt at se hund og fører sammen for at afgøre, hvad der får hunden presset bagud eller hvad der gør at hunden mangler motivation.

    Gode forslag er der kommet, synes jeg.

    Og jeg lægger så en oveni - træningen skal være aktiv og for hunden uforudsigelig.
    Og så ville jeg skynde mig at få introduceret legetøj som forstærker.

    Lav en video og lad os se den. Det er altid interessant smiley


  • #9   22. apr 2017 Nå min mand har lige sagt at han oplever det modsatte og han føler det er fordi han hellere vil arbejde med det andet såsom apportering dirrigerering, at han keder sig når jeg beder om fri ved fod og omvendt ikke kan vente på når han går med ham at skulle til det sjove som han elsker
    Tak for jeres svar der er rigtig mange ting jeg kan bruge


  • #11   22. apr 2017 "og han føler det er fordi han hellere vil arbejde med det andet såsom apportering dirrigerering, at han keder sig når jeg beder om fri ved fod". Måske du netop får gjort fri ved fod kedelig! Hvis man skal have en flot fri ved fod, så er man pinedød nødt til at have den indstilling at det rent faktisk er en FED øvelse smiley Jeg kender mange der siger det er en kedelig øvelse og så bliver den præcis det og hunden får et 'slatten' og uengageret følge, hænger bagude osv osv. I virkeligheden er det faktisk en superfed øvelse at nørde med og det er SÅ fedt når man får 9,7 eller 10 og hunden bare har gået som en spændt fjeder, tæt på benet og med fed kontakt hele vejen rundt. Men det får man så kun hvis man sætter sig for at det er en sjov og fed øvelse smiley
    CH har mange gode pointer med belønningsfrekvens, uforudsigelighed osv.


  • #13   22. apr 2017 Der er allerede givet mange gode råd og som en nævner længere oppe så kan man træne fri ved fod på mange forskellige måder og du skal selvfølgelig vælge de råd der passer til det du allerede træner/ønsker at træne.

    En ting jeg dog synes er fælles ligegyldig metode, det er at jeg ser rigtig mange hundefører belønne alt for lidt i fvf således at hunden når at falde fra inden belønningen kommer, hvilket jo er enormt ærgerligt hvis de første 6 skridt var super flotte og hunden ved det 7 skridt tjekker ud.
    Så et generelt råd er: Beløn mere og vær ærlig overfor dig selv omkring hvor langt I er, så du ikke hele tiden trækker hunden over dens grænse, men i stedet får belønnet og lavet succes så I kan få bygget øvelsen godt op.


  • #14   22. apr 2017 En rigtig god motivation for hunden, som jeg ofte benytter er, at belønne efter det første skridt, nogle gange kun et halvt skridt. Dette gør at min hund er 100% på fra første sekund, hun ved nemlig ikke om festen kommer nu eller om 20 skridt eller 2 min når øvelsen er færdig.

  • #15   22. apr 2017 Al fri ved fod starter med at man løfter foden - så her starter belønningerne...
    Man ved aldrig hvornår.

    Jeg er meget enig, Labsen, rigtig mange jokker derudaf selvom hunden forlængst er faldet ud.
    Så - gå kun de skridt hunden kan og skub det stille og roligt frem

    Belønningerne skal falde helt vilkårligt fra grundstilling og frem til hundens grænse.


  • #16   22. apr 2017 Og selvom ens hund bliver en stjerne til fvf skal man huske belønningerne og de skal falde ofte i træningen.

    Jeg bruger faktisk også nogle gange "fjernbelønning" hvor jeg har godbidder eller legetøj liggende på jorden et lille stykke fra hvor vi går. Det giver min hund en super intensitet og fokus på mig, at hun ved at belønningen er lige derhenne. På mit releasesignal løber hun så hen og tager det


  • #17   22. apr 2017 Forresten skal du også tænke over hvor du leverer din belønning. Har du en hund der sakker bagud, så vil jeg sørge for at belønne fremad. Har man som jeg en ret frisk hund, der gerne vil være lidt for meget foran, så belønner jeg mere bagud.

  • #19   24. apr 2017 @18: Den form for belønning synes Perle (Dobermann) også er superfed. Jagten på bolden er det hun synes er fedest.
    Jeg bruger også 'fjernbelønning' en gang i mellem: boldkanon. Perle tænder temmelig meget af på den. Så står den på banen så har jeg en meget spændt fjeder ved siden af mig, med et meget intenst fokus smiley


  • #21   25. apr 2017 Ja, de er ikke helt billige. Du må spare sammen smiley Jeg var så sk***heldig at få min i fødselsdagsgave af gemalen smiley

Kommentér på:
Fri ved fod

Annonce