{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.176 visninger | Oprettet:

fri ved fod. {{forumTopicSubject}}

Vi har trænet lidt sådan fri ved fod, men ikke sådan at hun skal gå tæt op af mig.
Hvordan vil i træne det bedst, så vi får placering med også?
Vi har juleferie fra træning, så kunne vi træne lidt af det mens vi har fri. smiley
Ind til videre har jeg primært bare louret hende ind til mit ben. Men hun virker som om hun synes det er lidt mærkeligt at gå derinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fri ved fod.
  • #1   19. dec 2016 Jeg har lige lært min det og det gik ret stærkt
    Udstyret med en masse små godbidder gik vi bare langsomt frem hvor han fik godbidder hele tiden, langsomt gik vi videre og da han kunne gå der så blev der længere mellem godbidderne, jeg har brugt kommando på plads hver gang jeg gav en godbid da vi kunne gå et pænt stykke
    Nu løber han selv om i rigtig position når jeg siger på plads
    Jeg har en lille håndfuld godbidder i min højre hånd så jeg hele tiden var klar med en godbid


  • #2   19. dec 2016 Jeg bruger kommandoen plads når hun skal side på min venstre side. Så er lidt spændt på hvad folk bruger som kommando også, for din kan jeg ikke rigtig bruge smiley men kan godt være louren er vejen frem smiley

  • #3   19. dec 2016 Nogle bruger også hinter det skulle jeg nok også have brugt, men nu fungere dette så holder vi fast i det

  • #4   19. dec 2016 Vores kommando hedder også plads. Det betyder sæt dig ved min venstre side og følg med tæt op ad mit ben, når jeg går - sæt dig ned igen, når jeg stopper op. smiley

    Jeg ville belønne en masse for korrekt grundstilling - dvs. hvor hun bare sidder på venstre side, og så ville jeg går meget langsomt frem - 1 skridt ad gangen. Hellere 1 skridt hvor hun går tæt, end 3, hvor hun går for langt væk smiley

    Derudover er det en god idé at du belønner med venstre hånd, på hendes venstre side, således at du fremmer bevægelser, hvor hunden vender bagparten tæt ind mod dig - mange hunde får nemlig en tildens til at gå skråt, med hovedet tættest på fører, og så bagparten meget langt ude, fordi de vil være klar til godbidden smiley


  • #6   19. dec 2016 Jeg bruger kommandoen "her" og yderligere hjælper kan være at klappe på venstre lår smiley og så en masse godbidder når han går rigtigt.

  • #7   19. dec 2016 Er det ikke forvirrende for hunden både at skulle sidde og gå på kommandoen plads tænker jeg?
    Måske er det ikke, i dont know smiley


  • #9   19. dec 2016 Nææh, det har nu aldrig været et problem smiley Hun er i hvert fald ikke i tvivl om hvad hun skal - det er faktisk den eneste kommando hun er selvsikker i. Selv i sit/dæk kan hun blive i tvivl, men ikke på plads smiley

  • #10   19. dec 2016 Okay. Jamen så må vi prøve at koble plads på gå også. Også ellers gøre som vi har gjort til nu smiley

  • #11   19. dec 2016 Kommandoen skal angive for hunden positionen "at være ved benet" (til den ene eller anden side) og ikke om den skal bevæge sig eller ej. Bevægelsen kommer af at du bevæger dig, hvis du fx går sidelæns, skal hunden jo også følge med her, går du baglæns ligeså, etc.

    Om du kalder det hinter, plads, eller noget helt tredje er fuldstændig irrelevant, hunden forbinder ordlyden med øvelsen, ikke ordbetydningen - den forstår jo ikke menneskesprog som sådan, den genkender ord/lyde. smiley

    Jeg har plads på højre og hinter på venstre, men det er der en ganske særlig grund til, jeg ved ikke, hvad andre gør...

    Ift. indlæring, har jeg anvendt target til at indlære positionen for hunden.


  • #12   19. dec 2016 Lige nu har jeg jo brugt kommandoen til at hun skal gå på min venstre side og sitte. Derfor tænkte jeg det ville være forvirrende for hende at hun skulle gå under samme kommando. Jeg mener der er forskel på gå og sit. Men jeg skal jo sådan set bare udvide den en smule, så hun forstår den som en placering og ikke som udelukkende placering og sit.

  • #13   19. dec 2016 Med den teori ville du skulle bruge en kommando til gå, til sit, til løb, til sidelænsbevægelse, til vendinger, til baglæns, etc - det ville jeg umiddelbart tænke ville forvirre hunden mere...

  • #14   19. dec 2016 Du misforstår mig vidst.

  • #16   19. dec 2016 Linda: Jeg har engang fået fortalt at hinter typisk bliver brugt af jægere, som angivelse for hunden til at blive bag fører.
    Jeg bruger det personligt kun fordi jeg skulle have noget end plads til venstre, var ideforladt og så et Søren Ryge program, hvor en jæger netop brugte ordet smiley


  • #17   19. dec 2016 TS: måske jeg misforstår, men uanset så er en mundtlig kommando, som angiver hundens position ift fører, at foretrække istedet for en kommando til sit i plads og en til bevægelse i plads smiley

  • #18   19. dec 2016 A-S jeg er helt enig. Pointen er at jeg jo allerede har lært hende at plads er sit ved min venstre side. Dvs det er det eneste plads kommandoen har været brugt til.
    Men jeg tænker jeg bare kan bygge videre på den, så hun kan gå og ikke kun sitte i plads position.
    Men tænker jeg sætter den stille på i gå også, så hun ikke bliver forvirret og tror hun skal sitte midt i det hele


  • #19   19. dec 2016 Hun skal vel sitte, hvis hun går fri ved fod og du stopper op? Det hører jo under kommandoen Plads.



  • #21   20. dec 2016 Ja tænker det er sådan jeg vil gøre det Linda smiley

  • #22   20. dec 2016 Arh, CH, det hører vel kun til, hvis man ønsker det skal gøre det. Det står jo ikke skrevet i sten at sådan er en fri ved fod smiley

  • #23   20. dec 2016 Man kan da gøre som man vil.

    Men det er nu engang den gængse måde at bruge kommandoen på.


  • #24   20. dec 2016 Hvordan det er smart at indlære Fri ved fod afhænger bl.a. også af hvilket program man træner smiley Altså om man træner DKK LP, Rally, DcH programmet, retrievernes brugs- og markprøver, IPO eller noget helt syvende. Alle steder er Fri ved fod normalt lig med hunden gående uden snor på venstre side. MEN der er stor forskel på hvordan følget ønskes. Fx. i DKK LP er målet at hunden går på venstre side meget tæt på føreren men UDEN at rører føreren. I DKK LP skal hunden helst heller ikke gå på to spor, men med lige ryg. I DcH skal følget også være tæt, men der ses mere på om hunden konstant går det samme sted og de slår ikke så hårdt ned på om hunden går så tæt at den rør sin fører så længe den ikke ligefrem skubber til sin fører. I DcH programmet står der ikke noget om at hunden ikke må gå på to spor. Her ser man mange hunde der går sådan lidt 'bananformet' ind foran førerens venstre ben. Den ene af mine incl. - hvilket giver os fradrag, når hun går DKK programmet smiley
    At gå 'hinter' er noget der hører til 'jagtverdenen' og jeg har indtryk af at det betyder 'følg mig sådan rimelig tæt' - men det kan nogle fra den verden nok bedre forklare smiley
    Så hvilket progam er det du træner ?


  • #25   20. dec 2016 Vi træner ikke noget decideret program endnu, vi har bare gået på almindelig hvalpe og derefter unghunde hold hos dtk. Tanken er vi vil gå til rally i fremtiden, evt efter vi var taget DKK kørekort

  • #27   20. dec 2016 OK - rally er så ikke min spidskompetance. Men mon ikke du så skal skæve lidt til hvordan man går fri ved fod i DKK programmet. Dvs. beløn din hund for at være ved siden af dig uden at komme ind foran dig. Ved opstandsninger i DKK LP programmet skal hunden selv sætte sig uden kommando - dvs. det er en del af at være 'på plads'. Jeg tænker også at du bare skal lokke hende med fra den allerede indlærte pladsposition. I starten kan du holde en godbid foran hendes mund (tæt på!) og gå fremad. Stop guffen i munden på hende efter første skridt. Øg gradvist antal skridt før belønning. Sig plads når du går fremad, så hun får koplet de to ting sammen. Dette er blot en af de mange måder man kan gøre det på. Jeg har set den virke fint mange gange og har brugt det til den den ene af mine. Hun gik rundt efter en godbid eller en bold i laaaaang tid og fik bygget mønstret ind på den måde. Siden har jeg finpudset forskellige detaljer hendes fri ved fod med både shaping og lokning. Min anden hund er ved at indlærer Fri ved Fod vha shaping og snudetarget (han har lige fået 9,9 point i lineføring til den afsluttende prøve på hvalpeholdet smiley ).

  • #28   20. dec 2016 Mange tak for hjælpen Mette Marie. Det er virkeligt brugbart smiley vi må igang, så vi ikke keder os for meget i julen smiley

  • #29   20. dec 2016 I rally er man ikke helt så striks med en "korrekt" plads, ihvertfald ikke i de første klasser.
    MEN i rally har du sindsygt meget brug for bagpartskontrol til alle vendingerne, så måske du med fordel kunne træne elefantøvelsen, og få nærheden i plads-positionen bygget op der?
    Så får du samtidig de smukkeste venstre-vendinger forærende smiley


  • #30   20. dec 2016 Kan man finde en video af elefant øvelsen? Har hørt om den flere gange, men kan ikke sådan lige huske den

  • #31   20. dec 2016 Her er elefantøvelsen: http://www.hundegalleri.dk/video/traaening/44458-elefantoevelse_2 (hun er liidt for ivrig nogle gange smiley )

    Mit problem er nu, at ALLE ting jeg lægger, som target-lignende plader, laver hun elefantøvelse på *suk* smiley

    Og det er korrekt - der er ikke særlig store krav til følget i rally. Du skal dog passe på med at have for mange kommandoer på selve følget, i og med, du kommer til at give hunden mange instruktioner undervejs, på en rallybane smiley


  • #32   20. dec 2016 Jeg går en del rally og har valgt, at min hund ikke skal sitte automatisk ved stop, det har gjort det nemmere for os at udføre de forskellige øvelser, men jeg ved, der er meget forskellige meninger omkring, hvorvidt det er en fordel. Hvilket nok dybest set skyldes, at det kommer an på hund, fører, hund-fører dynamikken og førerens smag smiley

  • #33   20. dec 2016 Ja, det er også en mulighed at indlære plads, med en stå. Jeg er nu ret glad for at min hund automatisk sætter sig, når jeg stopper op - det sparer mig for en del kommandoer.. MEN det gør da uden tvivl også et par øvelser lidt mere udfordrende - så det er nok en smagssag smiley

    Nu går vi også en smule LP, OG plads var indlært da vi købte hende, så det giver lidt sig selv, at hun skal sætte sig ved stop smiley

    Du kan jo kigge lidt på de forskellige øvelser, bare google "rally øvelser" og gå ind på DKKs side. Alle øvelser, hvor der står "STOP", der skal hunden sætte sig. Man skal dog være opmærksom på, at hunden ikke sætter sig i f.eks. vendinger , fordi man ofte ubevidst går lidt langsommere hér. Det samme under langsom gang. Og så er der også en enkelt øvelse, hvor man skal stoppe op, og hunden skal stå, UDEN at sætte sig smiley


  • #34   20. dec 2016 Tak Milla.
    Hvordan lære du hunden at dreje rundt kun med bagparten. Tænker det er svært at loure her fordi man flytter på forparten så? Eller flytter man evt bare sig selv så hunden flytter sig for at stå foran en? Og hvad sætter du på af kommando her? Hun Markere fint nu på flade ting så det tror jeg ikke er noget problem at få hende til.
    Er det bedst at starte øvelsen ud på noget fladt og vente med atf forhøje den.?


  • #35   20. dec 2016 A-S det er også min tanke. Men det må jeg se på om jeg synes. Nu er plads jo indlært med sit. Så må det blive noget andet hvis det er smiley

  • #36   20. dec 2016 Jeg har ingen kommando på - deraf nok også "forvirringen" på andre target-flader.

    Det er helt klart bedst at starte øvelsen i forhøjning, det gør det nemmere for hunden. Man starter faktisk på en balje, og kan så "trappe ned" til mindre flader og evt. lavere flader smiley

    Jeg startede med at bevæge mig, men det kommer faktisk meget an på hunden - min hund er IKKE vant til at blive f.eks. shapet, så jeg bliver nødt til at fremprovokere den adfærd jeg vil have - når hun så har fattet det, så kan jeg gøre hende uafhængig af min adfærd.

    Jeg blev dog anbefalet ikke at bevæge mig - og så ville jeg lokke. Når hunden står på en balje, vil den automatisk bevæge sin bagpart mere end forpart, hvis du lokker hunden rundt med en godbid smiley

    Jeg startede med at klikke for forpoterne på baljen. Herefter klikkede jeg for vægtskifte, uanset hvilken vej det var. Herefter for bevægelse, selv det mindste skridt.. Jeg trooor jeg lokkede en lille smule, men min hund er generelt heller ikke god til lokning.. smiley

    Idéen er, at hunden til sidst skal kunne gå hele vejen rundt om baljen selv, uden hjælp fra dig smiley

    Lige pt. er jeg ved at prøve at lære hende, også at gå den anden vej. Det skal jeg nemlig bruge til højrehandling i rally. Det er nu lidt sværere, fordi hun jo insistere på at kun gå én vej - det er jo det man får belønning for smiley


  • #37   20. dec 2016 Det må vi hjem og prøve. Vi har sådan set ikke indført klikker heller, kan godt være det er en ide. Men ser om vi ikke kan fange det alligevel med dygtig og godbid smiley

  • #38   20. dec 2016 Det kan sagtens indlæres uden klikker smiley

  • #39   20. dec 2016 Ja tænker jeg også smiley gode øvelser så hun kan blive lidt træt her i juledagene med gæster i huset smiley

  • #40   20. dec 2016 Stine - Jeg har indlært min staff elefantøvelsen ved hjælp frivillig adfærd og klikker. Han fangede det lyn hurtigt!
    Det er lidt tid siden vi har fået det trænet. Men han var nået der til at han selv drejede om til min ene side, fik klik og belønning og derefter drejede han om til den anden side og fik klik og belønning.
    Jeg valgte at have det skift hele tiden for at han ikke skulle sidde for meget fast i at dreje den ene vej.
    Men start med at beløn for de mindste bagpartsbevægelser og øg så kravet langsomt.
    Er sikker på hun nok hurtigt skal gange det - de er kvikke nok de staffer smiley

    Og man får nogle virkelige fede vendinger med god bagpartskontrol smiley


  • #41   20. dec 2016 Mange tak Charlotte smiley

Kommentér på:
fri ved fod.

Annonce