Øvelsen plads, hvad er korrekt? Øvelsen plads, hvad er korrekt?
Jeg træner utrolig meget plads med Juice, fordi det for os er en stor øvelse med flere meninger. Jeg giver kommandoen plads når vi er i en situation hvor jeg ønsker at Juice er tæt ved mig - det kan være når vi skal krydse en vej, når vi skal forbi andre mennesker m.v.
For os kan en pladsposition både være siddende og gående, og det er lidt der problematikken ligger. Juice er ved at have fat i hvor den korrekte position er når det er en siddende (altså så tæt ind til mit ben, at hans skulder rør ved mit knæ) og så i en lige linje fremad. Vi har døjet lidt med at han gerne ville dreje rumpen lidt ud, så han sad mere lige mod mig, men den er snart ved at være der.
Det er mere den gående del jeg er i tvivl om. Lige nu der går han ved min venstre side, ca. med skulderen ud for mit ben, men ikke så tæt som i siddende. Det fungere meget godt, han bliver i den position og slæber ikke afsted med mig - vi følges rigtig pænt ad og det går faktisk så godt at han kan dette som fri ved fod.
Jeg går med en drøm om at begynde til lydighedstræning med ham, når han er helt færdig med at vokse. Og derfor mener jeg også at det er vigtigt at jeg får den rigtige position ind nu, istedet for at skulle lære kommandoen om når vi starter til træning.
Når jeg ser folk træne plads (gående) så er det med hunden klods op af benet, og med fuld kontakt. Jeg ønsker netop ikke en plads med fuld kontakt hele tiden, idét at Juice går skævt når han ser på mig og det er uønsket i forhold til hans muskelopbygning. Hans muskler i den ene skulder er nemlig større end i den anden, og skal gerne have rettet ham ind til at være jævn i muskelfordelingen - og derfor har jeg indlært plads og kontakt som to separate øvelser.
Indeholder den rigtige kommando "plads" også fuld kontakt?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.529
http://www.hundegalleri.dk/forum/traaening/664197-fri_ved_fod
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Denne kan netop give nogle positionsproblemer.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.519
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Lenschow: De fleste af de øvelser han kan, dem kan han også fra begge sider. Og den siddende plads kan han også fra begge sider. Ville lige lære ham den gående plads før jeg gik igang med at indlære fra den anden side af også. Han har lært en kommando der hedder rundt, hvor han går bagom (eller foran) mig og sætter sig i plads på modsatte side, men vi tager små skridt. Kan godt lige prøve at filme det på et tidspunkt, så du kan se det
Bodil: Jeg går ikke til træning med ham nu, fordi dyrlægehar anbefalet mig at vente. Juice har haft en del modgang på det sidste.
CH: Det var netop det jeg ville frem til - altså om plads kommandoen også indeholdte fuld kontakt. Når jeg har fuld kontakt med Juice, så ser han på mig - for os er det lidt ligegyldigt om vi har øjenkontakt eller han blot drejer hovedet omkring for at se på mig, han svinger gerne hele kroppen hvilket som du også siger giver positions problemer.
Jeg træner også jævnligt hvor han går imellem benene på mig, her kan han sagtens være i fuld kontakt fordi han blot vipper hovedet lige op istedet for at skulle dreje det for at se til siden. Jeg syntes det er svært at få en god kontakt i gående, hvor positionen og hans vinkel også er god
aug 2006
jan 2010
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 188 Svar: 10.610
Jeg bruger plads når vi er til træning, så der forventer jeg fuld opmærksomhed.
Når jeg er ude at gå tur og skal have hunden ind til mig, så bruger jeg "gå pænt"
Så kommer hunden på plads men behøver ikke at give mig fuld opmærksomhed, den må gerne gå og kigge, bare den går ved siden af mig.
Det samme har jeg med dæk.
Dæk betyder at man omgående smider sig ned og bliver liggende indtil den får lov til at rejse sig op igen.
Læg dig betyder, at hunden skal lægge sig. Det må gerne ske langsom, den må ligge og snuse og den må gerne rejse sig lidt efter uden at den har fået lov.
aug 2006
Der skal associeres et nyt fixpunkt til kommandoen - stadig med fuld kontakt, bare ikke øjenkontakt
jan 2010
Øvelsen plads, hvad er korrekt?