671 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn

Kære hundegallerister!

Jeg er den heldige kartoffel som deler mit liv med hele to styks firbnede venner. Den ene er en hyrdeblanding, som jeg har anskaffet mig, den anden er en basset-pige på omkring et halvt år, som principielt er min kærestes hund. Men da vi bor sammen, og alle er en flok, må det vidst fastslåes at alle tilhører hinanden. Smil

Nå, men sagen er den, at hyrdeblandingen sagtens kan være alene hjemme, og den lille basset-pige også har været alene, sammen med hyrden uden problemer. Men de sidste to dage, har Basset-pigen hylet og hylet, så snart vi er gået ud af hoveddøren. Jeg er godt klar over at seperationsangst tit godt først kan vise sig omkring den 6-8måneders alderen. Men det er dybt frustrerende at det er kommet ud af den blå luft (ihvertfald hvad jeg kan se),

Jeg har i den forbindelse startet et alene-hjemme-trænings-program op, og jeg vil høre om jeres mening, og råd, på det jeg gør.

Begge vores hunde er alene hjemme i et rummeligt bur med blødt underlag, når vi forlader hjemmet. Jeg har startet op de sidste dage med at gøre buret endnu mere attraktivt, i form af at ligge godbidder derinde og belønne hver gang hun selv vælger at gå derind. Efterfølgende har jeg trænet at gå ud af synsfeltet for hende et par sekunder og komme tilbage, lade som ingenting et par sekunder og så give hende en godbid. Herefter har jeg trænet at åbne og lukke hoveddøren, og stille mig et par sekunder bagved og vente og så åbne igen. Jeg vil ikke gå for hurtigt frem, så jeg har ikke stået meget mere end et halvt minut udenfor hoveddøren endnu.

Resultatet er indtil videre at hun nu ikke hyler når jeg lukker døren. Hun giver lidt piv fra sig, men det er ikke noget særligt. Jeg tænker at sætte tiden bagved døren gradvist op?

Endvidere har jeg "benyttet" mig af hyrdens alene-hjemme-skills. Jeg har givet dem samme behandling når de skal ind i buret, men jeg beder hyrden om at lægge sig ned og sove. Jeg tænker umiddelbart at, det at hun ligger sig, vil sende et statement til basset-pigen om at tage det lidt mere roligt? Resultatet af dette var, at basset-pigen faktisk lagde sig ned og puttede med hyrden 3 ud af 10 tilfælde hvor jeg lukkede hoveddøren. Da jeg kom ind igen, blev de begge liggende til jeg kom over og henvendte mig til dem.

Jeg synes jo selv, at jeg kan se at dette virker. Men jeg vil høre om i er enige i om min træningsmetode er hensigtsmæssig?

Smil Elvira og hunde-pigerne

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn
  • #1   7. maj 2013 Har du dem i samme bur, eller har de hver sit?

• #2   7. maj 2013 De har samme bur. Men det rummeligt så der er mulighed for at splitte det op?

• #3   7. maj 2013 Det har faktisk ingen relevans for dit spørgsmål, men jeg ville ikke lade 2 hunde være alene i det samme bur, for hvis de nu skulle blive uvenner, mens de er alene, så kan det altså gå grueligt galt - specielt med tæver, som slås til minimum den ene er død...

• #4   7. maj 2013 Det vil jeg da klart tage op til overvejelse!

Men apropo relevans, hvad mener du så om selve teknikken i belønning kontra hvad hun yder?

• #5   7. maj 2013 Jeg har selv haft 2 tæver på et tidspunkt, som havde gået fint sammen og hygget, leget og sovet sammen... men pludselig en dag vendte hele bøtten, og det var et sandt mareridt smiley

Jeg er nok ikke den bedste at spørge om lige netop det, men min umiddelbare tanke er, at det lyder fint, som du gør det - og det er bedre at gå helt langsomt frem, så den lille bliver fortrolig med det.... Hvis du går for hurtigt frem, kan det godt ende med at være 2 skridt tilbage i stedet for...

En af mine hunde kan ikke lide, at jeg går hjemmefra, så han får en gulerod til at gnave på, når jeg skal ud af døren, for så opdager han slet ikke, at jeg går, og bagefter betyder det ikke noget for ham smiley

• #6   7. maj 2013 Åh-åh.. det lyder ikke rart. Tror du det vil være nok evt. at etablere en træplade i det eksisterende bur? I øjeblikket er de jo utrolig tæt knyttet til hinanden, primært fordi den lille har et eller andet meget moderligt billede af hyrden. Hun søger meget tryghed hos hende.

Smil. Jeg affodre også mine kræ med gulerods-godbidder! Det er de virkelig glade for:)!

• #7   7. maj 2013 Hvis du kan sætte træpladen så fast, at de ikke selv kan fjerne den på nogen måder, så tror jeg da, det må være helt fint smiley

Deres forhold kan nemt ændre sig lidt, når den lille kommer i sin første løbetid, så du behøver måske ikke haste så meget med det, men hun kan jo omvendt lige så godt lære det fra starten...

Ja, det er lidt sjovt, at de er så glade for de der gulerødder, men de skader jo heldigvis ikke, og jeg tror også, de er lidt gode for tænderne smiley

• #8   7. maj 2013 Jeg tror hellere jeg må forsøge at investere i et ordenligt todelt bur, så der ingen eskapader sker. Og måske er det godt at de i det mindste kan se hinanden? Jeg skal ærligt indrømme at bur ikke er min ekspertise! Vi har blot valgt det fordi hyrden stressede på for megen plads!:)

• #9   7. maj 2013 Men hvorfor bur? Hvorfor ikke lade dem kunne bevæge sig frit i et rum? Hunde er flokdyr, og bur er altså symptombehandling.
    Hvis man bruger bur, så bør det stå åbent, så hunden selv kan vælge det til eller fra.

• #10   7. maj 2013 Jeg har ikke den store forstand på alene-hjemmetræning, har selv en hund med tendens til seperationsangst. Her virker det rigtig godt med meget faste farvel-rutiner, som du også bruger. Jeg ville dog ikke bruge godbidder ved hjemkomst, det skal være så udramatisk og neutralt som muligt.

Kommentér på:
Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn

Annonce