Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn
Kære hundegallerister!
Jeg er den heldige kartoffel som deler mit liv med hele to styks firbnede venner. Den ene er en hyrdeblanding, som jeg har anskaffet mig, den anden er en basset-pige på omkring et halvt år, som principielt er min kærestes hund. Men da vi bor sammen, og alle er en flok, må det vidst fastslåes at alle tilhører hinanden. Smil
Nå, men sagen er den, at hyrdeblandingen sagtens kan være alene hjemme, og den lille basset-pige også har været alene, sammen med hyrden uden problemer. Men de sidste to dage, har Basset-pigen hylet og hylet, så snart vi er gået ud af hoveddøren. Jeg er godt klar over at seperationsangst tit godt først kan vise sig omkring den 6-8måneders alderen. Men det er dybt frustrerende at det er kommet ud af den blå luft (ihvertfald hvad jeg kan se),
Jeg har i den forbindelse startet et alene-hjemme-trænings-program op, og jeg vil høre om jeres mening, og råd, på det jeg gør.
Begge vores hunde er alene hjemme i et rummeligt bur med blødt underlag, når vi forlader hjemmet. Jeg har startet op de sidste dage med at gøre buret endnu mere attraktivt, i form af at ligge godbidder derinde og belønne hver gang hun selv vælger at gå derind. Efterfølgende har jeg trænet at gå ud af synsfeltet for hende et par sekunder og komme tilbage, lade som ingenting et par sekunder og så give hende en godbid. Herefter har jeg trænet at åbne og lukke hoveddøren, og stille mig et par sekunder bagved og vente og så åbne igen. Jeg vil ikke gå for hurtigt frem, så jeg har ikke stået meget mere end et halvt minut udenfor hoveddøren endnu.
Resultatet er indtil videre at hun nu ikke hyler når jeg lukker døren. Hun giver lidt piv fra sig, men det er ikke noget særligt. Jeg tænker at sætte tiden bagved døren gradvist op?
Endvidere har jeg "benyttet" mig af hyrdens alene-hjemme-skills. Jeg har givet dem samme behandling når de skal ind i buret, men jeg beder hyrden om at lægge sig ned og sove. Jeg tænker umiddelbart at, det at hun ligger sig, vil sende et statement til basset-pigen om at tage det lidt mere roligt? Resultatet af dette var, at basset-pigen faktisk lagde sig ned og puttede med hyrden 3 ud af 10 tilfælde hvor jeg lukkede hoveddøren. Da jeg kom ind igen, blev de begge liggende til jeg kom over og henvendte mig til dem.
Jeg synes jo selv, at jeg kan se at dette virker. Men jeg vil høre om i er enige i om min træningsmetode er hensigtsmæssig?
Smil Elvira og hunde-pigerne
okt 2009
Følger: 93 Følgere: 85 Hunde: 3 Emner: 457 Svar: 4.614
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 83
okt 2009
apr 2010
Men apropo relevans, hvad mener du så om selve teknikken i belønning kontra hvad hun yder?
okt 2009
Jeg er nok ikke den bedste at spørge om lige netop det, men min umiddelbare tanke er, at det lyder fint, som du gør det - og det er bedre at gå helt langsomt frem, så den lille bliver fortrolig med det.... Hvis du går for hurtigt frem, kan det godt ende med at være 2 skridt tilbage i stedet for...
En af mine hunde kan ikke lide, at jeg går hjemmefra, så han får en gulerod til at gnave på, når jeg skal ud af døren, for så opdager han slet ikke, at jeg går, og bagefter betyder det ikke noget for ham
apr 2010
Smil. Jeg affodre også mine kræ med gulerods-godbidder! Det er de virkelig glade for:)!
okt 2009
Deres forhold kan nemt ændre sig lidt, når den lille kommer i sin første løbetid, så du behøver måske ikke haste så meget med det, men hun kan jo omvendt lige så godt lære det fra starten...
Ja, det er lidt sjovt, at de er så glade for de der gulerødder, men de skader jo heldigvis ikke, og jeg tror også, de er lidt gode for tænderne
apr 2010
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.794
Hvis man bruger bur, så bør det stå åbent, så hunden selv kan vælge det til eller fra.
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Alene hjemme- en tråd der beder om dit syn