1.645 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
72 Svar
God agility race - hvad anbefaler i? God agility race - hvad anbefaler i?
Hej.
Jeg har brug for hjælp til at finde en hunderace der er god til agility, lærenem og familievenlig. (Det er især vigtigt at hunden kan springe). Jeg har ikke brug for en lige pt, men kigger efter en til når jeg selv vil have hund.
Jeg har selv en Golden Retriever lige nu, men hun har en benskade og har været igennem mange operationer, så det er nok ikke lige hende jeg skal slæbe med til konkurrencer.
Håber i vil hjælpe.
0 synes godt om
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 251
maj 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 31
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 117
Jack russel kan blive rigtig hurtig, dog synes jeg i sær de unge af dem, kan have store vanskeligheder med koncentrationen - de skal altid 117 andre ting.
I hvert fald dem jeg har set træne.
Cocker og springer spaniel er også hurtige. Dog har de også lidt af ovenståendes problemer, nok fordi de er jagthunde.
Jeg overvejer også hvad jeg skal have næste gang, (sikkert om maaaange år) så jeg har kigget på lidt forskellige.
maj 2013
Har også selv kraftigt overvejet Australian Shepherd.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
Generelt set er der flere der egner sig: sheltie, border collie, Australian shepherd, puddel, og ellers bare de fleste arbejdsvillige racer.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Og hvad kan du tilbyde hunden, ud over agility træning?
maj 2013
Hvad mener du helt præcist med hvad jeg kan tilbyde hunden?
maj 2013
apr 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 37
Hvor meget tid har du til gåture, mental aktivering osv.
nov 2005
Hvor meget tid vil du bruge på at gå tur, lege, træne mv. dagligt, ud over agility træning?
maj 2013
Det ville nok være lidt på samme måde hvis jeg fik en ny hund.
nov 2005
Er det 2 x 5 minutter om dagen, eller er det mere, ??
Og hvad med mental træning?
nov 2005
maj 2013
Mental træning som fx aktivitets legetøj eller hvad?
- Nemlig Linda L
nov 2005
maj 2013
nov 2005
Men da TS ikke rigtig kan give konkrete ting på hvad hun vil lave med hunden
nov 2005
Det er en arbejdene hyrdehund vi snakker om her (aussie og border) de skal bruge hovedet og kroppen, ellers trives de ikke.
maj 2013
nov 2005
maj 2013
Men ja, border collie og aussie kræver mere multivation og træning end de fleste andre racer, men vil nu meget gerne høre hvad du synes jeg kunne gøre ekstra, hvis jeg anskaffede mig en border eller aussie?
nov 2005
Skrev ikke at golden er en selvskabshund
maj 2013
Ved ikke om i har misforstået trænings tiden med min nuværende hund dagligt, men kan lige prøve at udtrykke mig lidt bedre:
Hun får hver dag 2 x 30 min gåture og hun bader de fleste dage vi går tur. Hun har aldrig snor på når hun bliver gået tur med, udover når vi møder andre mennesker hun ikke skal løbe hen til. Hun kommer sommetider med i en forskellige hundeskove i nærheden, hvor hun kan løbe frit og kan trænes med. I løbet af dagen kan hun til hver en tid løbe ud i haven hvor der også er fin plads. Der er nogle hjemme ved hende stort set hele dagen udover når vi er i skole og på arbejde, så hun får massere af opmærksomhed. Jeg træner også ofte trick, lydighedstræning og springer med hende, det gør jeg ca 4 - 5 gange i ugen i 1 time til 1 ½.
Ved ikke om det er sådan i forstod det første gang, men håber det giver en okay fornemmelse af den tid jeg bruger på det.
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.200
Og især ikke fordi du kun er 14 år!
Hvad mener du i øvrigt med at du " springer med hunden" ?
maj 2013
Jeg springer agility spring med hende.
Hvis du kigger længere op kan du også se at jeg vil vente nogle år med at anskaffe mig en ny hund.
Tror ikke helt i har en ordentlig fornemmelse af min tidsplan. Hvis jeg på et tidspunkt anskaffer mig min helt egen hund vil jeg jo bruge en del mere tid + tiden på konkurrencer og lign.
maj 2013
Kan du anbefale noget speciel træning?
okt 2009
Følger: 6 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 107
De kræver ikke ligeså meget aktivering som en Border Collie, men hvis du godt kan lide Borderens udseende, men ikke har den tid til at aktivere den, som det den kræver, så er en Sheltie perfekt.
Udover det så kan jeg også anbefale en Groenendael. De er store, pelsede og har et lækkert temperament!
nov 2005
Jeg løber selv konkurrencer med min Aussie, og vi træner 1 time om mandagen i klubben, og der er vi på banerne 3 gange hver, altså 6 baner på vel 1 minut ad gangen, og det er det..
Her hjemme træner vi ofte onsdag når vi skal til stævne i weekenden, og der er det heller ikke mere end 10-15 minutter alt afhængig af hvad vi træner, om det er slalom, feltforhindringer, eller spring teknikker.
1 time til halvanden er for meget at overbelaste hunden, især hvis det er 4-5 gange i ugen.
maj 2013
maj 2013
Synes nu ikke det skader hende Linda L. Synes det er passende at gøre lidt af vært.
Vil gerne vide om du kan beslutte dig for om det er for meget eller for lidt? Det er lidt unødvendig "hjælp". Det hele er heller ikke træning som du også kan læse, men også en hel del leg og afslapning. Synes også selv at det er urealistisk at skulle kun træne så meget med en hund med benskade.
Synes nærmere det her bliver til en unødvendig diskussion om hvad der er helt forkert.
okt 2009
Så længe hunden ikke viser tegn på at have ondt eller ikke vil, så kan man sagtens springe i begrænsede mængder.
Og jeg tror nu nok at Line er en af de sidste mennesker på jorden, som er interesseret i at ødelægge sin hund
okt 2009
okt 2012
Er det den nye dille at udsætte vovser for for springtræning, der kunne få de fleste heste til at gå i stykker??
okt 2009
Viser hunden ingen overlast eller smerter, så kan der intet ske ved at man springer med dem 1-2 gange om ugen, så længe man holder det i en forsvarlig højde!
Sweet Jesus.
okt 2012
maj 2013
Det er ikke unødvendigt for mig at springe med min hund, hvorfor er det sådan et stort problem? Jeg udsætter hende ikke for noget voldsomt så tag dog at fald lidt ned. Jeg springer forsigtigt med hende og har styr på det jeg laver, okay? Accepter det eller stop den her.
maj 2013
okt 2012
Det er en ganske vigtig del af indlægget og har ikke en hujende båtfis med selvværd at gøre
okt 2009
maj 2013
okt 2012
Det er imo en helt unødvendig belastning af hunde at udsætte dem for " hyggespring" i haven og det kan i værste fald kun tilskrives at dække ejerens behov for " springtræning" og sgu ikke hundens!
Så kan der argumenteres solen sort, for at vovse " æææælsker" at springe, men jeg vil nu alligevel vove den påstand at springtræning af vovse er komplet og aldeles unødvendig og kunne erstattes af en lang gå tur, lydighedstræning el..
Ved agility, er det jo ikke springene der er det vigtigste, men derimod måden hunden kommer rundt på HELE banen...
Ja, alle hunde kan fra naturens side springe, men det er altså ikke ensbetydende med at de har godt af at tilfredsstille og opfylde små pigers frustrede " Wendy-drømme"..
Hunde skal trænes udfra et HELHEDSperspektiv, sgu ikke en enkelt detalje i en diciplin!!'
Og inden i slår knuder, på teenage-hormonerne og laver en scene der er Paradise værdig, så SPAR jer
Jeg har IKKE lavt selvværd, hader børn eller er Blachmann, jeg er bare TRÆT af at se hunde behandlet som sportsrekvisitter, der kun er til for at underholde ejeren!!!
Levende væsner skal behandles med omtanke!!
BØVS!
okt 2009
Vi har tydeligvis helt forskellige meninger om hvad der er rigtigt og forkert på dette punkt.
Øøøøh Wendy-drømme? Totalt dårligt eksempel ville jeg mene. Nu læste jeg jo sådan set Wendy for 6-7 år siden, og som jeg husker det, så var det heste hun sprang med og ikke hunde *GG*
Og nu er jeg jo sådan set 100% sikker på, at Line laver andet end at springe med hendes hund, så hun bliver trænet udfra et "HELHEDSperspektiv", som du selv ligeså fint skriver. Havde jeg bemærket, at Line gjorde noget helt forkert i hendes hunds træning, så tror jeg nu nok, at jeg fint havde forklaret hende hvad der havde været bedst og hvad hun kunne gøre i stedet for, men indtil videre har jeg ikke kunne sætte en finger på noget som helst.
Skriv hvad du vil, men Line er en ansvarlig og moden pige, som passer på sin hund og behandler hende med respekt.
PRUT!
maj 2013
TurboVovserne:
Jeg hidser mig op når det bliver kørt over på det personlige, det er så lavt.
Jeg ved sq godt hvad jeg har gang i, min hund kan lide at springe og det ved jeg at hun kan!
Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du ikke selv hidser dig lidt ned og finder dig en hobby istedet for at hakke ned på andre og deres måde at gøre tingene på. Du kunne jo ligeså godt bare kalde mig en dyremishandler, det er det du hentyder til. Er træt af at du ikke bare kan tage at passe dit eget, det eneste jeg har bedt om hjælp til er en agility hunderace, ikke en diskussion om hvorvidt jeg træner min hund.
Luk nu med dine Wendy-drømme, det kan jeg gøre med mine parter og ikke min hund, jeg kan lide at springe med hende og det ved jeg også at hun selv kan. Det er det vigtigste.
Og stop så med at hakke ned på mig og min hund. Jeg har ikke et problem med mine teenage-homoner, dem kan jeg styre hvilket du åbenbart ikke kan du.
Skriv igen når du er blevet moden nok.
maj 2013
maj 2013
jan 2011
Følger: 27 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 41 Svar: 397
maj 2013
Mange tak Louise
mar 2012
Følger: 11 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 13
jun 2012
maj 2013
Anya&Pandapigen: Der er noget ved den der minder lidt om jo.
jun 2012
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
De er begge hyrdehunde, det er vidst det!
maj 2013
apr 2010
okt 2009
Der er desuden også op til flere personer, som har sagt til mig, når jeg har gået tur med min hund OG når vi har været til stævner, at han ligner en Border Collie, så jeg er ikke den eneste der synes det. Han er så også Bi Black, så måske er det derfor.
Ja, jeg kender GODT til begge racer, så den kan I ikke bruge imod mig.
okt 2009
apr 2010
Hvilke træk synes du så minder om hinanden.?
Hvorfor er det sjovt at sheltien bliver kaldt mini collie? Der henledes til den alm. Collie og ikke border collien!
apr 2010
okt 2009
Og jeg har jo også skrevet, at der også bliver henvist til den almindelige Collie. Prøv nu lige at læs hvad jeg skriver, før du begynder at belære mig med noget ;).
Ih ja.. Jeg vidste den ville komme. Dårligt racekendskab min bare... Folk med Border Collier kender nu nok til racen!
Hvis jeg ikke vidste bedre, ville jeg tro, at du ikke kender til det der hedder den amerikanske type Shetland Sheepdog, som er kraftigere end den engelske. De ligner en Border Collie med lang pels, hvis de altså er Bi Black.
apr 2010
Men dig gider jeg ikke debatere mere med. Det er for usæriøst, du kan ikke engang argumentere for din holdning andet end "Det er en talemåde" eller "det synes jeg de gør."
apr 2010
God aften til dig.
okt 2009
Det ville ikke gavne nogen i dette tilfælde. Hundegalleri er og forbliver et sted hvor de voksne ALTID skal have ret. Der er delte holdninger og meninger om tingene og det skal vi altså respektere!
Over and out.
apr 2010
Og der er du velkommen til at dele hvorfor du synes sheltien
Og border collien ligner hinanden
maj 2013
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 21
Ville også forslå de forskellige hyrde hunde, border, aussie, sheltie, mf. Men tænk over størrelsen og pelsen
maj 2013
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.402
Jeg har en tæve på to år. Hun er et mix af hyrde- og udstillingslinjer. Den her uge har været rigtig kedelig træningsmæssigt. Mandag var hun alene hjemme en stor del af dagen, da jeg skulle arbejde. Tirsdag havde vi endnu en af de dage. Onsdag var hun med ude og se film sammen med det ene af de hold jeg underviser i hundeklubben og var efterfølgende demo hund. Torsdag fik hunde ENDELIG lov til at lave noget, da hun var til rallytræning.
Fredag kom jeg igen sent hjem og havde hende ude og gå en lang tur. Lørdag var vi til agilitytræning. Om aftenen hjalp hun med at ordne ukrudt i haven. I dag har hun været med til støvsuge hele huset og ligger nu og sover på gulvet.
Cassi er en hund der fra starten af har lært at der er et tidspunkt hvor vi er på og resten af tiden er vi rolige(det er dog helt acceptabelt at hun på dage hvor der ikke er sket så meget at hun løber rundt og leger).
Hun er en hund med et enormt arbejdsdrive og der er altid gang i hende, når hun altså bliver hevet ud af døren.
Jeg har endnu ikke mødt nogen hvor deres BC'ere kravler rundt på væggene fordi man aktiverer hunden flere timer dagligt.
Jeg er ret sikker på at Cassi ville blive frustreret hvis hun måtte nøjes med en lufte tur et par gange dagligt(nu går vi i det hele taget ikke meget tur, da folk mener deres løse bastarder skal hilse på min prinsesse, som bare ikke gider andres hunde). Hun foretrækker i langt højere grad at jeg bruger 2*5 minutter på at lave stillingsskifte på stuegulvet den ene dag, og så måske bruger ti minutter på at lave rallyøvelser den næste dag.
maj 2013
maj 2013
Det vil jeg klart kigge nærmere på
dec 2004
Følger: 8 Følgere: 10 Hunde: 6 Svar: 3
Jeg vil starte med at sige at hvis du har agility ambitioner, er feks en border et fint valg og sætter man sig ind i racen, og hvad den har brug for af aktivitet både mentalt og fysisk og man kan leve op til det, så er en border et godt valg.
Der er mange synspunkter her og alle har ret i hver deres. Men en ting skal man dog være opmærksom på når man vælger denne race, nej hvis en border collie ikke bliver aktiveret både fysisk og mentalt, betyder ikke den bliver over aktiv men den kan der imod få en slem depression. Og sådan noget er ikke lige til at kurerer hos hunde.
Jeg har set ældre mennesker der er kommet i vores klub og har fået en border collie fordi de syntes den er lærernem og hurtig til at indrette sig samt den ser sød ud. i 3 tilfælde har ejeren enten måtte aflive eller forærer hunden væk, og der syntes jeg folk ikke tænker sig nok om når de køber hund.
En intelligent hund som borderen kræver lidt mere specielt mentalt, men kan man opfylde dette og har du planer om en aktiv hverdag med din hund, så syntes jeg da du skulle kigge nærmere på en border collie.
Har set flere unge piger til stævnerne der har border collie og har man familiens opbakning og selv brænder for det, så er det da det man skal
Held og lykke med din søgen efter den rigtige hund til dig
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Og 2 gange 30 minutter er alt for lidt. Det er sådan set også for lidt, for en mindre krævende race.
maj 2013
STOP DEN SÅ FOR **** LAIKA! Jeg gider ikke høre mere om andres holdninger om at jeg ødelægger min hund osv. Jeg har styr på det jeg laver med min hund!!! Jeg springtræner ikke med hende, jeg springer med hende for sjov. Jeg multiverer hende det hun har brug for og det er ikke kun "springtræning" eller hvad du nu vil kalde det, det er også en masse andet.
Lukker den her, det er simpelthen for åndssvagt Laika.
God agility race - hvad anbefaler i?