{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
898 visninger | Oprettet:

tilde K
tilde K
Tilmeldt:
16. okt 2013
Emner: 1 Svar: 13

Alene hjemme {{forumTopicSubject}}

HJÆLP: Jeg er medejer af to dejlige hunde. En dejlige landseer på ca 3 år og en kærlig hvid schæferhvalp på ca ½ år. Vi har et (synes vi selv) stort problem med hvalpen. Han kan simpelthen ikke finde ud af at være alene. Hverken sammen med landseeren, som i øvrigt er dygtig til det og forholder sig helt roligt, eller uden ham.
Som i morges da vi skulle have landseeren til dyrlæge og tog afsted uden hvalpen. Hvalpen skabte sig og hylede og forsøgte at åbne hoveddøren da vi tog afsted. Og da vi kom hjem havde han, fra sit aflukke i gangen, åbnet døren til badeværelset og raseret det, samt sprunget over babygitteret ind til den anden ende af huset, som egentlig er kattens "helle" når hun er inde, hvor han havde åbnet dåsen med kattemad og forsynet sig så rigeligt.
Vi er af vores hundetræner blevet rådet til at give ham så lille et område som muligt, at skulle overskue, hvorfor de, når de er alene, er lukket ude i en gang på ca 6 m2. Her har de også deres vandskål, og det er her de sover om natten.
Vi har sågar været nødt til at vende dørhåndtaget til stuen/køkkenet opad, så han ikke åbnede døren derind og raserede derinde også (har spist diverse fra køkkenet, bl.a. en pose kokosmel, hvilket viste sig at have en dårlig effekt på maven).

Hvad gør vi? Der må være andre løsninger, end blot at afskærme ham fra alle stimuli? Hvordan træner vi ham til at være rolig som den "gamle" når de er alene?

Bonus info: Han er utroligt kærlig, opsøgende, meget pleasende, og intelligent. Han forstår lynhurtigt meningen når vi træner smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme
  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #2   16. okt 2013 Træneren sagde at han ikke skulle have noget at underholde sig med, han skulle bare vide at han skulle lægge sig og sove når han var alene. Så, som oftest har han ingenting. Og indtil videre har vi ikke direkte trænet det, for vi har ikke vidst hvordan vi skulle gribe det an. Har du et forslag?

  • #3   16. okt 2013 For at han kan lægge sig til at sove, skal han jo være træt. Bliver han udfordret mentalt om morgenen?
    Vi bruger rolig luftetur, fodersøg og derefter frossent marvben. Det virker.

    Prøv det, og start så alenetræningen forfra.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #5   16. okt 2013 Super - det er gode forslag - tak begge to smiley

    Om morgenen plejer han at lede efter sin mad på græsplænen - for ellers sluger han den for hurtigt, så hygger vi lidt med kæl og så ikke mere. Men de er sjældent alene hjemme, for jeg er som regel hjemme hos dem de fleste dage.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #6   16. okt 2013 Marvben har de faktisk i forvejen - men efter råd fra træneren til hvalpetræning har vi taget dem væk, når de er alene -.-

  • #7   16. okt 2013 Prøv at indføre fast alenetid, så hvalpen får en rutine.
    Rolig morgenrutine hvor hundene får brugt hovederne, derefter hviletid i 20 min, hvor du laver absolut ingenting. Og så forlader du huset mens de får et frossent marvben.
    Første dag lukker du måske bare gitteret mellem jer.
    Næste dag lukker du døren i to sek.
    Tredje dag i 10 sek.
    Fjerde dag i 1 minut. osv.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #9   16. okt 2013 Uhh - flere guldkorn! Den med morgenrutinen var en god idé, og det burde være ret ligetil at gå til, lyder det til!
    Men han bruger ca 20 minutter på at finde sin mad. Måske skulle jeg begynde at servere den i en bold, så han skal arbejde for at få den ud?
    Og så en kort gå/snuse-tur og et ben at tygge i bagefter - lyder det som en plan?


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #10   16. okt 2013 og nej, Christina, vi undrede os også - men en skråsikker træner kan let få vores overbevisning til at smuldre :S

  • #11   16. okt 2013 Det lyder som en rigtigt god plan smiley
    Vi giver mad efter gåtur, fordi vores hunde gerne først spiser efter de har lavet noget.
    Men vores hunde har også evig adgang til haven, så de skal ikke holde sig mens vi er væk.
    Så for jer, er det nok bedst at fodre inden gåtur, så hunden kan få gjort sig ren udenfor.


  • #12   16. okt 2013 Alene hjemme skal trænes ligesom alt andet... Det er ikke noget der ligger til en hunds naturlige adfærd, da de er flokdyr. (Ligesom det heller ikke er optimalt for dem ikke at være sammen med flokken om natten)

    Her kan du læse lidt om alenehjemmetræning smiley
    http://www.hundeejerskolen.dk/alenehjemme.html


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #14   16. okt 2013 Camilla N: Hvad så med marvben som de andre råder til? Vi har jo forsøgt med INGEN lagetøj eller lignende - dog uden træningen, hvor vi tænkte at han ville læge sig og hvile sammen med sin ældre kammerat.

    Og jeg forstår at vi skal træne en daglig rutine med at tage væk, og det vil vi igang med. Men nu er det mere undtagelsen en regelen at hundene er alene længere end 20-30 minutter, så det er svært at lave det til en rutine at de skal være det. Om end jeg vil prøve at time det med min egen løbetur, så kan vi øve os på den måde. Men er det vigtigt at holde den rutine ved lige? For den "gamle" har jo på ingen måde nogle problemer med at være alene, hvis vi lige pludselig begge skal afsted en hel arbejdsdag (igen; meget sjældent!)

    Tanja: tak for linket, det vil vi se nærmere på sammen smiley


  • #15   16. okt 2013 Du skal være 100% konsekvent indtil hunden har 100% styr på adfærden omkring en alenehjemmesituation.

    Så indtil hvalpen er afbalanceret, synes jeg du skal køre helt fast rutine.
    Hold "kedeligtid" hver eneste dag i den periode, hvor du ønsker hvalpen fremover skal kunne være alene. Der skal ikke ske noget som helst, og du skal ikke tage kontakt til hvalpen. Den skal hvile.

    Der kan være flere årsager til uro ved hunde alene hjemme:
    Angst eller understimulering eller stress.

    Angste hunde er dødbange for at blive forladt. Det er faktisk en naturlig reaktion. det skal indlæres fra bunden. Angste hunde har en trigger/udløser, som starter adfærden. Denne udløser skal findes og desensibiliseres.

    Understimulerede hunde skal køres mentalt trætte samt luftes roligt, for at de kan finde ro til at være alene.

    Stressede hunde mangler hviletid, og det skal man give hunden. Man ser stress ved nogle hunde, som træner (for) meget, samt ved hunde som altid er med ejeren rundt. de sover simpelthen ikke nok, og får derfor ikke stresshormonrne ud af systemet.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #16   16. okt 2013 Det var et virkelig lærerigt svar. Det må næsten være en blanding af angst og understimulering. Han reagerer meget voldsomt når vi fx går tur alle 4 og de to andre vælger en anden vej. Det er forfærdeligt for ham når han opdager de ikke er der mere.

    Og som vi allerede har fundet ud af, så kunne han nok godt bruge den der luftetur om morgenen. Det er dog en smule svært at give ham alenetid, uden at lukke ham helt ud i garagen/værkstedet, hvilket er ærgerligt, for det er ikke der de er når de er alene hjemme. Døren ud til den gang de er i, er nemlig en fransk dør med glas helt ned til hundeniveau. Men den kan man muligvis skifte ud en periode, indtil han har lært det..


  • #17   16. okt 2013 Jeg synes du skal lære ham at være alene sammen med den anden hund først.
    Når han er tryg ved det, kan du meget nemmere træne ham i at være helt alene.

    Kender du udløseren til hans angst hjemme?
    For nogle hunde er det skoene, andre nøgler.
    Man desensibiliserer udløseren ved at inkludere den i hverdagsting, som hunden er tryg ved. Man kan fx gå rundt med sko og nøgler i huset. Læse avis med dem på, gå på toilet osv. Sådan så sko + nøgler ikke er lig med "shit, nu forlader de mig"-følelsen for hunden.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #18   16. okt 2013 Nej jeg ved ikke lige hvad det kan være faktisk. Når vi åbner hoveddøren så stryger han ud af den, hvis ikke vi er meget opmærksomme på at bremse ham, han vil ikke efterlades tilbage, kan det være den?

  • #19   16. okt 2013 Ja helt sikkert.

    I skal træne to ting:

    Desensibilisering: Rør ved døren en mio gange dagligt. Åbn/luk, åbn/luk. Døren skal ikke betyde noget særligt. Du skal både gøre det når han kigger og når han bare hviler.

    Når han er rolig ved kontakt med døren, og først da!, så skal I træne bliv. Man må aldrig gå ud af døren med mindre man har fået lov. Så lær ham bliv og beløn hele tiden at han overholder grænsen. Start med snor på, hvis han ellers stryger ud.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #20   16. okt 2013 Bliv-træning er vi allerede i gang med, blot virker det overhovedet ikke ved den dør. De lærer at det altid er os der skal gå først igennem en dør. Men den dør får så lov til at vente lidt i den sammenhæng, og så går jeg i gang med "dør-dansen" først smiley

    Det bliver spændende at se om vi kan få det til at virke - vi har i hvertfald fået virkelig mange gode råd herinde smiley


  • #21   16. okt 2013 Hvis ikke du selv kan få det til at virke, så lån en hundekyndig til at vise det. Nogle gange kan hund og ejer køre lidt fast i sådan noget.

  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #22   16. okt 2013 Tusind tak for hjælpen Malene smiley dejligt med lidt guidance til os og lille-hunden smiley

  • #23   16. okt 2013 Velbekomme smiley Med 100% konsekvens og vedholdenhed vil I se resultater hurtigt.

    Vi har selv været der med angst for at være alene samt vildhed ved døren.
    Ved næste hund brugte vi "reglerne" fra start af, og har ikke haft et eneste problem på den front smiley
    Man lærer hele tiden af sine fejl.


  • #25   16. okt 2013 Jeg kan lige sige at vi heller ikke har helt faste rutiner nu. Det er dog en god start med utryg hvalp. Det var ikke ment som om at det skal være sådan resten af livet.

  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #26   16. okt 2013 Camilla: Super smiley selvom de nogle gange godt kan lide at stjæle marvbenene fra hinanden i leg. Men tror nu helst de vil ligge og tygge på dem smiley

    Vi har ingen faste rutiner herhjemme, hverken måltider, min kærestes arbejdstider eller mine træningstider og andet. Så de skal lære at kunne være alene på alle tidspunkter. Men det tænker jeg at jeg godt kan træne frem ved at lave en fast rutine om hvordan man er alene. Kan se at det nok bliver et større projekt at rette op på, men hellere nu, end når han er blevet alt for meget "vane-hund".
    Han kan lige nu sagtens være alene i gangen, hvor han kan se mig igennem den franske dør. Men lukker jeg ham ud i garagen (fx for at tørre efter mudder-leg) så går det galt. Så måske skal jeg starte med at træne i garagen.

    Han er går generelt op af os hele tiden. De leger ofte alene ude i haven, som er stor og indhegnet. Og de sover alene. Og der ud over sker det at de er lukket for sig selv, hvis jeg skal vaske gulv, træne i stuen eller lignende. Men det er aldrig i længere perioder, og generelt er han noget rastløs i de perioder.


  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #27   16. okt 2013 Hihi, Malene, sådan forstod jeg det heller ikke smiley Jeg tager jeres råd, og så putter jeg dem ind i vores hverdag, så de kommer til at passe til os smiley Og man kan fint vænne dem til at være alene på et bestemt tidspunkt hverdag, og derfra så træne at det også kan være andre tidspunkter smiley

  • tilde K
    tilde K Tilmeldt:
    okt 2013

    Emner: 1 Svar: 13
    #29   16. okt 2013 Ja - det vil vi prøve. "Store-vov" har jo heller ikke nogen problemer med det overhovedet, måske fordi han kom til "familien" på et andet tidspunkt med fastere rutiner smiley Og så har han jo også bare et helt andet sind - alle er jo forskellige smiley

Kommentér på:
Alene hjemme

Annonce