6.656 visninger
|
Oprettet:
Lære en hund at give lyd når den vil ud? {{forumTopicSubject}}
Hej HundeGalleri,
Min kæreste og jeg har en lille Mobs/bomuldshund på 7 måneder.
Hunden går altid over til døren når hun vil ud, men hun siger ikke noget, hvilket er lidt træls, da vi jo ikke altid ser hvor hun går hen.
Kan man lærer en hund at give lyd når den vil ud?
Tak på forhånd.
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.624
men elelrs vill ejg nok prøve baglæsn først, altså hvis i kan løre hende at gø på komando, så når den sidder i skabet så bed hende gø efter i har set hun sidder ved døren
så kæder hun ligeså stille de to ting sammen
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.973
Men jeg vil da lige foreslå at I overvejer om det er en god ide. Der er rigtig mange hundeejere der bliver automatiske døråbnere for deres hunde, fordi hunden har lært at gør den sådan og sådan ved døren, så bliver døren åbnet - og det uanset om den skal tisse eller ej.
Jeg har meget bevidst altid ikke lært mine hunde dette trick.
okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Hvis jeg siger "Skal vi ud?" så begynder hun at hoppe op og ned med det samme, men hun siger stadig ikke en lyd.
Vi har desværre ikke mulighed for bare at lukke hende ud, da vi bor på 1. sal, så hun skal lige have en snor på, eller så skal hun løftes ned i vores fælleshave, som der heldigvis er lukket helt til med hegn, måske det er derfor hun hopper når hun bliver glad
feb 2009
Django har lært sig selv at pive en smule når vi for længe ikke har set at han sidder ved døren - med ham er det lidt vigtigt, for når han skal så skal han, og han kan fint finde ud af at finde et hjørne at tisse i - i og med han har lært at sige piv så sker det aldrig
og han er flink til ikke at pive hvis han ikek skal tisse så vi kan nogenlunde skelne mellem om vi kan ignorere eller om det gælder
okt 2013
Her de sidste par dage har hun holdt sig hvis vi ikke har set hende, men vi har også fået vasket vores trægulv med noget skrabt rengøringsmiddel, så alt tis lugt er væk, måske derfor hun ikke tisser indenfor mere?
Men somregel holder hun sig, nogengange når hun kun lige ud af fordøren og så tisser hun
Da Petra (Vores hund) fandt ud af, at når hun gik hen til døren når hun ville ud, så kunne hun gå hen til døren 5 minutter efter hun var blevet luftet
Det stoppet hun så med, da hun fandt ud af at hun ikke kom ud igen
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Jeg ved ikke hvornår en hund af den race/blanding normalt bliver renlig, eller hvor lang tid den kan holde sig i den alder og når den bliver ældre. Men jeg ville være ekstra opmærksom på hvornår den skal ud og tisse, og så lade være med at lære den, at gø/pive. :o) Det giver bare problemer..
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
okt 2013
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.885
okt 2013
Hun ved dog godt at hun skal have lavet begge dele inden vi kommer hjem, for nogen gange får hun travlt med at snuse til buske når hun kan se huset
maj 2004
Jeg lukker heller ikke min voksne hund ud, hver gang hun står ved døren og skraber/giver lyd. Så må hun altså lige få tisset af, når hun er ude. Ellers kan jeg hurtigt komme til at skulle have hende ud 10 gange på en time, fordi hun lige skal ud og snuse til et blad, eller fordi hun synes vandpytter smager bedre end vandet i vandskålen. Nu har vi så også en terasse/hundegård hun kan komme direkte ud i fra stuen, så det er ikke helt så problematisk, som hvis man skal helt ud af huset, med snor og det hele. Men stadig irriterende, når hun lige har været ude.
Så kan klart anbefales at lære en tissekommando, og så lære den, at den skal tisse når den er ude, for den kommer ikke ud med det samme igen. :o)
At lære sin hund at tisse på kommando, betyder jo ikke, at den ikke får en god tur. Det kan du jo sagtens give den alligevel. Det er jo stadig dig der bestemmer, hvor lang turen bliver, og du behøver jo heller ikke bruge kommandoen hver gang hun er ude og tisse. Men nogle gange kan det være praktisk, at den kan tisse når man siger det, hvis man ikke har tid til at vente, til den selv får lyst. :o)
okt 2013
Som beskrevet tidligere, så går hun kun hen til døren når hun faktisk skal noget
Men hverfald tak for input - Vil vente med at lære hende at give lyd indtil vi er 100% sikre på at hun ikke laver noget indenfor.
aug 2008
Lia tisser på kommando, men det betyder ikke at hun ikke tisser med mindre hun får besked på det. Er vi i skoven kan hun sagtens tisse 20-30 gange og markere hele vejen rundt om tissetåren.
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1046 Hunde: 2 Svar: 1.885
okt 2013
Når man vælger at få hund må man tage følgerne, som f.eks er at gå tur med den på trælse tidspunkter og i lorte vejr.
Jeg vil føle at jeg svigter min hund hvis den skal tisse hurtigt fordi jeg var dum nok til at starte på aftensmaden før jeg havde gået med min hund
En gå tur skal være noget som hunden nyder, ikke noget der skal overståes fordi kartoflerne står og koger
maj 2004
Der er ingen der siger, at du skal droppe turene. Vi skriver faktisk alle sammen, at det ikke er noget der skal bruges, på de almindelige ture, men at det bare engang imellem kan være praktisk, at man kan få hunden til at tisse, uden at skulle gå i 30 minutter først. :o)
Og jeg/vi foreslår det ikke, fordi hun ikke vil tisse udenfor. Vi foreslår det bare, fordi det er praktisk. :o)
maj 2004
Det er også praktisk til jul/nytår, hvis hunden er bange for fyrværkeri, og derfor ikke bryder sig om at være længe ude. Så kan man hurtigt få den til at tisse og så ind igen. Meget nyttigt for vores, der bestemt ikke bryder sig om fyrværkeri. :o)
Man kan jo også komme i en situation, hvor man simpelthen bare ikke kan nå en længere tur. Hvis man fx er syg, eller der er sket noget alvorligt i familien. Igen super praktisk, at hunden kan tisse af hurtigt. :o)
Ja, som du nok kan se, er det super praktisk at den kan det, og det er jo slet ikke noget man behøver at bruge til daglig, og det får altså ingen betydning for jeres gåture. :o)
okt 2013
Forstår det skam godt og kan se at det KAN være praktisk, men hvad hvis hunden misforstår træningen og tror at den kun må tisse når man beder den om det?
Vi har ikke bil, så hundetræning kan vi kun komme til ved at gå
maj 2004
Jeg har aldrig hørt om, at hunden skulle misforstå det, og tro at den kun må tisse på kommando. I så fald er det jo ikke værre, end at du bare sige 'tis' til den et par gange når I går tur. :o)
Selvom I går dertil, kan det stadig godt være praktisk, hvis det fx er længe siden den tissede, og du gerne lige vil have den til at tisse inden I begynder. Der er også mange hunde, der ikke vil tisse når man træner, så det kan være rart til hundetræning, at man lige kan gå til side og få den til at tisse, uden at man skal bruge lang tid på det.
Og så kan det jo tænkes, at du engang i løbet af de næste 10 år, får bil eller på et eller andet tidspunkt får brug for at gå en lidt kortere tur end normalt, eller fx er kommet for sent afsted til lufthavnen, eller måske skal I på en lang tur med offentlig transport, og så er det også rart, at hunden hurtigt kan tisse af. :o) Igen, så kan det aldrig blive en ulempe, at lære den det, og det kræver nærmest intet at lære den. :o)
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
aug 2008
For ikke at tale om dengang jeg havde mavevirus. Pyha, det var spændende nok bare at nå hen til hoveddøren.
aug 2008
feb 2009
det har resulteret i at inden jeg tager afsted fra morgenen af kan jeg gå ud og sige tisse, og selv tre dråber kan han presse ud nu - det giver mig en ro fordi han har en meget præcis lunkte for hvor længe han holder sig HVIS han lige har tisset færdig, og overskrider vi de 7-7,5 timer så ved jeg hvad der venter:(
derfor er jeg hjemme to mind fra job de lange dage, ud og sig tis, ind og giv tyggeben, og så er jeg væk igen
sp her er komandoen guld værd, og ja inden træning så tisser vi på komando og så er der ro hele sæsionen
Lære en hund at give lyd når den vil ud?