Halsgivning i rundering {{forumTopicSubject}}
Håber at kunne få lidt inspiration herinde af nogle erfarne hundeførere/trænere.
Jeg går på B-hold i DcH med min 20 mdr gamle Tyske Pinscher, og han arter sig ret godt. Jeg har tidligere været i A-klassen med min gamle hund, så jeg har lidt erfaring.
Da vi startede på B-holdet i foråret, kom han hurtigt igang med at gø ved figuranten, han så at figuranten havde belønning med ud, og nogle gange animerede figuranten ham også.
Han gøede villigt og ivrigt.
Hjemme har vi trænet det nogle gange hvor min kæreste eller en veninde har været figurant, han har gøet hver eneste gang.
Nu har vi så været til konkurrence to gange i løbet af efteråret, begge gange har han løbet ivrigt hen til figuranten, stoppet op, kigget på figuranten og løbet "hjem" til mig. Ingen halsgivgning.
Jeg har nu prøvet at sende ham til en synlig figurant, og jeg må konstatere at ser han ikke der er belønning med ud, så gør han ikke.
Han er lidt meget hanhund, så han har haft en tendens til at gå i snus og strinte når han er blevet sendt ud, det har jeg været meget konsekvent overfor og hentet ham tilbage, men selvom han ikke går i snus, så gør han bare ikke hvis han ikke er blevet vist belønning.
Har været til træning i dag, og ja, han gør rigtig fint og ivrigt når han ser figuranten få noget lækkert med, eller når figuranten står med det fremme.
Det kan jeg jo godt træne nogle gange, men hvordan/hvornår kan jeg begynde at gå over til at han ikke nødvendigvis bliver forsikret om at der er belønning med ud?
Alle idéer og råd modtages med kyshånd, jeg har flere kompetente trænere jeg kan spørge i klubben, men fik nu lige lyst til at stille spørgsmålet herinde.
mvh
Winnie
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 217
Dejligt at blive bekræftet i de tanker jeg selv har gjort mig, det er simpelthen gået alt for hurtigt med at få selve øvelsen færdig - vi har bygget huset, men vi har ikke lavet soklen ordentligt om jeg så må sige.
Tak for din kommentar.
sep 2007
nov 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 43
Sådan som jeg forstår det, mht. rundering, figurant og halsgivning, så er det netop førerens rolle at være totalt passiv, nærmest ikke tilstedeværende når der skal trænes halsgivning, rollen som inspirator ligger hos figuranten, som hunden skal være utrolig glad for at se og rigtig have lyst til at halse af og lege med.
Jeg har samme problem med min BC som dig, hun kan godt gø, men vil absolut ikke gø af de flinke figuranter, hvorfor dog det!!!
Lige nu starter jeg op på speciel træning helt fra grunden med først at lære at give hals - i mellemtiden glemmes helt runderingen både af mig og af hunden. Når halsgivningen er på plads (animer hunden til at lege og halse ved teltet eller ved skjulet) og når denne del er fast, først da begynd at byg på runderingen. Jeg har selv fejlet og trænet min rundering helt forkert, ved selv at forsøge at få hunden til at halse af mig, det vil hun jo ikke, da hun ikke ser nogen ide i det, jo hyler som en blandingsulv, det gør hun i kådhed, men hun halser aldrig af mig på nogen opfordring.
Jeg går også DcH med min tøs og har højest opnået 8 point ved rundering ellers bliver det 2 eller 0. Vi er klar til B fra januar næste år, så vinteren bruges til at lære hende at halse, hvis og i fald det kikser, så må vi i gang med bringsel træning og det tager både lang tid at lære og er meget svært.
Men du skal helt ned på jorden og helt tilbage til begyndelsen af rundering træningen og starte derfra, så tror jeg også på, at din hund vil halse.
Venligst
Finn BC
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 619
Ved den mindste lyd fra hund er figurant sprællemand (ellers helt stille), der findes en lille boks frem med godterier, hunden smager og fig. er atter stille - jo flere gange hunden får godter for "lyd", jo mere spændende synes hundene det har været at komme ud og sige vov.
Til at starte med ved hunden altså ikke at fig. har godter, og disse gemmes også godt væk i bøtte, lomme osv. imellem bjæffene, men de fleste hunde vi har prøvet på denne måde har været så ivrige efter at få deres bøtte at de gerne halser lidt ekstra for belønning.. Først når hunden med fig. inden for ganske få meter HVER gang løber til fig. øver man udløb..
Er ikke den bedste til at forklare på skrift, men håber det giver en ide
sep 2007
Lige for at komme med lidt info så kan han sagtens gø på kommando, eller blot gø hvis han geares lidt op og jeg eller andre holder en godbid i hånden, selve det at gø er ikke et problem.
Han har også hver eneste gang pånær to, gøet af figranten, uanset om denne er langt væk eller på kort afstand.
De to gange han ikke har gøet har været til konkurrence. Han er villigt løbet ud på min anvisning, har opdaget figuranten, snust til ham, og løbet tilbage til mig.
Derfor konkluderer jeg at han har luret at figuranten ikke har en belønning, og dermed ikke har fundet det værd at gø af den kedelige mand...
Jeg testede det så sidste gang til træning, og den er go nok, han gør det ikke når der ikke er vished for belønning, og faktisk tror jeg han er blevet usikker på det fordi det er gået for nemt, selvom basis ikke helt har været der.
Så ja, det må være måden frem at han bliver helt sikker i at gø af en passiv figurant der belønner fyrsteligt når han gør, og så må belønningen gemmes mere og mere, så han ikke lurer den når han er kommet derud.
Igen - tak for jeres kommentarer.
nov 2012
Det med, at lære hunden at gø af en figurant, skulle være hjemmearbejde - det må jeg sige jeg ikke er enig i, og det er instruktøren i min klub bestemt heller ikke enig i.
Det er OK at lære hunde at de skal gø, men at gø af en bestemt ting som ikke er føreren selv, det er kun noget figuranten kan få den til, da føreren jo skal forholde sig fuldstændig passiv og ikke må hverken tale eller vise fagter (animerer).
Jeg er helt enig med min instruktør om, at oplæring af halsgivning af figuranten skal ske inde ved figuranten og at det er figuranten der træner hunden op i det. Ved leg, leg og atter leg, således hunden føler sig fuldstændig tryg inde ved figuranten og derfor straks den når den magiske grænse (50 cm) fra figuranten begynder sin halsgivning som anden del af påvisningen.
Det er fuldstændigt uacceptabelt at hunden snuser til eller berører figuranten, det skal læres væk fra dig lige så hurtigt det kan lade sig gøre - min egen har faktisk gjort det (berørte fingeren flygtigt med kold våd snue) én éneste gang og trak straks minus på det.
Jeg vil tro at din hund simpelthen er usikker på, hvad er det egentlig min flokfører vil have mig til at gøre. Ned og arbejd med halsgivning foran figuranten og ikke andet, kun den del af øvelsen. Få figuranten til at være spændende og få hunden til at blive opstemt og ivrig efter at få lyst til at lege ved figuranten. Det kan man altså ikke gøre alene, vi skal være 2 eller 3 - <u>føreren</u>, <u>figuranten</u> og <u>observatøren</u>.
Min instruktør sænker (ikke noget med foroverbøjet, da det er truende adfærd) sig ned og begynder at opmuntrer min hund med meget meget positiv animering, samtidig med at instruktøren holdt øje med om der er kontakt med hunden - når kontakten er tilstede, så arbejder instruktøren med at få hunden til at blive livlig, men fortsat blive på stedet, dette for at animerer den til at halse, for at få mere gang i instruktøren (figuranten). Når dette er på plads, så kan vi arbejde videre, eller hvis det bare simpelthen ikke lader sig gøre, så er vejen frem Bringsel. Husk masser af verdens bedste godbidder - meget gerne nogen som er bedre end dem Du bruger i dagligdagen, nogen som hunden nærmest vil ofre sit højre ben for at få - det er noget der er super som animation for at få gang i øvelsen.
Ps. selv kæmpes der her fortsat med denne del øvelse, men mangler medhjælpere.
Venligst
Finn BC
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det er ikke anderledes end en dæk-kommando, hvor føreren heller ikke må animere hunden i den færdige øvelse....
sep 2007
I opstarten skal figuranten selvfølgelig gejle hunden op så hunden har lyst til at komme hen til figuranten, men når hunden kommer derhen så skal figuranten være passiv. Hunden skal få figuranten til at være aktiv = belønne, det er ikke figuranten der skal få hunden til at være aktiv = gø, som Søren også beskriver det.
Jeg synes måske heller ikke du helt læser hvad jeg skriver, for det er netop ikke noget problem for min hund at gø når han ved der er godbidder i farvandet, og selvfølgelig er de toplækre.
Ang. bringsel så ville jeg kun gå ad den vej hvis min hund havde store vanskeligheder ved overhovedet at gø - og det er bestemt ikke tilfældet, at gø er en fest - jeg skal bare være dygtig nok til at lære ham at gø i de rigtige situationer..
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Naturligvis skal figuranten ikke være igangsætter, det er omvendt - hunden skal sætte figuranten i gang med sin halsgivning. = gø byttet op.
sep 2007
sep 2007
sep 2007
Vi har faktisk "trænet" det at kunne lege og det er blevet meget bedre, så det vil helt sikkert kunne bruges som belønning for halsgivning fremadrettet.
nov 2012
Nu når jeg læser det, igen og de efterfølgende svar, så tror jeg ikke vi er så uenige endda.
For at få starten på halsgivning af en figurant med, så skal begyndelsen ske inde ved selv figuranten, og det er figuranten der gør ALT arbejdet i starten. Dvs. at få hunden i gang og gejlet den op - når dette punkt er overstået, så er det ganske rigtigt at figuranten herefter skal forholde sig passiv og kun belønne, når grundelementet udføres af hunden selvstændigt. Herefter skal belønningen gradvist fjernes.
Jeg gik i min beskrivelse nok lidt for langt bagud i forhold til, hvad du kunne få hunden til så sory for det.
Søren rammer det ganske præcist i sin beskrivelse omkring "trænings setup". Dog må vi i vores klub ikke målrettet træne "konkurrence", det skal først være en leg og derefter må vi træne konkurrencetræning. Men hver sin metode og med hver sit resultat.
Under alle omstændigheder følger jeg positivt med fra sidelinjen og suger stadig til mig. Måske der falder et par koloenorme guldkorn af som jeg selv kan bruge med min tøs.
Venligst
Finn BC
sep 2007
Der kommer mange spændende input i sådan en tråd, tak for det.
sep 2007
Jeg har slet ikke set halsgivningskommandoen fra den side du beskriver, men det gir rigtig god mening.
Og handlingens kvinde som jeg er, har jeg selvfølgelig lige afprøvet det en smule.
Han er som sagt først nu ved at være rigtig god til at lege, altså trække/ruskeleg, så jeg fandt yndlingsplysfætteren, lagde den foran os, halsbånd og line på hunden, og så fik han halsgivningskommandoen.
Han så virkelig undrende ud, og ja, jeg sidder helt og griner endnu, for han var simpelthen så sød og sjov.
Han prøvede selvfølgelig først at snuppe plystingen, men på nul komma fem kunne han se pointen, og delvis kiggede på mig og delvis på plystingen - og så gav han hals.
Faktisk på en helt anden måde end jeg før har hørt, en mere kraftig gøen og med lidt knurren (ikke aggressivt overhovedet) - og han synes simpelthen han var verdens sejeste hund når så plysfætteren overgav sig og kastede sig i munden på ham.
Skal jeg lægge noget som helst i om han kigger på mig eller belønningen? Det er vel noget der kommer hen af vejen, at han kan se pointen i at gø af tingesten og ikke af mig fordi jeg afgiver kommandoen?
Måske bliver han på denne her måde også styrket i at lege, og på den måde får nemmere ved det med en figurant, for han er jo i et helt andet gear når det er med leg end når det er med godbid.
Han er meget madglad, så han gør gerne for en sølle godbid, men det går hurtigt med at fortære den, så det er en meget kort belønning og den holder ikke ligefrem driften oppe.
Kunne være SÅ fedt hvis han kunne udvikle og fastholde glæden ved leg også!
Med venlig hilsen hende der kan være lidt misundelig på jer med boldglade hunde...
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
Og kan man en gang imellem fremskaffe totalt fremmede figuranter så er det også en rigtig god ide. Hunden får jo nemt det indtryk at det ikke er rondering hvis ikke det er en de kender der står der.
Min gamle hanhund havde en super rondering med massere af hals på også selvom han aldrig så pointen med en bold - tilgengæld ELSKEDE han kattemad på dåse
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.730
... meeen man kommer dog nemmere til det med en hund med meget medfødt byttedrift.
Det lyder somom TS's hund godt er en hvor der kan fyres lidt mere op under driften og ja, mad beroliger. Så når man bruger mad som belønning i sådan en øvelse så får man aldrig det der ekstra gear der gør det rigtigt fedt. Men min gamle hanhund ejede desværre ikke drift (min til dato eneste hund, der slet ikke har kunnet findes noget drift frem i). Han var til gengæld MEGET madglad, så det gik endda, men det blev da aldrig sådan rigtigt wauw.
Så til TS kan du få vovsen over på legetøj som belønning så gør det
sep 2007
Søren - jeg tolkede faktisk også hans knurren som noget godt, så det er dejligt at høre det også er det. Vi har arbejdet meget med at han skulle "få lidt mere hår på brystet", og det lader til det er ved at give pote (tøhø).
Jeg er virkelig spændt på det videre arbejde ad denne her vej, det blir godt!
Mette Marie - ja jeg er helt klar på at nu skal vi altså over på legetøj, han er endelig klar til det.
Og ja, man arbejder selvfølgelig bolden op til at blive det fedeste, men som du siger, nogle hunde er mere driftige end andre - ham her vil hellere danse limbo end løbe efter en bold...
Ej, selv det med bolden er blevet bedre, men det bliver aldrig hans foretrukne leg.
feb 2007
Følger: 28 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 48 Svar: 619
Hellere dele øvelsen op i en masse små momenter og få alle dele indlært så hunden synes det er fedt, for når selve halsgivningen er på plads og hunden her forventer noget sjovt, så vil udløbet gøre det endnu sjovere, give endnu mere fart..
Synes det er spændende at læse hvordan andre gør i indlæringen, og synes det er rart at se forskellige måder at løse opgaven på, for ikke en hund er ens, og min erfaring er at det er godt at kunne forskellige metoder, hvis nu ens "egen" ikke virker..
Halsgivning i rundering