1.352 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Nanna N
Nanna N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Sende schæfer i prof. træning eller enetimer - hvor? Sende schæfer i prof. træning eller enetimer - hvor?

Hej

Situationen er den at mine forældre har anskaffet sig verdens rareste schæferhan, men som er noget af en lømmel ift. lydighed. Træningen er simpelthen blevet for stor en mundfuld for dem, selvom de virkelig har prøvet at gøre sit med 2 gange ugentlig træning i en schæferklub.

Så er der nogen der kender et sted i Nordsjælland hvor der udbydes professionel træning af en snart 1 årig schæfer?
Altså hvor man kan sende sin hund i træning et par gange om ugen 1-2 timer ad gangen, som man f.eks. også kan gøre med en hest hos en berider.
En mulighed kan også være en træner der giver enetimer, vedr. basal lydigheds træning, i området omkring Nykøbing Sj.

Alle fif, anbefalinger, råd osv. er mere en velkomne smiley
På forhånd tak
Mvh.
Nanna

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sende schæfer i prof. træning eller enetimer - hvor?
  • #1   3. nov 2013 Hvad er det helt præcis, de vil have hjælp til?

Er det lydighedstræning eller er det opdragelse?

• Nanna N
    Nanna N Tilmeldt:
    nov 2013

#2   3. nov 2013 Umiddelbart er det lydighedstræningen. Men den mangle lydighed kommer også til udtryk i opdragelsen. Men vil mene det er det med lydigheden der halter.
    Han kommer f.eks. ikke altid ved indkald og er der noget der er mere interessant så kan man kalde lige så tosset man vil uden resultat.
    Til hundetræning er han den der er rundt ved alle de andre hunde og lege på trods af at de kommer når der bliver kaldt og han har travlt med alt muligt andet.
    Virker til at han mangler lidt respekt.
    Han er forresten lidt over 8 mdr.
    Men er nok mest det med indkald der er det mest foruroligende og frustrerende, han er måske en lidt egenrådig hund.

• #5   3. nov 2013 Det du beskriver er ganske normalt.

Mange er vældig flyvske i den alder - og der har man ALTID line på, også når man er til træning.
    Det undrer mig, at træneren ikke har forlangt det, for en hund, der løber til de andre kan laver ufatteligt meget postyr.

Hundetræning handler ikke om respekt men om motivation. Det betyder, at man som ejer og fører skal komme ind i kampen og gøre det attraktivt for hunden at samarbejde.
    Ellers gør den det ikke.

Hundetræning handler om at træne føreren. Det er mennesket, der skal lære først og fremmest at motivere hunden, dernæst teknikker til indøvelse af forskellige øvelser.

Det nytter ikke at træne hunden og sætte den tilbage til den samme utrænede fører.

• #6   3. nov 2013 Du beskriver jo en helt normal unghund.

Problemet er jo også få timer om ugen med andre end ejerne hjælper intet. De skal selv afsted for det har en effekt.

• #7   3. nov 2013 ALDRIG om jeg ville sende min hund af sted til en træning, som jeg ikke aner, hvad indebærer. Man kan risikere at få en "knækket" hund tilbage.

Desuden er det ofte ejeren og ikke hunden, der skal trænes - om ikke andet så dem begge på samme tid.

• Nanna N
    Nanna N Tilmeldt:
    nov 2013

#8   3. nov 2013 Tak for jeres svar smiley
    Hermed lige en lidt mere uddybende beskrivelse over situationen i håb om flere fif og råd smiley :

Mine forældre er hhv. 72 og 60 år og har måtte sande at den hurtighed, energi, timing og fysik der skal til for at træningen forløber skarpt, effektivt og konsekvent bare ikke er tilstedeværende længere.
    Derfor den tunge erkendelse om at de har brug for intensiv hjælp.
    De tror egentlig mest selv på den løsning med at de selv er tilstede i træningen og lærer sammen med hunden hvorfor mit spørgsmål egentlig også går på om der er nogle af jer der kender en dygtig hundetræner som giver enetimer i nærheden af Nordsjælland?

De er fuldt ud bevidste om at det er dem der ikke formår at løfte opgaven. Men da jeg selv er indenfor hesteverdenen hvor man kan sende sin hest i tilridning hos en berider, tænkte jeg om det samme var muligt i hundeverden. Simpelthen for at indlære/programmere de basale kommandoer som er universalt gældende i hundeverdenen.
    De har dog fået nyt mod og er faktisk ret glade for at høre jer andres erfaringer med at det er helt normalt at han er sådan en lømmel.
    Men de er jo rædselsslagen for at han bliver en ustyrlig og ulydig stor schæferhan der som voksen lever efter sine egne regler og i værste tilfælde måske gør skade/forskrækker andre og den vej igennem bliver offer for hundeloven. En sådan skæbne er han ikke tjent med som hund da han virkelig er god af sig og enormt rar, men bare en lømmel af kaliber.

Da i er kommet med mange gode råd, vil jeg lige prøve at liste op hvad han gør, så i måske kan få et mere reelt billede af hvordan han er pt og hvad der evt. kan gøres for at forhindre opførslen i fremtiden:

-Han hopper feks. op af bar ivrighed i mødet med andre mennesker
    -Han tager sko og andre ting og løber afsted i haven med dem (bider dem ikke i stykker) hvor man så overhovedet ikke kan kalde ham til sig. Her ved han udenmærket godt at han er på dybt vand og vil lege en slags katten efter musen. -Hvis man umotiveret kalder på ham, skal han lige overveje om han gider, nogle gange bliver han bare sidende og glor selvom han sidder 10 meter væk og man står med en godbid
    - Han har stukket af en gang ud på en stor vej, hvor det overhovedet ikke var muligt at kalde man til sig, kun nogenlunde hvis man løb den anden vej så løb han efter.
    - Møder han andre hunde på tur kan han slet slet ikke abstrahere fra dem. Han stopper op og har kun blik for dem. Dog gør han ikke, ej heller knurrer, men vli blot lege og snuse og være social.

Dog er der jo også de positive sider:
    -Han lægger sig fladt ned hvis han møder andre mindre hunde på tur, måske for ikke at virke for overvældende
    - Han er god med børn
    - På ingen måde mad-aggressiv eller besiderisk. Har aldrig knurret over at hans ejendele bliver taget fra ham
    - Er en rar hund, man kan byde rigtig meget som han vil acceptere.
    - Han kan sitte, dække, give pote og komme nogenlunde på plads, alt sammen når det altså lige passer ham.
    - Han bringer oceaner af glæde i familien

Hvad tænker i, er han fuldstændig udenfor rækkevidde. Vil han være en for stor mundfuld for to aldrende mennesker?
    Er han stadig en normal unghund og hvad ville i gøre og hvordan ville i gribe træningen an i denne situation.

På forhånd tak for hjælpen smiley

• #9   3. nov 2013 Hvad med træning fx i dch? Hvor bor de?

• Nanna N
    Nanna N Tilmeldt:
    nov 2013

#10   3. nov 2013 Bodil D: De bor i Nykøbing Sj. Udbyder DCH træning og/eller enetimer?

• #11   3. nov 2013 I vores afdeling ville vi kunne finde ud af noget, men prøv at ringe og snakke med jeres lokale dch

• #12   3. nov 2013 Det giver for mig mening at tale med opdrætteren - måske denne kan hjælpe med lidt konkrete fifs og tricks.
    Alternativt kunne man tale med træneren i schæferklubben. Det er ikke almindeligt at nogen tilbyder enetimer, men det sker ikke sjældent at der er en ildsjæl, der gerne vil hjælpe lidt ekstra på vej.

Synes egentlig det er en god ide at holde sig til folk med specifikt racekendskab for ikke at man kommer til at sygeliggøre noget, som er ganske normalt.

• #13   3. nov 2013 ;)de fleste dch afdelinger vil afgjort kunne hjælpe, også selv om hunden er en schæferhund smiley

• #14   3. nov 2013 Det virker bare lidt drastisk at skifte fra en raceklub for at få hjælp til en hund med normal adfærd.

• #15   3. nov 2013 Det virker måske også lidt som om den lokale schæferklub ikke har klaret at hjælpe netop denne familie med det de opfatter som problemer i deres hverdag:) så kan det måske være godt at få en anden vurdering og evnt en mere individuel hjælp;)
    Hunden skal jo ikke bare fungere som schæferhund, men ogsom som familiehund;)

• #17   3. nov 2013 Bodil, det er en voldsom konklusion at nå.

Det er de færreste, der ikke oplever de ting med deres schæferunghund, som TS beskriver.
    At forvente at man IKKE kommer igennem sådan en periode og at lægge ansvaret for det hvis man gør over på træneren er ikke rimeligt.

Det er normalt. Vi oplever det stort set allesammen. TS' forældre har nok bare ikke været forberedt på udfordringens omfang.

• #18   3. nov 2013 Som jeg ser det har i en unghund med masser af energi som dine forældre ikke formår at få brugt op dagligt, og det ender ud i nogle små ballede streger.
    Det du beskriver lyder som en normal schæferhan som får for lidt hjerne underholdning men som ellers lyder ganske sund og fornuftig i hans være måde.

-Han hopper feks. op af bar ivrighed i mødet med andre mennesker
    --Han er under stimuleret og lidt ulydig. Det skal trænes og kan trænes væk.

-Han tager sko og andre ting og løber afsted i haven med dem
    --Han ligger op til leg og beder om opmærksomhed (han skal bruges noget mere).

-Hvis man umotiveret kalder på ham, skal han lige overveje om han gider, nogle gange bliver han bare sidende og glor selvom han sidder 10 meter væk og man står med en godbid
    --Hvad sker der når han komme hen til den som kalder? Han får en godbid og slut finale, gætter jeg på? Belønningen skal svare til hvor svært det er for hunden. Hvad nu hvis der kommer en bold frem og der leges med bold og hund når den er kommet hurtigt hen efter der bliver kaldt - hvordan reagere hunden så når der bliver kaldt? Sådan en energi bombe gider måske ikke godbidder men vil elske en bold med bevægelse som der skal leges med.

- Han har stukket af en gang ud på en stor vej, hvor det overhovedet ikke var muligt at kalde man til sig, kun nogenlunde hvis man løb den anden vej så løb han efter.
    --Jeg kan høre min træners stemme inden i mig sige 'så lad vær at lade den' når der er noget man bare ikke vil have hunden gør. Snor på altid! Føtex har en fin gammeldags tørresnor til 25kr på 20meter, genial til dette (jeg kan ikke li' flex liner).

- Møder han andre hunde på tur kan han slet slet ikke abstrahere fra dem. Han stopper op og har kun blik for dem. Dog gør han ikke, ej heller knurrer, men vli blot lege og snuse og være social.
    --Frem med lokkemidlet som virker, bold eller godbid, vende om og gå den anden vej etc. der er mange måder at øve dette på. (vi øver stadig dette med vores 2½år og 1½år)

Dog er der jo også de positive sider
    --Lyder som en mental sund og rask hund.

I bund og grund vil jeg sige at det er dine forældre som skal lære at have schæferhan unghund, og han lidt 'redskaber' i rygsækken til at arbejde med. Hvis det var mig ville jeg søge et begynderhold i den nærmeste/foretrukne schæferhundeklub som plejer at være 1 gang om ugen og så selv følge op med den træningen der læres i klubben, ved at træne hjemme hver eneste dag, bare 10-15 minutter.

Og husk altid at bruge den belønning som hunden helst vil have, jo mere hunden vil have belønningen, jo mere vil den strække sig for at gøre det trick den skal, før der udløses belønning.

Jeg kender ikke alle kredse men i Furesø hvor vi går (kreds 55) er der mange forskellige holdtyper, almindelig lydighed, familiehunde hold, udfordringshold som tager afsted på byture, skoven og meget meget mere. Plus alle schæferhundeklubs kredse har jo et kæmpe race kendskab som kan hjælpe hund + ejer på rette vej, vil jeg mene smiley

• Nanna N
    Nanna N Tilmeldt:
    nov 2013

#20   8. nov 2013 Tusind tak for alle jeres meget meget brugbare svar.

Der er nu taget den beslutning at det kun er min Far som træner hunden i den lokale schæferhundeklub 1 gang ugentligt, da deres træner mente at hunden højst sandsynligt var skrup forvirret over de mange tilhørsforhold (min Mor har også trænet hunden da de gik til træning 2 gange ugentligt, bare i en anden schæferhundeklub).

Derudover har mine forældre kontaktet træneren i den klub de går i nu, hvor træningen stadig er i gang og fået bevilliget nogle enetimer hvor hun kommer ud i hjemmet og træner både min Far og hunden.

Endvidere kan DCH være et særdeles godt bud vinteren over, hvor schæferhundeklubben holder lukket. Dog arbejdes der på at få den nuværende træners hjælp fortsat i hjemmet, således forvirringen holdes minimal.

Desuden kan der meget vel kombineres med hundesvømning, for at få hunden motioneret på en anderledes måde, og måske en måde der ikke kræver helt så meget af min Far i processen.

Angående belønning vil der nu forsøges med en bold eller lignende da han bare ikke altid er lige motiveret af godbidderne. Dog har min Mor både kogt kylling, tørret lever og lavet andre godter som motivation og ja DET VIRKER! Men hunden begynder at få mere og mere interesse for legetøjet. Så det er bestemt en belønning der vil arbejdes på at skærpe fremover.

Jeg tror nu helt sikkert at hunden nok skal falde til ro med tiden og blive en god, kærlig og lydig hund da han af natur bare er en enormt venlig og rar hund. Det er jo bare en forudsætning at mine forældre "holder ud" og står fast på at det bare SKAL lykkedes, hvilket kan være svært nok i sig selv når frustrationen er total.

Mange gange tak for alle jeres svar, fif, gode råd, erfaringer og anbefalinger. Jeg skulle mene at der er kastet et nyt lys over hele det her store "projekt hund" og at der anes et lysglimt for enden af tunnelen smiley

MVH.
    Nanna

• #21   9. nov 2013 Det er godt at høre smiley

Kommentér på:
Sende schæfer i prof. træning eller enetimer - hvor?

Annonce