{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Tilbudt adfærd {{forumTopicSubject}}

Ja, min Cooper-bandit som nu er et halvt år gammel, er jo min første "rigtige" klikker-hund. Jeg startede godt nok shaping med hans mor, da jeg overtog hende som voksen, men det er unægteligt anderledes med en hvalpe man har fra starten. Og det giver altså nogle sjove oplevelser!

I dag var jeg lige forbi dyrlægen med ham for at sige hej og få ham vejet og han var som altid vældig glad for at være der og undersøgte det hele. Efter han var blevet vejet og nusset, stod vi om snakkede lidt og han begyndte så at tilbyde adfærd (og jeg afbrød ham ikke) - først sit, så dæk, hmmm, op igen, så pote, stå, plads, dæk igen og så VOV. Intet af det virkede. Jeg kunne se han tænkte så det knagede... Og så pludselig sprang han op og løb over og stillede sig på vægten igen. smiley Det gav selvfølgelig en belønning. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilbudt adfærd
  • #1   7. dec 2013 Jeg har to der er klikket og shapet fra 8 uger. Og alligevel er de vidt forskellige. Den ældste tilbyder adfærd i et væk, hvis du ikke stopper hende... Hun kan ufatteligt mange sære ting, for hendes fantasi er åbenbart utrolig. Hun kan finde på de mest vanvittige ting i et forsøg på at få mig til at reagere haha..

    Den lille prøver et par ting fra det kendte repertoire, hvis det ikke giver pote gider hun sgu ikke spilde sin tid på det pjat :lol: hun er ikke den fødte shapinghund


  • #2   7. dec 2013 Det er herligt så forskellige de kan være. Min tæve synes også shaping er vildt sjovt, hun skulle bare lige knække koden først. smiley

  • #3   7. dec 2013 lyder dejligt, lucky høre ikke en pind smiley

    Hvad er shaping? smiley


  • #4   7. dec 2013 Læste det som affære... Og blev så lidt skuffet nu. Hehe smiley

  • #5   7. dec 2013 haha Nu som, kunne da blive en skide sjov tråd smiley

  • #6   7. dec 2013 Præcis, så tænkte at DEN måtte jeg sku lige tjekke ud smiley

  • #7   7. dec 2013 Ej hvor dejligt! Elsker når man kan se at de tænker så det knager smiley så må man jo have gjordt noget rigtigt i træningen smiley

    My only, shaping er en træningsmetode, hvor at du ikke skal vise eller presse hunden til at gøre noget, men nærmest giver små hints, så den selv må finde ud af hvad den skal gøre. Du deler altså en længere øvelse op i små bidder. Fx har jeg lært Malik en øvelse der hedder "cirkle" så han cirkler rundt om mig i højre retning. I starten viste jeg ikke hvad han skulle gøre, eller lokkede ham med en godbid i den rigtige retning, jeg stod der bare, og hvis han så rykkede sig bare en milimeter mod højre, klikkede og guffede jeg. I starten er det altid et tilfælde men efterhånden forstår hunden hvad der foregår, og snart kunne han gå en hel runde omkring mig smiley

    Det gode ved shaping er at hunden tænker selv og fatter hvad der foregår meget hurtigere, kan klart anbefales! smiley


  • #8   7. dec 2013 Jeg er ikke udelt begejstret for at hunde kommer op i et leje, så de helt ukritisk tilbyder adfærd som gale .. det er unødvendigt stress, og jeg mener, at man som fører bør være varsom med shaping.
    Hvis min hund sittede, dækkede, stod, bakkede, drejede rundt osv osv osv .. blot fordi den var hos dyrlægen, ville jeg personligt mene, at jeg havde et problem.


  • #9   7. dec 2013 på den ene side tænker jeg spændende, og klart godt at hunden skal "tænke" selv...

    På den anden side tænker jeg hvor er stop knappen så hunden ikke er i en konstant tilstand af at hitte på for at få belønning .....


  • #11   7. dec 2013 Er helt enig med Søren - det er vigtigt at have et stopsignal, så hunden ved hvor og hvornår den ikke længere skal tilbyde adfærd. :o)

    Selvom jeg gerne vil have en hund, der under træning selv tilbyder adfærd og er koncentreret om træningen, så vil jeg ikke have en hund, der tilbyder adfærd i ét væk, uanset hvor vi er. Det er simpelthen for belastende og stressende for os begge to, at hunden ikke er i ro. Den skal kun gøre det når vi træner, ikke alle andre steder. :o)


  • #12   7. dec 2013 Martine: Jeg er meget opmærksom på det og han gør det kun, når jeg opmuntrer ham til det. Ellers kan han sagtens holde sig i ro, det er ikke noget problem. smiley

    Vi bruger signalet "slut" og det fungerer helt fint.


  • #13   7. dec 2013 Okay smiley

    Tror lucky ville fat hat af det og bare tænke yeah godbid.. for det gør han i forvejen. jo han kan godt selv sætte sig osv når jeg kommer med en godbid, men han tænker ikke længere end at han vil have den godbid jeg har i hånden smiley
    men det gør mig ikke noget, han er en bestemt lille herre, men han gør for det meste som jeg siger, og han skal bare være min bedste ven, så er jeg ligeglad med om han sætter sig uden jeg ber ham om det smiley


  • #14   7. dec 2013 Trine - super at høre. Jeg kunne heller ikke umiddelbart forestille mig, at du ikke havde den del med, men måtte alligevel kommentere - for det kunne godt se sådan ud smiley
    Og havde du ikke det, men en hund der konstant tilbød og tilbød - så havde du et problem, som du naturligvis selv har regnet ud, da du indlærte "stop" smiley


  • #15   7. dec 2013 Jamen, jeg er helt enig. Det er faktisk utroligt vigtigt at have både et "nu skal der laves noget" og "nu har du fri"-signal. For os betyder det, at når jeg siger hans navn, er det NU det kan betale sig at være aktiv og måske kreativ og "slut" betyder at nu kan det ikke betale sig mere.

  • #16   7. dec 2013 Nøj, jeg kan lige se det for mig - to klikkertrænede hunde, der KONSTANT tilbyder adfærd, ha ha ha. Det højeste stressniveau, ville vist være hos mig! smiley

  • #17   8. dec 2013 Jeg bruger en del frishaping og 'shaping' hvor jeg har opsat et scenarie der gør det lettere for hunden at komme til at udfører det jeg gerne vil have. Men jeg har nu aldrig oplevet at have problemer med at hunden ikke kan finde ud af at 'holde fri'. Det handler vel om at at sørge for at det er meget tydeligt for den hvornår det er træning og hvornår det er fritid (og mine er stadig også OK lydige når ikke vi træner smiley ).
    Når mine kommer til dyrlægen så er det første de gør så også at styre direkte hen til vægten - det kan nemlig godt betale sig. De kan næsten heller ikke vente med at komme op på bordet inde i konsultationen - det kan nemlig også godt betale sig smiley Dyrlægen må rode og rave og pille alt det hun lyster - det betaler sig nemlig også. Jeg for altid ros for at mine hunde er SÅ nemme at håndtere at fx kan tage blodprøver og rense tænder på dem uden at bedøve dem. Det har de altså lært ved at vi har kommet forbi klinikken ofte og hilst på på samme måde som Trine M. Og den med vægten har de lært på samme måde som Cooper smiley


Kommentér på:
Tilbudt adfærd

Annonce