Træning af ny hvalp. HJÆLP!!! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, jeg skal have en ny lille hvalp om nogle få måneder, og har kun et halv andet år til at træne den i over flere hundreder ting. (Vi skal være drivere i 2015)
Jeg skulle være hundefører med min gamle hund Cent, men den døde desværre D 26.01.14 så jeg nåede det aldrig med ham, men jeg har kun trænet med ham da han var blevet voksen.. (Jeg var for lille til at vide hvordan man trænede da han var hvalp)
Nå men nu til det jeg ville spørge om: hvilke trænings metoder må en hvalp gerne blive trænet med (grundlæggende metoder og jagt) for vi har desværre ikke al verdens tid til at træne i.. Men hvis i ved hvad de må trænes med, så sig det gerne, tak.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
aug 2013
Følger: 7 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 106
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.221
aug 2013
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Man gør ikke sig selv en tjeneste ved at have for meget fart på.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
Find et godt træningssted hvor der trænes positivt og gå igang;) det er ikke umuligt
aug 2013
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 8
og træn hver dag, gerne flere gange om dagen. Så når man langt på kort tid.
aug 2013
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 83 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.749
Husk at rigtigt meget af de en hvalp lærer rent lydighedsmæssigt forsvinder når den skal igennem kønsmodningen. Dvs. du risikere at have en hvalp på 6 måneder, der kan ALT. Og to måneder efter stå med en unghund, der ikke engang ved, hvad den selv hedder.
Så mit råd? Ro på - udsæt prøven MINDST et år. Nyd din hvalp. Leg. Hyg jer. Og når den er ved at blive moden i hovedet - så gå i gang med træningen for alvor.!
aug 2013
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Kontaktøvelser
Indkald
På plads/gå pænt (uden kommando)
Sit (2 kommandoer)
Dæk (ikke stemmekommando)
Stå (2 kommandoer)
Bak (3 kommandoer)
Få kigget tænder
Lidt tricks (giv pote, high five, vinke (ikke 100%), rulle rundt (ikke 100%) osv.)
Lidt kropskontrolsøvelser (balance, elefant, gå på ting osv.)
Der er andre ting, vi er igang med at indlære, fx hilse, bliv, tæppe/bur osv.
Så man kan skam lære dem en del ret tidligt. Det første stykke tid var det dog mest miljøtræning og hverdagsting, som at få tørret poter, ja/nej, gå pænt, indkald osv. der var vigtigst. Resten er først kommet på, da de basale ting var på plads. Heller ikke alle hunde lærer ligeså hurtigt som hende.
Men alt sker i hendes tempo, og det vigtigste er, at hun får en god oplevelse med alt. Jeg er ligeglad med om det tager en måned at lære hende en øvelse, hvis bare det hele er positivt og hun synes det er sjovt.
Det er vigtigt at huske, at hvalpe går igennem forskellige perioder, hvor de kan være sværere at træne og hvor de glemmer de ting de har lært. Man må ikke presse på eller blive streng, hvis de glemmer eller er forvirrede. Det er meget bedre at bruge lidt mere tid, end at presse på pga. stress.
Derfor synes jeg heller ikke man skal sætte en tidsgrænse for hvornår den skal have lært de forskellige ting. Det tager den tid det tager. Nogle hunde kan ikke administrere at lære mere end sit navn og nogle få andre basale ting, de første par måneder man har den. Andre hunde tager imod alt hvad man tilbyder af indlæring, og kan lære ligeså meget eller mere, som min har gjort.
aug 2013
Jeg har stadig en pomeran, og han elsker stadig at lære.
Men ja jeg syntes at de først må trænes rigtig når de er mindst et halvt år, for inden syntes jeg kun det er sådan som dæk og sit, de skal lære i den alder, for ja de skal jo også have lov til at være hvalp..
Og nu må i ikke tro at jeg er sådan en der kun går op i træning med hunde, nej bestemt ikke.. Jeg træner kun med mine hunde nogle få dage om ugen, men det kommer den ikke til før den er okay gammel.. Som vil sige 9 måneder op, der vil jeg kun træne lidt mere med den.. Og mine træningsdage var ikke mere end maks 20 minutter, for det skal ikke være sådan at hunden går hen og føler sig stresset eller tvunget.
Og den sidste hund jeg havde, dem kunne kun grundlæggende ting.. Det var bare en hygge hund, som lagde i min seng og det.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Hvis det er vigtigere at hunden kan en masse ting på jagt om 1½ år, end at du har en dejlig velafbalanceret hund de næste 10-14 år, så send hvalpen tilbage og brug tiden på at spare sammen til en færdig uddannet jagthund.
Nu ved jeg ikke hvilken type hund det drejer sig om, men synes flere hundrede ting lyder lidt voldsomt. Ved godt at de fleste jagthunde ikke er færdiguddannede før de er et par år, men der er også nogen der allerede går mark- og apporteringsprøver tidligere, uden at de er blevet presset med for meget træning.
mar 2008
Men mine voksne hunde træner jeg meget sjældent mere end 3 min af gangen (sætter en alarm på telefonen). Så bruger jeg mindst lige så lang tid på at planlægge næste træningspas inden jeg træner igen. I alt højst 15 per hund per dag, lige med undtagelse af op til en konkurrence, der kan jeg godt finde på at træne i længere tid af gangen.
aug 2013
aug 2013
mar 2008
Der er meget stor forskel på hvor meget træning forskellige hunde kan klare og nogen kan sagtens træne meget længere tid en 3-5 min af gangen.
For mig er det mest effektivt at træne flere ting af gangen, så jeg har nogen øvelser jeg lige er begyndt på og nogen der er næsten færdige. Træner som regel en øvelse 3 min, pause, ny øvelse 3 min, pause osv indtil øvelserne er som jeg vil have dem og jeg kan sætte dem sammen. Dog er der stor forskel på at træne dogdancing (som jeg gør) og jagttræning, da meget af jagttræningen er selvmotiverende for hundene og dermed kan hunden arbejde længere afgangen.
Jeghar selv en jagterrier og hun kan træne søg en hel dag hvis det skulle være, men kun kort tid når det hander om kunstige øvelser som lydighed eller tricks.
Det handler også om at jeg til en konkurrence gerne vil have en hund der ser ud som om den elsker at arbejde (hvilket den også gør), hun må gerne se lidt træt ud efter en jagtdag.
aug 2013
Og af alle de jagt hunde vi har haft, har vi siden vi fik dem, taget dem med ud på vores mark (vi lejede engang nogle marker i nogle år til jagt) hvor vi så slap den fri, og den rendte rundt og ledede efter rådyr og fugle m.m.m. De har alle sammen elsket det.
mar 2008
Igen, det kommer sikkert an på hvilken race det drejer sig om. Det er svært at få en terrier der har erfaring med at jage selv til at søge i det mønster jeg gerne vil have, tæt på mig. I hvertfald når der er vildt!
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Vi har gået til fast træning med hende to steder.
Jeg træner hver eller hver anden dag, nogle gange kun 1-3 minutter om dagen. Andre gange er det fx 20 minutter, fordelt ud over hele dagen, ca 2-3 minutter af gangen. Nogle hunde kan kun tåle ganske få gentagelser, men min hvalp kan sagtens håndtere mange gentagelser og ret lange træningssessioner. Hvilket er ret atypisk, i forhold til hendes race.
Hun har bestemt ikke lidt overlast, af at vi er gået igang så tidligt. Hun nyder al træning og tilbyder meget adfærd selv. Men nu er hun som sagt også meget nem at træne, og så går det jo bare lidt hurtigere. :o)
Så du skal mærke efter på din hvalp, for at finde ud af hvad den er klar til og hvornår. Hunde er jo ikke ens, så hvad min hvalp kan klare, kan din måske ikke klare, eller omvendt.
aug 2013
Træning af ny hvalp. HJÆLP!!!