{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.109 visninger | Oprettet:

Er min hund egnet til agility? {{forumTopicSubject}}

Kæreste hunde-venner!

Jeg har verdens dejligste lille dansk/svensk gårdhund pige, på snart 4 år. Vi har gået til agility sådan rigtigt i lidt over et år nu, men jeg begynder at tvivle på om det virkelig er noget for hende.

Jeg synes at det er VILDT sjovt og udfordrende, og Lulu har masser af krudt i røven, så på den måde er det en super sport for os. Men Lulu har altid været ret usikker, og meget lidt selvstændig, jeg har SÅ svært ved at få hende til at løbe fremad og væk fra mig, hun vil hest have med ved siden hele tiden. I øvrigt bliver hun mere og mere bange for vippen, selvom jeg virkelig gør mit bedste for at støtte hende, og gøre det til en sjov leg, og det er som om at hun helt mister gejsten resten af træningen, efter vi har trænet vippe.

Hun kan rigtig godt lide tunnel, A-bræt og spring, men er slet ikke sådan helt oppe at køre over det, ligesom man ser mange af de andre hunde er, der bare ikke kan vente med at komme afsted.

Vi træner også lidt rally-lydighed, bare for sjov, og har været til to stævner i det. Og til dét er hun bare perfekt. Som i VIRKELIG god! Hun elsker det, og hun er dygtig til det. Jeg finder bare personligt ikke helt samme glæde ved det.

Hvad tænker i? Bør jeg tilsidesætte mine egne behov, og helt droppe agility, eller er der nogle der har erfaringer med hvordan man kan få sin hund til at finde større glæde ved det?

Venlig hilsen
Katrine - som elsker sine dyr mere end noget andet i hele verden!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er min hund egnet til agility?
  • #1   21. mar 2014 Tja... Det vigtigste i verden er jo at I begge har det sjovt til træning, efter min mening. Min nummer to var købt arvtager til min fantastiske konkurrencehund. Det har jeg desværre måttet revidere, Johna har bare ikke det drive der skal til for at nå til tops på agilitybanerne.

    Nu løber hun agility på hyggeplan, går lidt rally på hyggeplan og så får hun lov at gå spor - som hun elsker og jeg hader LOL.

    Og jeg har bestilt en ny hund til at overtage teten fra min ganle konkurrencehund...



  • #2   21. mar 2014 Hvis hun bliver mere og mere bange for vippen er der noget galt i træningen, og din træner bør kunne hjælpe dig, eller du kan måske finde et andet sted at træne agility hvor træneren kan hjælpe.

  • #4   21. mar 2014 Tak for svar allesammen!

    Jeg tænkte også umiddelbart at jeg kunne fortsætte på hyggeplan, og så bare evt. løbe uden om vippen. Jeg går heldigvis ikke så meget op i konkurrencer, det vigtigste for mig er at min hund og jeg har det sjovt sammen. smiley

    3# Vi startede vippetræningen med en stol under den "tunge ende", hvor Lulu stod ved siden af mens jeg trykkede vippen i jorden nogle gange, så hun kunne vænne sig til lyden. Så fik jeg hende til at hoppe op på enden af vippen, så hun kunne mærke følelsen af at den bevægede sig (de der 10 cm over jorden som den var), og da hun var nogenlunde tryg ved dét, fulgte jeg hende hele vejen over, stille og roligt, og greb vippen, så hun ikke blev forskrækket over et hårdt stød.

    Det gik egentlig okay, forsigtigt, men hun gjorde det fint. Men så har hun et par gange under baneløb haft fuld fart på, og åbenbart troet at det var balancen, så hun spænede op på vippen, og gik så i panik da hun opdagede at den bevægede sig, og sprang så ned fra toppen. smiley Og derefter er det bare gået ned ad bakke. Hver gang hun bliver bare LIDT tryg ved at gå over den igen, så siger den lige for meget "bang" en enkelt gang, og så kan vi starte forfra.

    Og for lige at gøre det endnu bedre, så fik hun lige et "smæk i numsen" af vippen den anden dag da vi trænede felter, fordi hun kom til at stille sig lige foran, i stedet for bagbenene på feltet. Så ramte vippen hende jo i numsen da den vippede op igen, og nu tror hun at alle felter bider hende i numsen. Suk!

    Måske vi bare skulle holde os fra feltforhindringer et stykke tid, og få bygget noget selvtillid op de andre steder, og så tage resten som det kommer.


  • #5   21. mar 2014 Drop vippen? Den er jo ikke vigtig, medmindre I vil dyrke konkurrencer... smiley Den er da ikke det værd, hvis den får hunden til at miste gejsten.

  • #6   21. mar 2014 PYHA! Har netop været en tur på agilitybanen, og hun havde lykkeligt glemt at felterne var farlige! Jubii!! Rigtig dejlig glæde og energi i hende! Vi dropper vist bare vippen ja, det lader til at det er dén der ødelægger det for hende. smiley

  • #7   21. mar 2014 Ja drop da den dumme vippe og nyd de andre ting, det kan jo være hun så kommer over sin vippe skræk.
    Lige angående Rally så har jeg også været sådan lidt komsi-komsa, det er da ikke rigtig noget - indtil jeg så champion og ekspert hunde i konkurrence, der er altså udfordring nok for enhver vil jeg mene...og måske dermed også sjov og udfordring nok i det for dig...


  • #8   22. mar 2014 Det er nu ikke fordi rally ikke er en udfordring! Vi har masser at arbejde med! smiley Det er bare det der fart over feltet jeg savner ved rally.

    Vi er i øvrigt lige kommet hjem fra Vilhelmsborgstævnet, og det gik SÅÅÅÅ fint! Løb uden om vippen i AG klasserne, og så tog vi resten af banen fejlfrit! Springklasserne løb vi også fejlfrit og blev endda første uplaceret i SP1! Så stolt af min hund! Så er det måske alligevel ikke helt dumt til os det agility. smiley


Kommentér på:
Er min hund egnet til agility?

Annonce