2.050 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Klikkertræning eller ej? Klikkertræning eller ej?

Selvom vi først henter hvalpen sidst i juni, kan man jo ikke lade være med at gå og planlægge en masse smiley

Og så foreslår min kæreste en dag at træne hvalpen med klikker. Den havde jeg egentlig lidt afskrevet fordi jeg prøvede at træne det da jeg havde hest, men det var ikke en kæmpe succes for mig.

Men tænker det måske er lidt anderledes med hund. Vil desuden gerne træne agility, når hunden bliver gammel nok, er der ikke mange der bruger klikker der?

Hvad synes i er fordele/ulemper ved klikker vs. ikke klikker? smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.
  • Ny bruse slange 600 kr.
  • perlatorstykket fra køkkenet faldt af 700 kr.
  • Vaskemaskine vil ikke starte, virker som om program vælgeren er frosset men melder ikke fejlkode, 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klikkertræning eller ej?
  • #2   5. maj 2014 Jeg ville overhovedet ikke overveje at træne uden smiley Det sparer SÅ meget tid, fordi du kan belønne det sekund hunden gør noget rigtig. Min erfaring siger mig at tricks min hund har lært med klikker sidder meget bedre fast end de hun har lært uden

• #3   5. maj 2014 Det kunne godt lyde til at jeg skulle investere i en klikker smiley
    Vidste slet ikke der var desiderede forskellige metoder, det må jeg lige prøve at se om jeg kan finde noget om smiley
    Kan bare nok ikke helt overbevise mig selv om at jeg kan bruge den så den rent faktisk får nogen betydning - og så kan man jo lige så godt lade være smiley Men mon ikke det kunne gå når jeg har øvet mig lidt i det.

• #5   5. maj 2014 Jeg bruger klikkeren on/off. Mest i indlæring smiley
    Min træner siger, de kan blive klikker-fixerede, men aner ikke hvordan det skulle gå til.

Jeg syntes nogen gange det er besværligt at give en håndtegns komado, klikke, og give godbidder samtidig hehe.. Men det er vel et spørgsmål om øvelse smiley

• #6   5. maj 2014 Jeg bruger ikke klikker, men en form for 'klikker-ord'. Hun reagerer på ordet 'dygtig' på samme måde, som en hund vil reagere på en klikker. Så det fungerer på samme måde.

Det er super smart, at man kan rose i det sekund hunden gør det rigtige. Jeg har valgt ikke at bruge en decideret klikker, pga. det Den Danske Kæmpe også nævner - det er besværligt med godbidder, klikker og håndtegn samtidig. Med et 'klikker-ord', skal du jo bare bruge din stemme, og den kræver ingen ekstra hænder. ;o)

• #7   5. maj 2014 Det at bruge en klikker i din træning, gør ikke at du nødvendigvis klikkertræner! Mange bruger "bare" en klikker som et markørsignal for at kunne markerer hunden mere præcist. Klikkertræning handler meget om shaping og opbygningen af øvelserne. Jeg kan anbefale dig bogen Klikkertræning for din hund fra forlaget Canis, de forklare rigtig godt i indledningen hvad klikkertræning går ud på. Så kan du se om det er noget for dig.

• #8   5. maj 2014 Jamen så ved jeg jo hvad jeg skal bruge min tid på - at blive klog på det klikken smiley

Den Danske Kæmpe: Ja, det kan være man skal prøve at træne at bruge klikkeren i venstre hånd, men det er jo stadig det med multi-tasking hehe smiley

• #9   5. maj 2014 Syntes som sådan ikke det er multetaskingen den er galt med.
    Men jeg syntes jeg har for få HÆNDER smiley hahah!

• #10   5. maj 2014 Labsen: Okay, kan godt se at min viden er begrænset til det jeg prøvede lidt med min hest smiley Kan du give en kort forklaring på hvad shaping er? smiley

• #11   5. maj 2014 Jeg bruger klikker og shaping til indlæring og VED at det ville tage mig 10 gange længere tid at indlære uden smiley

• #12   5. maj 2014 Den Danske Kæmpe: Ja det er der jo desværre ikke så meget at gøre ved smiley

• #13   5. maj 2014 Jeg har bare klikker og evt. snor i højre hånd og og godbidder i venstre (da man jo tit har hunden i pladsposition smiley ) og det fungerer fint (for det meste) smiley

• #15   5. maj 2014 Nina, ja det er også sådan jeg gør.
    Men for det første har jeg ret små hænder smiley Og for det andet, vil jeg jo også gerne indlære det, så han kan på håndtegn uden godbid. Hvilket kræver, at jeg pludselig har snor, klikker OG godbid, i samme hånd hehe smiley

• #16   5. maj 2014 Tanja - shaping er helt kort fortalt en træningsmetode, hvor din hund via initiativ selv skal tænke sig til at gøre øvelse rigtig - I små trin selvfølgelig. På denne måde får man en meget stabil øvelse, da hunden selv har fundet frem til løsningen. Et eksempel: Du vil gerne lære din hund at lægge sin sunde i din hånd. Du viser din hund din hånd, den kigger på den klik-beløn, det gør i et par gang, så vil du gerne have lidt mere adfærd. Du viser din hund din hånd, nu er det ikke nok for hunden at kigge på den, nu venter du til hunden f.eks. sætter sit hovedet lidt tættere på din hånd - klik beløn. Næste skridt er at hunden af sig selv laver et lille snudepuf på din hånd - klik- beløn og sådan bygger man øvelsen op indtil det ønskede resultat er nået. Håber det gav mening, det er lidt svært at forklare på skrift smiley

• #17   5. maj 2014 Kan jo lige prøve at læse bogen og så se om det er muligt at komme på kursus engang smiley

Labsen: Det gav rigtig god mening smiley Kan godt se meningen i at hunden får øvelsen bedre ind, men tager selve indlæringen ikke længere tid så? smiley

• #18   5. maj 2014 Jeg ville overhovedet ikke undvære klikkeren.

Her bruger vi den både som signal alene (min oplevelse er, at man kan kommunikere meget meget hurtigere og langt mere præcist end man kan gøre med stemmen) og desuden shaper vi der, hvor det giver mening.

Men ja - det kræver lige lidt øvelse at få den i kroppen, så det bare bliver en forlængelse af en selv.
    Men når den så er der, så er det en rygradsting og et genialt redskab.

• #20   5. maj 2014 Det er helt klart noget man som hundefører også skal trænes til, men når det så er "inde under huden" så bliver det en helt naturlig måde at tænke træningen på. Og din hund bliver jo også bedre og bedre til at tilbyde adfærd, så nej for mig tager det ikke længere tid at indøve en øvelse, tværtimod. Men det er meget en smagssag.

• #21   5. maj 2014 Ja, det lyder helt klart til at jeg skal prøve at få fat i den bog smiley

Maiken: Så du vil sige at du som sådan godt kunne undvære klikkeren fordi det mere er indstillingen til træningen og metoden det foregår på? smiley
    Men vil det sige at man vil have svært ved at træne agility i en alm. klub hvis man ønsker at bruge klikker?

• #22   5. maj 2014 Det fede ved enhver god metode er, når den kan blandes med andre gode metoder...

Shaping er ikke det bedste til hvert et sted og hver en tid for alle hunde og alle førere...
    Det hænder også at det er direkte skadeligt for formålet.

Men når man så har sig en palet af metoder, der giver god mening, så har man jo virkelig noget at arbejde med...

Det virker tåbeligt at vælge en metode for metodens skyld...

• #23   5. maj 2014 Jeg tror som end heller aldrig jeg bliver "fanatisk" med en bestemt træningsmetode smiley Men vil gå efter hvad jeg synes virker for både mig og hunden. Jeg er heller ikke sikker på at klikker vil være noget for mig, men synes det er værd at undersøge, hvis det kan forbedre ens træning smiley

• #24   5. maj 2014 I den grad værd at undersøge!

Jeg har i øvrigt en veninde, der også trænede med sin hest. Det var en noget anderledes opgave end med en hund - det er dog noget sværere smiley

Så lad dig ikke skræmme af dit jævne resultat med hesten - der er alle muligheder for, at det vil gå fint med hunden smiley

• #25   5. maj 2014 Jeg synes at det er SÅ fedt at du som fremtidig hundeejer undersøger de forskellige muligheder for træning - thumps up smiley

• #27   5. maj 2014 CH - Jeg var nok også lidt ung og naiv dengang og troede det ville gå legende nemt og være en vidundermiddel - man bliver klogere smiley Dog tror jeg også det er svære for heste at kæde tingene sammen på den måde smiley

Labsen - Tak skal du ha'. Når man alligevel bare går og venter på at hvalpen kommer hjem, kan man jo lige så godt forberede sig smiley Og har ret store ambitioner for træningen (personligt) så håber at jeg kan leve op til det, når jeg rent faktisk står med hunden smiley

• #28   5. maj 2014 Jeg bruger klikker i min træning, men ikke til alt.

Jeg træner ikke med at mine hunde skal tilbyde adfærd - det er maller, og det går ganske enkelt for hurtigt i hovederne på dem, til at jeg vil mene det er en god ide for dem. Jeg guider dem og qva deres enorme lyst til at arbejde og udføre den samme øvelse igen og igen og igen, lærer de tingene ret hurtigt uden den stress, som frivillig adfærd medfører for dem.

Til apport synes jeg klikkeren er enormt god derimod - og i det hele taget i lydighed.
    Til spor og gr C bruger jeg den ikke, men er det ikke det du skal ud i, vil jeg da helt sikkert anbefale dig at bruge klikkeren.
    Til forskel for ens stemme, lyder den jo altid ens smiley

• #29   5. maj 2014 Maiken - Det lyder jo ret fedt smiley Er spændt på at læse mere om det, for må indrømme at jeg har en smule svært ved at forestille mig det - kan dog sagtens se ideen i det smiley

• #31   5. maj 2014 Jeg bruger en kombination nok 70% klikker og resten sådan lidt hip som hap. F.eks. er sit indlært med ganske almindelig "føre godbid op over snuden" metoden.

Jeg er dog gået over til at mundklikke, så har jeg begge hænder fri og Lia reagerer fint på det.

Kan ikke forestille mig slet ikke at træne uden klikker. Klikkertræning er kommet for at blive hos mig.

• #32   5. maj 2014 Når jeg bruger ordet 'dygtig' er det i samme hastigheden, som en klikker. :o)
    Sagt med andre ord, så kan jeg nå at sige 'dygtig' ligeså hurtigt, som klikkeren kan sige 'klik-klak'. :o) Desuden reagerer hun jo ikke kun på hele ordet, men allerede på 'dy...', så nej, hun når ikke at tilbyde mere adfærd, efter jeg har påbegyndt ordet 'dygtig'.

For mig fungerer det præcis som en klikker, og ligeså godt som en klikker, især fordi jeg har hænderne fri, og kan træne uanset om jeg har en klikker på mig eller ej. :o)

• #33   5. maj 2014 jeg træner klikkertræning i lydigheden, ikke spor og bidearbejde. min hund er kørt ind med både klik og stemme som betinget forstærker. husk at klikkerprincipet ikke har noget med klikkeren at gøre, og der nok er flere klubber som påstår de bruger klikkertræning uden at gøre det. kig evt. på canis.dk og tilmeld dig deres e-kursus og du vil et rigtig godt indblik i klikkerprincipet smiley

• #34   5. maj 2014 jeg ville bestemt vælge at klikkertræne (med en klikker smiley ) jeg har brugt klikkertræning siden 1998 og har aldrig fortrudt. Den kan bidrage med så utroligt meget positivt. Men ja den skal anvendes rigtigt. Så jeg er enig med de øvrige her i tråden - læs og øv dig i klikkerprincipperne osv. smiley

• #36   6. maj 2014 Maiken - Som sagt er mit 'dygtig' og et klik lige langt, så der vil for mig ikke være nogen forskel. Og som jeg også nævnte, reagerer hun allerede på 'dy..', så dygtig kan næppe blive for langt, i vores tilfælde. :o)

Så snart jeg bare påbegynder ordet, så ved hun at det er rigtigt, og hun stopper med at tilbyde.

• #37   6. maj 2014 Jeg bruger klikker og klikkertræner en gang imellem, men langt de fleste øveslser (primært DKKs LPprogram) indlærer jeg ikke via klikkerrtræning (men jeg bruger klikker).
    Jeg synes det giver en del konflikter med "ren" klikkertræning. blandt andet synes jeg nogle hunde bliver for stressede af ren shaping og så er de fleste tilgange til klikkertræning ikke begejstrede for fejlmelding - det er jeg tilgengæld smiley
    Det kan også give lidt for meget "tilbyden af adfærd" og frustration hos nogen typer hunde.
    For mig vil det altid handle om at finde den letteste, korteste og sjoveste vej til målet. Så er metoden underordnet.

• #38   6. maj 2014 Jeg har haft stor succes med det.. Jeg oplevede en 9 uger gammel hvalp lærte "sit" nogenlunde efter få timer med klikkertræning.. Det skulle selvfølgelig holdes ved smiley

Hunden er i dag 6 år, og den kan stadig den samme sit med samme håndtegn smiley (Håndtegn er i øvrigt også godt, det er tit nemmest at lære hunden med håndtegn først og så ord bagefter :))

• #39   6. maj 2014 CTS -

Det, der efter min mening er det vigtigste i al hundetræning er, at man finder en metode som man selv synes er rigtig.

Når folk skriver om at "bruge klikkeren rigtigt" - tænker jeg at det i grunden er sjovt, at jeg kan bruge klikkeren "forkert" og alligevel opnå de resultater med min hund(e) som jeg gør.

Find din egen måde - og vær åben for folks kommentarer og eventuelle hjælp - men gå langt uden om rådende når nogen skriver / siger "den rigtige måde", som om at det skulle være det eneste saliggørende. Det er ikke sådan det fungerer i praksis.

Jeg har 2 hunde - alene den måde de skal roses på (hvad de finder er ros) er forskellig.
    Den ene elsker at slås - ergo får han en bidepølse og en slåskamp med mig, når jeg har klikket ham for noget rigtigt godt.
    Den anden elsker sin bold og at løbe - han får sin bold smidt afsted og får lov til at tage en ordenlig tur med den bagefter.

Tænk om en person var kommet forbi og sagt "du roser den ikke rigtigt" eller "du bruger klikkeren forkert" ....

Nej, find din egen måde - kig på din egen hund - men lad være med at tro, at du, eller nogen andre, har svarene på alle spørgsmål.
    Løber du ind i den slags "hundetrænere" - så skynd dig hellere væk igen smiley

• #40   6. maj 2014 Jeg shaper tricks og sjov og ballade øvelser, men er nu også af den mening, at ingen endnu er faldet døde om af lidt lokning smiley

Den ene af mine hunde er en super shaping hund, hun tilbyder og tilbyder og tilbyder. Den anden duer slet ikke til at blive shapet. Hun bliver simpelthen så ked af det, når hun ikke forstår hvad der forventes af hende. Så ved hende er lokning langt mere effektivt. Så er alle glade under træningen smiley

Løber agility med begge og har aldrig brugt klikkeren i agility, selvom jeg dog shaper en del adfærd - som fx slalomindgange og felter

• #42   6. maj 2014 Er i øvrigt enig med SR, at det kan skabe stress i nogle hunde og en overdreven trang til at tilbyde adfærd.

Det har sikkert noget at gøre med, at jeg var for ringe en træner da jeg startede min første hund, men ved hende tror jeg fx aldrig jeg kommer igennem ekspertklassen i rally, da vi simpelthen ikke magter ærespladsen. Når vi er i ro så længe sammen, så mener hun bestemt, at det må være fordi hun skal tilbyde anden adfærd smiley

Nu er vores rallyambitioner minimale, så det betyder ikke så meget, men det er et problem jeg synes jeg hører en hel del tale om smiley

• #43   6. maj 2014 Enig med Martine, jeg gik i politihundeklubben med min første tæve og havde en træner der, som havde sine helt egne meninger om hvordan en hund skulle trænes. Bl.a. måtte vi kun bruge godbidder og stille ros som belønning - begge dele noget min hund var fløjtende ligeglad med.

Det kom så langt ud at jeg tog min hund og gik (hørte bagefter at jeg bare var den første af mange og at hun holdt op med at træne der). Herefter begyndte jeg at træne selv udfra devisen, "hvad virker?" - og det gjorde det at lade hunden tænke selvstændigt og en bold med snor i. Hold da op hvor hun kunne arbejde for boldbelønning.

Lia er stort set samme race, samme køn, men alligevel træner jeg hende forskelligt. Hun arbejder for kyllingpølse og er kold overfor bolden. Hun skal have flere pauser i træningen og indlæringen skal foregå stille og roligt, bliver det for svært så giver hun op - ved min første tæve kunne det ikke blive svært nok og pauser var for tøsedrenge. smiley

• #44   6. maj 2014 Jeg er også en af dem der nødig ville undvære min klikker smiley Til min dobermann bruger jeg den i dressurøvelserne. I forbindelse med feltsøg, rondering og spor har jeg aldrig brugt den. Hende træner jeg mest med lokning og kun lidt shaping. Hun er nem at begejstre og både madglad og boldglad så hun er ret nem at belønne smiley Og hun lære så hurtigt at de helt store krumspring ikke har været nødvendige. Men altså jeg bruger stadig klikker som 'dygtig-markør' med hende.
    Min Irske Terrier fungere på en helt anden måde. For ham er det altså ikke rigtigt nok at mor bliver begejstret og smider en bold eller en godbid. Med ham handler det mere om at han selv skal tro det er noget han har fundet på og belønning for ham er et eller andet ekstralækkert (frikadeller, oksesteg og den slags). Han er så tilgengæld rigtig sjov at lave shaping med og det passer rigtig godt til en hund som ham. Ofte bruger jeg dog dirrigeret shaping for at det ikke skal tage for lang tid. Jeg træner DKK programmet med ham.

Kommentér på:
Klikkertræning eller ej?

Annonce