{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.331 visninger | Oprettet:

Hund der napper i haserne {{forumTopicSubject}}

Jeg har en kursist på mit hold, der har et lille problem som jeg ingen erfaring har med så derfor tænkte jeg at der måske var nogen herinder, der kunne komme med lidt input.
Sagen er følgende: Det er en ung Shapendoes (ca 1½ år). Den er udelukkende opdraget og trænet med ros og godbidder og udpræget brug af klikker. Den er rigtig god til øvelserne (DcH programmet C-klasse). Det er ejers første hund og de gør det faktisk rigtigt godt sammen. Men det har så vist sig at hun har et 'lille' problem med at den napper hende i haserne og fingrene, når hun fx går rundt i sin have. Hun er simpelthen gul og blå på læggene og hendes fingernegle ser helt slidte ud smiley Jeg viste det faktisk ikke før i sidste uge, da hun kom og spurgte hvad hun dog kunne gøre ved det. Jeg måtte ærligt svare at det måtte jeg altså lige tænke over da det ikke er noget jeg har stødt på før. Mit umiddelbare bud var dog at var det min hund så havde jeg nok sagt til den sådan lidt kontant at det ville jeg simpelthen ikke finde mig i. Hun har indtil videre prøvet med at ignorere den, lukke den væk, være hurtig med noget legetøj, når hun kan se den komme. Napperiet er vel en eller anden hyrdehundeting, men der må sidde nogen her der har erfaringer med den slags problem ? Hunden gør det givetvis fordi den gerne vil have at der skal ske noget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund der napper i haserne
  • #2   3. jun 2014 Har hunden lært et nej, så brug det og men det. Og giv den efterfølgende et par andre øvelser den kan roses for.
    En hund på 1,5 år kan godt tåle man beder den opfører sig ordentlig..


  • #3   3. jun 2014 Så min første indskyldelse er så nok ikke helt forkert smiley

  • #4   3. jun 2014 Uhh det gjorde Zantos (collie) også som lille.
    En godt indlært nej kommando i kombination med at alt bevægelse stoppede promte har hjulpet rigtig meget.
    Nu "holder han mig i hånden" når jeg kommer hjem og han er glad og lidt opkørt.
    Dvs han tager min hånd / arm i munden, men han napper ikke. Jeg kan knapt mærke tænderne.
    Han er stoppet helt med at gå efter benene.
    Benene nappede han i når vi gik rundt i haven og han syntes det var mere vigtigt at spille bold end at luge ukrudt.
    I starten sparkede jeg til bolden for at få ham væk og afledt... BIG mistake !!!
    Det resulterede i at hver gang han ville spille bold, så kom han og nappede mig i benene.


  • #5   3. jun 2014 Jeg tror det er to seperate problemer.

    1 Nappen i haserne, der hyrder hunden hende.

    2:Nappen i fingrene giver kontakt.

    Har selv haft en shapendoes på et af mine hold som gjorde det samme ved ejer. Løsningen var genindlæring af nej, og sagt så det ikke kan misforståes.


  • #6   3. jun 2014 Et glimrende eksempel på, at der er forskel på træning ( indlæring ) og opdragelse.

    Alt kan ikke løses med klikker og godbidder.

    Nappen i fingrene kan sagtens også være hyrdehundedriften. Mine store hvalpe har det med at bide i mine arme.............

    Det er simpelthen NEJ, så det ikke kan misforståes.

    Det der er jo småting, trods alt. Nogle jagter cykler, joggere og biler. Det skal bare stoppes!


  • #7   3. jun 2014 Henrik: Det var også sådan jeg valgte at tolke det.
    Lapinette: Nej, ikke alt kan løses med klikker og godbidder og det er urealistisk aldrig at sige nej til sin hund. Så jeg tror jeg vil holde fast i mit umiddelbare svar til hende om at stoppe det med et lidt kontant NEJ, så den forstår at det ikke er OK at nappe i hende.


  • #8   3. jun 2014 Jeg sidder også og tænker "hyrdehund".

    Jeg gul, lilla, blå og blodig hver gang jeg har hvalp indtil de har lært at kontrollere hyrdeinstinktet - og ja, det er blevet indlært med først med højlydt PIV (mig - ikke hvalpen) og da først nej-øvelsen sad i skabet, så "nej!".

    Herefter er det så også at finde udløsere og så træne dem også, ved Lia var det når vi gik med trillebøren, uuuuuh, så var det svært ikke at hyrde, så mig løbe rundt på marken med trillebør som en anden landsbytosse med hund i røven og nej-øvelser.



  • #9   3. jun 2014 Havde jeg haft en hund, der nappede mig så meget, så havde den fået lært meget hurtigt, at det ville jeg IKKE finde mig i. jeg har børn og min tolerancetærskel er meget lav for sådan noget. Et nap er ok, dagligt og så det gør ondt - aldrig i livet! Jeg havde bestemt fortalt, at det var strengt forbudt og det med et meget bestemt NEJ!!

Kommentér på:
Hund der napper i haserne

Annonce