{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.600 visninger | Oprettet:

Lærer hunden at gå uden snor. {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG.

Er der nogen der har nogen gode råd til at lærer min hund at komme når jeg kalder, han kan det næsten, men det er ik altid at han kommer første gang.

når jeg går med ham uden snor og han kan se en bil løber han efter den, eller hvis der er en kat eller nogen andre menesker, er der nogen der ved hvordan jeg kan få ham til at blive ved mig, uden snor når vi er ude at gå tur??

eller fx. når jeg er nede i stalden, vil jeg gerne ha det er sån at han bare kan gå rundt dernede, uden at løbe væk eller løbe efter hestene osv. vil også gerne ha det er sådan at han kan gå ved siden af hesten, når jeg rider tur fx. eller bare sidde ved ridebanen imens jeg rider..

er der nogen der kan hjælpe mig?? det ville betyde rigtig meget!

tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lærer hunden at gå uden snor.
  • #1   8. okt 2014 Først: STOP omgående med at have hunden løs. Lige nu får den succes hver gang. Du skriver, at hunanden løber efter biler mv. og det er altså super, super farligt.
    Så på med snoren, og så skal du helt forfra med træningen i indkald.
    Hvordan, kan flere andre sikkert hjælpe dig med, jeg har en race der aldrig får noget sikkert indkald, så mine slippes meget sjældent løs. Derfor er jeg nok ikke den bedste til at give gode råd i den henseende smiley


  • #2   8. okt 2014 altså nu er det jo meget sjældent at der kommer en bil, for vi bor langt ude på landet og vejen er lukket så det faktisk bare når nogen kører væk fra vores hus han gøre det.. og ellers er han normalt kun løs i haven.. det hjælper jo ik at putte den i snor når den skal lærer at gå uden smiley

  • #3   8. okt 2014 Lær hunden at følge dig i løs line før du går med hunden uden snor. Det er simpelthen for farligt at gå uden snor med hunden før den har lært det ordentligt.

  • #4   8. okt 2014 det er en blanding af shar pei, den kan sjældent lære at gå løs

  • #5   8. okt 2014 Altså det går squ egentlig meget godt, og går fint i snor og blir ved siden af mig, og kommer for det meste os når jeg kalder, det eneste der er ved det, er at han gerne vil efter kattene og så noget..

    synes egentlig ik det fair når du siger en shar pei sjældent lærer at gå løs, for det handler squ bare om opdragelse, men ja nogen racer er sværer end andre, det vil jeg gerne gi dig ret i.. smiley


  • #6   8. okt 2014 jaja og man kan også med en husky, det handler slet ikke om hunden men ejeren husk hunden er blank når man får den og kan få en hvilken som helst hund ud af det, og fint sprog at bruge

  • #8   8. okt 2014 Du skal IKKE slippe ham når han løber efter biler, dyr eller mennesker. Det er uansvarligt og rigtig rigtig dumt. Du kan træne indkald ved at have din hund i en lang line (fx 20 m) og så bevæbne dig med nogle MEGET LÆKRE godbidder (pølser, frikadeller, kød eller sådan noget). Vælg et sted uden forstyrrelse i form af hunde, dyr, mennesker, biler, cykler e.l. og vis hunden du har gufferne og kald ham ind en masse gange. HVER gang han kommer skal han have massere af ros og en guf. At du kalder på ham skal være lig med at 'hvis jeg skynder mig at løbe hen til mor så får jeg noget lækkert'. Og husk at hver gang han IKKE kommer, når du kalder så bliver betydningen af 'kom' udvandet, så du skal ikke kalde med mindre du er sikker på at han kommer. Når du færdes med din hund på steder hvor lang line er umulig så kommer du til at bide i det sure æble og have ham i kort snor eller evt flexiline og du skal ikke lade ham rende løs før du har et indkald der virker 100%. Der er ikke noget der kan gøre os hundeejere så upopulære, som løse hunde der ikke lystre deres ejer men render hen til folk og andre dyr.
    Det ville nok være en ide, hvis du meldte dig til hundetræning. Nu står der ikke hvad din hund er en blanding af men jeg synes at se noget shar-pei i ham og så kunne det måske være en ide at få lidt hjælp til træning og opdragelse for det er ikke nogen nem race at opdrage og træne, da den er meget selvstændig.


  • #9   8. okt 2014 Det handler ikke bare om opdragelse, en hund (race) har altså nogle ting med i bagagen, det kan man altså ikke bare opdrage væk

  • #11   8. okt 2014 Og så lige et lille PS: Det er faktisk ikke alle hunde man kan lære at gå løs. Det handler nemlig ikke bare om opdragelse men også om genetik og instinkter. Det er man som hundeejer NØDT til at indse. Jeg er vokset op med Foxterriers og har selv som voksen skiftet over til Irske Terriers. Nogle af de hunde har så kraftigt et jagtinstinkt at det simpelthen 'overdøver' lydigheden, når de får færten af vildt. De hører simpelthen ikke at man kalder og stopper ikke jagten før de har fanget byttet. Det er ikke dem allesammen der er sådan men fx min gamle tæve gik ALDRIG løs for hun havde et enormt jagtinstinkt og var stor nok til at fange fx ræve og katte. Alle mine hunde har været/bliver brugt til konkurrencelydighed og er hunde som folk roser mig for fordi det er så lydige. Men nogen af dem er det altså kun til jagtinstinktet trickes!

  • #12   8. okt 2014 I følge loven må hunden jo ikke være løs så længe der ikke er 100% styr på den smiley

  • #13   8. okt 2014 Lisette ,jeg har en ruhåret pølsehund som heller ikke synes at min stemme skal nå hendes ører,jeg øver indkald på marken med en 15 m sporline,så er hun "løs"men du har kontrol over hende,så hun ikke løber længere end de 15 m !!

  • #14   8. okt 2014 Isabelle, jeg VIDSTE du ville protestere smiley OK så - hoveddelen af alle eurasiere får aldrig et sikkert indkald.

    Til trådstarter - lyt til, hvad folk skriver til dig. Den dag, din hund ikke kommer fordi indkaldet kun var 97 % kan være den dag, det går galt og den så bliver kørt ned eller det der er værre.


  • #15   8. okt 2014 Hvem linker til gårsdagens tråd om netop gener versus opdragelse?

    En shar pei har meget sjældent et væsen man bør lade gå uden snor!!
    Så snor på, for vi andres skyld.


  • #16   8. okt 2014 Nu er det jo heller ik fordi at hun den går. Løs over. Alt! Sige jeg er en dårlig hunde ejer og mega uansvarlig det rører mig ik.. Alt jeg bedte om var blot hjælp og råd! Men hvis folk skal sidde og skrive sån der til mig synes jeg egentlig bare i skal fise ud af det her forum.. Jeg kender min hund, selfølgelig ville jeg da aldrig slippe min hund fri i nærheden af fremmed menesker eller biler! Jeg bor ude mit i en mark på landet hvor den for lov til at løbe i haven og på marken frit, der har været en enkel gang hvor min mor kørte og han begyndte at løbe efter bilen men kom tilbage anden gang jeg kaldte.. Og han er aldrig løbet som sådan væk.. Selvfølgelig tager jeg det til mig det i har skrevet, men hvis det skal foregå i den tone der, synes jeg da bare vi stopper den her, hvis man ingen gang kan få hjælp uden at blive "overfaldet" på den måde!

  • #19   8. okt 2014 Jeg ved jo godt hva racer der er i den. Jeg spørger sådan set os bare om der var nogen der havde nogen gode råd.. Hvis hunden ik kan gå uden snor er det jo bare på med snoren, der er jo ik fordi jeg så lader den gå ned og blir kørt ned fordi den ik kan! Men lige så snart man bare spørge, springer folk da bare på en og siger man er pisse ansvarlig fordi man lader sin hund gå rundt hjemme i haven uden snor på.. Kan ik se jeg ik skriver ordenlig, for skrev sådan set bare at , hvis folk ik ku komme med den hjælp jeg bedste om, synes jeg bare de skal lad vær med at skrive, for at sidde og få af vide at jeg er uansvarlig kan jeg ik bruge til så meget til min træning af min hund... Er selfølgelig glad for folks svar, men de behøver heller ik ligefrem og sidde og hentyde til at jeg ik burde ha hund.. smiley

  • #21   8. okt 2014 På med en sporline, 10 meter, så har den noget at løbe på, og du kan træne indkald på en sikker måde. Sele og line, så vikler snoren sig ikke så nemt imellem benene

    Det er måden mine ulvehunde lærer det på, også en race der kan være svære i den diciplin smiley


  • #22   8. okt 2014 Tak for svar MLA! smiley må ud og investere i sådan en så smiley

    Isabella, har min egen måde at skrive nogen ord på, lev med det eller lad være.. Og så vidt jeg kan se står der"Hvor er DU uansvarlig"


    profilbillede
  • #23   8. okt 2014 Lisettet: Jeg giver dig faktisk et råd og fortæller om en metode at lære hunden at gå løs på og komme når man kalder på. Samtidig skriver jeg at det er uansvarligt at lade en hund uden et sikkert indkald rende løs. Det er fint nok hvis det er hjemme i haven og der er hegn om haven. Er det ikke tilfældet så er det faktisk uansvarligt - og ulovligt - uanset, hvor langt ude på landet man bor! Mine svigerforældre bor langt pokker i vold langt ude på landet nede af en laaaaaang privat grusvej. Alligevel kommer der nogen gang nogen derned, der fx er faret vild. Der kommer postbiler, skraldebiler, lastbiler med foder og andre materialer til driften. Det samme må gælde hos jer. Den hund de har nu hyrder biler. Dette er til fare for både hunden og dem der kører i bilerne. Derfor har de hegnet et stykke ind til hunden, så kan den være der når de ikke lige har tid til at have et øje på hver finger og sørge for at hunden ikke render efter bilerne.
    Jeg skriver også at det ikke er sikkert at din hund kan få et 100% sikkert indkald med tanke på én af de racer der er i ham. Det er blot en oplysning som du som ejer af hunden skal have i baghovedet. Ikke andet. Men det er ikke det sammen som at det måske ikke kan lykkedes dig at få et supergodt indkald på din hund - vi ved jo ikke hvad der ellers i ham. Det kunne jo være en rigtig pleaser og at det i virkeligheden var den race han lignede mest mentalt.
    Hvordan skal vi andre kunne vide at det kun er på jeres ejendom hunden er løs og at den kun er rendt efter en bil en gang ? I dit første indlæg skriver du "når jeg går med ham uden snor og han kan se en bil løber han efter den" det lyder lidt mere somom det er noget der er sket gentagne gange og der står intet om at han kun er løs på jeres egen ejendom.
    Jeg må så indrømme at jeg stejler når jeg læser at 'det blot er et spørgsmål om opdragelse'. Det er en desværre ret udbredt misforståelse. Genetik betyder uhyggeligt meget for adfærd og hvor let/svært det er at lære en hund noget.
    Og undskyld mig, men den grimme tone bidrager du altså selv med ved at bede folk 'fise ud af din tråd' og bruge bandeord.


  • #24   8. okt 2014 Psst Lisette: Det er ikke Isabella men Ulla der skriver at du er uansvarlig....

  • #25   8. okt 2014 Og er pisse taknemmelig for folks hjælp, det er slet ik det.. Men når du sidder og skriver jeg er uansvarlig som jeg tager som et"du burde ik eje hunden" det kan jeg bare ik bruge til så meget i min hunds opdragelse alt jeg spurgte efter var
    Stadig bare nogen gode råd ik andet.. Og det os helt fint du skriver at det ik er alle racer der kan lærer det, så ved jeg det... Men derfor behøver folk stadig ik at sidde
    Og skrive at jeg er uansvarlig... Men tror bare vi stopper
    Den her.. smiley


  • #26   8. okt 2014 Hov der skulle ik stå du**

  • #27   8. okt 2014 Ved jeg godt Mette..

  • #28   8. okt 2014 Jeg gruer for alle de unge mennesker (her en på 15), som ikke kan tåle at få bare den mindste smule at vide uden at gå totalt i forsvar og bruge ukvemsord. Det bliver næppe sjovt at komme ud på arbejdsmarkedet med den attitude.... smiley

    Nåh men der er jo allerede givet mange gode råd. En kort opsummering:
    1. Hav ALTID hunden i snor indtil indkaldet er 100% sikkert - 97 % er ikke nok.
    2. Træn indkald i rolige omgivelser uden forstyrrelser og skru langsomt op for sværhedsgraden - planlæg træningen så I får succes.
    3. Brug KUN kaldeordet, når du er sikker på hunden kommer - ellers mister ordet sin betydning.
    4. Bevæbn dig med rigtig (rigtig!) lækre godbidder eller legetøj - det skal være en FEST at komme når du kalder og målet er at hunden kommer per automatik uden at skulle overveje om det kan betale sig. Den skal have det på rygraden!
    5. Skæld aldrig hunden ud når den kommer - heller ikke selvom du har kaldt 20 gange og er ved at være rigtig godt irriteret.
    6. Sæt ikke hunden i situationer, hvor den kan belønne sig selv for ikke at komme, når du kalder - det er f.eks. her en lang line kan være en rigtig god idé.
    7. Accepter at ikke alle hunde kan lære at løbe løs, men mange kan (om ikke andet i kontrollerede omgivelser).


  • #29   8. okt 2014 Kan sagtens klare at folk har forskellig meninger? Men det betyder stadig ik at jeg gider hører på at folk kalder mig uansvarlig fordi jeg blot spørg om hjælp.. Og jeg har arbejde og det går som fint ??

  • #30   8. okt 2014 Man når nu det faktisk er uansvarligt at lade en hund løbe løs, som ikke altid kommer når man kalder, så er det vel ok at folk siger det? Det betyder jo ikke at du generelt er en uansvarlig person eller at du har gjort det med vilje. Det er rigtig fint at du spørger om hjælp, men folk kan jo kun gå ud fra hvad du har skrevet og du har skrevet at han løber efter, hvis han ser en bil eller en kat. Og det er ikke i orden.

  • #32   8. okt 2014 Åh min gud hvor har de her forum spørgsmål dog tendens til at udvikle sig til at nogle bliver sure/fornærmede/irriterede..

    Jeg synes, at du skal lytte til de råd du føler at du kan bruge Lisette, også bare ignorere dem du ikke gider hører på. Men du må også vide, at når man spørger om hjælp i det her forum - ja så får man ærlige svar, hvilket jeg synes er skønt smiley


  • #34   8. okt 2014 Ulla har aldrig snakket om at være klog?.. Og som du siger du har dine gode ret til at kalde mig uansvarlig har jeg lige så meget min gode ret til at sige fra..

    Birgitta, det er os noget jeg har tænkt lidt på smiley

    Stine, det os fint at folk vil hjælpe det er jo det jeg ber om, og det helt i orden alle har vær deres mening. Men gider bare ik at sidde og hører på at jeg er alt muligt.. smiley


  • #35   8. okt 2014 Og Ulla hvornår har min alder og viden nogensinde haft noget med hinanden at gøre?? Du siger det som om jeg er en dum tenager der ik har styr på noget.. Men det er jo selfølgelig dit valg, hvis din verden hænger sammen på den.. smiley

  • #36   8. okt 2014 Jeg har en jack russell terrier, og fik ham, da han var ca. 9 mdr. Han er så meget jagthund, at går jeg et sted hvor der er vildt, så kommer han ikke ud af snoren. For jeg kan ikke træne jagtgenerne ud af ham. Han kunne heller ikke gå løs eller komme når der blev kaldt. Han fik 15 m snor på, og så blev der ellers trænet indkald, og med god succes. Du skal have nogle rigtig gode belønninger, enten legetøj eller guffer. Og de skal kun bruges til at træne indkald, det skal være det sjoveste, at komme ind til dig. I dag kan jeg kalde min hund ind uanset om der er andre hunde. Kun når han ser vildt kommer han ikke, som sagt, de steder har han en flexiline på. Ud at træne med en lang snor, og husk at være i godt humør når du træner, også selv om det ikke lykkes i første forsøg

  • #37   8. okt 2014 Super tak maj-Britt vil helt klart ud og anskaffe mig en lang line ??

Kommentér på:
Lærer hunden at gå uden snor.

Annonce