{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Hund vs. Kat {{forumTopicSubject}}

Ja, nu prøver jeg at se om der mon skulle være nogen herinde der har et godt råd eller 2.
Vi har Chico som er en dsg på ca. 3½, han har siden han var hvalp, været vant til at bo sammen med en kat.
Og han legede fint med katten, og nød dens selskab.
Da han var ca. 1 år, blev han angrebet flere gange af en Norsk Skovkat, men boede stadig sammen med min egen kat Pjuske.
Dette gik rigtig fint i et års tid efterfølgende.
Så flyttede jeg sammen med min mand, som også havde 2 alm huskatte, der var primært udekatte, da Pjuske så også havde været ude, og havde været det et par dage, kunne han pludselig ikke tåle synet af hende og de andre katte, da de kom ind igen.
Siden da, har han set rødt hver gang han ser en kat, og vil gøre alt hvad han kan for at "aflive" dem.

Har prøvet med flere forskellige metoder, men intet har virket, så håber at der er nogen af jer herinde der har et godt råd til hvordan han igen vænner sig til at bo sammen med katte?
Nu er vores katte dog primært udekatte, men det ville være meget rart hvis han kunne tåle at se dem uden at gå helt amok.
På forhånd tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund vs. Kat
  • #1   19. feb 2015 tror det er et spørgsmål om at tage ham væk eller fjerne ham og måske sige at de må gerne være her og så rose ham når han er stille ellers bare sige de må gerne eller er missen/katten sød. Den første sætning har jeg altid brugt til min blandings hund og han har lært at når vi går de steder hvor vi kommer oftest at de 4-5 stykker vi ser gerne må være der men kommer det en fremmede kat ind i haven så jagter han den selv om han går med en her hjemme som ikke kommer udenfor

  • #2   19. feb 2015 Jeg ville give hunden snor på og irettesætte den kraftigt, jeg er så pisse upedagogisk når det kommer til den slags, mine katte skal være her, jeg vil ikke have dem jagtet under nogen omstændigheder;) skal der roses skal det først være når hunden er helt afslappet, at rose en dirrende, anspændt hund der kun venter på at kaste sig over katten er rigtig dumt

  • #4   19. feb 2015 Hvis jeres hund ikke er tæt sammen med kattene (altså aldrig har været ovre og snuse til dem osv.) så tror jeg det er her problemet opstår - ikke mindst når kattene er ude meget af tiden - det gør det lidt sværere for hunden at opbygge et forhold og en fornemmelse af at kattene altså er en del af "flokken".
    Der vigtigste er ikke at give hunden mulighed for at jage eller skade kattene. Så snor på og situationen under kontrol.
    Salik havde boet med katte før jeg fik ham. Men nye katte kunne han bestemt ikke bare være sammen med. Han hylede op, rystede over det hele og ville meget meget gerne jage katten. Det jeg gjorde var at have en i snor. Komme ind i rummet hvor katten var og bare forholde mig i ro. (Salik var meget stresset, kunne ikke tage godbidder, dirrede og pev konstant). Det jeg gjorde var stille og roligt at gå ud at rummet med ham hvis han var for "langt ude" og så komme ind når han faldt lidt ned. Sådan fortsatte vi en lille time hvorefter han var så meget i ro at jeg sagtens kunne have kontakt med ham og han kunne komme helt over til katte og snuse til den. Så snart han havde gjort det kunne jeg sådan set tage ham fri og så var det lidt det.Problemet ville komme i den situation at han i begyndelse kun ser katten sjældent, ikke når at være længe noget sammen med til at han kan nå at falde ned osv. For så lærer han netop kun at stresse op og agere uhensigtsmæssigt når han ser katten og ikke at falde til rå når den er der.

    Jeg håber jeg fik forklaret metoden godt nok - jeg har ikke været udsat for at den ikke hjælper - jeg har bl.a. brugt den til at introducere hunde for katte, kaniner, marsvin osv. Salik kan være meget svær da han er har masser af jagt og dyttedrift (er et mix af Border Collie, Alaskan husky, Pointer og Greyhound) men metoden fungere også fint til ham. Men du må skrive hvis der er noget jeg ikke fik forklaret ordenligt eller skal uddybe.

    Sådan er Salik med vores katte efter en times introduktion til dem smiley


    profilbillede
  • #5   19. feb 2015 Maja og Bodil, jeres metoder har vi afprøvet op til flere gange, men desværre uden held. smiley

    Caroline: Vi boede på en gård dengang jeg kun havde Pjuske, der var en masse staldkatte, og han jagtede dem aldrig, på trods af at han aldrig havde snor på.
    Og så har vi i en periode på nogle mdr, været ved min kammerat som også havde 2 katte, dvs. der var også 3 i alt, og heller ikke der var der noget problem.

    CMP: Mange tak for din kommentar, det er ihvertfald værd at prøve.
    Især om sommeren er det ikke til at holde ud, at vi ikke kan have vinduerne åbne, når Chico er i stuen.
    Så vi må igang med at prøve på den måde. smiley


  • #6   19. feb 2015 Jeg har også gid erfaring med hund i snor når der skal introduceres for kat. Jeg vil absolut ikke have at min kat skal gemme sig eller ikke turde komme ind og spise af frygt for at blive jagtet (han er udekat og kommer og går som det passer ham, i denne kolde tid er han mest inde). Da vi fik vores hund Mika holdt vi hende i snor. Hver gang hun gjorde tegn til at ville sætte efter katten sagde vi højt nej,måner hun ignorerede katten eller blot kiggede uden at gøre tegn på at ville jagte den, roste vi overvældende og hun fik gidbid. Det brugte vi en dag på. Næste dag kunne vi tage snoren af hende og hende og katten snusede stille og roligt til hinanden, en enkelt gang gjorde hun tegn på at ville jagte katten, men et højt nej var nok til at stoppe hende. Masser af godbidder den dag når hun gjorde det rigtige...og så har der ingen problemer været siden. Hun jagter aldrig katten. Katten bestemmer, den vil gerne snakke med Mika nogle gange, men Mika skal altså ikke få den ide at ville snuse til katten, så får hun en vinge...det er katten der bestemmer hvornår de skal være sociale med hinanden smiley

Kommentér på:
Hund vs. Kat

Annonce