2.193 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

At indlære vandret haleføring (udstilling Golden) At indlære vandret haleføring (udstilling Golden)

Hej HG smiley

Jeg er blevet bidt af en gal udstillingshund til ringtræning i går, jeg er helt grøn på området, så instruktøren synes jeg skulle google nettet tomt for visning af goldens til udstilling - det har jeg selvfølgelig gjort som den ivrige elev jeg er, og jeg synes helt klart det ser fedest ud, når hundene selv "bærer" deres hale vandret med ryglinien - men hvordan lærer jeg Carlo det?

På forhånd tak!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At indlære vandret haleføring (udstilling Golden)
  • #1   13. aug 2015 Man kan klikketræne det med et target.

Fx en target Stick (eller en anden pind, hvad man lige har). Når hundens hale så rører pinden, klikker man.
    Start med nogle nemme krav og sæt så kravene lidt op efterhånden, så du ved at hunden er klar over hvad den skal, for ar få udløst et klik og en belønning.

Når hunden så har forstået øvelsen, så kan du begynde at putte en verbal kommando på og ligeså langsomt fjerne pinden.

Giver det mening? smiley

• #4   13. aug 2015 Omg Camilla - jeg havde slet ikke overvejet targetstick! smiley mest fordi jeg ikke regnede med at hunden fysisk kan udvise den slags Shapet kontrol med sin hale, men mest bruger den instinktivt.. Er det noget du har haft succes med?

Trine: jeg må sige, at jeg også synes nogle til træning i går, havde en meget anderledes fremgangsmåde end migselv, der stod med klikker, bjerge af godbidder og stolthed i hjertet fordi min bette fyr klarede sig så fint til sin første træning smiley
    Der var endda en kvinde som råbte til sin mand, der var handler: "bare tag ham i nakken, det ville hans mor gøre" - og det var altså en sød og pjattet berner på 6 måneder, der bare ville nusses lidt på maven, fordi den var træt efter et langt træningspas... Så ja... :s

• #5   13. aug 2015 Hvis I først lige er startet træningen, så er der mulighed for at halen falder en smule i position når han finder ro i træningen. I begyndelsen er hundene som regel så meget oppe at køre, at halen, og hele kropssproget generelt, er en smule spændt.

• #6   13. aug 2015 M.G. Nej jeg har ikke selv prøvet det, jeg har hørt om andre der har brugt samme metode til fx at lære deres hund haleføring, en anden måde at bære sig på eller udtryk og ørestilling smiley

I princippet, er det jo 'bare' en øvelse ligesom alt muligt andet, det er kun fordi vi ikke er vant til at skulle arbejde med halen, at det virker svært smiley

• #7   13. aug 2015 Malene: Det havde jeg ikke tænkt på smiley

Camilla: jeg tror det bliver sværere for mig end for Carlo at træne det smiley det er ukendt terræn for mig, men det gør det bare endnu sjovere, når det lykkes så smiley

• #8   13. aug 2015 Jeg har klikket Ghinis hale i rigtig position, på den måde som Camilla beskriver.

Som unghund havde hun meget høj haleføring, når hun var rigtig glad og ivrig, det var lige før halen krøllede hen over ryggen som på en spidshund og det er ikke helt heldigt, når den skal bæres meget lavt og yderste 1/3 danne en blød bue smiley
    I dag bærer hun den korrekt, så ingen kommando er længere nødvendig.

Har gjort det samme med ørestilling, en whippet skal have rosenører og et opmærksomt udtryk, så når dommeren går gennem rækken af hunde og kigger på udtryk og fronter, knipser Thor i fingrene og så smækker Ghini ørerne fremad og ser opmærksom ud smiley Gør hunden det ikke selv, prøver dommeren ofte med håndbevægelser, at få hunden til at kigge opmærksomt, derved kan han også afsløre evt. ørefejl (stritører).

• #9   13. aug 2015 Hvor er det fedt at læse Kirsten! smiley jeg vil helt sikkert forsøge mig ad med target på halen, og måske også udtryk, så han kan få det rigtige fjæs frem smiley

Hvad med benstilling, placerer I bare hunden, eller har i en særlig måde I får den til at stille sig an på? smiley

• #10   13. aug 2015 Det er forskelligt, er pladsen til det freestacker vi (typisk mens dommeren skriver kritik), det er muligt at få hunden til at flytte poterne ved selv at bevæge sig en smule foran hunden (imod den, baglæns, til højre/venstre).

I rækken stiller vi ofte hunden, fronten stilles først ved at løfte let op i hunden under bugen, så forbenene lige løftes fra underlaget, herefter stilles bagbenene.

Start med at lægge hånden på ryggen af hunden helt oppe ved skulderbladene og lad hånden glider over ryggen, ned over låret og helt ned til haserne og flyt så benet til ønsket position, gentag proceduren med det andet ben.

Det med at køre hånden over hele hunden synes jeg er en ret væsentlig detalje, for på den måde fortæller du hunden, at du har til hensigt at flytte på den
    Går man direkte i gang med at rykke rundt på bagbenene vil hunden ofte bare rykke dem tilbage igen, men er den forberedt, bliver den stående.

I

• #11   13. aug 2015 Når man stacker (flytter på benene) ville jeg ikke løfte op, hverken i front eller bag, på så stor en hund som en Golden.
    Jeg starter altid med forbenene og altid det ben ud mod dommeren først. Benet skal stå lige ned og altid 'ind under' hunden. Når man har stillet forbenene kan man stille bagbenene.
    Som Kirsten siger, så gør hunden forberedt på at blive flyttet på, både ved hjælp at vægt og berøring. Du kan hjælpe hunde med at flytte vægten før du flytter benet, så du ikke flytter det ben, som hunden hviler vægten på.
    Mht til bagbene er det forskelligt hvordan de bliver stiller også i forholdt til hvordan hunden er skruet sammen.
    Der burde din træner eller opdrætter kunne hjælpe dig med smiley

• #13   13. aug 2015 En goldens hale skal føres i lige linie med ryggen. Både når den går og når den løber.

Free Stand (hvor hunden står frit som labberne) bruger man godbidder og ens eget kropssprog til at flytte hunden rundt. Skal se om jeg kan finde en video smiley

• #14   13. aug 2015 Prøv at kigge på Karinas videoer her:

http://www.hundegalleri.dk/bruger/64617-karina_med_american_line_goldens_

Hendes Cha Cha har et lille bøj yderst på halen og det lår nogle dommere end på og andre gør ikke. Halen må hellere være for lav end for høj.

Karinas hunde har, generelt, en lang hals, så hun kan "tillade sig" at stå så tæt på sin hund. JEG ville vælge at bakke lidt væk fra hunden, så halsen rakte mere frem.

Og så HUSK at når man løber, så skal dommeren se hunden og ikke føreren smiley

• #15   14. aug 2015 okay, jeg har nu forsøgt mig med target i form af en fluesmækker, og carlo bevæger bare slet ikke sin hale. den hænger fladt ned (vi har aldrig brugt fluesmækkeren til andet end fluer, så han har ingen relation til den, men prøvede sig selvsikkert frem med både snude og poter, for det måtte da være det, som den skulle bruges til...)

jeg har prøvet at lege lidt med ham for at få ham op i gear, gå rundt, snakke sjovt til ham etc. Men hans hale er bare ikke mega aktiv, og jeg synes det er svært at positionere mig, så hans hale kommer til at ramme target .. smiley hvordan starter jeg det her op? jeg vil jo gerne have en forholdsvis hurtig og høj succesrate, for at han forstår hvad øvelsen går ud på...

mine træner skills er utilstrækkelige føler jeg smiley

• #17   14. aug 2015 Trine, det er meget muligt - jeg har selv tænkt på det, det er også derfor jeg spørger til hvordan andre er startet op, for jeg gør tydeligvis noget forkert smiley
    Jeg har svært ved at forestille mig at jeg beder ham om at stå til en udstilling og så retter han automatisk halen op i vandret stilling smiley men måske er jeg bare pessimistisk hehe smiley

Desuden er det jo en interessant target øvelse, om man så har et brugsmål med det eller ej - som det blev nævnt tidligere, så kan man jo let indlære næse, skulder og potetarget, jeg synes bare det er svært at gribe an, fordi halen sidder i den "forkerte" ende smiley det er også en øvelse, som øger hans kropsbevidsthed, hvilket bare er endnu et plus smiley

• #19   14. aug 2015 Nope, men Kirsten kom med et eksempel om hendes hund, som havde halen højt og trænede den ned smiley

Altså vi har gået taget hvalpehold (puppypower) hos Canis Aarhus, og er på fortsætter hold nu et andet sted for miljøets skyld smiley

Ud over det træner vi hjemme hver dag, nogle gange hverdagsting andre dage lydighed, altid korte træningspas med masser af ros, leg, sjov og ballade smiley det jeg bare gerne vil frem til er, at vi har masser af glæde i træningen smiley

Jeg synes ikke han er for ung til det, det er jo en targetøvelse som de førnævnte smiley

Han synes det er fedt at løbe i ringen, for der regner det med tubemakrel og rosende ord, og halen er nogenlunde vandret. Hans hale er bare lodret i stedet for vandret, når han står, hvilket er helt normalt for ham, han er ikke trykket i resten af hans kropssprog, halen hænger ikke på en mut måde, eller krænger indad smiley det er bare sådan han er, derfor vil jeg gerne træne den op via target, når han står smiley håber det giver mening smiley

• #21   14. aug 2015 Det er i hvert fald muligt at tørfoderet ikke var noget at logre af smiley

tror du det er muligt, at hvis jeg belønner 'stå' mere med leg, (fx fra dæk til stå) at det vil have en "automatiserende effekt" på halen? forventningens glæde er vel den bedste, og han elsker at lege smiley

• #23   14. aug 2015 op smiley

• #25   14. aug 2015 jeg har lige vedhæftet et billede som venligst er lånt af google, så du kan se hvilken halestilling jeg gerne vil have frem smiley

glæde er en god start, men jeg tror ikke jeg kommer udenom at øve denne halestilling med ham smiley jeg vil helt sikkert gøre det til en sjov opgave, som med alt andet smiley

profilbillede
  • #28   14. aug 2015 det tror jeg heller ikke smiley men jeg synes, det kulle være sjovt, i stedet for at stå og holde min hund i hoved og røv smiley

• #30   14. aug 2015 Det billede du har lagt ind. Der er en der holder halen, men vedkommendes hånd er fjernet fra billedet. Sådan har jeg aldrig set en golden stå af sig selv. Så sæt endelig ikke det som mål. Det er uopnåeligt.

• #31   14. aug 2015 Jeg tror mere at du skal kigge efter labber. Der MÅ man nemlig ikke holde hverken hund eller hale. Her er Lotus som meget ung. Tror hun er i hvalpeklassen:

profilbillede
  • #33   14. aug 2015 Jeg er 100% sikker på at en medhjælper har holdt halen og derefter er hånden fjernet. Jeg har ikke forstand på photoshop, men en golden KAN ikke står sådan med halen i længere tid. Den vil enten logre eller "tabe" halen.

• #34   14. aug 2015 Her er din hunds far. Og det er oftest sådan de vises i free standing på udstillingerne:

http://www.kennel-vesterlyng.dk/Clyde

• #35   14. aug 2015 alright, det er også et "ekstremt" fotoshoppet billede, det har I ret i - men overdrivelse plejer som regel at fremme forståelsen smiley

mette, tak for nogle gode eksempler! synes dog det er mærkeligt at man må holde goldens og ikke labber? men jeg vil kigge labs i stedet for på haleføring smiley

jeg har ikke forhåbninger om at han kan holde halen "stiv" på den måde, men mere som clyde gør det, og så må han selvfølgelig logre alt det han vil - glæde er prioritet nr. 1 smiley

edit: labberne ser meget bedre ud, hvis man ser bort fra de mange ekstra kilo som tynger google, når man søger på dem smiley

Kommentér på:
At indlære vandret haleføring (udstilling Golden)

Annonce