1.904 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar
Feltsøg DcH Feltsøg DcH
Ainu og jeg er begyndt til lydighedstræning i DcH og i denne forbindelse skal vi lære at lave et feltsøg!
Hverken hund eller jeg har prøvet det før, så vi vil meget gerne suge alt det viden til os som vi kan, så jeg kan finde den metode der passer herren bedst!
Han er måske lidt sippet, så han tager ikke alt i munden uden at spørge først Og det der med at komme tilbage med tingen kan også blive en udfordring tænker jeg!
Kom med Jeres bedste ideer og metoder!
0 synes godt om
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.130
Hvis du ikke kan knækkekoden sammen med din træner, så vend tilbage og beskriv hvad I har prøvet.
En hovedregel er dog, at så længe din hund ikke kan apportere, så skal du ikke sende den ud i et søgefelt. Så der skal du starte din træning.
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.751
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 967 Hunde: 8 Emner: 243 Svar: 9.442
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.364
Umiddelbart lyder Pjevsen's metode som én jeg vil kunne forsøge mig med
jul 2006
mar 2009
jul 2006
Sidste gang jeg stillede var det en handske og en barnesko. (B)
Det er nemmere at få hundene til at tage blødere genstande. Hvis han vil lege med bold eller legetøj ville jeg bare begynde at kaste det ind i krattet..
mar 2009
jul 2006
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.498
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
Hvis hunden i forvejen ikke har så nemt ved at samle op og komme lige hjem, så er det sgu op af bakke at sende den ud i et område og forvente at den både finder, samler op og bringer...
Så jeg ville altså arbejde "bagfra" og simpelthen lære den at have forskellige ting i munden og aflevere pænt til hånd... Ligesom mange indlærer apport i øvrigt -søger du på baglænskædning + apport burde du få lidt inspiration til træningen.
Personligt ville jeg bede om ikke at skulle udføre feltsøget, før jeg havde styr på at min hund vidste nøjagtigt hvad der forventedes af den i forhold til at samle op og aflevere.
Det sagt -det er bare ikke alle hunde der synes den slags er fedt. Min ene gider det ikke. Jeg opgav at lære ham det efter at have forsøgt med nærmest alt fra klikker til ja... you name it. Han vil IKKE samle "døde" genstande op og væmmedes nærmest når man rakte ham en genstand (eller flåede den fra hinanden hvis man forsøgte sig med noget mere lækkert f.eks. med skind på e.l.)
jan 2007
Gaia blev osse præsenteret for en rondering i form af både udløb (alene uden snor) og det hele, inden jeg overhovedet som fører var klar over hvordan øvelsen skulle ende ud i sin korrekte udførelse.
-jeg skiftede jo så siden træningsplads, men der findes såmænd ganske mange af sådanne steder, hvor man bare mener at hundene nok skal lære det efterhånden som de prøver det tilstrækkeligt mange gange.
Nu går jeg ikke ud fra det er helt så grelt hvor TS træner, men nu skriver hun jo at de skal igang med feltsøg, samtidig med at der skrives at vovse ikke vil tage alle typer genstande... så der er da et par skridt der potentielt er ved at blive sprunget over
Og min hanhund er jeg i øvrigt ganske overbevist om ALDRIG lærer et feltsøg -ikke fordi han er spidshund (kender masser af islændere der leverer udemærkede feltsøg), men slet og ret fordi han decideret væmmes ved at tage noget i munden.
-her på sine gamle dage er han begyndt at lege med bamser, men jeg over en årrække præsenteret ham for de mest "hundevenlige" apportemner, jeg har klikket, jeg har baglænskædet, jeg har søgt hjælp hos erfarne trænere inkl. dygtige jagthundeførere (som iøvrigt osse, for en enkelts vedkommende i hvert fald, har formået at lære både huskys og andre "svære racer" at apporterer...
det første reiki gør når man rækker noget frem imod ham er at dutte det væk med næsen. kræver man at han åbner munden (tilbageholder klik til han gør det f.eks.) jamen så åbner han munden men skubber emnet væk med tungen.
Så nej, jeg mener ikke alle hunde kan lære apport -ej heller at alle hunde kan lære at apportere alt... men hvis TS's hund allerede tager mange forskellige ting, skulle det jo være til at udvide "emne-banken"
mar 2009
Pjevsen - Ainu blev faktisk kastet ud i at prøve et "feltsøg"(uden forventning om at han gennemførte selvfølgelig) - men genstanden blev kun lige kastet udenfor rækkevidde og han gik da også derhen - men tage den op det ville han ikke.. interessen er der så nu må jeg bare forsøge at gøre det endnu mere interessant og sjovt at samle den op
jan 2007
Leg med genstand + mennesker har aldrig sagt ham noget og det gør det stadig ikke -det der har ændret sig, er at han i dag synes det er sjovt at tøffe rundt med en bamse (en specifik bamse -ikke alle). Og det får han så lov til i fred. jeg opgav for flere år siden, og når nu han ikke synes det er sjovt, og vi ikke har et stort behov for det, vil jeg ikke presse på for at lære det...
På en god dag kunne man da han var ung, få ham til at løbe ud til en genstand der blev kastet -uden at samle den op altså. På en rigtig god dag kunne han sågar tage den i munden, ruske den og løbe et par m med den og så spytte ud... hjem kom den aldrig, og forsøgte man at "forstyrre" på nogen som helst måde, så røg interessen... ting var kun en (lille) smule interessante når de var i bevægelse og meget langt fra "moar"
Jeg mener ikke apport/feltsøg/at samle ting op er noget ALLE hunde kan lære -de fleste kan helt sikkert... men man kan så overveje om det overhovedet er noget alle BØR lære, hvis det er dem så inderligt imod at have noget i munden som det var (og er, for de fleste genstandes vedkommende) tilfældet for min.
Min tæve er en helt anden historie. Hun ELSKER alt der lugter lidt af apport. Kun døde dyr var hende meget imod -hun lignede virkeligt en der var ved at kaste op. Men eftersom hun i forvejen bar på ting, var skridtet til at få døde dyr til osse at være sjovt at bære, ikke så så stort... og i dag gør hun det gerne, så længe man ikke kommer med kæmpe dyr -duer, små kaniner o.l. synes hun er fantastiske at hente
jan 2007
Vi har istedet gået til rally, og han er en dygtig lille hjælper herhjemme
-min pointe er egentligt blot at selvom jeg mener de fleste hunde kan lære mere end vi tror, så er der altså ikke mange øvelser (altså lidt over sit og dæk niveau self) som ALLE hunde pr definition kan lære
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.609
Det man HELE tiden skal holde sig for øje er at arbejde i små delmomenter og hele tiden tænke på at hunden kun gør det der kan betale sig for den
Jeg har dog ikke trænet feltsøg før hunden kunne lave en apport. Og det grundlæggende i denne har de allesammen lært hjemme på stuegulvet med traditionel klikkertræning. Apportering ligger ikke til højrebenet for en Irsk Terrier, men mine har alle været meget glade for apport fordi den er forbundet med lidt utvungen hyggeleg hjemme i stuen.
Som træner oplever jeg ofte at det er førene, der er den største begrænsning for at få lært deres 'umulige' hund at fx finde og apporteret genstanden i feltet. De giver alt for hurtigt op og konkludere at det lære den aldrig. Og NEJ, så lærer den det aldrig.
Selvfølgelig er der hunde, hvor det trods en ihærdig indsats er megasvært. Dem jeg har mødt af den slags har været Islandske Fårehunde og Berner Sennenhunde. Jeg kender en der trænede DKK programmet med sin Chow Chow. De kom i LP2 og selv chow'en lærte at apportere. Derfor siger jeg - med et vis forbehold - at alle hunde kan lære det.
Jeg kan anbefale at læse bogen 'When Pigs Fly'. Den giver god inspiration når man har en ikke særlig let trænbar race.
Jeg kan godt forstå at nogle trænere giver lidt op overfor en ekvipage hvor feltsøg og apport er megasvært. Hvis ikke man selv har prøvet at træne med en svær race i den henseende eller ikke har set så mange af dem på sine hold. Så kan det være svært helt at forstå at de normale tricks ikke virker og det kan være svært at finde på alternative løsningsmodeller. Jeg har selv også en noget mere trænbar race og fx apport var bare at kaste apporten så hentede hunden den til mig. Feltsøget var 'bare' at smide et stykke legetøj ind i noget højt græs så startede hun med at lede og kom fint tilbage med det fundne. For hende er selve feltsøget en stor belønning. Hvis man som træner kun er vant til den slags hunde, så er det meget udfordrende at få sådan en som din på sit hold
mar 2009
Mette Marie - det er sjovt at du skriver det med "aftalen" for Ainu fattede pludselig at det her var mega fedt efter jeg tabte hele indholdet af min guf-lomme på gulvet! Jeg prøver at finde det, han virkelig synes er en jackpot, men det har vist sig at være en større opgave
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.130
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 7.609
mar 2009
Jeg kom ved en fejl til at kaste apport-dummyen fra mig i stedet for det, jeg stod med i den anden hånd (Hurra for den dag jeg kan koordinere rigtigt xD) og han løb ud og samlede den op!!! Han havde den i munden næsten hele vejen hen til mig, så det må man da sige er fremskridt! Vi klikker dog stadig for at tage den fra hånden, men det var rigtig dejligt at se, at han gerne ville samle den op!
Han er nu også begyndt at samle pinde op i skoven hvis vi kaster - i stedet for tidligere hvor han bare løb efter den uden at samle op
Jeg tror virkelig at baglænskædningen hjælper ham rigtig meget og han nyder tydeligvis sit "arbejde"
Feltsøg DcH