Lydfølsomhed {{forumTopicSubject}}
Nu bliver jeg lige nødt til at høre lidt inputs herinde fra.
Jeg har en Staff på 4 måneder som jeg går til hvalpetræning med. I torsdags var der skudtræning, så hvalpene kunne vænne sig til høje lyde mens vi legede med dem. Argo kiggede over hvor lyden kom fra ved de første to skud, men trak sig ikke eller bukkede sammen eller noget.
Bagefter i klubhuset fik jeg så af vide af træneren, at Argo skulle trænes i høje lyde, som den eneste. Og jeg fik selvfølgelig ikke spurgt ind til hvorfor hun mente det, men det vil jeg gøre til næste træning.
Jeg tænker da, at det er en fin nok reaktion at hunden lige kigger og så ellers leger videre? Eller forventer man at hunden er helt upåvirket fra første skud?
Min træner nævnte at jeg skulle afspille høje lyde for ham og f.eks. tage ham med ned og se godstoge. Begge dele har jeg gjort tidligere og ved godstoget kigger han bare, og ved lydene jeg afspillede, som godt nok var fyrværkeri, kiggede han på min computer, men legede så videre.
Så det jeg gerne vil hører fra jer er om i synes det lyder til at Argo er lydfølsom og skal trænes en helt masse på det punkt?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 56 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 292
Jeg synes jo normalt at han klarer alt hvad jeg byder ham super flot og uden voldsomme reaktioner, og det synes jeg jo også han gjorde med skudene så blev nok lidt overrasket over trænerens udmelding.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det betyder ikke det er relevant at træne alle høje lyde vel at mærke - det er jo skuddet der reageres på.
Hos os må hunden ingen reaktion have og slet ikke kigge i skudretning. De fleste er så optagede at de ikke reagerer - de få der gør fokuserer lidt på det i den kommende tid. No problemo.
mar 2013
Han er så også mere opmærksom på alt når vi er ude i klubben, end når vi går tur andre steder. Han kører lidt op fordi der er så mange andre hunde og mennesker, og han er meget på overfor mig også, og venter på at næste godbid falder. Men det hele skulle jo gerne blive bedre af træning, men det er også kun tredje gang til træning, så det hele er stadig nyt - for os begge
aug 2006
Hvis ikke der almindeligvis er skudtræning på banen, spørg til det, så han kan få en god portion legeoplevelser samtidig med at der falder skud. Så går der kun kort tid inden han ikke så meget som vifter med en ørespids.
mar 2013
Noget andet er at jeg fik et råd om at lave en meget høj larmende lyd, når Argo bider i en bestemt stol her hjemme. Når jeg tænker over det så er det vel lidt modsigende? At jeg skal lave en høj larmende lyd for at forskrække ham fra noget, hvis man samtidig gerne vil have en hund der ikke reagere på høje lyde?
aug 2006
De vil have, at han skal vænne sig til høje lyde generelt og dermed ødelægger de så den straf, som de foreslår.
I øvrigt en lidt tosset indgangsvinkel til at få en hund afledt fra bissestreger i min optik
mar 2013
Måske du har nogle gode råd til hvordan jeg løser det bedst muligt?
aug 2006
Lige præcis den sætning der er pointen
Det handler ikke så meget om stolen, men om at han har regnet ud, at den udløser en reaktion fra dig, som han gerne vil have
Det er lidt bøvlet - man kan ikke helt bare ignorere sig ud af at han æder stolen, det er klart. Det ville man kunne, hvis det var dig, han happede i for at få en reaktion.
Han har fået lave en sammenhæng i hovedet der hedder: Jeg bider, hun siger nej, jeg får godbid. Ergo kan det rigtig godt betale sig for ham at bide i den stol - det er ihvertfald den konklusion han har lavet.
Så finten er, at få ham til at forstå at det IKKE kan betale sig, at han INTET får ud af det.
Hvor destruktiv er han på den stol?
Det kan hænde at den hurtigste løsning er at sørge for at han ikke kan komme til stolen.
Frustrationerne han viser når du fjerner ham kan meget vel være en del af "legen" for ham.
Prøv at beskriv måden han bider i dig på, når du fjerner ham.
mar 2013
Han er rimelig destruktiv, han flår stoffet på undersiden af, og sluger det, og er begyndt at bide længere oppe hvor han kan nå.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at det at jeg fjerner ham er en del af legen for ham. Den måde han bider i mig på, er at når jeg tager fat på hver side af ham og løfter ham væk, så kaster han sit hoved fra side til side mens han hapser ud og siger lyde. Hvis jeg i stedet går i mellem og ligesom presser ham væk, bider han mig i knæene og gø'er af mig.
Jeg har seriøst overvejet at kyle stolen ud, men jeg skal altså lige være færdig med specialet inden den kan ryge
Det er nemlig lidt træls, at der skal være negativ kontakt omkring den stol hele tiden. Jeg har også prøvet at give ham time-out i køkkenet, men da det er der han er når han er alene, vil jeg helst ikke have han forbinder det med nogen former for straf.
aug 2006
Dog har jeg lige brug for at høre hvad han gør bagefter, når du har taget ham væk og han afreagerer på dig?
Farer han tilbage på stolen, virker han opkørt?
mar 2013
Hvis jeg skal holde hans fokus fra stolen, når han først er begyndt på det, så skal jeg kaste/vifte med legetøj hele tiden, eller giver ham et tyggeben.
aug 2006
mar 2013
Undskyld de mange spørgsmål, men fedt du gider bruge tid på at svare
aug 2006
Det er vigtigt at du holder hovedet koldt og reagerer prompte. Ikke snakke til ham, ikke først forsøge andet, bare afsted, væk fra stolen. Måske er det kun et halvt minut han skal være væk. Luk ham tilbage igen når du mærker der er ro og ignorer hans forsøg på at få dig til at lege.
Bare genoptag hvad du lavede. Gentag, når han forsøger sig.
Det vil blive værre til at starte med, men skal nok blive bedre igen.
Hold blodtrykket nede og vær rolig mens du træner det her.
mar 2013
Tak for rådene
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Lydfølsomhed