Australsk hyrdehund - Motion og boligforhold Australsk hyrdehund - Motion og boligforhold
Hej
Jeg ville gerne høre jeres meninger om;
- Hvor meget motion synes i en Aussie har brug for i løbet af én dag?
- Hvor stort udendørsareal/have skal en Aussie min. have at løbe på?
og til sidst Hvad er det mindste indendøres areal/ m^2 en Aussie har brug for? - Er 80 m^2 for lille?
Håber i kan hjælpe og tak på forhånd
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Med andre ord, racen anskaffer du hvis du ønsker at bruge den til en af de mange hundesportsgrene ikke bare fordi du ønsker dig en hund;)
okt 2017
Følger: 4 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
okt 2017
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.501
Som udgangspunkt er inde-arealet ikke et stort issue.
Når en hund (uanset race) er velaktiveret, så er de rimeligt i ro indendøre. Mine kan sagtens trives i fx. en campinghytte, på et hotelværelse og lign., når vi har været afsted.
Og som udgangspunkt er de alligevel i samme rum som mig derhjemme, så der gør ingen forskel, om der er 50 eller 250 kvm. til rådighed ialt.
okt 2017
intet omkring emnet, men hvilken hunde har du? (Dem på billedet)
aug 2007
Men min veninde har altid haft aussier, og jeg har selv haft en hvalpe i pleje for et par år siden, så jeg kender dem ret godt
jan 2015
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 338
Men når det er sagt, så går vi tur tre-fire gange om dagen. I alt går vi sådan cirkus et par timer, ofte mere, andre gange lidt mindre. De kræver meget motion, men mest af alt mentaltræning. De har brug for at bruge hovedet og sætter kæmpe store krav på den front. Hvis de ikke får lov til det, så finder på de deres egne tricks. Vi går ikke nødvendigvis 10 km om dagen, men vi bruger i høj grad tid på at træne alt det vi kan komme til. Balance i skoven, tricks og lydighed på marken you name it.
Helt overordnet er aussien i ligeså høj grad en træningspartner, såvel som et familiemedlem. Og det skal(!) man virkeligt kunne opfylde, for med en aussie går det ikke at blive doven. Det er Milo resultatet af, og det har givet kronisk stress. Meget har jeg kunne rette op på, men det vil kræve livslang påpasselighed, for han er sart og ikke en hund, der kan hives ud i hvad som helst.
Det er fint kun at løbe ture, men du får en hund der ender i mega god form og vil kræve mere og mere af dig fysisk, og en hund der ikke får opfyldt de mentale behov = kaos.
Det lyder lidt skrapt, men det er bare så vigtigt ikke at overvurdere sig selv. Kan man opfylde deres behov, har man den bedste ven i hele verdenen. Og selvom Milo har givet mig grå hår så det batter og jeg har grædt snot flere uger i streg - så vil jeg idag ikke bytte ham for noget som helst.
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.237
Personligt er jeg glad for vores store hus og have. Min Aussie ville ikke kunne trives i små boligforhold ( tænker måske ca. 60 kvm og derunder). Den ville slet ikke kunne trives i lejlighed.
Der er dog forskel på individer, så nogle kan helt sikkert
De er ikke gode til at være alene hjemme alt for mange timer (8-10 timer), så kan de finde på noget selv at lave
Lige nu ser han sådan her ud og vi har endda kun lavet ganske lidt mental træning efter jeg er kommet hjem fra job
okt 2017
jul 2007
Min leger i hvert fald bedst med størrelser på hans egen eller derover
okt 2017
jul 2007
Har dog hørt nogle Aussier er egenkønsaggressiv, men dette har jeg endnu ikke mødt ved nogen af dem jeg kender
jul 2007
Jeg har dårligt knæ og der er dage hvor jeg bestemt ikke træner/aktivere/motioner særligt meget med ham. Det overlever han i stor stil
aug 2007
jan 2015
jul 2007
jan 2015
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
En aussie kan sagtens bo i en lejlighed, men når man har en hund der er rigtig glad for at være ude - så er det da klart en fordel at have en have, men ikke et must.
En aussie skal bruge hovedet, men er ikke nødvendigvis en hund der løber på væggene eller hyrder alt og alle, hvis de ikke får brugt hovedet en enkelt dag. Igen, linjer og opdrætter! - det samme gør sig gældende ved tendens til stress.
Som der bliver nævnt er aussien ENORMT kropslig når den leger og gerne med meget lyd også. Det er meget tumle/bryde leg som andre racer ofte ikke bryder sig om - det er der ikke noget aggressivt i, men det er bare deres måde at lege på, som kan virke voldsomt.
Hvis du virkelig overvejer aussien så vil jeg anbefale dig at tage ud og besøge nogle opdrættere - der er mange gode seriøse opdrættere herhjemme, som kan hjælpe dig med at finde ud af om en aussie passer til dig. Derudover kan du bedre få et indblik i en hverdag med aussien
aug 2017
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Køber man en aktiv race for mig simpelt. Så bruger man tid sammen med hunden og giver det den har brug for. Hvis hunden i løbet af en uge får gået ture,spor,lydighed, osv,så er det fuldstændig ligemeget om gåturen er 1 eller tre timer om dagen.
jul 2007
Jeg vil påstå min hund trives, selvom han ikke får 1-3 timers gåtur hver dag eller bliver mentalt udkørt. Han har gudskelov en slukke-knap, men den kan tændes hurtigt igen
Vi træner rally 1 gang i ugen og træner nogle forskellige øvelser herhjemme.
Pelsplejen er faktisk ikke så slem. En gang børstning i ugen, måske mere i fældeperioder
Aussien er en fantastisk ven, hvis man kan læse dens behov
jul 2007
Har faktisk hørt der ikke findes helt igennem arbejdslinjer i DK, men dette er selvfølgelig ikke bekræftet, bare noget jeg engang har hørt
Lige som meget andet er der indenfor aussiens verden også delte meninger om kenneler og opdrættere
En ting er i hvert fald sikker. Min næste hund skal også være en Aussie
jul 2007
Her er Pesi's ven, som er af rene udstillingslinjer (Leading Angel's)
Ved ikke om du kan fornemme forskellen?
jan 2015
jan 2015
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.244
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.244
Australsk hyrdehund - Motion og boligforhold