4.521 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

Australsk Hyrdehund? Australsk Hyrdehund?

Engang om nogle år når jeg har fundet det rette sted at bo, vil jeg gerne have hund igen. I nogle år har jeg set mig lun på den australske hyrdehund. Størrelsen og aktivitetsniveauet tiltaler mig, da jeg selv godt kan lide at gå flere timer i skoven, og med min næste hund kunne jeg godt tænke mig, at gå til noget konkurrence af en art.

Til jer der har og har haft australske hyrdehunde. Hvad er jeres erfaringer med racen? Og hvad ville være det ideelle sted at bo med den type hund?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Australsk Hyrdehund?
  • #4   19. okt 2012 Jeg synes så aktivitetsniveauet overdrives noget når man læser på sider som f.eks. herinde.

Det ER en aktiv hund der SKAL bruges, det er der ingen tvivl om -men min erfaring er (både ud fra egen hund og fra aussie-folk jeg taler med) at den sagtens tåler et par dage uden vild aktivitet, og jeg traver nu ikke rundt eller træner med min mange timer om dagen.
    Hun får hver dag lov at hjælpe med lidt forskelligt -tømme vaskemaskine, hente sko, bære bilnøglerne ned til bilen og den slags små opgaver, og det er faktisk hendes primære aktivering (samt indlæring af den slags self) udover vores lydighedstræning.

Ang hvor man skal bo, så har jeg min i lejlighed og det gr fint -men der er ikke tale om en ejendom med mange lejligheder og en travl opgang. Racen er (oftest) vagtsom og kan være gøende (ikke af alt og intet, men når den passer på hjemmet)

Man skal være klar over at de er lidt specielle- Mange er noget reserverede (der er undtagelser og der findes osse sky aussies -sidstnævnte er absolut ikke ønskeligt) og tillader ofte ikke fremme at komme og gå uden at ejer er i nærheden
    De er normalt ikke agressive, men som nævnt ret vagtsomme.
    Hos mig kommer ingen ind og ud når jeg ikke er hjemme -de bliver, med gøen trængt op i et hjørne og holdt der til jeg kommer. Og eftersigende er det ikke unormal aussie-adfærd.

Er jeg selv hjemme og lukker folk ind, er der ingen ko på isen og hun accepterer de folk jeg lukker ind, omend hun sjældent gider gramses på osv før folk er set grundigt an og "godkendt"
    Så har man et stort rend af mennesker i hjemmet, skal man måske overveje om det er den rette race for en, eller i hvert fald gå efter linier der er knapt så reserverede og vagtsomme.
    Gaia kan ikke undvære at rende frit. Hun er heldigvis god til at gå løs de fleste steder, men derudover har jeg mulighed for at tage hende med i stalden hver dag, og der kan hun give den gas uden snor.
    -har man ikke mulighed for at lufte uden snor, synes jeg ikke det er den rette race.

• #5   19. okt 2012 True angels -for mig lyder det nu mest som om det bare ikke var den rigtige beskæftigelse vovse fik, eller at den ikke havde lært at slappe af engang mellem.

Jeg mener det er misforstået at folk tror de skal aktivere hunden nærmest døgnet rundt -det bliver den ikke gladere af.

Jeg kan aktivere Gaia fra nu af og til evigheden uden at hun selv siger stop. Men med den RIGTIGE aktivering, bliver hun nu osse træt og tilpas.

• #6   19. okt 2012 Michelle: Hvad vil du sige, at den rigtige aktivering er for en aussie?

• #7   19. okt 2012 Altså, hvad gør du for, at hun bliver træt og tilpas? smiley

• #10   19. okt 2012 Lille Solstråle: Det er helt okay smiley Alle svar er velkomne smiley

• #11   19. okt 2012 Synes Michelle beskriver racen fremragende! Jeg synes ærlig talt også aktivitetsniveauet er voldsomt overdrevet, når man læser på diverse sider.

Det er virkelig vigtigt at være obs på, at de ofte er reserverede og vogtende. De har også tendens til ressourceforsvar.

• #12   19. okt 2012 Man skal også være obs på, at racen er inddelt i brugslinjer og udstillingslinjer.

• #13   19. okt 2012 True angels -nu har jeg jo aldrig set hunden, men det du skrev ld jo som en hund der praktisk talt aldrig slappede af, og så mener jeg altså at man gør noget galt (enten for lidt, for meget eller bare ikke det rigtige)

anne -jeg træner lydighed med Gaia, og så hjælper hun som nævnt med alt muligt i hverdagen. Kan nævne at hun kan hente (bestemte nvngivne) strigler når vi er i stalden, hun kan trække hønet op (har godt nok ikke fået lært hende at binde dem endnu *GG*), tømme vaskemaskinen, hente sko, bilnøgler, fjernbetjening mm. altsammen self noget der er sat navn på så hun henter det rigtige

Jeg bruger ikke tid på aktiveringsspil og den slags, men lærer hundene ting man kan bruge i hverdagen -det synes jeg er sjovere aktivering, og så får man det godt fordelt over dagen.

Hvad der er rigtigt for en aussie, afhænger vel lidt af hunden og hvordan man har den -men den skal bruge hovedet (og så ligger hyrdning jo lige for hvis man har mulighed for det -jeg har ikke, udover når hun hjælper med at hente heste ind)

Da jeg begyndte at kigge på aussie (og inden jeg mødte nogen af dem), fik jeg det indtryk at det nærmest var hunde der skulle aktiveres 24/7, Det er jo hvad man læser på sider som HG o.l. At de er frygteligt aktive og skal aktiveres flere timer dagligt.
    Det er bare ikke det jeg oplever, hvis ellers an vælger noget der giver hunden udfordringer.
    -og så er udfordringer til krop og koordination osse lige i Gaia's boldgade. Hune r ikke ret god til det for hun er lidt af en bulderbasser og tænker sig sjældent ret godt om når det kommer til den slags Men hvis man bruger tiden på at få hende til at "stoppe op" og tænke sig o, så er hun rigtig træt når hun får lov at klatre på væltede træer, kryber over/under ting osv

• #14   19. okt 2012 Hvilken linje vil være passende til mig? Det som jeg har tænkt mig med en hund som Aussien, er at gå rigtig lange ture med den hver dag, lære den forskellige tricks, og finde noget træning som senere kan blive til noget konkurrence. Kunne agility være en fordel for en Aussie?

• #15   19. okt 2012 Åh ja. Kunne være fedt at lære sin hund, at hjælpe med at rydde op f.eks, og de andre ting som du beskriver Michelle, der kan bruges i hjemmet smiley

• #17   19. okt 2012 Og så må jeg indrømme at jeg som udgangspunkt siger til folk at det sikkert ikke er en race for dem, hvis jeg bliver spurgt hvad jeg tror.
    Det er en dejlig race synes jeg, og jeg kunne sagtens forestille mig at den næste hund osse bliver sådan en.

Men når jeg kigger rundt på aussie-ejere jeg har mødt/kender, så har flertallet faktisk problemer eller er utilfredse med deres ausse og meget ofte pga adfærd som faktisk ligger til racen
    -mange tror de får en BC i en lidt anden indpakning. Men SKAL man sammenligne med noget, ville det være mere relevant at sammenligne med noget schæfer/rottweiler.
    Ikke at en aussie er præcis som disse heller, men den ligger tættere på disse racer end på BC'en. Dens oprindelige brug er jo osse tøttere på -emlig godt nok som hyrdehund men altså osse som vogter af hjemmet ... Og det glemmer mange.

Jeg kender osse et par aussier der nærmest er labrador-agtigt glad for mennesker inkl fremmede, men det er ikke det typiske for racen.

Og man skal heller ikke forvente at kunne gå til hundetræf o.l. for alle hunde. Aussierne er oftest ganske glade for andre hunde, men de leger ret voldsomt, særligt hvis ikke de har været vandt til at omgås mindre og mere "sarte" hunde fra de var små.
    Gaia får aldrig lov at lege med små eller usikre hunde, udover mine forældres to SG-blandinger som hun kender og har lært at omgås, ganske enkelt fordi jeg er bange for hun kommer til at gøre skade på dem, når hun render henover dem, eller "bodyslammer" dem så de vælter (det gjorde hun de første 6 mdr når vi gik tur med min mors hund hvis ikke jeg konsekvent stoppede hende hver eneste gang hun satte i løb hen imod den)

Hannerne kan være egetkønsagressive -det er meget afhængig af linier, så det er noget man skal holde øje med når man kigger efter hvalp, hvis man synes det er et problem

• #19   19. okt 2012 True angels -problemet er at de fleste af dem der skriver det, faktisk ikke har praktisk erfaring med racen eller i bedste fald blot kender en eller to der har racen smiley
    Men det har hørt, læst, snakked med en som sagde... osv. Og så ER det jo en hyrdehund. Og så mener de at kunne melde ud at "sådan er det"

Ang jeres hund, så løs dit første indlæg blot som en hund der var på uld skrue 24/7, og det er altså ikke normalt for en aussie (og hvis det er sådan hunden er, vil jeg vove at påstå at fejlen sidder ved ejer og ikke hunden)
    Det var så ikke tilfældet. Men ja, self er det en hund der elsker at være med i alt. Det er det de er lavet til for dælen smiley

Det betyder bare ikke at den skal aktiveres 5 timer dagligt for at trives, sådan som man kan få opfattelse af når man læser aussie-tråde herinde smiley

• #21   19. okt 2012 Jeg spørger igen smiley Hvad tror I vil være mest oplagt for mig? En brugslinje eller en udstillingslinje?
    Jeg har før haft jagthunde, og det har skam været nogle dejlige hunde, men jeg er fast besluttet på, at den næste hund jeg skal prøve skal være en hyrdehund og det skal være fra hvalp af, så jeg selv kan præge den. Den australske Hyrdehund ligger på 1. pladsen, men jeg har også haft Collien og Border Collien inde at vende. Border Collien tror jeg dog er en tand for aktiv for mit niveau.

• #22   19. okt 2012 Min nr. 2 hund var en blanding af en Collie og Flatcoated Retriever, og han var en skøn hund smiley

• #23   19. okt 2012 Ja, og så var der d. 3, som jeg fik som 8 årige. En blanding mellem en Border Collie og Labrador Retriever. Også en fantastisk skøn hund og klog hund smiley

• #25   19. okt 2012 Anne .hvis jeg skal være helt ærligt, så tror jeg du ville blive gladere for en collie, udfra det jeg kender til dig. Og det skal ikke opfattes som om jeg ikke mener du er "god nok" til en aussie e.l. for jeg mener bestemt du er en rigtig god hundeejer:)

Men SKAL det være aussie, ville jeg kigge efter udstillingslinier hvis jeg var dig.

• #26   19. okt 2012 Tak Michelle smiley Der går lidt år endnu, før en hund kan komme til, men jeg vil gerne være sikker på, at jeg tager det rigtige valg, og at jeg har de rigtige elementer at tilbyde den nye hund smiley
    Jeg er også rigtig lun på Collien, og det er derfor jeg tager en rundspørger smiley
    Jeg ved godt tråden handler om Aussien, men hvad kan du fortælle om Collien?
    Collie versus Aussien? smiley

Lille solstråle: Tak smiley Når tiden nærmer sig vil jeg helt klart tage kontakt til nogle opdrættere og udspørge dem også smiley Lige nu er det bare en rundspørgning for at pege der måske på sigt kan hjælpe mig til det rette valg smiley

• #27   19. okt 2012 NETOP Michelle! Så mange tror de får en lightversion af en BC - og det er jo en helt, helt anden type hund! Det er vigtigt at vide!

• #28   19. okt 2012 Stald Abli: Jeg er slet ikke nig. Synes ikke aussien på nogen måde er mere light end en BC - tværtimod. Da BC'en tit er blødere er den ofte lettere at håndtere. (der er så andre ting, som gør BC'en svær som eks. uøsnket hyrdning).

• #29   19. okt 2012 min gode veninde har en aussie og hende mor har border collier ( der bliver brugt til hyrdning) og det der har slået mig mest, der er deres til tider manglende evne til at lege med andre hunderacer. De andre hunde fatter simpelthen ikke alt det der hyrde noget. Så når de "leger" bliver det tit til at de fiser rundt og snuser hver for sig.
    De har så også haft en BC som var helt anormal selvstændig, hun smuttede 9 uger gammel på opdagelse selv i en skov og ville bestemt ikke komme hjem. Hun holdte sig 10 meter fra dem konstant.

Og så er mit indtryk at man ikke skal "overfalde" dem når man kommer - man skal vente med at hilse til de vil hilse. Men så er det også en sød hund smiley De vil bare gerne bestemme tempoet selv.
    Men en fed aktivering er helt sikkert hyrdning! Det ser bare SÅ fedt ud smiley

• #30   19. okt 2012 Jeg kender dem også udelukkende som gæst i huset smiley også er BC'erne renedyrket hyrdehunde, og indkøbt som det. Der er også kæmpe forskel på en udstillingslab og en jagtlab - også i temperament.
    Aussien er udstilling, men det er svært at sige så voldsom meget om den, da den desværre engang blev angrebet, hvilket har gjort den har trukket sig ind i sig selv. smiley

• #31   19. okt 2012 åh ja, altså deres aktivitets niveau har jeg ikke udtalt mig om smiley Jeg snakker om deres personlighedstræk. Altså lidt reserveret overfor fremmede, og at de kan have svært ved at lege med andre hunde, fordi de ikke forstår det der hyrde noget smiley

Jeg synes alle dem jeg kender er velafbalanceret hunde, som fungerer fint indenfor som uden for. smiley Men der bliver lagt noget arbejde i dem, men tror også de kan tilfredsstilles med mindre end det de lige får. smiley

• #32   19. okt 2012 Jeg mener da bestemt der er ligheder -men der er der jo osse på f.eks. BC og schæfer

Men jo der er ligheder -i begge tilfælde er der jo tale om samarbejdstossede, arbejdsglade hunde med ret meget førerfokus osv.

Det springene punkt er for mig ikke aktivitetsniveau eller hvor krævende de er, men derimod deres adfærd. BC er typisk en blød hund og den er (det er da i hvert fald min oplevelse) ikke en vogter. Og de ting adskiler altså aussien markant fra BC'en.

Ang leg med andre hunde, så har jeg nu oplevet at en velafbalanceret hyrdehund sagtens kan finde ud af at lege med andre hunde. Aussien er bare fr voldsom til mange hunde at lege med.

Anne -jeg er ikke super inde i collien, så jeg har ikke så meget andet at have det i end den vi havde. Hn var ret "laid back". Ville absolut gerne træne og rally og den slags havde lige været noget for ham, men han tålte osse fint at holde fri og bare komme på gåture.
    Ha kunne an sagtens slæbe med i hundeskov (hvis man er til den slags) uden at skulle "være over ham" og selvom en collie self osse er en hyrdehund, så er hyrdeinstinktet sjældent så udpræget at det giver problemer for folk.

Men vil lade collie-folk om at komme med nærmere beskrivelser, for som sagt har jeg kun den ene hund at basere det på.

• #33   19. okt 2012 Selvfølgelig søger jeg også en race der er tilgængelig med andre hunde, så man ikke skal gå og passe på hele tiden. Er der nogen af hyrdehunde racerne der kan det også? smiley

• #35   19. okt 2012 Lille Soltråle: Det lyder godt smiley

• #36   19. okt 2012 Anne -som jeg skrev tidl har jeg heller ikke oplevet at det er et problem for en velafbalanceret hyrdehund at omgåes andre hunde (= ikke hyrde dem osv). Med aussien skal man blot være opmærksom på at de ofte er meget voldsomme i deres måde at lege på (det er det jeg mener med at "være over" Gaia -det er IKKE fordi hun er agressiv, voldsomt hyrdende e.l.), så omgåes man små hunde, så er det ret vigtigt at de lærer det fra de er helt små. Jeg har ikke haft Gaia fra hvalp, men ved hun er vokset op i en flok med aussier og en belgier. Og jeg tør simpelthen ikke slipper hende med små fremmede hunde. Hun er glad for andre hunde og gør ingen ondt med vilje, men de små hunde kan simpelthen ikke holde til at lege med hende -lige da jeg fik hende, væltede hun Reiki så han hylede og skreg -han har så fra start af sagt kraftigt fra overfor den form for leg, så hun lærte hurtigt at moderere sig lidt når det er ham hun løber rundt med.

Men jeg har snakket med en del andre aussie-ejere der fortæller at deres osse leger sådan, og jeg har mødtes med andre aussier, og kan sige at det er SÅ sjovt 8og lidt skræmmende;)) at se en flok aussies lege sammen, for de giver den altså gas på en måde jeg aldrig har set ved andre racer -bl.a. ved at bruge brystet til at skubbe (og nogengange vælte) hinanden med.

Så igen -det er ikke fordi det er umuligt for en aussie at omgås andre hunde ovehovedet, man skal bare være obs på det med deres måd eta lege på og små hunde.

Og så at der blandt hannerne er linier hvor geetkønsagression er hyppigt forekommende.

• #38   19. okt 2012 Stald Abli -Gaia kan såmænd osse lege med mine forældres hanhund. Men det har krævet nogen tilvænning. Det er en lille DSG-agtig ting.
    Min mors tæve kan hun gå ture med og de kan lege trækkeleg, men efter at være blevet væltet nogen gange tør hun (min mors hund) ikke lege sådan rigtigt med hende mere.

Nu tror jeg ikke Gaia har været vandt til små hunde fra hun var lille, havde hun nu været det, havde hun måske osse lært at moderere sig lidt. Men det er i hvert fald noget jeg vil være opmærksom på at få lært vovsen når engang jeg skal have en ny hund.
    For det ER altså mere besværligt når man skal være over hende hele tiden, eller ganske enkelt ikke lade hende lege med små hunde (jeg har så valgt de sidste model, for for hver ny lille hund skal vi starte forfra med tilvænning)

Nu er aussier self, ligesom alle andre hunde, forskellige. Men jeg har mødt en del efterhånden, og de fleste ejere jeg kender oplever altså at det kræver noget ekstra opmærksomhed at lade dem lege med små hunde, hvis ikke de er vænnet til det fra start.

• #39   20. okt 2012 Det er fint at det ikke er et problem for Balto, men hvis man kigger på racen generelt, så kan det være et probelm at de er meget voldsomme i leg. Det er jo meget naturligt, da de amvender kroppen i hyrdning.

• #40   20. okt 2012 Stald abli -nu kender jeg efterhånden osse en del aussies, og det er faktisk et problem for de fleste af dem jeg kender, som ikke har lært det fra start smiley

Og de fleste aussies kan netop godt lide fysisk voldsom leg og ikke bare løbelege, sådan som jeg ellers er enig i mange hyrderacer foretrækker.
    "brydelege" og at løbe en anden hund op, for så at løbe ind i den/skubbe/vælte den er ret almindelig aussie-leg.

Og det er super du ikke har har oplevet det med din -jeg konstaterer blot at når engang jeg skal have ny hund (og hvis dette da bliver en aussie igen), så vil jeg være opmærksom på at vovsen får lært at omgåes små/forsigtige hunde osse. For selvom jeg sjældent er at finde i hundeskove og ikke gå rtil hundetræf, så er det da meget rart at man kan lade kræet "passe sig selv" selvom der er små hunde tilstede og det kan jeg ikke med Gaia, og det kender jeg en del aussie-ejere der heller ikke kan

• #41   20. okt 2012 Ja men min pointe er jo netop at det er et træk ved racen, som faktisk er nødvendigt i det arbejde den er avlet til. Men til det formål mange bruger racen til kan det være et problem med de vo,dsomme brydelege og tacklinger.

• #42   20. okt 2012 Hyrdehunde er ikke bare hyrdehunde. De er avlet med forskelligt formål og tiæ forskellige dyr. At flytte får er bare slet ikke det samme som at flytte kvæg eller geder - derfor er der fremavlet forskelige typer. Får flyttes eks lettet ved ikke-fysisk tryk og eye, mens kvæg har brug for en mere hård hund, der kan ære fysisk. Og en del dyr kan kun flyttes med en heeler-type.

Derfor er det en forkert gneralisering, at sige at hyrdehunde er glade for løbelege. Hyrdehunde er meget, meget forskellige og hat (heldigvis) meget forskellige arbejdsegenskaber og heraf meget forskelloge adførdsmønstre og legemønstre.

• #43   20. okt 2012 Forresten: jeg HAR hyrdehunde - et par stykker af slagsen endda smiley og det er arbejdende hyrdehunde.

• #44   21. okt 2012 Nu har BC og aussie jo f.eks. meget forskellge jobs og meget forskellig hyrdestil. Jeg skal gerne indrømme at hydning er IKKE noget jeg har forstand på, og er ikke noget jeg har arbejdet med med Gaia. Hun har dog været på får hos tidl ejer.

Gaia kan hente heste ind på egen hånd -det er det næørmeste vi kommer hyrdning her i huset;)

Og uanset om du så finder det nødvendigt i deres arbejde eller ej, så er fakta altså at de fleste aussies ER ret voldsomme i deres leg -sæt en flok aussies sammen og se hvordan de leger sammen, så kan man da se at det ikke bare er løbelege den står på.
    gaia er skam osse glad for at løbe -hendes løbelege er blot noget anderledes end f.eks. Reikis (hans løbelege er mere som dem jeg har set ved f.eks. BC'er).

Gaia's løbelege er voldsommere -hun løber gerne de andre hunde op (somvel er ret naturligt for hyrdehunde), men så bliver de løbet ind i (eller henover;))o.l.

Jeg er helt klar over at der er undtagelser og at hunde kan lære meget hvis de omgås hunde med en anden type leg (min mors tæve hr f.eks. kigget Reikis legemåde af, og tilpasser sin egen legestil til Reikis når de er sammen). Men af natur leger de fleste aussies ret voldsomt -osse selvom løbelege sagtens kan være involveret.

Og at skære hyrdehundene over en kam synes jeg er lidt... tamt... de hyrde jo alle forskelligt. En aussie hyrde jo heller ikke på samme måde som en cattledog, selvom de begge (bl.a.) er lavet til at hyrde kvæg.

• #45   21. okt 2012 Jeg er fhv ny Aussie-ejer. Jeg fik en dejlig genbrugshund for knap 3 mdr siden - og hun er fantastisk!
    Jeg har gennem hele livet ejet en del hunde, og min sidste (hvid schæfer), var min soulmate. Derfor var det i den grad svært, at få en efterkommer. Vi nøjedes derfor med vores "lille skid", men kunne da mærke, at savnet efter "stor" hund var der.
    Så jeg blev lykkelig, da jeg fik lov at arve min skønne Aussie.

Hun er aktiv, forstået på den måde, at hun elsker at lege i haven med ungerne. Går glad og gerne med på mine marathon-ture i skoven eller på stranden .
    Men derudover er hun meget rolig, lige pt sover hun for mine fødder.

Hun er nem i omgang med andre hunde, på ture undgår hun dem, og er trænet til det. Men har ikke problemer med det. Da hun flyttede hjem til os, så var det vores lille "konge", der skulle tilpasses, og ikke hende. Hun havde tidligere boet med aussier og har derfor denne "vilde" leg, men det har ikke været et problem, at "omskoles" og lege tilpasset med "lille-skid". Her er Aussien jo eminent smiley

Hun er altid glad, gøer faktisk aldrig og er bare skøn og mild. Så jeg kan ikke forestille mig en bedre hund - hun har i den grad udfyldt mit tomrum. Og samtidig må jeg da sige, at hun minder sindsmæssigt om min hvide schæfer - men om hun er unik (ja, det er hun da !) indenfor Aussies, det ved jeg ikke, da jeg kun har mødt tre styk smiley
    Så jeg vil råde dig til at se nogle flere - jeg er i hvert fald ikke i tvivl: jeg ELSKER aussien, i sær min smiley

• #46   21. okt 2012 Stald Abli -jeg skriver det jo i hvert fald ikke fordi jeg opfatter det som et stort problem ved racen. Og at de ofte leger voldsom, betyder jo ikke at det behæver være et problem at de gør det. Blot at det er noget JEG ville være opmærksom på hvis jeg fik en ny hund i morgen, sådan at den fra start af fik lært at lege med forskellige typer hunde, og tilpasse sig lidt, isedet for bare at buldre derudaf sådan som Gaia gør.
    -hun er i det hele taget ret hæmningsløs, men det hænger vidst osse sammen med at hun har MEGET let il stress, noget der, mig bekendt, ikke er et stort problem for racen ellers (eller måske nok at de kan stresse, men ikke at det behøver udgøre så stort et problem som det har gjort for Gaia)

• #47   21. okt 2012 De leger meget højlydt, men ikke altid decideret voldsomt. Min kære aussie legede da vildt/voldsomt (set udefa) med sine bofæller, der alle var aussier.
    Og her hos os prøvede hun i starten at lege med Naruto på samme måde. Men Naruto er en lille skid på under 2 kg, så trods hans store ego kravlede han da under sofaen. Nu har min aussie lært, at med ham er legen mindre voldsom - men stadig højlydt, så set udefra kan det nok stadig opfattes voldsomt smiley
    - og det skal nævnes at min aussie IKKE fra hvalp har lært at omgås små hunde.

• #48   21. okt 2012 Det gør min heller ikke hele tiden, men 40% af legetiden kommer der "brøl" og dybe "groul" smiley og det kan da virke voldsomt, hvis man kun er bekendt med hunde, der leger stille.

• #49   21. okt 2012 - det skal da lige nævnes, det er kun udendørs at legen bliver højlydt. Hvis de gider at lege inde, er det helt uden lyd og bare noget "vælten-rundt"-leg smiley

• #50   21. okt 2012 Gaia bruger osse lyd -men det er nu mest når hun stresser eller ikke kan overskue at for mange hunde render i forskellig retning, så det er sjældent et positivt tegn når hun bruger lyd.
    -der kommer osse gerne "knurren" når hun trækker om kap med mig eller andre hunde, men alt derudover af lyde, er oftest et tegn på stress og frustration. (altså ved hende -hvad det er ved andre afhænger jo af den enkelte hund)

abli -nej det håber jeg det ikke det er. jeg skrev det jo, som tidl nævnt, osse blot fordi det er noget jeg mener man bør være opmærksom på at få lært vovsen, hvis man vælger en aussie og det er vigtigt for en at kunne have den med steder hvor den kunne risikerer at skulle være løs med små og/eller forsigtige hunde (f.eks. hvis man går i hundeskov o.l.)

• #51   21. okt 2012 hov ja, og så "snakker" hun osse... men det er ikke år hun leger, men mere når vi er i ro herhjemme

• #52   21. okt 2012 Abli -Gaia er 5½ år... jeg tror ikke hun har planer om at blive voksen lige foreløbig *GG*

Hun får sommetider nogen "anfald" hvor hun vader rundt og logrer med hele kroppen altimens hun kommer med de sjoveste lyde... ikke helt sikker på hvad det er hun geren vil fortælle, men hun ser ud til at have det sjovt imens hehe

Men sådan når hun leger udenfor, er det mest gøen i forbindelse med hyrdeadfærd eller stress. Ikke lyde bare for legens skyld

• #53   21. okt 2012 Ej hvor sjovt -jeg troede bare det var min Gaia der var sindssyg smiley

Hun gør det helst med et eller andet i munden -ikke fordi hun leger med det, tygger i det elle rnoget, hun skal bare lige have noget i munden, sådan snakker man åbenbart bedst (måske det er derfor jeg ikke forstår hende *G*)

• #54   21. okt 2012 - tror det med at have genstande i munden, bære genstande, flytte genstande, er en rigtig "aussie- ting". Min har også altid noget i munden - især når hun er glad eller "kørt op" når vi kommer hjem fra arbejde. Skøre hund smiley

• #55   22. okt 2012 Jeg mener bestemt at noget af aussien's puffen og skubben i legen er pga. dens hyrdeinstinkt/måde at hyrde på. En aussie bruger jo ikke eye i samme stil som border Collien og arbejder tættere på dyrene. Når køerne eller får stiller sig op er det tilladt at aussien markerer på snudeparti eller i bagben. Aussien skal også lære at lave udløb, da det ikke ligger naturligt ligesom hos border collien. Aussien vil helst løbe lige på flokken af dyr. Så jeg mener bestemt at man skal være obs på dette når man socialiserer sin aussie. Min kan omgåes alle slags hunde både store og små, efter han er blevet voksen er det et fåtal han leger med. Når han leger med min overbos aussie kan jeg se at det er en noget mere voldsom leg med "puffen og skubben" som han ikke bruger med andre hunde. Han har aldrig været til løbe uhæmmet rundt i leg. Ved dog at nogle aussier er mere glad for at løbe end lige min.

Jeg er meget enig i at man skal være obs på aussiens vogtergen og tendens til ressourceforsvar så man kan takle det, hvis ens individ har det. Man må sige at min har det.

• #56   22. okt 2012 I øvrigt synes jeg det hovedsagligt er udstillingslinier vi har her i Danmark. Selv hos tiptopaussie hvor jeg hyrder, har de kun en hund der er af rene arbejdslinier og hun er ikke brugt i avl - i hvert fald ikke indtil videre. Men hos de forskellige udstillingslinier kan der også være stor forskel på hundene.

• #57   22. okt 2012 Helt enig Pernille! Det er netop det jeg har forsøgt at forklare Stald Abli - at der er enormt stor forskel på måden de hyrder og derfor også stor forskel på deres generelle adfærd.

Heroppe i nordjylland har vi en del af arbejdslinjer. Jeg ser i hvert tilfælde primært arbejdslinjer - en del af dem er dog svenske importer. Men hvordan det er ift. avlen i DK aner jeg ikke noget om.

• #58   22. okt 2012 Måske der er en forskel på sjælland og det jyske mht. arbejdslinier smiley - jeg bor på sjælland. Jeg troede faktisk i noget tid at hunde fra aussieligaen var af arbejdslinier, men det har jeg fundet ud af ikke er korrekt. Der er både arbejdslinier og udstillingslinier i. Ved du om der kommet opdrættere i det jyske hvor det kun er arbejdslinier der bruges? Den aussie tiptopaussie har af arbejdslinier er fra Tyskland.

• #59   22. okt 2012 Jeg kender desværre ikke så meget til avlen i racen (har selv BC'er), men jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen, der avler på brugslinjer i DK. Der er vel også en grund til, at alle de aussier af brugslinjer jeg kender er hentet i udlandet - tænker jeg.
    Er der ligeså stor forskel på udstillings og arbejdslinjer som der er i BCen?

• #60   22. okt 2012 Der er stor forskel på udseende og hyrdeinstinktet hos udstilling vs. brugs. Om der er stor forskel på andre områder ved jeg ikke. Men det er vel det samme hos BCen?

• #61   22. okt 2012 Det er faktisk rigtig dårlig stil når nu jeg bor så tæt på, at jeg ikke sel vhar tjekket det ud, men ved Esbjerg skulle der være en kennel der aler på rene arbejdslinier. Du kan jo selv prøve at tjekke op på det, jeg fik det blot at vide fordi en fra mit træningshold kigger lidt på aussie og måske vil have derfra

• #62   22. okt 2012 Ja der er kæmpe forskel inden for BC'en. Det er lidt ærgerligt at splitte racer op på den måde.

• #63   22. okt 2012 Er det ike sådan inden for mange af de racer der stadig bruges aktivt til deres oprindelige formål? Tænker lige schæfer, retrieverne (nogen mere end andre) osv

• #64   22. okt 2012 Mener bestemt min aussie er ud af arbejdslinier. Hun er trænet til hyrdning, før jeg fik hende- og er/var meget dygtig til det. Det kan da også mærkes, når der er løse katte og hun ikke er i snor smiley
    Men jeg synes fint hun leger med den lille hund UDEN at hyrde ham - men hun "hyrder" i leg med andre aussier.

• #65   22. okt 2012 at hunden har været brugt til hyrdning, siger ikke så meget om hvorvidt den er af arbejdslinier eller ej;)

• #66   22. okt 2012 Nej, det er jeg klar over smiley Jeg skriver også: "Mener bestemt hun er ud af arbjedslinier" ---og samtidig har dette også været udnyttet smiley
    Grunden til at jeg skriver "mener" er, at jeg ikke er 100%, da jeg er ny aussie ejer. Men tidligere ejer fortalte mig, at hun er ud af arbejdslinier, men da navnene i stamtavlen ikke siger mig noget, kan jeg jo ikke vide det smiley

• #67   22. okt 2012 Min hund er af udstillingslinier og har fået en startet titel på får og ænder. Men selvom han har noget hyrdeinstinkt er han altså ikke af arbejdslinier. Mange aussier har noget hyrdeinstinkt ligemeget hvilke linier de er af. Men når du ser en hvalp der har instinkt af arbejdslinier blive testet på får er det noget helt andet andet end at se en af udstillingslinier. Jeg synes det er rigtig ærgerligt med opdelingen og jeg synes det er ærgerligt at der ikke er noget krav om at avlsdyr skal have nogle arbejdstitler.

• #68   22. okt 2012 Pernille: det kan du have ret i. Man har jo ikke en chance, ved at se på tavlen, om det er den ene eller anden slags linier, der er tale om, som "normal" person. Så man kan vel kun vide det fra opdrætters mund....??
    Så hvis jeg ønsker at få afdækket, om min hund er den ene elle anden linie, hvordan kan jeg så se det?

• #69   22. okt 2012 Jeg ser nu hellere denne opdeling end en omgang blandet landhandel, hvis det er alternativet. Nu har man da i det mindste en mulighed for at vælge hund efter hvad den skal bruges til.
    Jeg kender et par udstillingsaussier rigtig godt og har kun mødt et par hunde af arbejdslinjer. Det er mit indtryk at udstillingsaussierne er mere "lalleglade" og all over the place end arbejdslinjerne der er mere tilbageholdne og egentlig mere rolige i den umiddelbare fremtoninge. Derudover synes jeg der er meget stor forskel på drivet i hundene - jeg har set flere aussier, der er direkte kedelige og næsten ikke gider arbejde og andre igen der vil stå på hovedet for en bold. Så jeg tror man kan finde lidt af hvert, og skal være kritisk i sin søgen.

• #70   22. okt 2012 Jeg synes osse det er ærgerligt at "brugsracer" ofte bliver så opdelte. Men jeg tror det er svært at undgå, så længe udstillingerne ikke tager udgangspunkt i racens brug, men i hvad man synes er en flot hund (mere pels, kraftigere bygning osv).

Om det er en løsning med arbejdstitler på avlsdyrene ved jeg ikke -ideen kan eg godt lide, men jeg kan have mine tvivl om om det i praksis vil gøre en forskel.
    For brugskravene vil jo skulle være forholdsvist høje, hvis man vil sortere de ekstreme udstillingstyper fra, og spørgsmålet er så om man ikke får sorteret for meget avlsmateriale fra, for så stor er racen jo heller ikke.

• #71   22. okt 2012 Måske er det ok med en opdeling, men jeg synes stadig at udstillingaussier burde have noget bevis på noget arbejde så flertallet af hunde ikke lige pludselig ender med ikke at gide noget.

Jeg kunne netop godt ønske mig at min hund ville stå på hovedet for en bold, men det vil han ikke. Heldigvis er han madglad.

Ja man skal kende til navnene i stamtavlen for at finde ud af om det er det ene eller andet. Jeg har ikke så stort kendskab til stamtavlenavne, men kender folk der vil kunne hjælpe mig, hvis jeg søger en hund af arbejdslinier.

• #72   22. okt 2012 Jeg satser på, at hvad tidligere ejer af min hund har oplyst, er korrekt - hun er trods alt selv avler af aussies og må vide et og andet smiley
    Uanset linier, kunne jeg ikke få en bedre hund end min skønne aussie smiley

• #73   22. okt 2012 Det fungerer bare ikke skide godt inde for højavlsschæferen, hvor der jo er avlskåringen, som jo tester nogle af hundenes oprindelige arbejdsegenskaber - og mener de skal have en IPO1prøve for overhovedet at stille til denne avlskåring. Alligevel kan man jo ikke købe en højavlsschæfer og regne med at den overhovedet har skyggen af drift.
    Så synes jeg det giver mere mening at dele racerne op, så længe der er noget der hedder udstilling (som jeg synes er noget fanden har skabt, og som absolut intet godt gør for racerne).

• #74   22. okt 2012 Vibe -det er jo lidt min pointe osse. At hvis det skal fungere, skal kravene til "avlsgodkendelsesprøverne" (hvadman nu vælger at kalde dem) være ret høje, ellers får man ikke sorteret hunde fra der er for tunge, mangler drift osv for at kunne udføre arbejdet

• #75   22. okt 2012 Michelle: ja, men som du også er inde på, så ender vi jo nok ud med en alt for lille genpulje, hvis man samtidig skal tilgodese eksteriørmæssige krav, som man jo gør når man som opdrætter går op i udstilling og udstillingstitler. Der skal ihvertfald en holdningsændring til hos både opdrættere og udstillingsdommere, hvis de gode brugshunde skal udgøre grundlaget for den fremtidige avl.

• #76   22. okt 2012 Og spørgsmålet er så om det er realistisk. Selv i racer der HAR brugshundeklasser på udstillinger, er der jo reelt ikke tale om at det er brugshunde der stiller der.
    Det er bare udstillingshunde der lige har kunnet snige sig gennem brugskravet for at stille i klassen (det er jo ikke høje krav, i hvert fald ikke i de racer jeg kender til), og så er man jo lige vidt, for så skal en rigtig brugshund jo stadig stille mod udstillingsmodeller.
    Og dommerne er ofte ikke vandt til at kigge på brugsmodellerne

Personligt tror jeg bare man må acceptere at racerne er så delte som de nu engang er, osse selvom jeg synes det er super ærgerligt, for for mig er en aussie en rigtig arbejdshund, og tilsidesætter man de egenskaber, ja hvor er vi så lige henne.

Labben er jo det perfekte eksempel på en race der er ekstremt delt og næppe har en chance for nogensinde at blive EN samlet race igen.
    Så vidt er aussien ikke kommet (endnu), men jeg tror det er der det bærer henad.

Det ville jo så osse være til at leve med, hvis opdrætterne var ærlige om hvad type hund de laver, men udfra hvad jeg kan se i labbeverdenen, gør det det enormt svært at være ny hvalpekøber, for udstillingsfolket påstår jo at de laver pæne hunde der naturligvis osse kan arbejde (de har jo klaret brugsprøven -flot flot, den siger bare reelt ikke noget om hundens evner og egenskaber som jagthund).

Ved vidst ikke helt hvor jeg vil hen med det -me ærgerligt synes jeg det er. Og dommerne skulle i DEN grad uddannes til at have racernes arbejdsområde med i deres vurdering

• #77   22. okt 2012 Jeg er helt enig med dig, og nej tror ikke det er realistisk.

Jeg har egentlig aldrig tænkt over, at det var svært for nye hundeejere, men det har du da fuldstændig ret i. Man skal jo faktisk sætte sig rigtig meget ind i tingene, for at vide, hvad det er for linjer man køber af.

Jeg tror også at aussien ender der på et tidspunkt. Ved du egentlig om det står anderledes til i USA - er den mere delt der? Det er mit indtryk at det er en rimelig populær familiehund nemlig..

• #78   26. okt 2012 Hvalp på 9 uger af arbejdslinier - wow siger jeg bare http://www.youtube.com/watch?v=zlwWifTn3pE&list=UU2oAtotCxIM3bWWT8eKDhdw&index=1&feature=plcp

• #80   26. okt 2012 Du skal netop være obs på hvor du vælger at træne. Hos tiptopaussie hvor jeg træner tager hun meget hensyn til hendes får. Du træner ikke på de samme får hele timen igennem men skifter som regel et par gange mellem et par grupper i en størrelsesorden på mellem 3-7 stk. Derudover vil der være forskel på hvor meget fårene stresses i forhold til, hvilken hund der hyrdes med - er det en nybegynder eller en mere trænet hyrdehund. Der er også forskel på om det er meget unge får eller voksne får.

Ja hvalpen er et naturtalent og det kan ses at den er af arbejdslinier.

• #82   27. okt 2012 Det skal lige siges at det ikke er hele dagen der bliver hyrdet på fårene. Og langt fra hver dag at man kan booke en tid. Men du har ret. Fårene ville nok foretrække at de aldrig så en hund. Men fårene vænner sig også til det og stresser selvfølgelig ikke i samme grad som får der ikke er vant til hunde. Min hund trisser faktisk afsted med en flok på den store fold når han laver fradrivning pt og det ser til tider næsten ud som om han er en del af flokken smiley

Kommentér på:
Australsk Hyrdehund?

Annonce