4.521 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
69 Svar
Australsk Hyrdehund? Australsk Hyrdehund?
Engang om nogle år når jeg har fundet det rette sted at bo, vil jeg gerne have hund igen. I nogle år har jeg set mig lun på den australske hyrdehund. Størrelsen og aktivitetsniveauet tiltaler mig, da jeg selv godt kan lide at gå flere timer i skoven, og med min næste hund kunne jeg godt tænke mig, at gå til noget konkurrence af en art.
Til jer der har og har haft australske hyrdehunde. Hvad er jeres erfaringer med racen? Og hvad ville være det ideelle sted at bo med den type hund?
0 synes godt om
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Det ER en aktiv hund der SKAL bruges, det er der ingen tvivl om -men min erfaring er (både ud fra egen hund og fra aussie-folk jeg taler med) at den sagtens tåler et par dage uden vild aktivitet, og jeg traver nu ikke rundt eller træner med min mange timer om dagen.
Hun får hver dag lov at hjælpe med lidt forskelligt -tømme vaskemaskine, hente sko, bære bilnøglerne ned til bilen og den slags små opgaver, og det er faktisk hendes primære aktivering (samt indlæring af den slags self) udover vores lydighedstræning.
Ang hvor man skal bo, så har jeg min i lejlighed og det gr fint -men der er ikke tale om en ejendom med mange lejligheder og en travl opgang. Racen er (oftest) vagtsom og kan være gøende (ikke af alt og intet, men når den passer på hjemmet)
Man skal være klar over at de er lidt specielle- Mange er noget reserverede (der er undtagelser og der findes osse sky aussies -sidstnævnte er absolut ikke ønskeligt) og tillader ofte ikke fremme at komme og gå uden at ejer er i nærheden
De er normalt ikke agressive, men som nævnt ret vagtsomme.
Hos mig kommer ingen ind og ud når jeg ikke er hjemme -de bliver, med gøen trængt op i et hjørne og holdt der til jeg kommer. Og eftersigende er det ikke unormal aussie-adfærd.
Er jeg selv hjemme og lukker folk ind, er der ingen ko på isen og hun accepterer de folk jeg lukker ind, omend hun sjældent gider gramses på osv før folk er set grundigt an og "godkendt"
Så har man et stort rend af mennesker i hjemmet, skal man måske overveje om det er den rette race for en, eller i hvert fald gå efter linier der er knapt så reserverede og vagtsomme.
Gaia kan ikke undvære at rende frit. Hun er heldigvis god til at gå løs de fleste steder, men derudover har jeg mulighed for at tage hende med i stalden hver dag, og der kan hun give den gas uden snor.
-har man ikke mulighed for at lufte uden snor, synes jeg ikke det er den rette race.
jan 2007
Jeg mener det er misforstået at folk tror de skal aktivere hunden nærmest døgnet rundt -det bliver den ikke gladere af.
Jeg kan aktivere Gaia fra nu af og til evigheden uden at hun selv siger stop. Men med den RIGTIGE aktivering, bliver hun nu osse træt og tilpas.
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
jul 2007
jul 2007
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Det er virkelig vigtigt at være obs på, at de ofte er reserverede og vogtende. De har også tendens til ressourceforsvar.
sep 2007
jan 2007
anne -jeg træner lydighed med Gaia, og så hjælper hun som nævnt med alt muligt i hverdagen. Kan nævne at hun kan hente (bestemte nvngivne) strigler når vi er i stalden, hun kan trække hønet op (har godt nok ikke fået lært hende at binde dem endnu *GG*), tømme vaskemaskinen, hente sko, bilnøgler, fjernbetjening mm. altsammen self noget der er sat navn på så hun henter det rigtige
Jeg bruger ikke tid på aktiveringsspil og den slags, men lærer hundene ting man kan bruge i hverdagen -det synes jeg er sjovere aktivering, og så får man det godt fordelt over dagen.
Hvad der er rigtigt for en aussie, afhænger vel lidt af hunden og hvordan man har den -men den skal bruge hovedet (og så ligger hyrdning jo lige for hvis man har mulighed for det -jeg har ikke, udover når hun hjælper med at hente heste ind)
Da jeg begyndte at kigge på aussie (og inden jeg mødte nogen af dem), fik jeg det indtryk at det nærmest var hunde der skulle aktiveres 24/7, Det er jo hvad man læser på sider som HG o.l. At de er frygteligt aktive og skal aktiveres flere timer dagligt.
Det er bare ikke det jeg oplever, hvis ellers an vælger noget der giver hunden udfordringer.
-og så er udfordringer til krop og koordination osse lige i Gaia's boldgade. Hune r ikke ret god til det for hun er lidt af en bulderbasser og tænker sig sjældent ret godt om når det kommer til den slags Men hvis man bruger tiden på at få hende til at "stoppe op" og tænke sig o, så er hun rigtig træt når hun får lov at klatre på væltede træer, kryber over/under ting osv
jul 2007
jul 2007
jan 2007
Det er en dejlig race synes jeg, og jeg kunne sagtens forestille mig at den næste hund osse bliver sådan en.
Men når jeg kigger rundt på aussie-ejere jeg har mødt/kender, så har flertallet faktisk problemer eller er utilfredse med deres ausse og meget ofte pga adfærd som faktisk ligger til racen
-mange tror de får en BC i en lidt anden indpakning. Men SKAL man sammenligne med noget, ville det være mere relevant at sammenligne med noget schæfer/rottweiler.
Ikke at en aussie er præcis som disse heller, men den ligger tættere på disse racer end på BC'en. Dens oprindelige brug er jo osse tøttere på -emlig godt nok som hyrdehund men altså osse som vogter af hjemmet ... Og det glemmer mange.
Jeg kender osse et par aussier der nærmest er labrador-agtigt glad for mennesker inkl fremmede, men det er ikke det typiske for racen.
Og man skal heller ikke forvente at kunne gå til hundetræf o.l. for alle hunde. Aussierne er oftest ganske glade for andre hunde, men de leger ret voldsomt, særligt hvis ikke de har været vandt til at omgås mindre og mere "sarte" hunde fra de var små.
Gaia får aldrig lov at lege med små eller usikre hunde, udover mine forældres to SG-blandinger som hun kender og har lært at omgås, ganske enkelt fordi jeg er bange for hun kommer til at gøre skade på dem, når hun render henover dem, eller "bodyslammer" dem så de vælter (det gjorde hun de første 6 mdr når vi gik tur med min mors hund hvis ikke jeg konsekvent stoppede hende hver eneste gang hun satte i løb hen imod den)
Hannerne kan være egetkønsagressive -det er meget afhængig af linier, så det er noget man skal holde øje med når man kigger efter hvalp, hvis man synes det er et problem
jan 2007
Men det har hørt, læst, snakked med en som sagde... osv. Og så ER det jo en hyrdehund. Og så mener de at kunne melde ud at "sådan er det"
Ang jeres hund, så løs dit første indlæg blot som en hund der var på uld skrue 24/7, og det er altså ikke normalt for en aussie (og hvis det er sådan hunden er, vil jeg vove at påstå at fejlen sidder ved ejer og ikke hunden)
Det var så ikke tilfældet. Men ja, self er det en hund der elsker at være med i alt. Det er det de er lavet til for dælen
Det betyder bare ikke at den skal aktiveres 5 timer dagligt for at trives, sådan som man kan få opfattelse af når man læser aussie-tråde herinde
jul 2007
Jeg har før haft jagthunde, og det har skam været nogle dejlige hunde, men jeg er fast besluttet på, at den næste hund jeg skal prøve skal være en hyrdehund og det skal være fra hvalp af, så jeg selv kan præge den. Den australske Hyrdehund ligger på 1. pladsen, men jeg har også haft Collien og Border Collien inde at vende. Border Collien tror jeg dog er en tand for aktiv for mit niveau.
jul 2007
jul 2007
jan 2007
Men SKAL det være aussie, ville jeg kigge efter udstillingslinier hvis jeg var dig.
jul 2007
Jeg er også rigtig lun på Collien, og det er derfor jeg tager en rundspørger
Jeg ved godt tråden handler om Aussien, men hvad kan du fortælle om Collien?
Collie versus Aussien?
Lille solstråle: Tak
sep 2007
sep 2007
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
De har så også haft en BC som var helt anormal selvstændig, hun smuttede 9 uger gammel på opdagelse selv i en skov og ville bestemt ikke komme hjem. Hun holdte sig 10 meter fra dem konstant.
Og så er mit indtryk at man ikke skal "overfalde" dem når man kommer - man skal vente med at hilse til de vil hilse. Men så er det også en sød hund
Men en fed aktivering er helt sikkert hyrdning! Det ser bare SÅ fedt ud
jul 2008
Aussien er udstilling, men det er svært at sige så voldsom meget om den, da den desværre engang blev angrebet, hvilket har gjort den har trukket sig ind i sig selv.
jul 2008
Jeg synes alle dem jeg kender er velafbalanceret hunde, som fungerer fint indenfor som uden for.
jan 2007
Men jo der er ligheder -i begge tilfælde er der jo tale om samarbejdstossede, arbejdsglade hunde med ret meget førerfokus osv.
Det springene punkt er for mig ikke aktivitetsniveau eller hvor krævende de er, men derimod deres adfærd. BC er typisk en blød hund og den er (det er da i hvert fald min oplevelse) ikke en vogter. Og de ting adskiler altså aussien markant fra BC'en.
Ang leg med andre hunde, så har jeg nu oplevet at en velafbalanceret hyrdehund sagtens kan finde ud af at lege med andre hunde. Aussien er bare fr voldsom til mange hunde at lege med.
Anne -jeg er ikke super inde i collien, så jeg har ikke så meget andet at have det i end den vi havde. Hn var ret "laid back". Ville absolut gerne træne og rally og den slags havde lige været noget for ham, men han tålte osse fint at holde fri og bare komme på gåture.
Ha kunne an sagtens slæbe med i hundeskov (hvis man er til den slags) uden at skulle "være over ham" og selvom en collie self osse er en hyrdehund, så er hyrdeinstinktet sjældent så udpræget at det giver problemer for folk.
Men vil lade collie-folk om at komme med nærmere beskrivelser, for som sagt har jeg kun den ene hund at basere det på.
jul 2007
jul 2007
jan 2007
Men jeg har snakket med en del andre aussie-ejere der fortæller at deres osse leger sådan, og jeg har mødtes med andre aussier, og kan sige at det er SÅ sjovt 8og lidt skræmmende;)) at se en flok aussies lege sammen, for de giver den altså gas på en måde jeg aldrig har set ved andre racer -bl.a. ved at bruge brystet til at skubbe (og nogengange vælte) hinanden med.
Så igen -det er ikke fordi det er umuligt for en aussie at omgås andre hunde ovehovedet, man skal bare være obs på det med deres måd eta lege på og små hunde.
Og så at der blandt hannerne er linier hvor geetkønsagression er hyppigt forekommende.
jan 2007
Min mors tæve kan hun gå ture med og de kan lege trækkeleg, men efter at være blevet væltet nogen gange tør hun (min mors hund) ikke lege sådan rigtigt med hende mere.
Nu tror jeg ikke Gaia har været vandt til små hunde fra hun var lille, havde hun nu været det, havde hun måske osse lært at moderere sig lidt. Men det er i hvert fald noget jeg vil være opmærksom på at få lært vovsen når engang jeg skal have en ny hund.
For det ER altså mere besværligt når man skal være over hende hele tiden, eller ganske enkelt ikke lade hende lege med små hunde (jeg har så valgt de sidste model, for for hver ny lille hund skal vi starte forfra med tilvænning)
Nu er aussier self, ligesom alle andre hunde, forskellige. Men jeg har mødt en del efterhånden, og de fleste ejere jeg kender oplever altså at det kræver noget ekstra opmærksomhed at lade dem lege med små hunde, hvis ikke de er vænnet til det fra start.
sep 2007
jan 2007
Og de fleste aussies kan netop godt lide fysisk voldsom leg og ikke bare løbelege, sådan som jeg ellers er enig i mange hyrderacer foretrækker.
"brydelege" og at løbe en anden hund op, for så at løbe ind i den/skubbe/vælte den er ret almindelig aussie-leg.
Og det er super du ikke har har oplevet det med din -jeg konstaterer blot at når engang jeg skal have ny hund (og hvis dette da bliver en aussie igen), så vil jeg være opmærksom på at vovsen får lært at omgåes små/forsigtige hunde osse. For selvom jeg sjældent er at finde i hundeskove og ikke gå rtil hundetræf, så er det da meget rart at man kan lade kræet "passe sig selv" selvom der er små hunde tilstede og det kan jeg ikke med Gaia, og det kender jeg en del aussie-ejere der heller ikke kan
sep 2007
sep 2007
Derfor er det en forkert gneralisering, at sige at hyrdehunde er glade for løbelege. Hyrdehunde er meget, meget forskellige og hat (heldigvis) meget forskellige arbejdsegenskaber og heraf meget forskelloge adførdsmønstre og legemønstre.
sep 2007
jan 2007
Gaia kan hente heste ind på egen hånd -det er det næørmeste vi kommer hyrdning her i huset;)
Og uanset om du så finder det nødvendigt i deres arbejde eller ej, så er fakta altså at de fleste aussies ER ret voldsomme i deres leg -sæt en flok aussies sammen og se hvordan de leger sammen, så kan man da se at det ikke bare er løbelege den står på.
gaia er skam osse glad for at løbe -hendes løbelege er blot noget anderledes end f.eks. Reikis (hans løbelege er mere som dem jeg har set ved f.eks. BC'er).
Gaia's løbelege er voldsommere -hun løber gerne de andre hunde op (somvel er ret naturligt for hyrdehunde), men så bliver de løbet ind i (eller henover;))o.l.
Jeg er helt klar over at der er undtagelser og at hunde kan lære meget hvis de omgås hunde med en anden type leg (min mors tæve hr f.eks. kigget Reikis legemåde af, og tilpasser sin egen legestil til Reikis når de er sammen). Men af natur leger de fleste aussies ret voldsomt -osse selvom løbelege sagtens kan være involveret.
Og at skære hyrdehundene over en kam synes jeg er lidt... tamt... de hyrde jo alle forskelligt. En aussie hyrde jo heller ikke på samme måde som en cattledog, selvom de begge (bl.a.) er lavet til at hyrde kvæg.
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 74
Jeg har gennem hele livet ejet en del hunde, og min sidste (hvid schæfer), var min soulmate. Derfor var det i den grad svært, at få en efterkommer. Vi nøjedes derfor med vores "lille skid", men kunne da mærke, at savnet efter "stor" hund var der.
Så jeg blev lykkelig, da jeg fik lov at arve min skønne Aussie.
Hun er aktiv, forstået på den måde, at hun elsker at lege i haven med ungerne. Går glad og gerne med på mine marathon-ture i skoven eller på stranden .
Men derudover er hun meget rolig, lige pt sover hun for mine fødder.
Hun er nem i omgang med andre hunde, på ture undgår hun dem, og er trænet til det. Men har ikke problemer med det. Da hun flyttede hjem til os, så var det vores lille "konge", der skulle tilpasses, og ikke hende. Hun havde tidligere boet med aussier og har derfor denne "vilde" leg, men det har ikke været et problem, at "omskoles" og lege tilpasset med "lille-skid". Her er Aussien jo eminent
Hun er altid glad, gøer faktisk aldrig og er bare skøn og mild. Så jeg kan ikke forestille mig en bedre hund - hun har i den grad udfyldt mit tomrum. Og samtidig må jeg da sige, at hun minder sindsmæssigt om min hvide schæfer - men om hun er unik (ja, det er hun da !) indenfor Aussies, det ved jeg ikke, da jeg kun har mødt tre styk
Så jeg vil råde dig til at se nogle flere - jeg er i hvert fald ikke i tvivl: jeg ELSKER aussien, i sær min
jan 2007
-hun er i det hele taget ret hæmningsløs, men det hænger vidst osse sammen med at hun har MEGET let il stress, noget der, mig bekendt, ikke er et stort problem for racen ellers (eller måske nok at de kan stresse, men ikke at det behøver udgøre så stort et problem som det har gjort for Gaia)
mar 2007
Og her hos os prøvede hun i starten at lege med Naruto på samme måde. Men Naruto er en lille skid på under 2 kg, så trods hans store ego kravlede han da under sofaen. Nu har min aussie lært, at med ham er legen mindre voldsom - men stadig højlydt, så set udefra kan det nok stadig opfattes voldsomt
- og det skal nævnes at min aussie IKKE fra hvalp har lært at omgås små hunde.
mar 2007
mar 2007
jan 2007
-der kommer osse gerne "knurren" når hun trækker om kap med mig eller andre hunde, men alt derudover af lyde, er oftest et tegn på stress og frustration. (altså ved hende -hvad det er ved andre afhænger jo af den enkelte hund)
abli -nej det håber jeg det ikke det er. jeg skrev det jo, som tidl nævnt, osse blot fordi det er noget jeg mener man bør være opmærksom på at få lært vovsen, hvis man vælger en aussie og det er vigtigt for en at kunne have den med steder hvor den kunne risikerer at skulle være løs med små og/eller forsigtige hunde (f.eks. hvis man går i hundeskov o.l.)
jan 2007
jan 2007
Hun får sommetider nogen "anfald" hvor hun vader rundt og logrer med hele kroppen altimens hun kommer med de sjoveste lyde... ikke helt sikker på hvad det er hun geren vil fortælle, men hun ser ud til at have det sjovt imens hehe
Men sådan når hun leger udenfor, er det mest gøen i forbindelse med hyrdeadfærd eller stress. Ikke lyde bare for legens skyld
jan 2007
Hun gør det helst med et eller andet i munden -ikke fordi hun leger med det, tygger i det elle rnoget, hun skal bare lige have noget i munden, sådan snakker man åbenbart bedst (måske det er derfor jeg ikke forstår hende *G*)
mar 2007
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 161
Jeg er meget enig i at man skal være obs på aussiens vogtergen og tendens til ressourceforsvar så man kan takle det, hvis ens individ har det. Man må sige at min har det.
nov 2005
sep 2007
Heroppe i nordjylland har vi en del af arbejdslinjer. Jeg ser i hvert tilfælde primært arbejdslinjer - en del af dem er dog svenske importer. Men hvordan det er ift. avlen i DK aner jeg ikke noget om.
nov 2005
sep 2007
Er der ligeså stor forskel på udstillings og arbejdslinjer som der er i BCen?
nov 2005
jan 2007
sep 2007
jan 2007
mar 2007
Men jeg synes fint hun leger med den lille hund UDEN at hyrde ham - men hun "hyrder" i leg med andre aussier.
jan 2007
mar 2007
Grunden til at jeg skriver "mener" er, at jeg ikke er 100%, da jeg er ny aussie ejer. Men tidligere ejer fortalte mig, at hun er ud af arbejdslinier, men da navnene i stamtavlen ikke siger mig noget, kan jeg jo ikke vide det
nov 2005
mar 2007
Så hvis jeg ønsker at få afdækket, om min hund er den ene elle anden linie, hvordan kan jeg så se det?
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
Jeg kender et par udstillingsaussier rigtig godt og har kun mødt et par hunde af arbejdslinjer. Det er mit indtryk at udstillingsaussierne er mere "lalleglade" og all over the place end arbejdslinjerne der er mere tilbageholdne og egentlig mere rolige i den umiddelbare fremtoninge. Derudover synes jeg der er meget stor forskel på drivet i hundene - jeg har set flere aussier, der er direkte kedelige og næsten ikke gider arbejde og andre igen der vil stå på hovedet for en bold. Så jeg tror man kan finde lidt af hvert, og skal være kritisk i sin søgen.
jan 2007
Om det er en løsning med arbejdstitler på avlsdyrene ved jeg ikke -ideen kan eg godt lide, men jeg kan have mine tvivl om om det i praksis vil gøre en forskel.
For brugskravene vil jo skulle være forholdsvist høje, hvis man vil sortere de ekstreme udstillingstyper fra, og spørgsmålet er så om man ikke får sorteret for meget avlsmateriale fra, for så stor er racen jo heller ikke.
nov 2005
Jeg kunne netop godt ønske mig at min hund ville stå på hovedet for en bold, men det vil han ikke. Heldigvis er han madglad.
Ja man skal kende til navnene i stamtavlen for at finde ud af om det er det ene eller andet. Jeg har ikke så stort kendskab til stamtavlenavne, men kender folk der vil kunne hjælpe mig, hvis jeg søger en hund af arbejdslinier.
mar 2007
Uanset linier, kunne jeg ikke få en bedre hund end min skønne aussie
jun 2004
Så synes jeg det giver mere mening at dele racerne op, så længe der er noget der hedder udstilling (som jeg synes er noget fanden har skabt, og som absolut intet godt gør for racerne).
jan 2007
jun 2004
jan 2007
Det er bare udstillingshunde der lige har kunnet snige sig gennem brugskravet for at stille i klassen (det er jo ikke høje krav, i hvert fald ikke i de racer jeg kender til), og så er man jo lige vidt, for så skal en rigtig brugshund jo stadig stille mod udstillingsmodeller.
Og dommerne er ofte ikke vandt til at kigge på brugsmodellerne
Personligt tror jeg bare man må acceptere at racerne er så delte som de nu engang er, osse selvom jeg synes det er super ærgerligt, for for mig er en aussie en rigtig arbejdshund, og tilsidesætter man de egenskaber, ja hvor er vi så lige henne.
Labben er jo det perfekte eksempel på en race der er ekstremt delt og næppe har en chance for nogensinde at blive EN samlet race igen.
Så vidt er aussien ikke kommet (endnu), men jeg tror det er der det bærer henad.
Det ville jo så osse være til at leve med, hvis opdrætterne var ærlige om hvad type hund de laver, men udfra hvad jeg kan se i labbeverdenen, gør det det enormt svært at være ny hvalpekøber, for udstillingsfolket påstår jo at de laver pæne hunde der naturligvis osse kan arbejde (de har jo klaret brugsprøven -flot flot, den siger bare reelt ikke noget om hundens evner og egenskaber som jagthund).
Ved vidst ikke helt hvor jeg vil hen med det -me ærgerligt synes jeg det er. Og dommerne skulle i DEN grad uddannes til at have racernes arbejdsområde med i deres vurdering
jun 2004
Jeg har egentlig aldrig tænkt over, at det var svært for nye hundeejere, men det har du da fuldstændig ret i. Man skal jo faktisk sætte sig rigtig meget ind i tingene, for at vide, hvad det er for linjer man køber af.
Jeg tror også at aussien ender der på et tidspunkt. Ved du egentlig om det står anderledes til i USA - er den mere delt der? Det er mit indtryk at det er en rimelig populær familiehund nemlig..
nov 2005
nov 2005
Ja hvalpen er et naturtalent og det kan ses at den er af arbejdslinier.
nov 2005
Australsk Hyrdehund?