3.705 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Australsk Hyrdehund? Australsk Hyrdehund?
Jeg er interesseret i at høre folks erfaringer med denne race??Jeg er selv ved at finde ud af, om det kunne være en race for mig.
0 synes godt om
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
Hvordan har du selv arbejdet med den du havde? Var det i form af f.eks. Agility?
jul 2007
jul 2007
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
Jeg synes du skal se på de forskellige kenneler under Dansk Kennel Klub, og her finder du stort set en aussie til hvert behov.. (-; Se på forældrene, hvad er de lavet til, og hvad skal du selv lave med din aussie? Om du vil udstille, hyrde, træne rally, træne LP lydighed eller noget helt andet er sådan set ikke så vigtigt, bare du ved hvad du skal bruge din aussie til og udfra det vælge linierne.
En aussie er en distance blænder, og mange falder for de særprægede farver og blå øjne, men det er langt mere end en smuk hund, det er også en aktiv, vogtende og intelligent hund, som altså ikke kan nøjes med en tur rundt om blokken et par gange om dagen.
Tænk over hvad du kan tilbyde en aussie, og hvad dine behov og ønsker er. Derefter skal du bruge tid på at se på div. DKK kenneler, og se hvilke hunde der passer til dine behov og ønsker.
En aussie kræver i ævrigt også en del pelspleje, vask og børstning er en vigtig del af plejen, og så fælder de en del, så man skal ikke være hysterisk omkring hundehårene (-;
jul 2007
Marie & Odin: Kan høre at en Australsk Cattledog måske ikke lige er valget til mig :o) Men det er rart at vide lidt om de forskellige racer.
Mette Skøde: Det som jeg gerne vil have ud af den næste hund (som jeg skal have fra hvalp af), er netop en aktiv, vogtende og intelligent hund. Buller som jeg havde, ja og de to andre også var intelligente hunde, og sådan nogen kan jeg godt lide at arbejde med. Der udover er jeg et meget stort naturmenneske, og jeg SKAL ud i naturen hverdag :o) Buller fik hver dag op til 2,5 times eftermiddagstur. Han var en ældre hund, men han ville til tider også gerne træne. Det var dog ikke altid. Med den næste hund vil jeg gerne gå til en eller anden hundesport. Jeg har tænkt på agility, da jeg også selv har behov for motion. :o) Selvfølgelig skal vi også til lydighedstræning :o)
Der er ikke nogle træningssteder i nærheden af mig, men hvis jeg fik en aktiv hund næste gang, kan jeg gå frem og tilbage :o) Det elsker at gå langt, og at opdage nye områder. Ville du mene at det kunne være passende for en aussie?
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 21 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 99 Svar: 2.073
Udvælg dig nogle stykker, og ring og aftal at komme ud og møde hundene på kennelen. Husk at besøge nogle stykker, og husk at du skal først og fremmest falde for forældredyrene (moderen) Jeg ved bestemt godt hvor min næste hvalp skulle komme fra hvis det var mig der stod og skulle have aussie i nær fremtid, men det jeg søger er ikke automatisk det andre synes er vigtigt... så se selv på alle de pragtfulde og forskellige aussier du kan finde på siden, og find den type som tiltaler dig mest.
Min aussie er en stor kraftig model (-; med der findes også små, hurtige og mere spinkle typer.. igang med læsningen, og held og lykke med det. Aussien er en pragtfuld race hvis man har sat sig ind i dens egenskaber, og ellers kan imødekomme dens krav om en aktiv, stimulerende og sjov hverdag.
http://www.australianshepherd.dk/
http://www.australianshepherd.dk/
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg synes self racen er fantastisk -men medmindre du har planer om at flytte eller få bil, så kan jeg se en del problemer.
Med Buller ville du jo gerne gå til træning, men fordi han ikke måtte være med i bussen kunne det ikke lade sig gøre. En aussie er ligeså stor som Buller var, og må derfor heller ikke være med i "dine" busser.
Og uden at det på nogen som helst måde skal opfattes negativt, så tror jeg altså du vil få svært ved at stå med en aussie helt uden hjælp i form af en træningsplads eller i hvert fald andre erfarne folk.
Derudover ville jeg ikke umiddelbart synes det var hensigtsmæssigt at have sådan enpå et kollegie. Ikke pga pladsen, for du tilbringer jo gerne meget tid ude, men mere fordi der jo er mange mennesker der kommer og går sådan et sted, og en aussie er normalt temmeligt vagtsom og kan osse være noget reserveret.
jul 2007
Der udover, så regner jeg heller ikke med at blive boende her på kollegiet i evigheder. Jeg vil gerne have mere plads, og et lidt rarere sted at bo. Jo, der er dejligt med skov herude, men der er desværre også larmen til tider.
Og så har jeg jo heller ikke taget mit valg endnu ;o) Jeg er ved at undersøge racerne for jeg skal ikke have hund i dette år.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg havde jo ikke sådan en selv, hvis ikke jeg synes det er en skøn skøn hund;o)
Men den er altså heller ikke for alle og enhver, og at bo på et kollegie synes jeg næsten er synd for sådan en. Men det kan jo så være at du ikke gør det til den tid kan jeg høre:o)
Ang det at gå til træningspladsen, så ville jeg ikke synes det var ideelt, self afhængig af hvor langt det er -er det en mindre gåtur, så er det jo helt super, og man møder med en hund der er luftet af og har gjort det den skal inden træningen.
Er der længere, så ville jeg være bange for at "luften gik af ballonen". Ren fysisk kan en udvokset aussie fint gå flere km + en times træning. Men når jeg træner vil jeg jo gerne have at hunden er PÅ og har energi og overskud, og det ville jeg være bange for at miste hvis man først skal gå en lang tur inden træningen -men det er self ikke noget jeg har erfaring med.
Australsk Hyrdehund?