{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Peter Z
Peter Z
Tilmeldt:
12. feb 2018
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96

Spørgsmål om leg med 6 måneder hvalp. {{forumTopicSubject}}

Hej det er den ny bagte hundeejer der er tilbage igen. smiley smiley

Hvor voldsomt må jeg egentlig lege med min hvalp på 6 måneder?
i starten for nogle måneder siden kunne vi godt lege meget træk leg med en en snor der er beregnet til det. men jeg tænker bare er det "sundt" for hendes udvikling af knogler? og hvor længe ville i selv mene var passende at lege med hende?

en anden ting er at jeg lader hende gerne komme op i sofa og seng da vi jo alle ved det er verdens bedste putte partner smiley , men hun har det med at hoppe ned fra både sofa og seng når hun vil ned, og der tænker jeg også på hvor vidt det er godt for hendes knogler.

har nu ikke leget træk leg med hende ude i haven i en halvanden måneds tid da hun kørte træt i det, men hun er begyndt og vise interesse for legen igen. men gjorde det den første måneds tid næsten hver dag med hende.?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om leg med 6 måneder hvalp.
  • #1   16. apr 2018 Det er pga leddene at hvalpe ikke skal springe eller skride.

    Mht trækkeleg synes jeg det er meget uhensigtsmæssigt på den måde du bruger det. Det er hvad man kalder en stressleg, fordi hunden kører op op op af den.
    Det kan bruges kontrolleret i træningen som belønning, hvis man har en hund der er glad for legetøj, men jeg kan ikke se meningen med at legen skal stå alene. Hvad er din hensigt?

    Jeg ville skifte til reel træning, tricks, søgeøvelser, samarbejdsøvelser, spil osv. Det er meget mere fornuftig brug af hunden. Når træningen så er ovre, kan I tage et kort moment leg.


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #2   16. apr 2018 Jeg skal lige være sikker på jeg forstår det rigtigt, man kan ikke bare tage sin hvalp med ud i haven og lege? smiley

    Og jeg træner hende da selvfølgelig også hver dag med øvelser og tricks som selv kontrol og kontakt sit/dæk/pote/på plads/stå/bliv og søgninger.

    Nu kan det godt være jeg er en ny hundeejer men hvis der er en ting jeg allerede har lært nu, så er det der er delte meninger om at lege med snor med sin hund. følte jeg at hun ikke fik noget godt ud af det gjorde jeg det selvfølgelig heller ikke, men det er ikke tilfældet hun bliver ikke anderledes end hvis leger kaste leg med hende.

    edit.
    Nu er videoen på engelsk men det er sådan her jeg har båret mig ad med det
    https://www.youtube.com/watch?v=5I8V8FGkkAs


  • #3   16. apr 2018 Man skal være lidt forsigtig med voldsomme trækkelege, ikke løfte hunden (for ofte) ikke svinge den rundt og sådan, den kan få nogle meget voldsomme uheldige vrid i kroppen, som fx kan give dårlig ryg.

    Taler af erfaring.

    Men derudover så synes jeg bestemt du skal lege med din hund, også gerne vildt. Jeg trænede meget at lege vildt og så gå direkte til ro. Det har givet en meget nem hund idag, som let kan gå fra vild og sjov leg til sofahygge på 2sekunder:)


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #4   16. apr 2018 Kunne ikke være mere enig, jeg går også meget op i at hun kan falde til ro med det samme når jeg enten siger eller går op imod huset så ved hun godt legen er forbi og så lunter hun bare lige så stille og roligt ved siden af mig.

    Da hun var helt bette hvalp der svingede jeg hende rundt for det passede med hun kunne ligge på underarmen og hånden så da hun hoppede med op så bar jeg hele hendes vægt netop for der ikke skulle komme nogle dumme vrid (men man ved jo aldrig) og også for at sørge for hun kom ned på jorden stille og roligt og landede ordentligt.

    Men gik hurtigt væk fra så en voldsom træk leg da det var mig der blev træt og ikke hende smiley smiley


  • #5   16. apr 2018 Der er så mange andre måder at lege på, at jeg ikke kan se meningen med trækkeleg ud over som belønning efter træning hos enkelte racer.
    Kastelege er i samme båd. Hunden kører op.
    Lad den søge en genstand i stedet, og så krudte af mentalt sådan. Fysisk krudt kan klares med en tur i skoven eller ved vandet.


  • #6   16. apr 2018 Jeg kan ikke forstå at trækkeleg eller leg idet hele taget kan være dårligt, det er da der man virkelig bonder med sin hund, jeg ville da nødigt undvære den del.
    Selvfølgelig skal det være på hundens primisser og med føling med hvornår man skal stoppe og lave noget andet.
    Min hund ville da godt nok blive trist hvis vi ikke legede.

    Jeg er faktisk blevet opfordret, af flere forskellige trænere, at lege trækkeleg med min, dog er min ikke å meget til den leg, så vi gør det ikke så ofte, men hvis hunden synes det er fedt så er det da bare med at gøre det.


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #7   16. apr 2018 ja min hund ville også blive trist hun kommer da tit flere gange om dagen med enten en bold gummi ben eller en snor og ligger den foran mig og handler jeg ikke på det, så begynder hun og hyle for jeg ser hun er der og vil lege smiley

  • #8   16. apr 2018 Jeg har nu også altid leget vildt med mine hunde, både trækkelege og ligget og slåset med dem på gulvet, og de har ikke været stresset, tvært imod, så har det givet et rigtig godt forhold til hunden.
    Den lille jeg har nu, skal have en lille "slås-leg" når vi er kommet i seng.
    Så hopper og springer hun rundt på mig og bider i mig, hvor jeg så skal "bide" igen med to fingre og hun er hellere ikke stresset.

    I min verden skal man lege med hunden, og man skal lege de lege hunden elsker.
    Det er da skide kedeligt altid kun at lege rolige kedelige lege, som den anden synes godt om, så bliver det da hurtig et "kedeligt venskab"


  • #9   16. apr 2018 Hvis hunden har mulighed for at spasse ud og gasse af, bliver den mere i balance. Det er noget underligt pjat at man skal dæmpe hunden i alt omkring den.
    Min erfaring er, at det som regel er hundeejerens manglende evne til at håndtere den vilde leg, som potentielt kan skabe problemer, når man gør det, nærmere end at hunden ikke skulle have godt af det.

    Kender da flere "svære", "problematisk overgearede" hunde, som fra mit synspunkt simpelthen bare trænger til at få omdirigeret den energi, de har, ned i legetøjet og legen, istedet for en ejer, der dæmper og dæmper. Og i nogle tilfælde ender i en situation hvor der praktisk taget skal listes på æggeskaller for at undgå at hunden brænder sammen i hovedet pga indestængt energi, som bare er blevet dæmpet og dæmpet...!


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #10   17. apr 2018 Ja jeg må indrømme jeg var noget forbavset over den første kommentar, jeg har aldrig hørt nogle ikke lege med deres hunde uden der har været træning involveret i det. Men sådan er vi jo forskellige heldigvis.

    Hvis jeg ikke legede med min hund vær dag så ville jeg have en ulydig hund og det kan jeg da godt forstå med alt den energi der ville være i hende.



  • #12   17. apr 2018 Hvis hunden bliver stresset af trækkelege, så er der noget galt med teknikken, man bruger.
    Gør man der rigtigt er det præcis det modsatte, der sker.
    Man får en hund, der får afløb for energi og som samtidig knytter stærkere og stærkere bånd. Det skaber harmoni i deres hoved.
    Iver og glæde er ikke det samme som stress!

    Det er et genialt værktøj, som jeg ville bruge og stimulere, hvis hunden bare viser den mindste interesse.
    Det ee bestemt ikke at sammenligne med endeløse kastelege.

    Kig på hunden - den afslører selv hvornår nok er nok. Ikke at den nødvendigvis siger til, men man kan se på den når den er "færdig"


  • #13   17. apr 2018 Alt med måde så går man som regl ikke galt i byen. smiley
    Men klart er det noget hunden elsker så er det jo oplagt at bruge det som afslutningpå noget træning når hundengør noget rigtigt godt.

    Jeg bruger både kastebold og trække lege med mine de små. De elsker det! Jeg starter alt træning op med det. Så er de helt på og oppe i gear. Og afslutter med det. Men det er så også hunde der ikke stresser op af det. Eller i hvert fald kun en grad der er til træningens fordel smiley

    De store jeg har gider ikke den type leg. De vil lege fysisk med løb og skub og så er det det vi bruger.


  • #14   17. apr 2018 I forhold til ned fra sofaog seng så er det ikke den slags der giver problemer senere hen. Undtagen meget små racer hvor afstanden kan være for stor. Det er vedvarende fysisk overbelastning der er et problem. En hvalp der ikke får lov til at bruge sin krop mener jeg er i større riciko for at fejludvikle knogler og muskler osv. Alt biologisk skal bruges ellers dropper kroppen udviklingen af det. Det gælder både kroppen og hjernen.

  • #15   17. apr 2018 Enig med CH - jeg må indrømme, at jeg har været længe om for alvor at tage legen til mig (huskyer er virkelig ikke genetisk disponeret for at synes, at det er fedt, så man får det ikke forærende)
    Men jeg kan tydeligt se, hvor meget fart og glæde det giver mig i mange træningsmomenter, når legen bliver brugt konstruktivt, så for mig er det bestemt kommet for at blive smiley



  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #16   17. apr 2018 Det med hyleriet tror jeg at skyldes hun er ved og ramme sin periode, for hun kan pive bare ved at ligge i sengen for at blive set. Skal så også lige siges at hun gør det kun hvis der har gået alt for lang tid og hun rent faktisk fortjener at komme udenfor.


    Jeg kan sagtens ignorere det eller komme med et nej det forstår hun udemærket godt og så længe det kan stoppes af det så ser jeg ikke et problem i det. Og det har også kun stået på en uges tid og jeg tror det har noget med hendes periode at gøre.

    Skal måske også lige nævnes det er små grunts og små hyl, hvis hun gav den fuld arm så ville jeg også og ignorere det vær gang og vænne hende af med det prompte


  • #17   17. apr 2018 Hvis min vil have opmærksomhede og jeg ignorerer hende, så går hun og knurrer af mig.
    Jeg synes at det er hyggeligt og de allerfleste gange får hun sine ønsker opfyldt.
    Hvis ikke jeg lige har tid, så forstår hun udmærket et nej, gå nu hen og læg dig.

    Jeg kan ikke se nogle fordele ved, at det altid er mennesket der skal bestemme, hvornår der leges mm.
    Selv om det kun er en hund, så er det min ven - og man ignorerer da ikke alt det ens ven har lyst til. Hvis min ven har lyst til lidt trækkeleg og jeg ikke har andet at lave, jamen så leger vi et par minutter.


  • #18   17. apr 2018 Sådan har jeg det også Anni.
    Mine hunde har alt mulig ret til at insistere på min opmærksomhed og fylde i mit liv.
    Det er det, de er ansat til smiley
    Hvis de vil lege, må de hjertens gerne spørge mig, og hvis jeg kan, så leger jeg naturligvis med dem.
    Jeg ser ingen grund til at skabe et kunstigt miljø, som har til formål at vise hundene at de er her på min nåde og at min opmærksomhed er et privilegium de skal være taknemmelige for.

    De er mine venner.


  • #19   17. apr 2018 Her i huset må man gerne larme, når man er begejstret, forventningsfuld eller bare tigger smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/44896-plads_til_begejstring_

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/45356-schaefer_tigge_lyde


  • Peter Z
    Peter Z Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 96
    #20   17. apr 2018 Er helt enig med jer, jeg synes også kun det er sødt og dejligt når hun kommer og beder om min opmærksomhed og vil et eller andet med mig smiley

Kommentér på:
Spørgsmål om leg med 6 måneder hvalp.

Annonce