{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.013 visninger | Oprettet:

IPO fremadsendelse - hvordan {{forumTopicSubject}}

Ja, hvordan træner man en hund op til en IPO-fremadsendelse?

Det der er forskellen fra den vi laver i DcH, er jo at hunden i IPO dels starter fra fvf, dels at den skal dække i med snuden i den retning den løber.

Så hvordan træner I, der træner IPO, den øvelse op fra start?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  IPO fremadsendelse - hvordan
  • #1   3. okt 2018 Den skal ikke dække med snuden i løbsretningen, den MÅ gøre det.

    De fleste laver den ved at træne dæk og fremløb hver for sig.


  • #2   3. okt 2018 Spol frem til 8.00 - og så tjek hans fremadsendelse smiley

    https://www.youtube.com/watch?v=0_ECt1i7gIw

    Der er hundrede forskellige måder at lave den på .. synes det for mig er for omfattende at skrive det herinde smiley


  • #3   3. okt 2018 Ah, jeg troede de skulle dække med snuden frem smiley Så er der nok lige så mange metoder til indlæring, som der er i DcH. I DcH er fremløbet noget kortere, startes fra plads og hunden kaldes hjem efter dæk.

    Dog ser jeg IPO-hundene har temmelig meget mere smæk på end DcH'erne. Det kan måske bunde i at der bare generelt er mere smæk på hundene i IPO.


  • #4   3. okt 2018 kæft et flot dæk! lækker hund


  • #5   3. okt 2018 De skal løbe igennem og får pointtræk hvis de ikke gør. Det er nok mere derfor smiley

  • #6   3. okt 2018 @2: TOTALT fed dæk smiley
    @3: Jeg tror IPO folkene er noget bedre til at arbejde med drift og spænding end vi generelt er i DcH smiley
    Starten på fremadsendelsen i DcH er desuden for mange hunde lidt 'dræbende': de skal lave en øvelse hvor der skal fart på - og det ved de jo godt når man går frem mod startporten. Og så skal de lige sidde på plads først. Perle har noget mere fart på hvis jeg starter hende fra gående end hvis jeg tager hende på plads. Jeg kan så egentlig ikke klage over farten (og længden smiley ) i hendes fremløb. Meeeen villigheden til at dække lader noget tilbage at ønske smiley


  • #7   3. okt 2018 Mht metoder så har jeg set nogen der træner på den måde at hunden godt ved at der ligger en belønning laaaaaangt ude - lidt som mange af os i DcH gør det. De sender hunden fremad, dækker den af og sender den videre frem til belønningen. De hunde dækker som regel i løberetningen. Jeg har prøvet dette nogle gange med Perle og boldkanonen. Vores issue her er så lige nu at damen altid vælger totalt at overhører dæk-kommandoen i første forsøg og ræse direkte helt ud til boldkanonen (hun er ret vild med sin boldkanon smiley ). I andet forsøg virker det altid fint og hun dækker meget hurtigere end hvis jeg træner den på 'traditionel DcH-vis'. Så jeg ved godt hvad svaret på vores langsomme dæk er. Når jeg om 1½ uge (hurraaaa) flytter ud på vores landsted med arealer til det, så skal der trænes fremadsendelse smiley (de arealer jeg har at træne på til hverdag lige pt duer ikke til den slags øvelser; de er for små og for overrendte).

  • #8   3. okt 2018 Hvordan lærer man den at kaste sig rundt i dæk som i videoen? det er for cool!

  • #9   3. okt 2018 Lens, de fleste hunde vender, når de afdækker - vil man have dem til at dække i løberetningen skal man træne specifikt på det.
    Måden den kaster sig på - det handler om drift og motivation, ganske enkelt smiley

    Mette, der ligger jo en masse træning forud for at man dækker hunden i løberetning med belønning foran den. Det er den færdige øvelse med mulighed for selvbelønning, det er mest af alt stabilitetstræning og ikke indlæring. Og måske også lidt tosset stabilitetstræning for man har jo NADA kontrol. Det dur ikke - i vores program går øvelsen i 0, hvis hunden letter sig efter afdækningen, så man kan ikke have at den ligger og bliver fristet til at løbe videre.

    Der er masser af delmomenter i fremadsendelsen og der er virkelig mange måder at udvikle den på.

    Eksempelvis - Bels havde fået en kedelig vane med at kigge til hver side i det, hun løste sig fra HF.
    Det bliver en omprogrammering, nyt signal, tonsvis af krudt på den bold, der skal løbes efter.... Og - hun sendes siddende smiley
    Hun bliver ikke afdækket i denne forbindelse, det gør jo netop at hun vil orientere sig bagud.

    Så - metode afhænger af hund.


  • #10   3. okt 2018 Jeps - metode afhænger af hund smiley Og ja, nogen gange skal der omprogrammering til. Nu prøver jeg det for at se om det ikke giver os en hurtigere dæk.

  • #11   3. okt 2018 det er det fedeste dæk jeg har set i en fremad

  • #12   3. okt 2018 Lens, spol til 2:30 på den her smiley

    https://youtu.be/sRvEA8ZhMOQ


  • #13   3. okt 2018 Ka' du læg' dig, Fido smiley

Kommentér på:
IPO fremadsendelse - hvordan

Annonce