{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
676 visninger | Oprettet:

Mette L
Mette L
Tilmeldt:
22. jan 2019
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18

Hvordan og hvor meget træner i programmet hjemme (LP, dch-pogram mm) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jer der arbejder frem mod konkurrence og/eller en speciel øvelse. Hvor meget og hvor ofte træner i ?
Træner i hele programmet eller kun enkelte øvelser om dagen? Og hvor mange gentagelser laver i?
Vi har tidligere kun trænet enkelte øvelser på hver gåtur men vi kørte lidt fast og synes ikke rigtig vi gjorde fremskridt.
Så nu træner vi hele dch C programmet en gang om dagen og laver ikke rigtig noget på de resterende gåture.
Det virker så godt på Jackie at vi har gjort kæmpe fremskridt de sidste par dage smiley
Så nu må vi se hvor længe det holder og hvornår vi skal ændre træningen igen og til hvad.

Jackie i hans nye redningsvest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan og hvor meget træner i programmet hjemme (LP, dch-pogram mm)
  • #1   16. apr 2019 Det kommer sgu an på så meget. Bl.a. hvor stor en slavepisker træneren er smiley Og hun er slem, hende din kommende træner smiley

    Det fede ved DcH programmet er jo, at der er mange momenter der går igen, og som er nemme at træne hver dag. Altså det første skridt i lineføring og i opmarchen til sit/stå. Selve sit/stå/dæk har jeg trænet hver eneste dag, indtil hunden kunne det fra gang (altså B-øvelsen).

    Og så har jeg været slemt udfordret på indlæringen af både felt og apport, men det er også øvelser der nemt kan trænes tit, særligt hvis man arbejder i baglænskædning.

    Så vidt jeg husker, trænede jeg nok hver dag under indlæringen. Og vores “problemøvelser” trænede jeg lidt mere intensivt.

    Set i bagklogskabens klare lys, har jeg nok kørt hende for hårdt. Hun mistede noget af gejsten undervejs. Vi kom til DM, og det var fedt, men kunne jeg gøre det om, havde jeg nok kørt det hele med lidt færre krav og lidt mere sjov smiley Og måske nørde detaljer lidt mere, så jeg var helt klar på at hunden altid vil vælge det rigtige som default.


  • #2   16. apr 2019 Nu træner jeg godt nok hverken DcH eller LP lige for tiden, men freestyle (dogdancing).
    Jeg træner stort set hver dag, men udvælger enkelte detaljer at arbejde med. Jeg træner næsten aldrig et helt program og det gjorde jeg heller ikke da jeg trænede lydighed.

    Hvis det er i starten af træningen til et nyt program (hvor hunden skal lære øvelserne) laver jeg væsentlig flere gentagelser end senere i forløbet. Når hunden kan øvelserne, signalerne og kan sætte dem sammen, træner vi lidt større bidder, træner dem forskellige steder og med forstyrrelser. Nogle dage laver jeg 5-10 gentagelser af en øvelse på gåturen eller i køkkenet. Andre dage træner jeg små bidder af vores program som kæder. Træner mellem 5 og 60 minutter daligt, afhængigt af hvor god tid jeg har og hvor vi er i træningen.


  • #3   16. apr 2019 Jeg træner aldrig et helt program og meget sjældent en færdig øvelse, jeg vælger bidder ud som trænger til finpudsning og træner det;)

  • Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #5   16. apr 2019 Jeg er en del udfordringer i Jackie frem for min gamle golden. Jackie kan ikke rigtig klare flere gentagelser end 3 så lukker klappen. Hvor min gamle kunne lave samme øvelse 20 gange i streg og stadig være på.
    Så vi prøver at finde det gyldne punkt som giver mest smiley hvis der ikke er noget leg ind over så gider han slet ikke. Så vi leger lidt mellem øvelserne. Idag var jeg slet ikke tilstede i hoved så vi gik kun et par spor (hvilket køre meget bedre efter trickset med gobbid i hælen. Tak A smiley ) det er bare rigtig svært at finde den rigtige mængde med ham her, men det kommer nok mere an på motivation de enkelte dage end så meget andet.


  • #6   16. apr 2019 Jeg hørte om et interessant studie. Det viste, at hvis man træner et moment med en hund, vil den hurtigere blive stabil i momentet, hvis den lige efter træning af det moment, enten bliver leget med, eller går en lille tur. De hunde der indlærte dårligst, var dem der skulle slappe af lige bagefter.

    Så tag det med leg med. Nu kender jeg ikke Jackie godt nok endnu, men mon ikke du kan arbejde lidt med korte sessioner - leg - godbidder og så forfra igen?


  • Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #7   16. apr 2019 Spændende studie, så det giver rigtig god mening at det går så godt lige nu efter vi er begyndt at lege mellem de forskellige øvelser smiley

    Lige nu starter starter vi med linjeføring så lidt trække leg. Så enten stå/sit/dæk og så kaster vi lidt bold og så noget apport of noget trække leg igen osv.

    Vi glæder os super meget til at starte, så vi kan få pudset det hele lidt af især stå og sidde med apporten er noget det skal arbejdes med smiley


  • #8   16. apr 2019 Hmm.. jeg har ikke læst de andres svar, skynder jeg mig lige at sige.

    Jeg fik en tanke, da jeg læste dit indlæg.
    Prøv at overvej, om du i virkeligheden træner eller om du laver øvelser.

    At TRÆNE hele programmet hver gang virker temmelig meget for meget - og at lave øvelser er fuldkommen overflødigt.

    Hvad gør du?


  • Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
    #9   16. apr 2019 Hmmm det var et godt spørgsmål. Tænker vi nok gør lidt af begge dele.
    Nu er c programmet jo et lille kort program så det tager ikke så lang tid. Vi laver kun gentagelser af de øvelser som ikke blev udført korrekt og så har vi meget leg ind over så det ikke er for seriøst eller kedeligt smiley


  • #10   16. apr 2019 Træner mest delmomenter. Meget sjældent færdige øvelser.

    Nogle momenter består dog af flere delmomenter.

    Fx ved fremadsendelsen er det meget sjældent at jeg kun træner opmarchen / indgangen til øvelsen.
    Så oftest går jeg til startporten, står i klarposition og sender. Derefter belønning.

    Det er jo forskelligt fra hund til hund, og fører til fører hvilke delmomenter der har mest brug for at trænes.

    Jeg kan dog sagtens finde på at madbelønne under opmarch til øvelsen og i klarpositionen, men uden at bryde ud af øvelsen smiley

    I dag har vi trænet netop fremadsendelsen, at lade være med at knaldapportere smiley
    fri-ved-fod (ligeud), 8 skridt kom vi op på i dag smiley

    Der er lidt lang vej endnu, men det må jo som bekendt tage den tid det tager, og vi starter meget forfra efter operation af diskusprolaps.

    Sluttelig trænede vi indtagelse af enten sit eller stå. Ikke fordi hun skal indtage positionerne anderledes, men fordi hun blander dem smiley
    Så den bruger vi meget tid på.

    Næste træningsgang kan så være træning af spor, indkald, transport, indtagelse af position foran mig fra forskellige vinkler, fri-ved-fod (vendingerne).

    Det er altså meget sjældent færdige øvelser. Spor har vi dog noget længde på pt fordi Dixie synes længden er lige lovlig lang til konkurrencer smiley Jeg prøver at fokusere på præcisionen i sporet samtidig, og opsøget i startporten, men det er primært længden nu.

    Og med henblik på konkurrencer får vi også ind imellem trænet et set-up med at gå ind til dommer og sige hej. Og vente mellem øvelser, mens dommer skriver. At modtage og aflevere apport fra/til dommer osv.

    Vi træner pt. kun 2 gange om ugen, men skal gerne op på 3-4 gange smiley


  • #11   16. apr 2019 Man kan godt have tendens til at gå på banen og lave nogle gentagelser, der ikke som sådan er udviklende for øvelsen, men egentlig bare er lidt ureflekteret "underholdning".

    Som regel bliver træningen kvalificeret, hvis man planlægger træningen grundigt.
    De fleste falder i fælden med at lave lidt af det, man i forvejen ved fungerer smiley





  • #12   17. apr 2019 Jeg kan godt lide at føre en trænings logbog. Det tvinger mig til at tænke lidt over dagens træning, og jeg begynder allerede at planlægge de efterfølgende dages træning imens jeg skriver, for så ser jeg tydeligt hvad der gik godt/skidt ved dagens træning.

  • #13   17. apr 2019 Jeg træner både og, afhængigt af hvor jeg er i min træning, hvornår næste konkurrence er osv. Jeg synes det er ret unfair at gå til konkurrence og så forvente at hunden kan gå et helt program, hvis den aldrig har gået et helt prgoram i træningen smiley

  • #14   17. apr 2019 #13

    Det er jo forskelligt fra hund til hund. Nogle hunde kører bare på selvom de ikke er vant til et helt program og nogle hunde er nødt til at træne de (i DCH i hvert fald) lange dage.

    Men jeg gør nu også meget for aldrig at forvente noget af min hund når jeg er til konkurrence smiley Jeg har en rimelig idé om hvor vi ligger henne af niveaumæssigt på de forskellige momenter, men alt kan ske.

    I DCH kan miljøet være enormt forskelligt og så må jeg jo bare tage med hjem at min hund har udfordringer i den type miljø. Vi er altså for uforberedt i så fald. Og så er der altid dagsformen som kan svinge ligesom hos mennesker.

    Hvis jeg ikke trænede et helt program og tog afsted til konkurrence og opdagede at min hund ikke kunne klare en så lang dag, så ville jeg tage det til mig, men kender da til flere hunde der kværner på til konkurrencedagen selvom de ikke rigtig bliver trænet til at være så meget på.


  • #15   17. apr 2019 HVIS vores går et helt IGP B - lydighedsprogram i træningen, så er det kun en enkelt gang og et godt stykke tid før.
    Ud over det max et par gange med belønninger indlagt.

    Kun sjældent bliver øvelserne samlet - det er højst et tjek på om alle delmomenter er, hvor de skal være.

    Men men - det var egentlig ikke det, jeg mente med øvelser versus træning.
    Der er også forskel på at gå ud at lave dele af øvelser og belønne/lege og så at træne selvsamme.


  • #16   17. apr 2019 Når man er kommende C-hund i DcH, er man jo så heldig, at man ikke skal gå et helt program på én gang. For det første må man belønne efter HVER øvelse. Og så bliver programmet delt op i 2 (nogle gange 3) hold, så man behøver ikke træne super meget stamina på en C-hund. Det er fint at træne af og til, at hunden kan gå 2-3-4 øvelser, kun med verbal ros og lidt klap, men det behøver ikke være særlig tit.

    Hvor tit jeg har gået et HELT program? Bum bum, måske de gange jeg har været til konkurrencer smiley Jeg tror aldrig at jeg har kørt alle øvelser så komprimeret som i en konkurrence, uden at have været til en konkurrence. Ofte når vi de fleste øvelser igennem til træning, men det er nærmest kun når trænerne lige skal se hvor langt de forskellige er i øvelserne.


  • #17   17. apr 2019 Vi træner en smule hver dag (B-programmet med ung hund).

    Alle lydighedsøvelser bliver kørt i momenter og jeg træner meget meget sjældent færdige øvelser.

    Den unge kender slet ikke de færdige øvelser endnu og den gamle på snart 8 år kommer hurtigt til at kende de færdige øvelser og så "kommer hun til" selv at tage for mange beslutninger. Det er fint, f.eks. i feltet men ikke i mange af lydighedsøvelser.

    Så har du en kvik hund, som hurtigt lærer kæder, er kunsten at træne konkurrenceprogrammet uden at træne konkurrenceprogrammet smiley


Kommentér på:
Hvordan og hvor meget træner i programmet hjemme (LP, dch-pogram mm)

Annonce