{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.245 visninger | Oprettet:

Kommunikation - hvor meget og hvordan {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har som det ses på min profil haft flere franske bulldogs gennem årene.. Og har nu Mille på næsten 3år som kommunikere Virkelig meget set i forhold til mine tidligere hunde, selvom det har været samme race.. Hun bruger både kropssprog, øjne, puffer med snuden, kradser, piver og gøer for at opnå ting og fortælle mig ting - og hun er meget ihærdig i sin kommunikation! Personligt sys jeg det er super hyggeligt og fedt at hun vil så meget kontakt smiley Hun er så også den af mine hunde der uden tvivl har været aller mest "mors pige" og hun er Utrolig tæt knyttet til mig - vi har bare en helt særlig kontakt! Mine andre hunde har også været ret knyttede og har stolet virkelig meget på at jeg kun ville dem det aller bedste, men med Mille er det bare endnu mere.. Tænker lidt om det måske også er derfor hun kommunikere så meget - fordi hun er så knyttet.. Det skal dog siges at selvom hun er utrolig knyttet til mig og er mors pige udover alle grænser, så hviler hun meget i sig selv og har et stærkt sind.. Hun er også den hund jeg har haft der uden tvivl har været mest samarbejdsvillig mht træning generelt.. Hun vil virkelig gerne please mig og lære lynhurtigt! Tænker umiddelbart at de ting måske nok hænger sammen, altså at hun er samarbejdsvillig, kommunikere meget og er en pleaser det giver ihvertfald mening i mit hoved... Ikk dermed sagt at man ikk kan finde hunde der ikk tjekker alle boxe, men blot en eller nogle! Umiddelbart er min erfaring ikk at det er typisk fransk bulldog at være på den måde..

Derfor kom jeg til at tænke på hvor meget jeres andres hunde kommunikere og hvordan? Er det noget der ligger til deres race eller er det individuelt for de hunde i oplever det ved? Og er der andre træk jeres hunde har som I tænker hænger sammen med at jeres hund kommunikere lidt eller meget? Og er det for jer en god eller mindre god ting hvis de kommunikere meget som feks Mille gør?

Et eksempel er feks, hver aften når vi har været ude at gå så når vi kommer hjem så har hun som regel altid fået lidt at tygge i.. Det er lidt forskelligt hvor hurtigt det gik med at få dem, (vi går som regel ind i sengen og ser tv inden sengetid efter turen), men hun begyndte ret hurtigt at komme så snart jeg satte mig på sengen og kradse mig på skulderen/armen for at bede om sin snack.. Også selvom jeg feks sidder og er ved at ta bukser af og nattøj på.. Og hun bliver ved indtil jeg gir hende noget hvor hun så kommer og beder om mere når hun er færdig og sådan forsætter det indtil hun har fået 3-4 tyggeting alt efter størrelse og tyggetid (hun er oftest mest til de blødere tyggeting der ikk tager så længe)..

Et andet eksempel er når hun vil ind under dynen, både når jeg sover eller bare ligger og er vågen.. Så står hun først og kigger på mig og hvis jeg ikk opdager det så får jeg et krads på enten dynen eller armen..

Ellers så har hun feks også præsteret at stå og gø af madskålen fordi hun ikk var tilfreds med det nye tørkost smiley Og engang da hun var blevet håndfodret i en uge for at få hende til at spise dagligt fremfor hver 3. dag så gøede hun af skålen for at få mig til at komme og håndfodre primadonnaen! Hehe..

Kom endelig med eksempler fra jeres liv smiley

Kom til at tænke på det efter tråden om "når køteren tager magten"..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kommunikation - hvor meget og hvordan
  • #1   5. aug 2019 Nu er chihuahuaen jo generelt kendt for at gø smiley
    Men Lucky kommer nogle gange bare for at snakke, altså snakke ikke nusse, han sætter sig til at "pive" (jeg har ikke ord for lydene, det er ikke piv og det er ikke gøen, det er snakken) og når han så mener han har fortalt færdig (jeg siger noget ind imellem hans snakken) så stopper han og går. Nogle gange ville jeg virkelig ønske at jeg forstod hvad han sagde.
    Udover det er der kun helt almindelige lyde, som for at gøre opmærksom på at han skal tisse, legelyde osv.

    Rosa piver 24/7 sådan føles det i hvert fald, for hun har "desværre" lært fra hun var helt lille, at hvis hun piver så tager jeg hende op smiley Hun fortæller dog aldrig ligesom Lucky gør, ved hende er det kun piv piv piiiiiv piv.. Hun søger dog langt mere øjenkontakt end Lucky gør.


  • #2   5. aug 2019 Misha kommunikerer en del mere end min tidligere hund. F.eks. Hvis han vil nusses så lægger han først poten på ens arm eller ben og derefter går han til krads og til sidst gøen hvis man ikke ‘hører efter’. Det eneste tidspunkt han gør er faktisk når vi ikke ‘hører efter’ smiley
    Han har også nogle specifikke måder at vise hvilken leg han gerne vil lege (især ift hans yndlingsleg) men de er ikke rigtig til at beskrive smiley

    Han fortæller også meget tydeligt hvis der ikke er mere/nok vand i hans skål for så vender han den simpelthen på hovedet smiley smiley


  • #3   5. aug 2019 Er sjovt hvordan de prøver at fortælle os ting smiley

    Haha kan lige se for mig hvordan dig og Lucky sidder og snakker sammen på sofaen smiley


  • #4   6. aug 2019 1# Når Rosa piver er det så feks for at komme op i sofaen eller op på dig/din arm? Eller det er måske begge dele? smiley

  • #5   6. aug 2019 2# Mille bliver helt klart også mere og mere bestemt hvis man ikk "høre efter"! Og kan sagtens ende i gøen..

  • #6   6. aug 2019 Pernille rosa piver for alting, hun starter med at kradse på benet, hvis man så ikke tager hende op hvor hun nu engang vil hen, så piver hun til man gør. Også kl 6 om morgenen for at komme op i seng. Gaaaab.

    Mine hunde kommunikere også uden lyd, med krads osv. Men det tænker jeg alle hunde gør i en eller anden omfang.

    Lucky siger også bestemte lyde når han vil lege og andre lyde for at blive set fordi han vil have opmærksomhed. Man er ikke i tvivl om hvad lydene betyder hvis man kender ham smiley

    Ofte handler votes samtaler om hvor hårdt Lucky har det, hvor træls rosa er og at han aldrig får hverken mad eller godbidder (selvom der er mad i skålen 24/7) og at han aaaaaldrig får opmærksomhed haha


  • #7   6. aug 2019 My only, jo men der er helt sikkert stor forskel i hvor ofte de kommunikere og altså mine andre hunde har feks aldrig kradset for at opnå noget, så det er skam ikk alle der gør det smiley Ihvertfald ikk dem jeg har haft.. Emma pev dog for opmærksomhed også pev hun når hun ville ind under dynen eller ud at tisse om natten men ellers ikk rigtigt og de andre gjorde endnu mindre..

    Mille kommunikere VIRKELIG meget og på rigtigt mange måder! Hun kan også sagtens pive (uden lyd nogle gange.. Lyder seriøst underligt) for at få opmærksomhed smiley

    Hahaha smiley Ja de har det sgu og hårdt jo smiley smiley


  • #8   6. aug 2019 Mine gør det meget og tit, specielt rosa for hun tror man dør hvis man ikke får nus en million gange om dagen xD

  • #9   6. aug 2019 Det virker jo også så hvorfor ikk smiley

    Min mors hund er feks heller ikk en der kommunikere en helt masse.. Det eneste er at hun kan tigge mad og tyggeting.. Ellers så er der ikk rigtigt så meget der.. Hun er fransk bulldog/kinesisk hårløs..


  • #10   6. aug 2019 det sjovt som ejere er forskellige smiley nogle ting jeg tillader ville drive jer til vanvid og omvendt.

    jeg har aldrig haft hunde der gav ret meget lyd eller kradsede på mig. jeg ville opfatte det som irriterende tiggeri om opmærksomhed og bremse det.

    til gengæld har de altid lagt i vejen. hvor jeg var var de. rejste jeg mig stod de klar. som en tavs skygge hele dagen.

    jeg tænker at race også spiller ind.

    jeg må lige tænke over hvordan de hver især kommunikerer... aslan signalerede hvis han gerne ville skifte side på gåture men han afventede mit signal til ok. ellers var det mest noget med at komme hen og sidde foran mig og se intenst på mig, ofte når de ville ud eller gå eller bare snakke.

    direkte anmassende var de aldrig men jeg plejer også at sige at alle mine hunde bliver meget kedelige efter ca et år uanset hvad bagage de kommer med smiley
    jeg tillægger det at jeg træner så meget når vi er ude og derfor sover de en del inde.

    jeg savner simpelthen sådan at have hund og træne smiley det er så det gør ondt. overvejer at annoncere efter en af låne så al arbejdet ikke ligger ved mig med mine knæ pt men jeg knytter mig sådan og omvendt så jeg tøver


  • #11   6. aug 2019 10# Ja, du har helt ret.. Der er meget forskel på ejere og hvad man "finder sig i" eller hvordan man nu skal formulere det smiley

    For mig ser jeg det bla som om Mille bare har mere personlighed og at det er hyggeligt at hun ønsker at "snakke" med/til mig, også griner jeg tit af hendes kluntede forsøg smiley

    Tja, altså jo.. Nogle af de ting Mille gør for at kommunikere kan helt sikkert godt virke anmassende men der er også mange måder hun gør det på som ikke er anmassende.. Det kommer også meget an på om jeg lytter/reagere, jo længere jeg er om at forstå hende jo tydeligere forsøger hun at udtrykke sig..

    Tror du feks at det er selskabs racer der kommunikere mest eller hvordan tænker du race spiller ind?

    Er også en stor fornøjelse at træne med sin hund, uden tvivl smiley Især hvis det samtidig er en der sys det er sjovt og er på! Og ja, det er fantastisk at ha hund men der er også arbejde i det.. Gud, har du ikk Aslan mere? smiley Det er fuldstændig gået min næse forbi! Det er jeg virkelig ked af at høre smiley


  • #12   6. aug 2019 Mille er iøvrigt også god til at vise hvis hun gerne vil gå en anden vej når vi er ude at gå.. Joooh, hun er en bestemt dame smiley

  • #13   6. aug 2019 Her er det no go at kradse i armen og stå og gø eller pive en lige i hovedet, men han er altså også meget voldsom og stor, og har faktisk lavet nogle store hudafskrabninger blandt andet i hovedet, når en pote har ramt højere oppe end armen.
    Det gider jeg bare ikke!
    Det betyder ikke at han stadig en gang imellem kan finde på det, men her bliver man stoppet med det samme, man får intet ud af det pjat. smiley
    Han gør det kun for at tigge om mad og sådan en måde bliver man ikke belønnet for.

    Tilgengæld puffer han til armen for at få nus og det synes jeg er hyggeligt smiley

    En Ridgeback larmer eller snakker generelt meget lidt, han er en meget stille hund, det er kun når han advarer om noget ukendt, der er volume på hans lyd smiley


  • #14   6. aug 2019 Jeg tror simpelthen, det er under huskyens værdighed at blive så insisterende... smiley

    De har en klar forventning om, at de bliver nusset, hvis de kommer og "tilbyder audiens". De er overbevist om, at de bare skal kigge på mig på afstand, for at få mad eller gåtur. Og hvis det går MEGET højt, så begynder de at flytte rundt på deres snusemåtter, snusebolde el. lign., når de mener, det er tid til at fylde noget i dem smiley

    Hvis de ligger på siden og blive nusset, så er det også kun en lille hovedbøjning, et vip med snuden, eller et lille diskret poteløft de viser, hvis jeg stopper, for at fortælle mig, at jeg altså ikke er færdig smiley


  • #15   6. aug 2019 Mine skal være seriøst trætte før de ikke kommer og ønsker kontakt, måske fordi de er så små at de sagtens kan sove hos mig, og især rosa foretrækker at være tæt på mig, specielt hvis jeg har været hjemmefra nogle timer.

    Jeg kan sagtens bede dem om at stoppe, men jeg gør det sjældent, for jeg har dem for at være sammen med dem, og når man går på arbejde det meste af dagen, er der bare ikke vildt mange timer tilbage til at hygge sig med dem.

    Jeg tænker det også kunne have noget med størrelsen at gøre hvor meget de "snakker" for hvis ikke rosa kradser eller piver ser jeg hende ikke når jeg ligger i sengen eller sidder på sofaen og ser tv f.eks. Og hun er så lille at hun ikke selv kan komme op, så hun er tvunget til at gøre opmærksom på at hun er der hvis hun vil noget. Hvorimod en stor hund jo bare enten selv kan hoppe op i sofaen eller stille sig så man ser den.


  • #16   6. aug 2019 mine er også altid seriøst trætte smiley

    jeg tænker at en stor hund der kradser mig er mere no go end en lille. det gør afsindigt ondt jo smiley

    nej jeg har ham ikke mere pga jeg blev syg smiley jeg er ved at kæmpe mig tilbage og nu starter jeg rådgivning igen. jeg savner ham skrækkeligt hver eneste dag men det var det rette. han har fået verdens bedste liv hos vores venner. det er hårdt at blive lagt ned fysisk på den måde og måtte opgive min største passion. men det var det rigtige. jeg er i bedring fordi jeg fulgte lægens råd. min mms forsøgte at tage over men aslan ville kun ud med mig. så det gjorde ondt men han er glad og han savner mig ikke. det er kun mig der savner ham. så det er jo som det skal være smiley


  • #17   6. aug 2019 Altså det betyder ikke her at jeg ikke er sammen med min hund, alt min fritid bruges på ham. Vi sover både sammen i sengen hver nat helt tæt, samt i sofaen og bruger masser af tid til at hygge, jeg belønner bare ikke en dårlig vane smiley

  • #18   6. aug 2019 Mathilde det var ikke sådan ment. Du har jo også en stor hund.
    Mine kan ikke selv komme op i sofaen eller sengen, så her er de nødt til enten at give lyd eller kradse mig på benet for at komme op, hvis ikke de gør det, ser jeg dem jo ikke fordi de er så små.
    Var de store ville jeg da nok også bede dem om at lade være, men her er det en nødvendighed hvis de gerne vil tilkendegive at de vil op eller have opmærksomhed. Så her bliver det ikke set som en dårlig vane men en måde at kommunikere på så jeg bliver opmærksom på at de er der. Hvis rosa hverken kradsede eller pev ville hun kunne stå ved sofaen eller sengen i en evighed uden jeg ville opdage hende.


  • #19   6. aug 2019 Den ældste af mine kan finde på at give lyd når hun vil noget - og jeg får fnat af det. Det er mig selv der har tilladt det, så belært af min egen fejl, har ingen af mine andre nogensinde fået noget ud af det. Jeg vil ikke have det piveri - ligemeget hvad det drejer sig om. Ingen af dem har overvejet at gø af mig for at få deres vilje - men så ville vi også blive usandsynligt meget uvenner.

    De kommunikerer dog i stor stil derudover, med krop, mimik og stirren. Og selvom jeg ikke vil have lyd, så har jeg lidt alligevel.

    Nummer to i flokken er en flab, hun ved at piveri er dybt forbudt, så hun gaber med lyd på hvis hun er utilfreds med noget - fx hvis de andre kommer ud af bilen og hun ikke gør - det lyder næsten som et miauv. Hun gør det kun en enkelt gang eller to og det får mig til at grine hver gang, så jeg har tilladt det.
    Hun har også en brum lyd, som hun bruger når hun vil fortælle mig et eller andet på afstand. Den er ikke et vov - men det er en halslyd af en art. Den har jeg ikke kunnet komme til livs i hendes 8 årige liv, så den lever jeg også med.

    Nummer 3 har en "kattespindelyd" - som hun bruger når hun bliver meget glad / forventningsfuld. Sådan en brrrrr agtigt ting. Det er når hun egentlig gerne ville have gøet eller pevet af forventning, men hun jo godt ved at jeg stopper med at tage tøj på til gåturen hvis hun siger noget i den stil...


  • #20   6. aug 2019 18: Ahh det kan jeg godt se smiley



  • #21   6. aug 2019 Ahhh ja Sam brummer og knurrer når man kommer hjem til ham efter alene tid, det er så skønt med sådan en velkomst hver gang smiley

  • #22   6. aug 2019 Tucker kommunikere mest med blikket og fordi han bruger det så meget, så skal man nogen gange virkelig være opmærksom når han prøver at fortælle noget nyt.
    Vil han ind i soveværelset, så sætter han sig f.eks. tæt på døren derind og sidder og stirrer hen på mig i sofaen.

    På et tidspunkt begyndte han nogen gange at sætte sig midt i rummet og bare glo på mig. De ting han normalt ville bede om havde vi gjort, så jeg var tom for ideer og begyndte at bede ham om at gå hen og lægge sig - hvilket han ikke gjorde. Til sidst fandt jeg ud af at det var når vandskålen var tom.

    Vil han have opmærksomhed sætter han sig ved siden af mig med ryggen til - fanger jeg det ikke, kigger han bagover på mig. Vil han have noget, sætter han sig der imod med front mod mig og kigger - ignorerer jeg, hopper han op af mig og begynder at kradse (som han får et NEJ til).
    - Når han har fået et nej som ikke passer ham, går han hen så man kun lige kan fornemme ham ud af øjenkrogen og så sidder han der og stirrer utilfreds på en smiley

    Går vi tur og han vil en anden vej stopper han op og kigger på mig og vil ikke videre.


  • #23   6. aug 2019 Haha Erika, the minder mig om Sam, vil han en anden vej på tur, stopper han også op, men begynder så derefter at trække den vej han vil, hvis jeg prøver at lokke ham med, det kan han godt finde på nogen gange inden han opgiver, hvis vi altså skal den vej jeg har bestemt..
    Så går han helt slukøret bag en, et stykke af vejen...Møg hund smiley



  • #24   6. aug 2019 De er sgu sjove smiley
    Tucker står bare og venter - hvis jeg trækker i snoren, sætter han sig. Tager jeg det mindste skridt i den retning han vil, SÅ er han afsted smiley


  • #25   6. aug 2019 Herhjemme er piv og kradsen også no-go. Jeg ville blive sindssyg! smiley . Heldigvis har det aldrig været Atlas' foretrukne måde at kommunikere på. Han kommunikerer rigtig meget med blikket. Vil han have et eller andet, så ligger han gerne og stirrer på mig. Skal han bede om nus, gør han fuldstændig som Tucker: Sætter sig med ryggen til og venter på at blive kløet. Virker det ikke, så får man lige et tilbagevendt blik. Det samme hvis nusningen stopper for tidligt.

    Når vi går tur, så fortæller han, når han gerne vil skifte fortov, enten ved at gå hen og stille sig eller sætte sig ved kantstenen. Han går så først over, når han får lov til det. Og han laver også den der med, at stille sig op og stirre, hvis han gerne vil en anden retning. Vi bor på et kollegie med en del blokke, så når vi går hjem, så er der rigtig mange forskellige stier, som vi kan dreje ned ad. Og Atlas går konsekvent ned af dem alle sammen. Når jeg så kalder ham tilbage, så stopper han op og kigger meget forvirret og uskyldigt på mig, før han kommer med videre.

    Han bruger også det, at lægge sit hoved på ting. Vil han gerne op og ligge i fodenden, så lægger han sit hoved på sengen og venter på, at jeg flytter mine ben. Keder han sig eller er utilfreds, så lægger han også sit hoved på en tilfældig ting, som lige passer i højden.
    Som bl.a. på billedet herunder, hvor jeg stod med ryggen til ham. Først kunne jeg høre en knitren fra kageposen og vendte mig om til en hund, som var ved at stikke snuden ned i den. Det fik han pænt besked på at stoppe. Et øjeblik efter vendte jeg mig om igen, og så stod han sådan der. Dumme mor... smiley


    profilbillede
  • #26   6. aug 2019 Den med at vise når han vil over vejen bruger Tucker faktisk også. Han er trænet i ikke at krydse en vej uden at få lov, så han går også helt ud til kantstenen og viser at han gerne vil over.

  • #27   6. aug 2019 16# Åh det gør mig virkelig ondt!!! Må være forfærdeligt smiley og sikke et savn.. Men man er bare ikk altid selv herre over som tingene udvikler sig.. Men ihvertfald rigtig god bedring! smiley

  • #28   6. aug 2019 Når Mille kradser så gør hun det heldigvis meget blidt smiley Jeg er nok heller ikk altid god til at se hvis hun kun bruger kropssprog når jeg feks ser tv eller andet så der er det nok også lidt af årsagen til at hun finder det nødvendigt at ta skrappere midler i brug..

    Hvor er det sjovt at høre om hvordan jeres hunde kommunikere med jer smiley Kan genkende ret mange af tingene fra Mille..


  • #29   6. aug 2019 Min stirrer hvis det er mad han tigger efter.

    Danser/flexer hvis det er gåtur, mens han ser goofy ud.

    Er det kælen, så løfter han min hånd/arm.

    Er vi i gang med at kæle og jeg stopper, så får man poten mens han siger Mmm. Her skal det lige siges at det er meget forsigtigt. Jeg fandt faktisk et klip der viser hvordan.

    https://youtu.be/u_jtJHeRZyk

    Vil han over vejen stopper han op og stirrer på mig så på den side, og så fortsætter det til jeg endten siger nej eller han får lov.


  • #30   6. aug 2019 mine skubber også hovedet ind under min arm og hviler hovedet på ting smiley

    det ser simpelthen så sødt ud


  • #31   6. aug 2019 Mille er begyndt at ligge sig med røven og ryggen hen mod mig.. Læste hos dyrlægen en plakat hvorpå der stod det var respekt men læser det mere som om hun vil være i fred - altså når vi ligger i sengen.. Hvad tænker i det betyder?

  • #33   6. aug 2019 Jeg har schæfer... alt er kommunikation med dem..


  • #34   6. aug 2019 glemte helt, at aslan smiler til folk han kan lide smiley

    det ser drabeligt ud men er helt igennem venligt


  • #35   6. aug 2019 Mille er noget af en kysse pige på alle dem hun ekstra godt kan li..

  • #36   6. aug 2019 Og så er der Tucker der kun er interesseret i andre hvis de har noget spiseligt smiley Når vi besøger min mor og hendes mand er det ikke engang sjældent at han ikke hilser på dem smiley Han er bare lidt en idiothund smiley

  • #37   6. aug 2019 hahaha det minder mig om en virkelig skidt vane aslan har som jeg havde glemt nu vi snakker vaner.... han slikker på folk. slikker slikker slikker... og slikker... på deres hænder og ben.... det er virkelig klammi

    jeg lykkedes aldrig med at stoppe det.... måske de nye har held med det..... eller måske de ikke anser det for en dårlig vane smiley

    en anden måde han kommunikerer på er at læne sig op ad folk og så falde ned og om på ryggen hahaha


Kommentér på:
Kommunikation - hvor meget og hvordan

Annonce