{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

Kommunikation hunde imellem {{forumTopicSubject}}

Hvor god er vi til at læse vore hunde, og hvilke forskelle er der på racerne, når de udtrykker sig?

Vil gerne vise jer dette enestående eksempel på klar og tydelig "snak" :

https://www.facebook.com/paw.man.3/videos/10204941441244710/UzpfSTE1MjA1Mzk2MDc6MTAyMTY0Njg5NzI4MjY0Mzg/

Elsker det klip smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kommunikation hunde imellem
  • #1   23. jul 2018 Er vi sikre på, at det ikke er to hun-løver? smiley Altså de ligner godt nok og lyder godt nok som løver. smiley

  • #2   23. jul 2018 Jeg hørte det uden lyd for ikke at vække hele huset.
    Det kan anbefales.

    Pudsigt at se at folk konstaterer at hunden tættest på bestemmer.
    Det er noget af en konklusion - ret beset kan man vel kun konkludere at den besidder ressourceforsvar i et eller andet omfang.

    Jeg kommer til at tænke på en diskussion på FB forleden, hvor temaet blandt andet var underkastelse/underdanighed
    Jeg er ret sikker på, at nogle vil konkludere at hunden længst væk er underdanig/underkaster sig.
    For mig at se sender den meget dygtigt en masse dæmpende signaler, men jeg mener ingenlunde at den er underdanig.

    Jeg tror ikke klippet siger noget som helst om flokstruktur smiley


  • #4   23. jul 2018 Jeg synes også det er rimelig friskt af flere i kommentarerne at konkludere den tætteste hund til at være "the one in charge in this pack" udelukkende pga. (hvad vi ser) en enkel episode med mad.

    Det virker som om flere folk tror, at en madsituation kan afsløre et helt forhold (det ville da også være ret bekvemt), og den hund der "larmer mest" må være dominerende og den der bestemmer.
    Det er jo bare en brøkdel af hverdagens interaktion.

    Den overlegne er ikke nødvendigvis den, der taler højst.


  • #6   23. jul 2018 troede først der var sat et spejl op smiley

  • #7   23. jul 2018 Det er helt race typisk smiley fedt at se

  • #10   23. jul 2018 Er det ikk akbash? Nu bliver jeg da helt i tvivl. Jeg så dem i Pakistan og tänkte de ligner. De har nemlig et super flot og tydeligt sprog



  • #12   23. jul 2018 Nej det at de er tydelige og den flotte måde de løser en konflikt uden rn skramme. Det andet er jeg enig i. Folk taler om magt mm. Det synes jeg heller ikke jeg ser

    Men et super flot sprog hvilket jeg synes jeg så ved racen.


  • #13   23. jul 2018 Akbash er hvide og har ikke kuperede haler. Det er Akbash på billedet.

    Mit gæt her ville være Centralasiatisk Owcharka netop på grund af den kuperede hale, men det er kun et gæt. Der findes så mange lokale racer østeuropæiske vogterhunde


    profilbillede
  • #14   23. jul 2018 Akbash kommer også i langhårede.

    profilbillede
  • #15   23. jul 2018 Ja det ligner godt nok.... Tak Lene smiley

  • #16   23. jul 2018 Jeg blev da helt stresset af starten på den video. Det var godt nok anspændt, men meget fascinerende at se, hvordan de kommunikerer. Jeg tænkte også ressourceforsvar som det første, og jeg forstår ikke rigtig det behov, som mennesker har for altid at skulle udpege lederen i hver interaktion imellem hunde.

  • #17   23. jul 2018 Amalie: det er vel fordi at sådan er mange mennesker selv indrettet...

  • #18   23. jul 2018 Situationen er da tåbelig. Hvilket menneske gider at risikere en konflikt mellem ens hunde.

    Nu klarede de det jo fint, og alt gik godt.

    Hvem der er lederen i en flok, interesserer mig aldrig. Min erfaring er, at blandt hunde er det situations bestemt. Der er ikke noget fasthamret hierarki som de slås for at komme op af.


  • #19   23. jul 2018 Nope opportunister it is smiley

  • #21   23. jul 2018 Faktisk har jeg ved nærmere overvejelse og lidt flere gennemsyn en anden teori.

    I det øjeblik at det står klart at den bagerste hund begynder at spise, slapper den forreste af og går væk.
    Var det ressourceforsvar ville konflikten vel øges jo tættere den kom på maden.
    Spørgsmålet er, om den i virkeligheden sender afstandssøgende signaler og ikke ressourceforsvar.
    Når det står klart at det er maden, der er målet, ryger al konflikt og spænding ud af den.

    Timingen gør forskellen.


  • #22   23. jul 2018 Enig ch det kan det sagtens väre. den laver slik og ser väk og så tror den i lang tid at den er målet men da den indser det er maden går den... Lettet måske smiley

  • #23   23. jul 2018 Netop

  • #24   23. jul 2018 Viste den lige til imran. Elsker den der tager maden... Det der lange ansigt den laver og på et tidspunkt ligger den lidt som om Jamen jeg sover bare her... Ved maden... Lool det er altså fedt ejer har nerver til at holde mund. Ellers var det måske gået galt

  • #25   23. jul 2018 Den gør bare ALT den kan smiley

    Dygtig som pokker er den, og virkelig kær at se på smiley


  • #26   23. jul 2018 Jeg elsker det der laaaaaange ansigt hahaha

  • #27   29. jul 2018 Akbash som I nævner som race er blot en hvidhovedet Kangal eller Anatolsk om man vil.

    Den anatolske var alle farver godkendt i. Hvorimod den nye racegodkendelse for Kangal er et kæmpe skriv, og gør de fleste vi kender som Kangal værende ikke godkendte!

    Præcist hvilken race der er tale om i klippet er ligegyldigt. Det væsentlige og årsagen til jeg har delt det, må være at vi får lov at lære af de 2 vidunderlige vovser.

    Lære og se at de vogtende racer agerer meget anderledes end alt hvad vi er bekendt med fra de hunderacer vi holder som kæledyr.

    Lære og forstå at ikke alle hunde er kæledyr.

    Lære og forstå at den type hunde (vogtende hyrder) er vant til at være flere sammen for at passe deres arbejde, og at de har et klart og tydeligt sprog og udviser en stor ro og respekt indbyrdes der er nødvendig for at kunne fungere i en flok.
    Dette lærer de ved at være sammen, og ikke som vi hundeejere fejlagtigt tror at vi skal fjerne hundene fra hinanden ved mindste lyd. I stedet bør vi lade dem være og klare situationen selv. I langt de fleste tilfælde sker der ikke noget. Det er først det øjeblik vi blander os, at filmen knækker. Både fordi hundene reagerer på vores råben, skrigen fægten, og angst i en sådan situation.
    I stedet burde vi være helt rolige.
    Sjældent yderst sjældent sker det at 2 hunde ender i en alvorlig kamp, og så skal man hverken råbe eller skrige men gribe hundene i hoftekanten eller halen, og trække dem fra hinanden stille og roligt! Så kommer ingen til skade og med de store racer (vogtende) så forhindrer det også hunden i at hoppe fremad hvorved vi næsten ikke kan holde dem tilbage smiley

    Lære og forstå de er bedre til at klare indbyrdes situationer end vi er smiley

    Lære og forstå at de vogtende hyrder på ingen måde er bidske eller intollerante, men meget kloge og tydelige hunde. Det er jo det de spiller på og viser bla. med deres størrelse når der kommer indtrængende de vurderer kan være en trussel. Og tro mig, de vurderer bedre en trussel end vi gør, og bider ikke alt og alle som det efterhånden er det der står alle steder om dem.

    Uret gør vi denne skabning, som er så klog og venlig, som nogen kan være, og absolut en stabil og velafbalanceret hund (viser klippet tydeligt)
    Husk at det er de bange og nervøse hunde der står for biddene!!!!


  • #28   29. jul 2018 Lære og forstå at de vogtende racer også "bare" er hunde....
    Ingen grund til at sætte dem på en særlig piedestal.


  • #30   29. jul 2018 CH de vogtende har intet til fælles med andre grupper af hunde!.

    Hele deres adfærdsmønster og måde at tale, agere og reagere på, er anderledes. Men du lyder til at have en masse erfaring med dem siden du siger som du gør. Så jeg er gerne lydhør ift. dine erfaringer!

    Om man ønsker sådan en hund, skal man kunne tilbyde den det den er lavet til. Nemlig husdyr, jord -masser af det. Og så skal man forstå det vogtende sind, når man bevæger sig udenfor matriklen med sin hund, ellers risikerer man let at miste sin hund smiley

    Alt for mange køber hund uden at vide hvad de har med at gøre, hvorfor der kommer så mange triste historier ud af det. Uheld der kunne have været undgået med viden og omtanke.


  • #31   29. jul 2018 Sofie A det er ikke kun klippet jeg taler ud fra, men fordi jeg selv har 2 af slagsen smiley

  • #34   29. jul 2018 Gitte H - at en race skiller sig ud fra andre racer gør den ikke helt speciel.
    Snarere tværtimod.
    Det samme gælder typer og varianter.
    Det er netop derfor vi inddeler dem.

    Ingen grund til at lave en kuriositet ud af en gruppe hunde af den grund.
    Det ER stadigvæk bare hunde.
    Ligesom alle de andre, der også har sine særkender.



  • #35   29. jul 2018 Det her er præcis lige så tosset som billeder af amerikanske bulldogs med killinger. Jamen, der findes da HELT sikkert søde og velfungerende hunde af alle forbudte racer, men det ændrer ikke på det faktum, at de fleste listehunde ikke hører hjemme ved hr og fru Danmark.

    Ja ja, de hunde på videoen har en fin kommunikation om en dum, tankeløs og opstillet situation. Og præcis samme fine kommunikation kan ses ved nær sagt alle andre racer. Men så ER det altså heller ikke mere imponerende.


  • #37   29. jul 2018 Hunde over en kam har heldigvis så meget samme sprog, at det scenarie der ikke bare kunne udspilles sig mellem 2 hunde af andre racer/typer, men også af 2 hunde af ganske forskellige racer/typer.

  • #38   29. jul 2018 Jeg undrer mig over at den knurrende hund vælger at gå da den anden begynder at spise?

    Det var altså ikke maden den knurrende hund havde noget imod? Måske havde den noget imod hvor tæt de var?

    Den har ellers ret lang lunte, den knurrende hund, synes jeg smiley


  • #40   29. jul 2018 Nå ja. Selvfølgelig smiley

  • #41   30. jul 2018 @Gitte.
    Din beskrivelse af Kangalen, minder mig lidt om den rosenrøde beskrivelse fra nogen tyske sider omkring Grosseren.

    Virkligheden er vist mere, at du kunne skifte den ene Kangal ud med en Corgi og de ville højst sandsynligt klare det på samme måde, hvis de er vokset op sammen. Ændrer ikke på at situationen er tåbelig og menneskabt i mine øjne.

    Det er hunde vi taler om. smiley


  • #42   30. jul 2018 Det ER dejlige hunde men hunde som alle andre

Kommentér på:
Kommunikation hunde imellem

Annonce