{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Sofie M
Sofie M
Tilmeldt:
5. jun 2019
Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22

Alene hjemme træning hvalp {{forumTopicSubject}}

Hej derude !

Jeg har fået den dejligste lille bomulds hvalp for 2 uger siden, hun er i dag 10 uger.

Jeg vil rigtig gerne hører nogle erfaringer og råd om alene hjemme træning.

Hvornår kan jeg forvente hun kan være alene hjemme i nogle timer ? Og hvornår kan man forvente at kunne have en fuld arbejdsdag?

Indtil nu har jeg haft fri og har jeg fortsat, men vil gerne hører jeres erfaringer omkring hvornår i kunne lade jeres hvalp være alene og hvor længe, og hvornår i var tilbage på arbejde.

Hun tager det fint med at være alene i rum når man lige skal noget som på wc eller ud med skraldet, men jeg har ikke prøvet med at forlade lejligheden så de sidste uger har jeg kun handlet og ordner ærinder når familie kan se efter hende.

Hun skal være i køkken området som bliver lukket af med et gitter når hun skal være alene hjemme så tænker at træningen vel skal foregå med hun er der ?

Jeg håber i vil dele jeres erfaringer!


Kommentarer på:  Alene hjemme træning hvalp
  • #1   6. jun 2019 Ja, jeg ville lade hende være i køkkenet, hvis det er der, hun skal være smiley

    Hvornår hun kan være alene er rigtig svært at sige. Hvalpe er forskellige. Men hvis hun har det fint med at være for sig selv, når du går på toilet eller ud med skraldet, synes jeg godt, du kan begynde at trække tiden lidt. Prøv at være lidt længere tid om smide skraldet ud næste gang smiley

    Og så tror jeg, at rutinen er vigtig. Gør de samme ting hver gang du går hjemmefra, så hun ved, at hun skal til at være alene. Med min gamle hund startede jeg altid med at tage jakke på, finde pung, nøgler og hvad man nu ellers skal med. Så gik jeg ind til ham, aede ham et øjeblik og sagde til ham, at han skulle være alene. Så vidste han, hvad der skulle ske og jeg oplevede, at det gav ham ro.

    Optager du hende? Ellers vil jeg anbefale det, så du hele tiden kan følge med i hvordan det går.

    Tillykke med hende i øvrigt smiley


  • #2   6. jun 2019 Jeg startede også ved 10 uger. Var længere tid om at tømme skraldespanden, læste en af brevene ude i indkørslen mens jeg tømte postkasse mm.

    Vi brugte to telefoner og ringede i mellem dem. Den ene lå på skænken og den anden havde jeg med, som stod på lydløs = jeg kan høre hende, hun kan ikke høre mig. Jeg havde ikke lige noget optageudstyr, men det vigtigeste for mig var også at høre om hun var utryg.

    Jeg tog stille og roligt tid hver gang, og hvis hun var ulykkelig trak jeg gode 15 % af tiden og trådte baglæns i træningen, og forsøgte at åbne døren på et tidspunkt hvor der var stille (den ene gang kunne det ikke lade sig gøre) for at sikre hun ikke følte sig belønnet for at hyle.

    Ziva lærte det langsomt og stabilt og jeg tog i skole til enkelte moduler i erhvervsøkonomi (ca. 2 timer) og sprang alle andre moduler over og tog dem som hjemmestuderende så vi havde ikke travlt. Derfor var Ziva et halvt år inden hun sådan fast var hjemme på hele arbejdsdage, fordi jeg først fik elevplads i november (hun er fra april)

    Jeg valgte ikke hvor Ziva skulle være, hun valgte selv og har siden hun var hvalp selv søgt efter entreen. I starten havde hun hele huset, men hun blev stresset over at holde øje med alle dørene og derfor var hun mens hormonerne var højest kun i entréen. Hun har aldrig ødelagt noget, men det er et roligt sted for hende og hvor der ikke er gulvvarme så der altid er dejlig køligt for hende hele året rundt. Jeg brugte juleferien på at teste med alene i hele huset igen, og nu har hun det hele. Jeg vil dog sige at hendes hvalpeindskydelse med at entréen er bedst, stadig holder ved. Det er sjældent hun opholder sig andre steder når hun er alene - så er det mest for at hoppe op i sofaen og kunne overskue indkørslen hvis der bliver tømt skraldespande.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #3   6. jun 2019 Mange tak for at i deler jeres erfaringer!

    Ziva hvor gammel var hun da du kunne tage til to timers undervisning?

    Min Coco kan sagtens være en halv time inde i stuen mens jeg er i soveværelset og hun reagerer heller ikke på jeg lukker døren til toilettet hun går bare ind og ligger sig i stuen, jeg har lige prøvet at rykke hendes seng og lidt bide ting hun plejer at have ud i køkkenet. Men hun reagerer ikke helt på samme måde som når hun kan ligge sig i stuen. Desværre er det ikke en mulighed hun kan være alene hjemme i stuen da der er nogle dyre møbler og tæpper der ikke skal bides og tisses på og det forventer jeg ikke kan undgåes i hendes alder.

    Da jeg lagde hende i køkkenet her for kort tid siden sad jeg først lidt med hen og så lagde jeg lidt godbidder hun kunne søge efter på gulvet og gik ud og lukkede gitteret, jeg gik dog kun en på et andet værelse her til en start men hun begyndte at gø det øjeblik der ikke var flere godbidder og hun opdagede hun ikke kunne komme ind i stuen..

    Jeg åbnede så og gik på wc kort efter mest for at bekræfte hun ikke var blevet bange for at være alene, men der gik hun bare ind i stuen og lagde sig uforstyrret på gulvet som hun plejer når vi forlader et rum.


  • #4   6. jun 2019 Jeg forstår faktisk ikke hvorfor hunden ikke kan lære at være alene der hvor den er bedst tilpas! Møbler og tæpper er døde ting, de kan erstattes smiley
    Men vil du have hvalpen flyttet må du tilbringe en masse tid i køkkenet sammen med dens det bliver et sted hvor den kan føle sig tryg smiley


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #5   6. jun 2019 Bodil, overordnet er jeg enig med dig, og det er måske også dumt af os men lige nu vil vores hvalp faktisk kun sove og være i stuen 24/7 og hvis ikke hun kan være i stuen bliver hun noget så sur og gør og gør selvom vi er på gulvet med hende, derfor har jeg sovet i stuen de sidste 2 uger men det kan jeg jo ikke gøre for altid. vil gerne lærer min hvalp at være tryg andre steder end stuen, og jeg bruger gerne meget lang tid på det.

    Det er muligt møbler og tæpper kan erstattes, og det er måske også som sagt en smule tarveligt, men det er sofa og tæppe som er lånt af familie mens de bor udenlandsk og jeg har desværre ikke penge nok til at erstatte deres designer møbler når de skal have dem retur.

    Men vi prøver nu at tage det i hendes tempo, de sidste 3 dage træner jeg også at hun er ok med soveværelset. Men om aften/natten må jeg gå til stuen igen for at få ro og søvn..

    Det skal siges at de første 4 dage havde hun slet ikke adgang til stuen, kun entré og soveværelse.. men uldtæppet i stuen er åbenbart virkelig rart?

    Hun er jo en hvalp som tisser og bider i alt hvis man ikke lige er der til at distrahere så derfor vil vi gerne have hende ind i soveværelset når vi er hjemme så vi kan være i nærheden og få hende ud når hun giver tegn på toilet besøg og utryghed osv. Og køkkenet når vi er væk da vi kan lukke det af. Vi har i øvrigt ikke en seperat stue, så har hun adgang til stue er det hele lejligheden med undtagelse af soveværelset og den kan ikke afskærmes..

    Det er min første hvalp så har at gode grunde ingen erfaring derfor søger jeg at hører andres erfaring for at have de bedste mulige forudsætninger. Har læst alverdens hundebøger og guides men personlig erfaring er altid rart smiley


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #7   6. jun 2019 Isabel du har ret og det gør jeg måske også hvis det andet er helt håbløst men som skrevet kan jeg ikke afskærme stuen, hvis jeg kunne så havde jeg gjort det og synes bare at have hele lejligheden måske er lidt voldsomt for sån en lille hvalp at håndtere at være alene i, men jeg tager muligvis fejl ?

    Har bare læst i alle "lærebøgerne" om hunde og hvalpe at de helst skal have et rum eller område i starten ved alene hjemme træning og ikke det hele..


  • #8   6. jun 2019 En hvalp skal være hvor den er mest tryg! Når din hvalp af sig selv søger ind i stuen når den efterlades, så er det altså her den er mest tryg. Meget eller lidt plads er meget individuelt, rigtig mange hunde har det bedst med hele huset, nogle har det bedst med et rum men ingen har det bedst med et rum de ikke normalt nyder at være i!

  • #9   6. jun 2019 Tror det er en skrøne at de trives bedst i små rum. Det er virkelig meget individuelt for hver hvalp / teen / voksen hvad de foretrækker. De forskellige rum har jo tit forskellige fordele. Skal det være dårligt isoleret bryggers, med lækkert træk, eller er det mon stuen så man kan komme op på sofaen og se ned igennem indkørslen - skal der soves i entre og holdes øje med hovedøren? De fleste hunde stresser ikke over valgene, og derfor tror jeg helt sikkert de er mest glade for det. Ziva er meget rolig og ville finde sig i at jeg kom hende i et lille bur, men jeg tror da på at hun er mest glad for at have alle valg i hele huset.

    Hun var ikke ret gammel inden jeg cyklede i skole - maks fjorten uger. Ziva havde ingen problemer med alene hjemmetræningen, og den tid jeg var i skole var alligevel den tid det tog at slikke en frossen kong tom for mad og nå en middagslur så hun var klar til et nyt hvalpeattack når jeg kom hjem smiley

    Uldtæppet er virkelig rart, og hun elsker allerede trygt og varmt at ligge der. Din alene hjemmetræning bliver klart nemmest hvis hun får tæppet, men ja, risikoen for at hun bider i det er meget stor. Når hun sover der, er risikoen for tis betydeligt mindre.

    Du kan træne Coco til lige det du føler for. Hun er sikkert en klog hvalp. Det kommer bare til at tage noget længere tid i køkkenet end det gør i stuen, for hun har ikke selv valgt køkkenet og ser det ikke som det bedste sted at være - så det skal du først lære hende at det er her der er leg, mad og nus. Det er det bedste sted at opholde sig!

    Jeg tror jeg havde rullet tæppet sammen og stillet det i hjørnet og ladet hende have hele stuen. Det er både den nemmeste løsning og den jeg tror Coco håber på


  • #10   6. jun 2019 Hvordan de har det med at være alene er jo ret individuelt. Sten kunne være alene (Og holde sig) en hel arbejdsdag da han var 11-12 uger. Jeg synes dog det er lige længe nok for sådan en bette vaps at holde sig, så i videst muligt omfang har jeg haft en nabo til at lufte midt på dagen, og det har jeg stadig indimellem, bare fordi han synes det er hyggeligt, når hun kommer - han elsker sin hundesitter smiley

    Han har haft ret nemt ved at lære det - vær fra start helt ok med at blive efterladt alene, så Her handlede det mere om tiden han kunne holde sig.

    Reiki derimod blev aldrig rigtig god til at være alene. Det handlede slet ikke om, hvor længe han var selv, men selve det at man gik. Han fik da lært, at det var ok, men det krævede ekstremt faste rutiner. Har ladet mig fortælle, at islænderne ofte har lidt svært ved at lære det.

    Så kig på din hund. Når du har god tid til at træne det, så er det jo dejligt at kunne tage det i det tempo, som hunden er ok med.

    Min oplevelse er dog, at er man først nået til, at hunden er helt ok med at blive forladt og være alene i en halv times tid, så er det faktisk ikke det store problem, om man går en time, to timer eller mere.
    Selvfølgelig er der nogen, der simpelthen kommer til at kede sig og derfor laver ulykker, hvis de er alene længe, men ift separationsangst handler det mest om selve det at blive forladt og de første minutter herefter, ikke om hvor længe de efterfølgende er alene.

    Ift hvor den skal være, så er det jo meget naturligt, at stuen føles tryg, det er jo typisk der vi bruger mest tid indenfor.
    Hvis det er vigtigt, at den er andre steder, kan du jo begynde at være meget der - nap en bog og en kop kaffe med og hyg jer der i stedet for i stuen, giv tyggeting der, træn der osv.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #11   6. jun 2019 Tusind tak for alle jeres svar og erfaringer! Det er rigtig rart at læse at det i bøgerne ikke altid er det optimale i praksis.

    Det kan være jeg skal droppe ideen om køkkenet, men adgang til stuen betyder også adgang til entré, gang, spisestue og køkken, men det skal jeg måske blot accepterer og gøre hvalpe venligt..

    Hun virker til at være helt ok med at være alene når jeg forlader stuen, men jeg har endnu ikke forsøgt at forlade hende længere tid end en tur ud med skraldet og der har hun ikke sagt en lyd eller rykket en millimeter når jeg går. Heller ikke når jeg går på wc eller i bad det går også ubemærket hen for hende.

    Tror i hun stadig vil føle sig tryg i stuen hvis tæppet fjernes ? Troede faktisk det var pga. Tæppet hun foretrak at være der for det er ikke der jeg opholder mig, men fra start da stuen blev stillet til rådighed var tæppet et hit uanset hvor jeg var eller hvad jeg lavede.


  • #12   6. jun 2019 Hun er tryg tæppe eller ej. Om det fortsætter med at være det bedste sted at sove er usikkert. Ziva har helt sikkert valgte entré for at sove op af hoveddøren og fordi der er meget koldt derude det meste af året. Hvis jeg lagde gulvtæppe ville det være husets tryggeste rum, men hun ville nok oftere sove på køkkengulvet fordi hun kan se fra køkken og ud til havedøren og kunne så fortsat ligge på kolde klinker ( i hvert fald i sommerhalvåret )

    Hvis hun er helt okay med at være alene, så er du 90 % i gennem træningen. Nu må du bare ikke gå for hurtigt frem, men når først de accepterer at blive forladt, kommer resten ret naturligt og meget hurtigt af sig selv.


  • Sofie M
    Sofie M Tilmeldt:
    jun 2019

    Følger: 12 Emner: 4 Svar: 22
    #15   6. jun 2019 Men hvordan skal jeg vide om hun er okay med at være alene i mere end de to minutter det jeg bruger på at tømme skraldet. Jeg er der jo af gode grunde ikke selv, og hvor meget kan man træne det på en dag uden det bliver for meget, en enkel, eller 2?

    Hun giver ikke tegn på bekymring når jeg går og og sidder blot og kigger efter hvem der kommer når jeg kommer ind igen.

    Jeg kan ikke overvåge hele stuen .. venter i bare ude for døren på om jeres hvalp gør? Eller hvordan ved i om 5 minutter, en halv time eller en time væk er ok?


  • #17   6. jun 2019 Jeg havde to telefoner som i indlæg 2.

    Hvalpe skal nok hyle skrige og pibe så du ikke er i tvivl om at hvalpen er utilfreds. Hvis Coco ligger afslappet når du går og bare hilser glad når du kommer hjem så er der succes. Ziva lærte at kunne høre mig på trappen selvom jeg listede på sokker men som udgangspunkt kan du stå foran døren og slet ikke være i tvivl om Coco føler at det er ubehageligt


  • #18   7. jun 2019 Tillykke med vapsen.
    Har du overvejet at anskaffe et uldtæppe (fx fra guloggratis), som kunne ligge i køkkenet? Hvis du så fjerner det dyre tæppe i stuen, samtidig med at du lægger det "nye" tæppe i køkkenet, så kunne det være, at køkkenet blev den foretrukne plads smiley


Kommentér på:
Alene hjemme træning hvalp

Annonce