1.680 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

M. I
M. I
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000

Sorte hunde kropssprog? Sorte hunde kropssprog?

Nu sad jeg lige og læste om at andre hunde har svært ved at læse sorte hunde pga. farven, hvilket er noget jeg er helt enig i, men så kom jeg til at tænke på Lia og hendes meget overdrevne kropssprog. Hun egner sig perfekt til studier af hundesprog. smiley

Jeg har altid bare gået ud fra at det er fordi hun er Belgier og de har en tendens til at være meget klare i deres sprog, men kan der også være noget om at sorte hunde generelt lærer at kommunikere mere tydeligt? Ligesom vi begynder at tale højere hvis vi opdager af folk ikke hører så godt?

Er der andre med sorte hunde, uanset race eller blanding, som har oplevet det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sorte hunde kropssprog?
  • #1   13. feb 2012 Jeg har ihvertfald oplevet at især min Holger syntes at sorte hunde (især større hanhunde) er nogle suspekte typer, han stoler ikke på dem! Og jeg tror det er som du siger, han har sværere ved at læse dem - undtagelsen er nemlig en ung labrador-han der er meget fjollet og det ikke til at tage fejl af hvad HAN vil når vi møder ham - han vil nemlig fjolle! :o)

• #2   13. feb 2012 jeg tror det har noget med farven at gøre og ikke at hunden er sig den bevidst, så den komm. anderledes. Men sort i kontrast til baggrunden, mener jeg.

• #3   13. feb 2012 Vi har oplevet det fuldstændig modsat Stine D

Begge mine hunde er HELT vilde med sorte hunde!

• #4   13. feb 2012 Ja, sorte hunde er generelt sværere at læse, pga. den manglende kontrast og den mørke farve. Man mener jo også at det er derfor den klassiske farve ulv har de ansigtsmarkeringer den har, fordi det gør kropssproget tydeligere. smiley

Spørgsmålet er så om nogle sorte hunde lærer at kompensere for deres "handicap" og overdriver deres kropssprog. Jeg har f.eks. aldrig oplevet at andre hunde ikke har kunne læse Lia, selv ikke hunde som ellers har problemer med sorte hunde.

• #5   13. feb 2012 N-M: Det lyder dejligt. smiley

Er det alle sorte hunde? Og hvordan er de sorte hundes kropssprog?

• #6   13. feb 2012 Vores tæve er ofte meget mere hidsig over for sorte hunde end andre farver. Jeg tror ikke hun forstår signalerne korrekt.

• #7   13. feb 2012 Spørgsmålet er så om nogle sorte hunde lærer at kompensere for deres "handicap" og overdriver deres kropssprog.
    næppe, hunde tænker jo ikke, at nu må jeg lige overdrive min mimik, for jeg er sort.

• #8   13. feb 2012 Jeg har kun haft sorte hunde.
    2 af dem bruger meget kropssprog - de andre not so much.
    Jeg er tit sammen med mange mange hunde, og oplever ufattelig sjældent at der er nogen der ikke kan li dem pga farven - tror jeg har hørt 2 ejere sige deres hund ikke kan lide sorte hunde... Jeg går også tit i hundeskoven og har aldrig oplevet nogen der ikke kunne li dem pga farve.
    Til gengæld kan min egen Layney ikke li schæfere og belgiere (jeg formoder at det er øre-stillingen, for ellers har disse da ikke så meget til fælles) Og hun kan ikke fordrage de fladnæsede hunde der siger mærkelige lyde, samt dem med hår ned over øjenene... Ja - hun er faktisk ret racistisk, men hun er ganske enkelt bange for dem, da hun ikke kan læse dem ordentligt.

• #9   13. feb 2012 M.I

Som udgangspunkt ja - dog mest større sorte hunde. De fleste har været meget lallede og "åbne" i deres kropssprog

Men vi har også oplevet at Mika (som ellers ikke kan lide hunde) er løbet direkte over til en stillesiddende hund (hvor JEG ikke har registreret noget kropssprog som sagde "kom"), og så har hun kastet sig ned på jorden, pysset dem med ørerne helt tilbage med halen kørende i fuld firspring.

De er åbenbart bare glade for de sorte hunde smiley

• #10   13. feb 2012 Laika bryder sig ikke om mediumstore sorte tæver af bestand bygning og kort hår. Men det er efter hun blev overfaldet af en, så det har vist intet med kropssproget at gøre :b

Men hun e rikke glad for små grynte-snotte hunde med fladtrykt snude og næsten ingen hale. Dem forstår hun ikke.

• #11   13. feb 2012 Doggymom: Nu tror jeg ikke de tænker så meget over det, men hvis de gentagne gange møder hunde der ikke forstår dem, kunne man så ikke tænke at de begynder at overdrive. F.eks. at hunden begynder med legebuk hvis et venligt ansigt og logrende hale ikke bliver mødt med den forventede reaktion?

Black Beauty's: Angående Belgierne så kan jeg forestille mig at det måske er pga. kropsstillingen, samt at mange Belgiere er "hundedominante" og derfor har en meget rank kropsholdning når de møder andre hunde med høj haleføring og opretstående ører. Det samme gælder måske også for Schæfere.

N-M: Jamen det er jo bare hyggeligt hvis sorte hunde generelt er et hit...og interessant med det åbne og lallede kropssprog. smiley

TrustNo1: Nej, det er nok overfaldet som du siger, men naturligvis ærgeligt at hun skulle få en dårlig oplevelse.

• #13   13. feb 2012 Suzy & Plette: Meget interessant. smiley
    Lia havde også problemer med terrier da hun var yngre fordi de var så voldsomme i deres lydniveau og kropssprog. Det tog lidt tilvænning for hende fordi hun troede de var aggressive. Nu har hun vist vænnet sig til at sådan er de bare. Bliver de for voldsomme, så stopper hun op og dæmper indtil de er faldet lidt ned på jorden igen.

*First*: Ja, det er lidt sjovt hvordan nogle hunde lige skal lære at greje hinanden, men fint hvis de kan lære det. smiley

• #14   13. feb 2012 Jeg tror at høfligheden stammer fra hyrdeophavet frem for hundens farve. Når hundens raison d'etre er at flytte andre dyr ved at bruge sit kropssprog (ja OK, og sin stemme), så giver det ret meget mening (for mig) at den "høflighed" nedarves.

Det er jo også noget som flere af hyrdehundene er kendt for, og for mig at se hænger det sådan sammen at de racer med mest hyrdeinstinkt (f.eks Border collie) også er nogle af dem der går mest op i det med kropssprog. De border collier jeg kender er i hvert fald MEGET tydelige at læse, og de går også meget op i at andre hunde snakker "ordenligt" til dem. De er meget gentlemanly på det punkt. smiley

Det er helt sikkert korrekt at sorte hunde kan være sværere at læse, men hvis man lægger mærke til det, så er der ofte (dog ikke altid) tale om hunde uden nævnværdige arbejdsegenskaber der misforstås. Jeg synes at jeg oplever flere problemer med brachycefaliske (fladnæset) racer, eller hunde der pga sygdom eller speciel fysisk er "stive" at se på, end med sorte hunde.

• #15   13. feb 2012 Søster McFluff: Helt enig. Hyrdehundene er nogle "dukse" når det kommer til kropssprog. Jeg siger lidt for sjov at det er fordi de er fremavlet til at arbejde med mere svagtfattende pattedyr som får og mennesker, overdrivelse fremmer forståelsen og alt det. smiley

Og ja...hunde med stive kroppe, flade næser, hængeører, stumphaler osv. har afgjort også en ulempe når det kommer til kommunikation. Her kunne det også være interessant at se om de kompenserer med anden kommunikation eller om der ikke er nogen sammenhæng mellem ulemper og kommunikationsniveauet.

• #16   13. feb 2012 M. I.

Heh, jeg synes at det er ganske fin humor du lægger for dagen i den udtalelse, og den er absolut ikke uden sandhed. Hyrdehunden er den der i allerhøjeste grad er afhængig af at kunne kommunikere med mennesket, ellers dur den ikke som hyrdehund.

For medlæsere: det er ikke ensbetydende med at de er sødere over for dyr/mennesker end andre racer/typer, men de er de bedste til at samarbejde med os.

Kommentér på:
Sorte hunde kropssprog?

Annonce