1.806 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

KALKTILSKUD! KALKTILSKUD!

er der nogen der har givet deres tæve kalktilskud i den sidste del af drægtigheden og start af digegivningsperioden??

I så fald:
hvornår begyndte i?
hvilket produkt brugte i? (har fået at vide at jeg kunne gå i Matas og købe fosforsurt- og mælkesurtkalk og blande det og så give hende det)
hvor meget gav i?
hvor lang tid gav i det?

Håber nogen kan hjælpe lidt :o)

fortsat go' fredag!!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.
  • Måske defekt kabel i loftet - tjek og reparer 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KALKTILSKUD!
  • #2   13. jul 2007 jeg gav til minførste hund for 30 år siden, men nu hvor der findes så mange foderprodukter som indeholder alt hunden skal have, bruger jeg ikke at give ekstra, men de får alt det tykmælk og A38 de kan tyller i sig.

• #3   13. jul 2007 Amalie *en god hund er en glad hund * - misdannede hvalpe? det har jeg aldrig hørt, modsat bør en tæve have kalk fra parringsdatoen, da hun kan risikere at gå i kalkchok under fødselen og så er det næsten for sent at begynde at give kalk -

Marie H - den blanding du nævner er udmærket og du kan dosere efter hvad der står på pakkerne - du skal blot huske at tilføje olie af en slags, så kalken optages - jeg har altid brugt vindruekerneolie - håber du kan bruge rådet

• #4   13. jul 2007 jeg får dyrlægen til at komme og give en kalksprøjte efter fødslen - især hvis der er kommet mange hvalpe. ellers får tæven hvalpefoder nogle uger inden fødslen. har fået at vide på opdrætterkursus at man skal starte allerede ved parringstidspunktet med hvalpefoder, så det har jeg gjort denne gang. har været lidt spændt på om Galia så ville blive for fed, men det er hun ikke blevet, hun er også kun 3 uger henne, så det kan hun selvfølgelig nå endnu. efter scanningen må hun så på slankekur, hvis der ingen hvalpe viser sig at være.

• #5   13. jul 2007 Pia P: står der på pakkern, omkring dosering til hunde??? hun får lakseolie i forvejen, så det burde jo være okay :o)

• #6   13. jul 2007 Hvis du vil gøre det bedste for din tæve, giver du hende kalk fra hun er parret og mindst 3 uger efter fødsel. Kan købes i dyreforretninger, og doseringen er 1 g pr dag. Har du først oplevet en tæve med kalkchok en uge efter fødsel vil du aldrig være i tvivl

• #7   13. jul 2007 hmmm der er 3 uger til hun skal føde.....havde læst der sådan at man skulle give det lige inde og lige efter.......men der sker vel ikke noget ved at starte nu......det er vel bedre en slet ikke at give noget

• #8   13. jul 2007 Marie H - der burde stå om dosering på pakken - og godt at hun får olie i forvejen ......... og som Britta P skriver hvis du een gang har haft en tæve der er gået i kalkchok tager du dine forholdsregler ...........

• #9   13. jul 2007 okay, hva sker der da med de kære små dyr hvis de får et kalkchok

• #10   13. jul 2007 bruger det helelr ikke mere, da det foder man bruger til drægtige tæver jo nu er så godt at det indeholder hvad de skal bruge

• #11   13. jul 2007 Marie H - det er ikke hvalpene, der får kalkchok, men moderen - og ofte dør hun .............

• #12   14. jul 2007 Pia, tæven dør da ikke af kalkchok, hvis man får dyrlægen ud og giver hende kalk. Men selvfølgelig hvis den ikke får kalk, ja så dør den.

Jeg giver ikke kalk tilskud og har aldrig gjort det. Mine drægtige tæver får hvalpefoder til små racer(det er rottweilere jeg har), det indeholder det nødvendige til både tæve og hvalpe. Hvis mine hunde skulle få kalkchok, ville de have fået det for længst, de har fået store kuld på op til 12 hvalpe.

men jeg vil ikke anbefale, at man giver sin hund for meget kalk. Det kalken gør er at sætte gang i muskler, og i og med at hjertet er en muskel, kan det gå galt.
    Grunden til at man skal give kalk lige inden fødslen, og igen efter, er fordi det er der den har mest brug for det. Kender det fra køerne.

• #13   14. jul 2007 nej jeg syntes også det lyder lidt mærkeligt, det med at give kalttilskud under hele drægtigheden. Hvis opblokningen har stået på længe uden at fødslen går i gang, kan en kalkinsprøjtning sætte gang i fødslen. kunne man så ikke forestille sig at det kunne sætte gang i en fødsel alt for tidligt`?

• #14   14. jul 2007 connie J - det er ikke mærkeligt at give kalk under drægtigheden - en kvinde får jo også kalk når hun er gravid, da både afkom og moderen har brug for ekstra kalk - det er da logik for burhøns :-))) - man kan også give hvalpefoder til en drægtig tæve, men jeg bruger ikke selv tørfoder - derfor kalktilskud - og en anden ting jeg gør er at give begge forældre en ormekur INDEN parring og ALDRIG når tæven er drægtig, da hun kan miste hvalpene - helst ingen medicin overhovedet mens tæven er drægtig -

• #15   14. jul 2007 Pia P: hun får allerede hvalpefoder og lakseolie og så var det jeg havde læst om kalken, men nu har jeg snakket med dyrlægen og hun mener at, når hun får rigtig godt hvalpefoder, så skulle det ikke være nødvendigt med tilskud, så skulle hun nok bare have en kalksprøjte når hun har født.....så jeg tror det er det jeg holder mig til nu

• #16   14. jul 2007 Marie H - god ide - du havde blot ikke skrevet til at begynde med at du gav hende hvalpefoder - man kan ikke overdrive med kalk, da det tæven ikke optager udskilles - naturligvis skal man ikke give flere gange om dagen - men fint med det du gør - held og lykke

• #17   14. jul 2007 Pia P: tusind tak skal du have. Grunden til at jeg ikke havde nævnt det med hvalpefoder, var nok fordi jeg troede det var en selvfølge at man gav sin tæve det, når den var drægtig..... :o)

Kommentér på:
KALKTILSKUD!

Annonce