3.849 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
80 Svar
Fastholdelse parring Fastholdelse parring
Hvor normalt er det at en højløbsk tæve bliver anbragt I et smalt rum,bliver fastholdt, smurt ind i glidecreme bagi og så bliver hanhunden sluppet løds på hende?
1 synes godt om
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Hvis nogen foreslog det til mig som hanhundeejer, ville afslaget dog ikke være til at misforstå og det ville ikke være noget jeg ville være specielt diskret med.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 271 Hunde: 2 Emner: 163 Svar: 5.606
Jeg selv har heldigvis kun en rigtig god oplevelse omkring parring. Der var en god erfaren opdrætter der skulle have sin tæve parret med Albert. Det var så super fint for både hanhund og tæve.
apr 2018
Følgere: 667 Svar: 5.765
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.346
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Jeg har dog heldigvis aldrig hørt at sådanne metoder bruges i DK - I nogen lande bruges det især ved bestemte racer.
Jeg tager dybt afstand fra sådanne parrings metoder!!
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
Fy for helved...kæft det gør mig så sur at folk kan behandle deres hunde på den måde ??
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 604
Jeg har hørt, ikke set, at nogen smækker hundene op på et trimmebord, og de ikke må se hinanden an først. ??
jul 2018
Her hos os foregår det i baghaven, og ja, det kan godt tage noget tid (op til 2 dage), da Luffe ikke er den skarpeste kniv i skuffen lige på det område, men de har da fundet ud af det alligevel.
Hvis man står med hunde som vitterligt ikke KAN finde ud af det sammen, må man da inseminere, hvis det virkelig er så vigtigt at det lige bliver de gener der bliver blandet.
apr 2018
aug 2004
Følger: 47 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 85 Svar: 2.044
apr 2018
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.562
Desværre er der forbandet mange racer hvor selve reproduktionsegenskaberne overhovedet ikke skænkes en tanke.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.282
jun 2013
apr 2018
jan 2006
Følgere: 74 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 361 Svar: 14.542
Ikke noget naturligt der - men heller ikke noget overgreb imo.
Min hanhund parrede "naturligt", men efter at en tævehundeejer "glemte" at fortælle mig at hans tævehund var mere eller mindre voldspsykopat, og den røg fuldstændigt hysterisk på min hanhund - de kom op at slås og min hanhund bankede hende - hvorefter at hun rejste sig op, svingede halen til side og lod sig parre (!!!!) - og hanhundeejeren blot sagde "ja, hun kan jo godt lige teste hannerne" (og jeg efterfølgende fandt ud af, at hun ikke tidligere var blevet parret, skønt det var forsøgt) - er jeg blevet overbeskyttende overfor min nuværende han.
NO way, om han skal udsættes for sådan en hysterisk tæve !
Så her bliver tæve og han holdt i snor, indtil jeg har set hendes reaktion, og hvis hun var hysterisk, forlanger jeg mundkurv på hende.
Ellers lægger jeg ikke hanhund til.
jan 2019
jan 2006
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 211
Tænker at ejerne af disse hunde bruger deres "tænding" på en god måde. Og de bruger den hensigtsmæssigt på træningspladsen.
Men en selskabshund eller andre racer, der ville jeg være bekymret.
Men til emnet, det lyder altså noget voldsomt
jun 2013
Jeg forstår så udmærket godt at Martine og andre ikke vil risikere deres hanhund til at lege natur når nu vi har mulighed for at passe på vores hunde.. ??
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.540
Jeg har aldrig selv oplevet noget i den stil hverken som tæveejer eller som ejer af avlshan. Man kan støtte en lidt utryg førstegangstæve, men normalt har vi nu bare sluppet hundene i have eller løbegård og så stået ved dem, når de hang sammen, måske holdt i dem hvis de begyndte at vade rundt.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
Faktum er at det sker og at det er ret uetisk..
Det sagt, så er det jo ikke meget anderledes end rutinen ved fx hesteparringer.. der er argumentet netop som Martines - for at beskytte hingsten.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.562
At man skal holde han og tæve og støtte dem under parringen evt have en snor eller en mundkurv på ser jeg ikke rigtigt som et problem. Der kan være nogle racebetingede egenskaber der gør det smart
... og nej, det var ikke en tæve han skulle parre. Det var ikke engang hans race. Det var en vi 'fik i hovedet' på en gåtur, som Clinten så lynhurtigt opdagede var vældig vældig interessant. I den efterfølgende ordveksling med ejer fremgik det at tæven var højløbsk og stukket af hjemmefra (sikkert på jagt efter kørvel
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Gad vide, om succesraten er ligeså høj ved sådan en parring som en "naturlig"? Der må være nogle hormonelle forskelle.
For Bels' vedkommende skulle der lidt hjælp til. De fandt selv ud af at nå til selve parringen, men det var hendes første gang og hun sagde godt nok skrid ved selve indføringen. Så hun blev holdt - om det defineres som en tvangsparring ved jeg ikke. Hun skulle forhindres i at ryge på ham.
Ved parring nr 2 skulle de kun støttes indtil det var overstået, men min mand var klar til at holde på hende, skulle hun blive hidsig.
Jeg har i øvrigt intet problem med at tæven viser temperament i den situation, synes ikke, det diskvalificerer væsensmæssigt i det omfang her.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.086
Her da jeg skulle have parret en tæve, havde hanhunde ejer og jeg valgt at få tæven insemineret, hannen var 11½ og jeg var lidt bekymret om han skulle dejse om i akten, så det blev bestemt at det skulle forgå kunstigt, dog med begge hunde tilstede på samme tid, nå men vi sidder og pladrer udenfor, og har hundene i line, ligepludselig var de i fuld sving, det gik dælme stærkt
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.420
jeg husker racen som værende husky af en art, men er ikke helt sikker.
aug 2006
okt 2010
okt 2010
aug 2006
Det er ikke et særsyn overhovedet at pattedyr går fra en parring med skader.
apr 2018
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
Men Sally er en hormon elskovs bombe når hun er højløbsk! Hun er generelt i ekstraordinært top humør. Det sitre i hele kroppen på hende når hun dufter til hanhunde urin eller ser en hanhund, man kan se hun spænder underlivet udad og halen står 90* ud til siden.
Får hun lov at snuse, så flirter hun til den store guldmedalje. Snurre rundt, "danser" og spænder i cirkler. Hun gør sig høj, rank og prøver at dreje fileten mod hunden.
Kortere sagt, hun gør alt for at nogen skal springe på hende. Jeg kunne slet ikke forestille mig at det ikke ville fuldstændig konfliktløst og naturligt at parre sig uanset hvilken hund.
En enkel gang da jeg troede hun var færdig med højløbs, fik hun flirtet en tudse gammel, fed, blind Labrador på sig - som jeg stoppede hurtigt - bagefter løb hun med 200kmt, spinnede, rullede sig samt og diverse fysiske glædes udtryk
aug 2006
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.920
Jeg synes personligt ikke om at avle ekstremer - om det så er fysisk eller mentalt.. (og det gør moder natur jo egentlig heller ikke..)
Men der er jeg ret sikker på at mange herinde ikke er enige
aug 2006
Det går lige lovlig meget Disney i den for mig der, det må jeg erkende.
Hunden er domesticeret, men det er dog en hund.
aug 2006
aug 2006
Men en tæve, der bare tager imod når den udsættes for smerte og ubehag - vil I virkelig forlange af den, at den skal forholde sig passivt?
Hvorfor lige i denne situation? Almindeligvis er der rummelighed overfor at hunde siger skrid, når andre går over grænsen.
En tæve kan altså være nok så klar og nok så villig uden det betyder at parringen er smertefri.
jun 2007
De gør det jo ikke af lyst men or instinkt. Nogle tæver har faktisk en form for "jomfruhinde", nogle strenge der går over skedeåbningen. Sådan en tæve vil føle temmelig stor smerte ved parring, hvis hun lader sig parre. Bla derfor jeg altid for taget progesterontests. Så tjekker dyrlægen inden parringen at alt ser ud som det bør.
jan 2019
jun 2007
jan 2006
Hmmm...
Min tæve ville parre sig med den af mine 3 hanhunde, som kunne tæve de 2 andre.
Dette ville hun iøvrigt gøre hver eneste gang, hun kom i løbetid.
Jeg vælger så at undlade at lade mine hanner slås om hende.
Og lader hende ikke parre hver gang hun er i løbetid.
Hun får iøvrigt heller ikke selv lov til at vælge avlspartner.
Hvis avlspartner står i Australien, bliver hun slet ikke parret. Så bliver hun blot insemineret, iøvrigt efter at hannen i Australien er blevet tappet dernede, hans sæd frosset ned og sendt med fly til Danmark og den dyrlæge, der foretager inseminationen.
Såeh.. "natur"... Ikke rigtigt, vel..
jul 2018
Jeg er med på at det vil være bedst hvis parringen kan foregå naturligt, men at lade det sætte en stopper for noget der potentielt kunne gavne racen betydeligt, er jo ikke særlig smart.
Skulle det betyde problemer (det er jo ikke sikkert) for avlen senere, må man så sætte ind på at avle det problem væk igen. Det er jo ikke anderledes end med alle andre uønskede egenskaber der uundgåeligt dukker op over tid.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.480
jan 2006
Det var blot en reaktion på, at det skal være "naturligt".
Det er der ikke ret meget i hundeavl, der er, så hvorfor det er så vigtigt at det hele foregår i harmoni og fordragelighed, giver ikke den helt store mening for mig.
jul 2018
Men det er der måske heller ikke! Det er altså ikke alle racer der er lige almindelige og let tilgængelige. Hvis man har et supereksemplar, der bare har det problem at det ikke har temperamentet til at indgå i en parring, vil det da være ret tosset at lade den ene faktor afgøre at egenskaberne ikke kan videregives.
Det er da heller ikke givet på forhånd, at netop det problem (eller de positive egenskaber for den sags skyld) videregives i ufortyndet grad.
jan 2006
jan 2006
aug 2018
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Al opdræt af dyr burde stoppes øjeblikkeligt- ren menneskelig egoisme!
Der er så rigeligt med dyr i Verden at ta` sig af, der har brug for omsorg...
jul 2018
okt 2010
aug 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 85
Og når først internaterne er tømt, så lader vi bare hundene uddø, for vi må ikke avle - uhhh det bliver dyrt at købe hund, nu hvor de er limited edition! Jeg skynder mig lige ud og nupper en, mens der stadig er nogle tilbage.
sep 2017
Følgere: 547 Emner: 158 Svar: 10.835
Og kære Jette, den sidste uge har min lillehund dræbt og ædt en harekilling og en musvitunge. Og adskillige mus. Og de får ben fra konventionelt landbrug, fra triste dyr med bange øjne
aug 2018
De er her ikke for at påtvinges nogetsomhelst, ej heller libido.
Jeg er veganer for dyrene ja..Derudover for mit eget helbred og for klimaet..Min hat er lavet af kork..Jeg har haft hunde i mange år- dyr er ubetinget kærlighed i modsætning til mennesker, der desværre ofte er betinget af egoisme i stride strømme!
Det er altid muligt at se indad, og lære at tænke, føle og handle fra hjertet..
jun 2007
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.419
aug 2018
Mht at jeg har haft hunde i mit liv i mange år;
Det hænger sådan sammen som jeg tidl. har skrevet, at der er så utroligt mange dyr i Verden at ta` sig af og drage omsorg for- og mine hunde er rescue hunde..
okt 2010
Ved at købe dem så støtter du jo avl
aug 2018
Jeg støtter på ingen måde avl- og den dag der ikke er flere dyr at redde vil være en stor dag!
okt 2010
apr 2007
Og hvorfor er det egentligt kun køberen, der er et røvhul i den sammenhæng? Sælgeren har da også et ansvar for hvem de sælger til. Hvis de holdt op med at sælge til mennesker, der vupti lige får en idé om, at de skal have hund, fordi det er sommerferie eller der er coronakrise, så kunne det være, det også hjalp på omplaceringsprocenten.
aug 2018
At redde kan være at adoptere som jeg skriver ovenfor..Og at stoppe AL avl af alle dyr på menneskers præmisser-og så ta` os af alle de industrialiserede , mishandlede dyr der er,på store rescue- fristeder..Så al liv kan komme i balance på sigt!
jeg fodrer med tørfoder fra Vet-cur blandet m. vegansk tørfoder- ris, kogte grøntsager, kylling fra løgismose og lidt fisk. Nogle hunde trives med ren vegansk foder, men ikke alle.
Nogle dyr lever af hinanden, og mange dyr er rene plantespisere. Der går vi menneskedyr indunder- og er man ikke veganer for dyrenes skyld- dyr er venner, ikke mad-så er det en rigtig god ide at blive veganer for sin egen sundheds skyld.
Jeg kan opfordre til at google: Veganerudfordringen- her får man dygtig hjælp til at leve lækkert vegansk i 22 dage, kvit og frit!
Go` dag
aug 2019
Har du overvejet aspektet i, at hunde (og andre dyr) I stor grad avles efter evner? Fx avles nogle hunde til at kunne opsnuse trafikramte dyr så disse kan hjælpes ud af deres lidelser - hvis vi ikke må avle på hundene med disse egenskaber, skal vi så bare håbe på, at en af internathundene er ligeså dygtig som de hunde der er selektivt avlet gennem mange år, og hvis det fejler, lade det trafikramte rådyr ligge og lide i skoven?
Hvad med servicehunde til blinde eller handicappede mennesker? Er de også overflødige?
Hvad med de hunde, finder forsvundne mennesker og børn? Redningshunde der finder truede mennesker i ruiner? Hunde der er trænet til at hente druknende mennesker ind fra vandet? Hunde der finder spor på gerningssteder, stopper bevæbnede trusler, finder narko, sprængstoffer, eller de hunde der trænes til at kunne lugte og alarmere ved sygdom i mennesker? Synes du de hunde tjener et unødvendigt job? For uden selektiv avl, ville det ikke være muligt at have disse hunde!
Meget få at internathundene ville kunne passe få af posterne, men husk nu, internaterne løber lynhurtigt tør for hunde, når avlen stopper.
Prøv lige at tænk det igennem igen, og se om du ny virkelig mener, det du skriver
okt 2010
sep 2017
Bare af nysgerrighed.
Lever du alene af lokale afgrøder? For CO2-udledningen ved at hente frugt og grønt fra udlandet, er enorm.
Lever du økologisk? Det økologiske landbrug koster meget mere i CO2-regnskabet, fordi der kræves mere plads til samme mængde afgrøder.
Hvis vi bliver 100% veganske alle sammen, er kæledyr så forbudt? Hvis ikke, hvad skal de spise? Hvis der ikke er kæledyr, hvad så med vilde dyr? Og hvad skal de vilde dyr spise, for hvis 6 mia mennesker skal leve vegansk, så skal vi selv bruge al jorden, for at få føde nok.
Og hvad med tørkeramte lande? Skal vi lade de mennesker uddø, for de kan under ingen omstændigheder dyrke nok afgrøder, til at leve. De kan knap overleve i dag, med de få dyr de har at få protein fra.
Opsummering: Vi skal udrydde dyr og fattige, så Jette og vennerne kan pudse glorien, imens klimaet dør en stille død
jul 2018
Jeg synes du ekstrapolerer ret vildt på det jeg skrev. Hvem har nævnt at man skal avle på dyr der generelt ikke er interesserede i at formere sig? Jeg nævner insemination som alternativ til at en af hundene skal spændes fast som det beskrives i det indledene indlæg, og at man vel godt kan forsvare at bruge metoden hvis man står med to dyr som bare ikke kan sammen, men som potentielt ville være et godt match på andre områder.
At man helt skal fravælge dyr som ikke er perfekte, lyder meget naivt. Der findes ingen, hverken dyr eller mennesker, der så ville kunne bruges.
aug 2018
De skal ikke bruges/ misbruges overhovedet! Ej heller som politihunde, som er udsat for hårdhændet og voldsom behandling i træning!
Politihunde er som mange andre udelukkende brugshunde, -vi skal IKKE bruge hunde, vi skal leve sammen med dem og værne om dem- og alle andre dyr.
Vi, som mennesker skal ikke udnytte andre eksistenser for al det lort vi har lavet for og i Verden, det må vi selv klare og stå inde for!
Vi må selv tage ansvar, opøve indfølelse og medfølelse, etik og egne talenter-det er tid til opvågning!
Jeg gør mit bedste, når jeg handler-og hvis alle blev veganere, ville ingen sulte- ingen!
Vores klima ville kunne genoprettes- co2 aftrykket i det industrielle animalske landbrug
er en af de allerstørste co2 syndere.
Der ville være mere end rigeligt at spise for alle på Jorden-
plantebaseret dyrkning ville kræve langt mindre jord end det der dyrkes i dag- hvorfor?Fordi i dag ødelægger vi extremt meget natur til opdyrkning af landjord, hvor der dyrkes tonsvis, og atter tonsvis af foder til dyr i det animalske landbrug! Vi ( DK er en af de værste) sørger for at tonsvis af regnskov fældes til opdyrkning af soya til foder til dyr- bl.a. grise i DK, det største svineland!
Vi ødelægger og indskrænker på grusom vis vilde dyrs naturlige habitater for at kunne fodre uhyrligt mange lidende og mishandlede industrialiserede dyr for egen vindings skyld! Dyr er ikke brugsting, de er levende, sansende individer, nøjagtig ligesom os!
Selvfølgelig spiser man ikke dem man elsker- spiser du din mor måske- hvis du da elsker hende...
Vi er ALLE jordboere, lad os finde vores etiske, indfølende og medfølende sanser frem,
til ALLES bedste.
Til sidst vil jeg opfordre til at gå ind og læse på Veganerpartiets værdier..
aug 2018
Ift politihunde -hårdhændet og voldsom træning, ja, så kender jeg til fakta om dette fra kilde, der er tæt på dette.
aug 2019
Til bonusinfo, så lever disse hunde altså et helt almindeligt liv som familiedyr, når de ikke er på arbejde (et arbejde som de i øvrigt elsker).
aug 2006
Således også de to fra vores eget kuld.
Gode, velfungerende, velstimulerede og aktive hunde med masser af kontakt og kærlighed i livet...
Sådan en hund er ikke bare et redskab, men nærmeste ven og makker.
aug 2018
ALT andet tar` jeg afstand fra!
aug 2006
Det heldige er, at verden godt kan leve uden din godkendelse.
aug 2019
Jeg er helt enig i, at hundene selvfølgelig skal behandles pænt, men det er det nu også min opfattelse, at langt de fleste gør.
Selvfølgelig findes der brodne kar, det gør der alle steder, men det er heldigvis ikke normen, og da slet ikke grundlag for at ønske alt hundeassisteret arbejde forbudt!
apr 2007
Og hvis vi antager, at hunde har følelser på cirka samme niveau som et 2-3 årigt barn, som nogle studier peger på, så ville det jo heller aldrig fungere, hvis de skulle være ligeværdige med mennesker.
Et lille barn er ikke ligeværdige med et voksent menneske og det er en hund heller ikke.
Resten er jeg dog enig i. Selvfølgelig skal dyr behandles ordentligt og med kærlighed.
sep 2017
Jette, hvad skal hunde leve af? Eller katte? Skal de leve vegansk?
Og skulle vi udrydde alle produktionsdyr? Dyr som alene eksisterer, fordi vi kan bruge dem til mad. Hvad med heste - vi må jo ikke bede dem om at arbejde, og de laver virkelig store skader på naturen. Skal de bare uddø?
aug 2018
Alle har mulighed for at google veganerpartiet, værdigrundlag og politik.
Go` dag herfra
aug 2006
Døren må jo stå permanent åben, så den ikke er indespærret.
jul 2018
dec 2011
dec 2011
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 308
Jeg mener hellere ikke at det er iorden, som mange af vores produktions dyr behandles på. Jeg vælger at støtte dyrevelfærd, ved at købe kød fra dyr, der har haft et godt liv.
Men at ville forbyde alt avl på hunde og mene, at man redder dem ved kun at købe dem, der trænger til at blive reddet, har man i min verden Misforstået dyrevelfærd. Det giver da virkelig muligheder for hundefrabrikker, at tjene kassen, når vi skal ud og redde de stakkels hunde. Men seriøse avlere de avler jo også kun hunde til et forfærdelig liv, som politihund, jagthund, servicehund, narkohund, familiehund m.m
Fastholdelse parring