{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har brug for hjælp til avlspørgsmål.
  • #1   17. jun 2020 Spørg da her i tråden.
    Vi er mange opdrættere


  • #2   17. jun 2020 Vil jeg helst ikke.
    Håber på at der er en der har lyst til at snakke. ??:)


  • #3   17. jun 2020 Måske du kan uddybe lidt her i tråden? Drejer det sig om at du vil avle?

  • #4   17. jun 2020 Jeg vil råde dig til at kontakte din egen opdrætter dvs den du har købt hunden af;) ellers er det fint at stille spørgsmål her i tråden

  • #5   17. jun 2020 Er det sådan noget useriøs avl siden der ikke kan spørges her i tråden ?

  • #6   18. jun 2020 TS - ifølge din tidligere tråd, skulle du have hvalp her i sidste uge? For at få hjælp, er du nok nødt til at fortælle lidt mere om, om det er opdrættet af din nye hvalp, du har spørgsmål til, eller om det er avsl-planer for den i fremtiden?

    Uanset hvad, vil jeg ligesom Bodil sige, at det er en god idé, at begynde ved din egen opdrætter smiley


  • #7   18. jun 2020 Hej,

    Jeg er ikke useriøs, bare nervøs for at de forkerte mennesker ser med.

    Nå men, vi står og skal vælge en hvalp. Det er i mellem to kuld.

    Det ene kuld har en indavlsprocent på 6,25 og den anden ved jeg ikke om indeholder indavl (ligner det ikke)
    Derudover er det vores plan at udstile og eventuelt avle videre med ham.
    Derfor er vi nu virkelig usikre på hvilken hvalp vi skal vælge.

    Hvalpe er jo søde og vi er smask forelskede i alle hvalpene fra begge kuld.

    Jeg har brug for hjælp til at tage en beslutning om hvilket kuld. Der er tale om labrador racen.

    Håber derfor jeg kan komme i snak med en dygtig avler/opdrætter som kan guide mig.

    God dag.


  • #9   18. jun 2020 Jeg tror at du skal have fat i en labrador opdrætter. Vi andre kan godt granske nettet for information, men dem i labrador verdenen kender det bedre end os.
    Da vi ledte efter labrador hvalp gik vi efter egenskaber i linierne, men alligevel endte vi med at aflevere 2 tilbage på samme år


  • #10   18. jun 2020 Hej Ida,

    Det er ikke kun indavlsprocenten jeg tænker på. Mere hvordan jeg kan gennemskue hvilke linjer der er de bedste. Jeg er helt ny i det her.

    Den ene opdrætter har kennel mærke og kan få et langt fint navn og den anden kennel har uddannelsen som opdrætter men har ikke kennelmærke og kan derfor kun få et kort navn. (stamtavlenavnet har ingen betydning for mig) Har det noget at sige i forhold til avl og udstilling?

    Hvordan gennemskuer man en stamtavle for om der gode linjer. Alle hundene er smukke og ser søde ud så hvordan gør man det?


  • #11   18. jun 2020 Hej Kennel hijacks

    Hvorfor leverede i tilbage?


  • #12   18. jun 2020 Den første havde problemer med knoglerne i forbenene og store problemer med albuer allerede i en alder af 5 måneder. Den blev faktisk aflivet kort tid efter, da opdrætter heller ikke ville have den retur.
    Den anden blev returneret med tandfejl, men opdrætter fik det ordnet og han lever nu fint som familiehund.

    Vi endte med at give op og fik blot flere hønsehunde smiley


  • #13   18. jun 2020 Hvis hvalpene er født, så er det nemt at gå ind på hundeweb og se, hvad der ligger bag de hvalpe.
    Jeg synes, det er vigtigt, at du tjekker sundheden og mentaliteten.
    Går du op i brugsegenskaber og udstilling, så tjek også op på det.

    Det med indavlskvocienten på 6.25 er ligegyldig, det er helt tilladeligt, og det med kennelnavn er også ligegyldigt (synes jeg), se på sundhed, mentalitet og evt brugsegenskaber/udstillingspotentiale - og vælg også gerne efter hvilken opdrætter du har bedst kemi med, det kan få betydning fremadrettet.


  • #15   18. jun 2020 Krumme:
    Det koster jo også penge at få navnet. Dertil har man måske ikke fundet et passende navn eller måske er ønskerne blevet afvist.
    Der kan være flere grunde


  • #17   18. jun 2020 Hvis samtidigt kennelmærkeopdrætter har mange år på bagen, så kan det også være en fordel i forhold til hjælp med avl, udstilling osv



    Det kan man nu ikke altid regne med.
    Talibans opdrætter var et godt eksempel på, at selv om opdrætteren havde opdrættet over 40 år, så var det virkelig skidt.

    Jeg vil tro, at opdrætteren der har opdrætteruddannelsen men ikke noget kennelnavn nok skal få det.
    Hvorfor tage opdrætteruddannelsen for så ikke at få kennelnavn.
    Måske der allerede er søgt om kennelnavn og det endnu ikke er blevet godkendt eller afvist som Kennel HiJacks skriver.




  • #18   18. jun 2020 Hej Krumme,

    Hende med kennelmærke har lavet et kuld før og tror ikke at hende plan er at lave flere på den tæve hun har (måske et mere)
    Den anden nåede ikke at få kennelmærket men har planer om det.

    Jeg er enig med dig, vil det ikke have betydning for udvælgelse af hanhund at navnet kommer fra en rigtig kennel?

    Men igen det er bare et navn. smiley

    Begge kuld kommer fra gode linjer, selvfølgelig har det ene kuld flere titler bag sig, men det kan vel også bare være fordi de ikke er gået så højt op i udstillinger i de andre lande (hundene kommer fra norge, finland og sverige)


  • #19   18. jun 2020 Jeg er enig med Kennelmor i # 13

  • #20   18. jun 2020 Er der ikke nogen med hundeweb der kan gå ind og kigge linjerne?
    Tjekke sundhed osv


  • #22   18. jun 2020 "Er der ikke nogen med hundeweb der kan gå ind og kigge linjerne?
    Tjekke sundhed osv"

    Har fundet ud af det nu. Det andet kuld har 0%. smiley


  • #23   18. jun 2020 "Ida, så er det jo 2 ret lige opdrættere kan man sige. Så skal du jo så gøre op med dig selv hvad du vil gå højst op i. Og nok have fat i en der kender til labber og linjer bag dem.
    Hvis jeg ville avl, så ville jeg vælge fra det bedste kuld og navn jeg kunne finde og en opdrætter jeg klikker med og deler synspunkter omkring avl med, da denne i høj grad kan være mentor og kan guide i forhold til brug af linjer.."

    Det er bare så svært....
    Ja jeg havde også håbet på at finde en her inde som måske kunne hjælpe mig lidt...

    I er søde at I svarer. ??????


  • #24   18. jun 2020 Men sundhed er vigtigere i min optik smiley

  • #25   18. jun 2020 Hvis sundhed, sind og type er godt hos begge kuld, ville jeg tage med i overvejelsen hvilken opdrætter man kunne få mest hjælp og samarbejde fra.

    Da jeg kiggede efter hvalp, havde vi gjort os tanker om udstilling og at det godt kunne komme på tale med et enkelt kuld i fremtiden, hvis det blev en han (vi havde ikke lagt os fast på et køn), men fordi jeg ikke er så meget inde i racen og at det ikke var alfa omega, valgte jeg teemo med hjertet (efter at have tjekket at alt andet var fint) jeg fortalte opdrætter om mine tanker, men gjorde det samtidig klart, at det ikke var det han blev valgt ud fra.
    Min opdrætter har tilbudt at hjælpe mig på udstilling, og i kontrakten har hun skrevet at hun gerne vil med på råd hvis han skal bruges i avl, en aftale vi lavede længe inden hun skrev kontrakten. For mig er det en kæmpe hjælp og sikkerhed at vide at hun står klar med råd og vejledning, hvis det bliver aktuelt, og kan hjælpe mig med at få lavet det rigtige match.
    Så for mig betyder det rigtig meget at have opdrætter i ryggen og klar til at hjælpe smiley


  • Helene og labberne
    Helene og labberne Online Tilmeldt:
    apr 2018

    Følgere: 2 Annoncer: 2 Svar: 14
    #27   18. jun 2020 Jeg er ikke opdrætter, men jeg udstiller labrador, så jeg vil gerne forsøge at hjælpe, hvis jeg kan smiley Du er velkommen til at sende oplysningerne om kuldene i pb, og så kigger jeg på det.

    NB. Kennel Brown Hunt, som er nævnt ovenfor, opdrætter ikke længere udstillingslinjer - det er udelukkende jagt nu.


  • #29   18. jun 2020 Helt enig med Ida. Jeg prøvede at skrive lige præcis dét tidligere, men kunne ikke få formuleret det helt rigtigt. Tak Ida smiley

  • #30   18. jun 2020 Uden kendskab til racen kanvi ikke vejlede til valg af evt avls hund. Men vi kan da skrive lidt om hvilke tanker vi selv ville gøre os i den henseende generelt på tværs af racer.

    Når man vælger en hund uanset ønske om avl så vælger man jo ud fra de egenskaber man gerne vil have. Vil du gå på jagt så vælger du et kuld hvor forældredyrene har vist de kan gåpå jagt. Vil du udstille så vælger du et kuld hvor forældrene har klaret sig generelt godt på udstillinger. Vil du både og så må du finde nogen der kan både og osv.

    Du vil altid med både en familiehund og især med en avlshunde have så stor sikkerhed som muligt for dit køb ender ud med top sundhed. Derfor tjekker du efter dette i linierne og søskende og alt hvad du kan få liv at tjekke.

    Så kigger du på linierne. Hvilke er det, hvad kan de, kan du lide de hunde der er bag hvalpen. Kan de det du vil lave mere af. Hvis der er linie eller indavl så skal du sikre dig dette er på hunde der netop passer ind i dine ønsker da deres egenskaber teoretisk vil nedarves stærkere end de andre linier.

    Hvis du har enspecifik tæve han skal bruges med så tjek også op om de passer sammen på papiret. Du kanjo først vide hvad han er for en hund meget senere som ca. 2-3 års. Derfor er køb af en hvalp med henblik på avl altid lidt et gamble.

    Sørg for at sig til opdrætteren at du påtænker avl. Så du ikke får en hvalp med fejl fra start. Alle hvalpe kan udvikle fejl, menhar man et ønske om avl så skal man jo vælge toppen af poppen og der skal opdrætteren hjælpe dig.
    Også i forhold til sind!



  • #31   18. jun 2020 Vær i øvrigt obs på hundeweb kun udregner indavl på 3 generationer går man længere tilbage kan det være helt andre tal

  • #33   19. jun 2020 Ville det ikke være smart at starte med at udstille og så glemme alt om avlsplaner på en hanhund før man ved om han er god nok ? Der er jo langt mere til om en hanhund er egnet til avl end blot at den ser godt ud: sundhed og mentalitet er da vigtigere.
    Så find en hund der opfylder jeg kriterier. Udstil ham og deltag i andre aktiviteter i retrieverklubben og sug viden til jer smiley


  • #34   19. jun 2020 # 33

    Jo og det er også helt sikkert min første pririotering. Man ved aldrig om han egner sig, lige meget hvor gode hans forældre er og hvor smuk han end er.


  • #35   19. jun 2020 De to opdrættere du har kig på, hvad kigger du så udover kennelnavn og indavl? Har du kigget hd/ad osv i linjerne?

  • #36   19. jun 2020 Jeg vil godt prøve at hjælpe dig. Smid en PB til mig smiley

Kommentér på:
Har brug for hjælp til avlspørgsmål.

Annonce