{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.280 visninger | Oprettet:

Grå schæfer {{forumTopicSubject}}

Hej med jer smiley
Vi har desværre ret pludseligt måtte sige farvel til vores gamle Rex. Han var grå schæfer og er meget savnet!
Nu går vi så og snakker om en efterfølger, ja det er lige før det helst skulle have været i går, utroligt som ting kan ændre sig så lynhurtigt.

Rex var min kærestes hund, og jeg er ikke så meget inde i schæferavlen.
Den nye hund kommer også til at være min kærestes hund, og han har ingen intentioner om at gå til diverse konkurrencer eller lignende. Hunden kommer til at være familiehund og en del af vores hverdag sammen med vores to bc'er, og vil selvfølgelig blive trænet og stimuleret det, han har brug for smiley

Har I nogle gode forslag til kenneler/opdrættere? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grå schæfer
  • #2   5. jul 2020 Øv, det gør mig ondt smiley

    Jeg kan desværre heller ikke hjælpe med opdrættere. Dem jeg har kig på, laver hunde som skal arbejde og træne. Måske I kunne overveje en højavl eller hvid schweizisk?


  • #3   5. jul 2020 Kender flere gode opdrættere, men de sælger kun til familier der vil træne/bruge hunden aktivt og ikke kun som familiehund..

    Har i prøvet at kigge på hvid schweizisk hyrdehund i stedet?


  • #4   5. jul 2020 #2 og #3
    Men der står jo også at hunden vil blive trænet og stimuleret?!? Det er vel ikke hundens behov at gå til konkurrence?

    Kondolere med jeres dejlige Rex smiley smiley
    Held og lykke med jagten på efterfølgeren.
    Kender desværre ikke ret meget til schæfer linjer længere.
    Men I må jo ud og snakke med nogle opdrættere. Schæferhvalpe er bare så kære smiley


  • #5   5. jul 2020 Ja de skriver konkurrence... ikke at de ikke vil bruge hunden. efter så mange år med en grå og to bc ved de vel godt hvad en hund kræver...

    pøj pøj med at finde en god kennel ts smiley


  • #6   5. jul 2020 Ja, det står der. Men der er langt fra hyggetræning og til en schæfer der er lavet til at arbejde. Måske TS kan opklare hvad der menes smiley

    De opdrættere jeg har talt med, og den jeg nu er endt på, sælger kun til folk, som vil træne en del med hundene. Fordi det er dét de er lavet til, og det vil uden tvivl drive både hund og ejer til vanvid, hvis den ikke trænes seriøst.


  • #7   5. jul 2020 A de har to bc. en fra spotting....

  • #8   5. jul 2020 Tak skal i have for kondolencerne. Det er så hårdt.

    Er der virkelig ingen der sælger grå schæfer, hvis man ikke vil gå til konkurrencer?
    Håber ikke, I har læst mit opslag som om hunden ikke vil blive trænet, min kæreste er bare ikke interesseret i at gå til konkurrence.
    Vi havde trods alt Rex, og de to bc'er, som vi jo stadig har, så jeg er helt rolig ift. træning og stimulering, det kan vi sagtens klare smiley men ja, det bliver da problematisk, hvis konkurrencer er et krav hos opdrætterne smiley
    Vi er ikke interesserede i højavl eller hvid.


  • #9   5. jul 2020 Kan da godt ske jeg læser "konkurrence eller lignende" forkert, men for mig lyder det ikke som at de har tænkt sig at bruge hunden aktivt i en eller anden sport. Og en grå skal altså bruges, ikke bare hyggetræne smiley

    Men ja, TS må hellere lige komme på banen smiley


  • #10   5. jul 2020 Konkurrencer er ikke et krav, men derfor kan man jo godt træne konkurrenceniveau, hvis du forstår..

    Hvad vil i træne med ham?


  • #12   5. jul 2020 Crazydoglady
    Ja, det forstår jeg godt, og vi kommer ikke til at træne konkurrenceniveau smiley

    Hunden kommer til at blive trænet i lydighed og spor formentlig, men hvad er hyggetræning egentlig for jer? Er det træning man kun laver 10 minutter en gang om ugen, eller er det træning man hygger sig med uden man stræber efter et specifikt mål, som for eksempel konkurrencer?
    For mig/os er det det sidste, og jeg er overbevist om, at hunden er ligeglad med om vi træner for at konkurrere eller for at hygge os smiley bare vi laver noget, og hunden for lov at bruge sin krop og sit hoved smiley


  • #13   5. jul 2020 Selvfølgelig er der en masse der sælger til lige præcis det du søger! I har haft schæfer før og har også to BC'er, selvfølgelig kan og skal I have schæfer igen og ikke alt muligt erstatningspjat.


  • #14   5. jul 2020 Når jeg skriver hyggetræning, så mener jeg netop det at man lige får lyst til at træne lidt "giv pote" en dag, og så går der flere dage/uge før man gider igen/finder på noget nyt smiley En grå er lavet til at arbejde, og det synes jeg man bør tilbyde den..

    Og bare lige for god ordens skyld. Der skal nok være masser af opdrættere der gerne vil sælge en grå til jer på de præmisser.
    Men lige dem jeg kender til gør nok ikke, så der må andre på banen smiley

    Held og lykke smiley



  • #15   5. jul 2020 Sorry, jeg vidste ikke at man skulle kende folks livshistorie, for at kunne svare på tråde smiley

    TS, jeg har nok misforstået din formulering. Det var ikke helt tydeligt for mig, men det har du opklaret nu.


  • #17   5. jul 2020 TS, hvis du er på FB, så kig gerne ind i "Schæferhunden - en rigtig hund" og "Schæferhundeparringer og omplaceringer i Danmark".

    Du kan stille samme spørgsmål i den første gruppe og så plejer folk at være gode til at anbefale og opdrætterne plejer også at komme på banen.


  • #18   5. jul 2020 Der er opdrættere, der sælger hunde til familiehundebrug - de skal jo af med dem og ikke alle træner voldsomt aktivt.

    Det synes jeg ikke gør det mindre svært at finde en kennel, der har hunde, der med sikkerhed vil trives sådan.
    Der er ret meget skru på de hunde, der bliver avlet for tiden.

    At have to bc'ere fortæller intet om hvorvidt ens hjem kan rumme en brugslinjeschæfer - eller omvendt.
    Det gør den gamle schæfer til gengæld.
    Hvor var han fra? Det fortæller noget om typen.
    Og havde kæresten den fra hvalp?


  • #19   5. jul 2020 CH, det kan man læse på TS’s profil (har jeg lige lært på den hårde måde). Den var uden tavle, og har lært tricks af TS.

  • #20   5. jul 2020 Arj, den første grupper vælter sig i inkompetence, Zenta, der ville jeg aldrig følge råd fra.

  • #21   5. jul 2020 CH
    Den gamle var uden tavle. Jeg ved dog begge hans forældre havde. Prøver at kigge i nogle gamle papirer. Ja, min kæreste har haft ham fra hvalp.


    Ja, det er korrekt, at jeg har trænet tricks med den gamle. Min kæreste trænede mest almindelig lydighed og lidt spor med ham.


  • #22   5. jul 2020 Åh. Jeg læser aldrig profiler... my bad.

    Uden tavle - det gør det jo noget sværere.
    Trickstræning er ikke nok til de hunde, der avles lige nu. Eller - man skal dælme lede grundigt.


  • #23   5. jul 2020 Hunden har ikke kun trænet tricks....

    Det siger bestemt noget om ts at hun har en hund fra spotting.


  • #24   5. jul 2020 Hvis du kan finde navnene på forældrene vil det hjælpe meget!

    Gik kæresten til træning med gamle Rex?
    I givet fald, hvilken forening?
    Trivedes hunden med typen af træning?


  • #25   5. jul 2020 Der er da flere herinde (og i denne tråd), der har grå Schæfer - ikke én har kommenteret deres valg af hund, selv der heller ikke trænes som nogle påstår, der bør trænes.

    TS, kender intet til avlere af Schæfer, men kig videre, selvfølgelig kan I finde en grå Schæfer. smiley


  • #26   5. jul 2020 CH - nu må du ikke tro, at vi kun er interesseret i at træne tricks smiley det var blot, hvad jeg trænede med den gamle. Det var trods alt min kærestes hund, jeg har mine egne smiley derfor er vi selvfølgelig stadig fælles om de daglige ting.

  • #27   5. jul 2020 Prøv at tjekke Kennel Karlsen. Så vidt jeg husker, laver de hunde som ikke kører helt så højt, og sælger vist gerne til “familiehunde”.

  • #28   5. jul 2020 Problemet med at finde schæfer er, at der er så skide mange opdrættere. Og det er svært at have overblik over alle. Jeg tænker at både Crazy Dog Lady, CH og jeg selv, kigger efter nogle andre ting, nemlig hunde med stor drift. De opdrættere sælger typisk gerne et par fra hvert kuld til politiet, og resten til folk som vil træne seriøst.

    Jeg troede måske ikke at det var så slemt, men jeg havde “fornøjelsen” af at besøge sådan et kuld hvalpe, da de var 7 uger gamle. De var ikke nuttede!! De var fuldstændig vanvittige smiley Og den opdrætter vil ikke sælge til folk, der ikke ved hvad de går ind til. Og jeg erkender blankt, at jeg faktisk blev en smule skræmt over HVOR sindssyge de var smiley

    Men igen, jeg er ret ensporet i hvad jeg leder efter. Og det gør at jeg sorterer resten fra. Da jeg skulle forsøge at hjælpe en bekendt med at finde en højavl, lavede jeg et opslag i den fb-gruppe der hedder “SCHÆFERHUND Avl/Sundhed og Træning”. Admin derinde kan være ret sløv til at godkende opslag. Jeg fandt i øvrigt ikke det jeg skulle bruge, men det er fordi en højavlsschæfer, som holder sig inden for max højde og vægt, og som er sund og kan bruge sine bagben, åbenbart ikke findes smiley


  • #29   5. jul 2020 Æh.. hvad hulen ved du om, hvad der trænes i de respektive schæferhjem, Skrigehunden?

    Det er ikke for sjov, jeg stiller de spørgsmål. Brugslinjeschæfere er ikke bare brugslinjeschæfere.
    Der er pt forskellige retninger i avlen men fælles er, at de byttedriftsmæssigt er oppe under loftet pt.
    Man bliver nødt til at gå efter den type, der passer til en - og jeg forsøger at finde ud af, hvad Rex var for en type.

    Formålet er, at komme over de første 2-3 år af hundens liv uden det kommer til omplaceringer..


  • #30   5. jul 2020 HL, at TS er dygtig til at træne BC, siger da absolut ingenting om kærestens evner. Jeg mener, min eksmand blev da ikke bedre til at træne hund af at vi var gift i 10 år. Jeg lærte så noget om at træne mænd, og at man er nødt til at omplacere mænd, når de ikke har kapaciteten til at udvikle sig som ønsket smiley

  • #31   5. jul 2020 CH, +10 år herinde... smiley

    Jeg er med på, at der er forskellige linier i avlen, men jeg kender nu flere, der har grå Schæfere som almindelige "familiehunde", og hvor både hund og ejer trives.

    Jeg tænker, at hvis/når TS retter henvendelse til forskellige opdrættere, så skal disse nok fortælle, hvilke hjem, de vil og ikke vil sælge til, baseret på netop deres linier.


  • #32   5. jul 2020 Men TS kender til at have aktive hunde, og dermed kan hun jo da vurdere, om hendes kæreste kan klare sådan en type hund - det kan ingen på HG da vide?!

  • #33   5. jul 2020 nej men det siger noget om hjemmet at Siri har solgt dem en hund.

    Pai mfl er ikke bare bc. Det er maskiner. alle bc folk kender dem og ved hvad jeg mener.



  • #34   5. jul 2020 Skrigehunden - kan du se herinde at Bels har trænet IGP 5 gange i denne uge?
    Nej, vel?

    Selvfølgelig kan brugslinjeschæfere blive formidable familiehunde og der findes en god del af dem. Men der findes også rigtig mange, der har haft flere hjem fordi måden at være familiehund på viste sig at være for krævende de første år.
    Der er et ton af omplacerede hunde og desværre også en del aflivede.

    Det er nødvendigt at være grundig - og det er præcis derfor jeg stiller spørgsmål.


  • #35   5. jul 2020 HL - Skrigehunden..

    Well. Eksperterne har talt smiley
    TS har aktive hunde, så er det da ligegyldigt hvilken type brugsschæfer, der vælges.

    Ja, så er det ikke svært, så er det jo bare at hive ned fra hylderne, der er nok af dem...



  • #36   5. jul 2020 Sikke som et spørgsmål til kenneler kan udvikle sig til en diskussion smiley
    Jeg ligger billeder op med de oplysninger om forældrene, vi har.
    Vi vil selvfølgelig aller helst have en som Rex igen smiley men ved også godt, at det er usandsynligt, men at vi forhåbentlig får en anden god hund.


    profilbillede
  • #37   5. jul 2020 CH ville det være helt umuligt at finde en schæfer af samme linjer som (Amager's) Nicki?

    Umiddelbart lyder hun til at være en af de mildere grå schæfer, men det er da ellers et kuld som politiet også fik hunde fra (aner ikke om de blev godkendt osv). Har avlen rykket sig så meget på de sidste 5 år?

    Hun har i hvert fald aldrig kravlet på væggene, været helt umulig som unghund eller lignende, men er stadig helt fantastisk at træne med.


  • #38   5. jul 2020 Nårh, Rex er i familie med vores Cof smiley

  • Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #39   5. jul 2020 Kennel abardi, var det ikke en mulighed

  • #41   5. jul 2020 CH, lidt sjovt smiley

    Du må endelig gerne sige til, hvis du kan spore dig ind på, hvad vi skal gå efter smiley


  • #42   5. jul 2020 CH stop nu dig selv.... Det der er en stråmand det der.

    jeg er med på at grå schæfer er så unik blandt aktive racer at ingen af os andre amatører må skrive vores erfaringer og råd og det gælder vist og så dem i tråden der har en grå.... nå det var måske ikke sådan ment, men sådan føles det.

    men pyt. for det jeg skriver er at en hund fra Spotting næppe kan sammenlignes med en gængs bc. hunde som Pai, Bonus mfl er fra et opdræt hvor ejeren selv er på landsholdet mm og hun sælger ikke til hvem som helst.

    derfor siger det en hel masse om hjemmet at ts har en hund fra Siri.

    måske en grå schæfer er i en helt anden klasse over Pai mfl men det må ts jo så ud og tale med opdræt om. fordi hun et godkendt en gang til at løfte den opgave det er at eje en spotting hund kan hun let vurdere på grå også. tror jeg.

    så gu betyder det da noget at hun har en bc fra Siri...

    det ved alle med en smule indsigt i bc verden på højt plan. De hunde sælges ikke til hvem som helst. ts har en viden og erfaring med træning mm som hun kan bruge, også når hun skal vælge schæfer.

    med mindre grå er helt unik anderledes fra alle andre aktive hunde, og sådan kommer det lidt til at lyde i disse tråde nu og da.

    Det har jeg svært ved at tro må jeg indrømme

    jeg tror det er muligt at finde sådan en hund, give den et super hjem i en aktiv familie hvor man er indstillet på opgavens omfang fordi man allerede har erfaring med aktive racer og linjer af absolut turbo arbejdshunde, og så måske snakke med opdrætter om hvilket match i et givet kuld der passer bedst, også fordi ikke alle hvalpe er lige gode i hvert kuld. og det forarbejde har ts erfaring med.



  • #43   5. jul 2020 Milla, der er en stor chance for at din Nicki har været en, der faldt lidt ved siden af. Jeg ved, at hendes første ejer har valgt det kuld ud fra andre kriterier en det, hun havde - deraf omplaceringen smiley
    Men hun ville jo være perfekt til det her smiley

    Det er netop udfordringen - målet for avlen er for 95% vedkommende hunde til brugsarbejde med et velfungerende hoved godt temperment og bedst mulig fysik.
    De stræber alle efter at lave gr.1 tjenestehunde og WM hunde.
    Og det er her, man skal finde den perfekte familiehund, der skal kunne rumme at træne til husbehov.


  • #45   5. jul 2020 #43 Ja, jeg frygter det lidt - fordi hun er absolut perfekt til en familie som vores og hvis jeg kunne, ville jeg bare gerne have en kopi af hende.

    Balancen mellem familiehund og arbejdshund er tæt på perfekt for os. En smule mere selvsikkerhed kunne måske ønskes (Easy har mere), men det kan man stadig godt gøre op for pga. driften, med det jeg træner. Kunne forestille mig at hun ville mangle lidt til en dygtig IGP fører.

    Agility har også hjulpet meget - hun elsker det, er selvsikker og får lov til både at bruge kroppen og hovedet smiley


  • #47   5. jul 2020 Marie-Louise, jeg tror, I skal kigge til de kenneler, der traditionelt sælger hunde til PH-hundeførere. Det er blandt andet Amager, Degn, Hulgaard (som dog har fået nye ejere med lidt mere IGP- retning) med flere.
    I de lokale PH-foreninger kan I kigge lidt på hundene og se, hvad der tiltrækker jer.

    Der er også kommet mere fut i dem siden Rex kom til, men det vil stadig være bedre end de hunde, der avles målrettet mod IGP.

    Det er ihvertfald en start.



  • #48   5. jul 2020 Min Gipsi er også efter en Hyldebo hund, bare Hyldebo Foxi Lady smiley

  • #49   5. jul 2020 ville skrive Sofia i mit indlæg og fik slettet. irriterende pølsefingre

    så her Sofia smiley

    det ved jeg godt og det er ikke det jeg skriver om.

    Jeg skriver om forarbejde, erfaring med udvælgelse af opdrætter og godkendelse af kennel. ikke arbejdsegenskaber.

    ts har en erfaring som hun kan bruge



  • #50   5. jul 2020 HL - jeg har nada forstand på BC. Derfor ville jeg aldrig nogensinde kunne deltage i en tråd om valg af sådan en.
    Jeg har forstand på brugslinjeschæfere derfor giver jeg mit besyv med her.

    De to racer er SÅ grundlæggende forskellige, at det for mig er fuldstændig åbenlyst, at fordi familien matcher med den ene race så betyder det ikke nødvendigvis at de matcher med den anden.
    De to racers måde at være aktiv på er aldeles forskellig.
    Fuldstændig som en BC af sportslinjer og lab af jagtlinjer, malle af brugslinjer, rottweiler af brugslinjer, FT springere osv.
    En aktiv hund er ikke bare en aktiv hund.

    Og en brugslinjeschæfer er ikke bare en brugslinjeschæfer...


  • #51   5. jul 2020 Hmm .. men så må man jo bare kunne vælge en sort / gul, eller måske en helt sort .. når det nu er "den grå" der er så vanvittig smiley

    Seriøst - jeg træner pt med "en grå" og har tidligere trænet med en "anden grå" - og jeg ville hellere gnave armen af ved skulderen, end at bruge et sekund af min tid på at få de to gumpetunge ligegyldige spande til at foretage sig noget der blot minder om brugsarbejde.

    De findes - jeg ser mange af dem - og jeg ser iøvrigt også mange kenneler, der skal af med deres hunde ( og inden sch-folket rammer det høje C - jeg ser også malinois kenneler, der sælger til dem der har penge ..) - så at der findes et par kenneler i det ganske danske land, der er mere nøjeregnende med hvem de sælger til glæder mig usigeligt ... men det er sq mere undtagelsen end reglen.

    Hvis du vil ha "en grå", så tænker jeg ikke du er på en uoverkommelig opgave og tværtimod forholdsvist nemt vil kunne finde en kennel, der gerne vil sælge til dig - også selvom den kun skal lære cowboy-tricks smiley


  • #52   5. jul 2020 CH jeg skriver om familiens erfaring med udvælgelse af opdrætter plus godkendelse mm. ikke om de to racer.

    Jeg er sikker på at når du kan gå den proces igennem ved en dygtig kennel så kan du også vurderer og foretage et ordentligt forarbejde ved en anden kennel og race, især fordi det ikke er en hvilken som helst kennel ts har fået godkendelse ved.

    Hun vil ikke have svært ved at spørge om de rigtige ting mm fordi hun før har været på udkig seriøst efter et match og nu skal hun foretage det arbejde igen med en anden race men hun har stadig en erfaring med den proces.


  • #53   5. jul 2020 HL, problemet er, at hvis man ikke virkelig følger med, så er ens erfaring ikke ret anvendelig.
    Når jeg selv skal have hvalp igen kræver det en helvedes masse arbejde for at blive opdateret på hvem, der laver hvad lige NU. Og jeg følger ellers nogenlunde med og ser hunde fra diverse kenneler hele tiden.

    Det går som lyn og torden i avlen. Fem-ti år er en evighed. Kravene i vores sport forandres konstant og det gør avlen tilsvarende.
    Lige pt er vi udfordret af, at der kræves enorm byttedrift, stor korrekthed mens mod, hårdhed og belastbarhed lægges lidt i anden skuffe. Om fem år kan det være lige omvendt.

    Og DET har betydning - også når man skal have familiehund


  • #54   5. jul 2020 Den der med godkendelse... der er en håndfuld, der ikke vil sælge deres hanner til folk der ikke træner.
    De fleste sælger til dem, der vil købe....





  • #55   5. jul 2020 CH det tror jeg 100 på. Du har en stor erfaring.

    men Siri sælger til særlige hjem og uanset forskelle er der ting som vil være en fordel i dette hjem modsat fx en 1. gangskøber


  • #56   5. jul 2020 HL, har du overvejet at del af den proces er at skrive her og få andres erfaringer med i overvejelserne?
    Er det så ikke fair nok at svare med disse erfaringer??


  • #57   5. jul 2020 Siri sælger ikke brugslinjeschæfere og jeg er ret sikker på, at hun vil betakke sig for at anbefale noget som helst omkring den race..


  • #58   5. jul 2020 Lige pt er vi udfordret af, at der kræves enorm byttedrift, stor korrekthed mens mod, hårdhed og belastbarhed lægges lidt i anden skuffe.

    Meget enig lige der .. jeg er ikke fan af den måde man avler sch på for tiden.
    Men som du siger - det ændrer sig hele tiden, og man må da håbe, at de snart begynder at tænke lidt anderledes.


  • #59   5. jul 2020 Martine, jeg er helt enig hvad kennelers valg af købere angår. De fleste tager sig ca 0 af det.

    Men hvis det jeg skriver her får det til at lyde som om at varianten er så vanvittig at den ikke kan være familiehund er det utilsigtet.
    Det kan den. Sagtens.
    Men hund og familie skal passe sammen.
    Og her er nogle linjer mere velegnede end andre...



  • #60   5. jul 2020 Det er giga træls at det er på den måde. Jeg så - sorry for ot, ts - en ung familie, far, mor i 20´erne, lille datter i klapvogn og en mere i en barnevogn .. og så deres nyindkøbte mallehvalp. I min verden holder det der virkelig max ikke. Jeg ved så at mallehvalpen heller ikke nåede at opleve, hvad det vil sige at være 2 år.

    Der er for mange opdrættere .. desværre ...


  • #62   5. jul 2020 Hun vil ikke have svært ved at spørge om de rigtige ting mm fordi hun før har været på udkig seriøst efter et match og nu skal hun foretage det arbejde igen med en anden race men hun har stadig en erfaring med den proces.

    Der forudsætter du to ting.
    At opdrætter forstår spørgsmålet som det stilles og at opdrætters svar modtages som det gives.
    Og ikke mindst: At opdrætter er objektiv om egen avl - hvilket aldrig sker.

    Opdrætter kennelblindhed og at vedkommende siger hvad køber vil høre er en præmis køber må forholde sig til.
    Jeg ville aldrig nogensinde købe hund ud fra sælgers ord om hunden.

    Valg af kuld og kennel foregår alle mulige andre steder end i kennelen.


  • #63   5. jul 2020 Martine, vi har lige haft et tilsvarende eksempel her med en dejlig frisk brugsschæferhan.
    Ældre ægtepar med schæferfaring, laver ingenting med hvalpen/unghunden indtil den er 7 måneder og raserer både hjem og mennesker i frustration.
    De kommer til træning en gang om ugen i en måneds tid.... afliver, for hunden er tosset i hovedet.
    Og finder en ny hvalp.

    Man skal ikke se mange af den slags eksempler for at blive godt frustreret på racens vegne.


  • #64   5. jul 2020 Men hvor står der at hunden ikke skal bruges? Der står ingen konkurrencer, men der er satme langt fra ingen konkurrencer og så til et inaktivt liv som sofakartoffel.
    Ja racen skal bruges, men ikke nødvendigvis til konkurrence.
    Jeg synes det er ualmindeligt ærgerligt at man forsøger at få det til at lyde som om at TS ikke kan få hvad hun ønsker, når det ikke er virkeligheden og man samtidig forsøger at få det til at lyde som om hunden ikke vil blive brugt.

    Og så er jeg ikke fan af at man begynder at anbefale andre racer til en der, i det her tilfælde, ønsker en schæfer.
    Hvorfor skal en anden race, et andet individ, være en erstatning de næste 12-15 år? Er det fair for nogen af parterne?
    TS har haft grå Schæfer før, hun har 2 BCer og jeg er sikker på hun ved hvad hun går ind til og ved hvordan hun skal aktivere sådan en. Hun er trods alt ikke nybegynder.


  • #65   5. jul 2020 Jeg RIGTIG glad for at TS indtil nu har formået at se forbi alt det palaver her..


  • #66   5. jul 2020 Pt diskuteres vist mest med A, som ikke har skrevet et indlæg længe....
    Hvordan hjælper det TS at finde sin hund?


  • #67   5. jul 2020 Prøv at kontakte Niels og Lotte, de venter hvalpe til august.
    De gør virkelig meget ud af sundhed og socialisering.
    Selv om det ikke bliver hvalp fra dem, så vil de med garanti hjælpe dig med at finde en passende hvalp et andet sted.

    http://kochen.dk/


  • #68   5. jul 2020 Sofia skal den ikke bruges?

  • #69   5. jul 2020 Kennel Kochen kan sagtens være en mulighed. Vi ser dem ikke så meget for tiden - hvalpene derfra, så jeg er ikke opdateret på, hvad de laver.
    De har i en årrække forsøgt at ramme de hunde, der kan fungere allround brugsmæssigt, som aktiv familiehunde og samtidig kunne begå sig til udstilling.
    Hvor de er henne nu i forhold til det, ved jeg som sagt ikke.


  • #70   5. jul 2020 Det lyder altså lidt underligt at en erfaren hundeejer der lige har haft en grå og som har to sport/hyrde BCer. Ikke skulle kunne købe en grå fordi de ikke vil konkurrencer, men blot træne.
    Hvis en ung uerfaren kommende hundeejer der har planer om konkurrence sagtens kan?!?

    Drejer det sig mere om at opdrætter får mere omtale hvis hundene komme ud til stævnerne og opnår titler m.m end hvis det blot er en hund der trænes med?

    Jeg er helt med på at mange aktive racer havner i forkerte hjem og det ofte ender med mistrivsel, aflivning eller omplacering.
    Men jeg mener nu at erfarne hundeejere er mere indstillet på at gøre hvad der skal til, for at hunden trives. Også selvom der er forskel på aktive racer. Faktisk kan der jo være kæmpe forskel på individer i samme race, ja selv fra samme kuld.
    Og hvis det så ikke fungere så er hunden ofte ikke ødelagt, så den er let at omplacere.
    Hvor uerfarne hundeejere med store ambitioner, faktisk ikke aner hvad de går ind til. Og når det først går galt, så går det helt galt.


  • #71   5. jul 2020 Det kan hun også sagtens. Det er også derfor jeg synes det er ualmindeligt ærgerligt at man forsøger at få det til at fremstå anderledes.


  • #72   5. jul 2020 AG, selvfølgelig kan de da købe sådan en. De skal bare finde den rigtige, ligesom alle os andre.
    Og det søger TS så hjælp til her.... men får virkelig lidt af den.

    Hvor mange deltagere i tråden kan foreslå en relevant kennel, mon?


  • #73   5. jul 2020 HL - hold nu op. Ja, alle der har prøvet at købe hvalp med omhu har forudsætningerne for at kunne gøre det igen...
    Men fordi jeg har haft to aussies er jeg jo ikke ekspert i indkøb af Sankt Bernhard. Og hvis kennelerne sådan generelt set sælger til dem der vil købe, så hjælper det jo ikke meget, at køber stiller nogen gode spørgsmål.

    TS spørger for at få råd om valg af hvalp... Hun hjælpes næppe meget videre af " jamen du var god til at vælge BC".

    Det handler ikke om aktivitetsniveau - der er masser af aktive racer... Men der er immervæk forskel på, hvad jeg skal kigge efter og overveje, hvis jeg kigger FT spaniels ift hvis jeg kigger mallenois

    Lad dog dem med kendskab til racen komme til orde - bemærk lige at der fra de kanter ikke siges "du skal da slet ikke have grå", men " det handler m at finde de rigtige linjer"


  • #77   5. jul 2020 Jeg snakker ikke om at sammenligne. Men om det samlede billede og det er at TS og kæreste har haft en grå Schæfer i 10-12 år og at de derudover har 2 aktive hunde og at de derfor ved hvordan man aktivere en aktiv hund.

    At man kigger på linjerne og anbefaler dem der passer bedst til det TS søger, det synes jeg kun er perfekt. For der ER forskel på linjerne, ja selv på individerne og hos opdrætterne imellem, der er ingen grund til at TS anskaffer sig en hardcore brugshund der kan nå til tops på pladsen, forstå mig ret, eller at en med de ambitioner, anskaffer sig den hund der måske egner sig bedre som familiehund. En aktiv familiehund.


  • #79   5. jul 2020 Emma det er heller ikke det folk skriver. De skriver som zenta og AG gentager, om det samlede billede og erfaring.

  • #80   5. jul 2020 Selvfølgelig kan TS have schæfer, det har hun jo lige haft.

  • #81   5. jul 2020 Ja....

  • #83   5. jul 2020 Og det har jeg heller ikke skrevet noget om. Men at TS ved hvordan livet og hverdagen med en aktiv race er, netop fordi hun indtil for nylig havde en grå Schæfer og nu har 2 BCer.

  • #84   5. jul 2020 Jeg begriber ikke hvad TS skal bruge den diskussion til.
    Der spørges til opdrættere...

    Heldigvis ser det ud til at TS kan finde ud af ikke at følge tangenten. Respekt for det.


  • #85   5. jul 2020 Emma se zentas svar. Det er ikke det du nævner vi skriver.

    der er dog en del ting som er ens i en aktiv hunds hjem. I laver også ting med jeres bc og schæfer sammen ikk?



  • #87   5. jul 2020 Emma og det er heller ikke det vi skriver smiley



  • #89   5. jul 2020 I skriver, at der skal lyttes til dem, der har (grå) Schæfere, og dem er der flere af i tråden, også som skriver modsatrettede ting.

    Ingen har vist påstået, at det er det samme at eje en BC, som at eje en Schæfer. Men TS ved, at det kræver engagement, tid og lyst at eje en meget aktiv hund, og det er hun den eneste ud af os alle sammen, der ved, om kæresten besidder - og det må han jo gøre, eftersom han HAR haft en grå Schæfer.

    Der er ejere af grå Schæfere alene i denne tråd, der både er aktive på træningspladsen og så er der nogle, der mere har dem som familiehunde - trives sidstnævnte hunde ikke? Det har jeg da indtrykket af.


  • #91   5. jul 2020 #90 Og det giver jo fint mening. smiley

  • #92   5. jul 2020 Imponerende hvad I kan nå, imens jeg lige lusker et smut i Fleggaard og forbi plejehjemmet smiley

    Mest imponerende er, at I stadig kører i samme (tåbelige) rille - som jeg tilsyneladende er skyld i. Fordi jeg ikke havde opdateret mig på TS’s hundehold, inden jeg formastede mig at svare i tråden. Men jeg forsøgte at råde bod på det, ved både at fortælle TS at det var fint at hun forklarede hvad hun mente, OG endda også anbefale en konkret opdrætter.

    Til dem der bare vil se flest muligt af egne indlæg - fortsæt endelig smiley Jeg holder fast i at Karlsen kan være et bud, om ikke andet så et sted at starte, og måske endda et sted at søge lidt viden.

    Men forsæt endelig med at fortælle om, hvor svære Siris BC’ere er, og at man skal være velbevandret i BC-verdenen for at forstå HVOR awesome de er. Dét skal nok hjælpe TS med at finde den perfekte ..... schæfer smiley


  • #94   5. jul 2020 Mit bedste bud er nej, Emma. Desværre. Oftest anbefales blot egen eller bekendtes avl.
    Der lyttes ikke en pind til den, der skal købes ønsker og behov.
    Findes gruppen har jeg ikke set den.


  • #96   5. jul 2020 Jeg ville tage ud i PH og kigge der. Finde hunde, der tiltaler og høre om ophav.
    Og sortere VIRKELIG grundigt i informationerne for kulturen er den samme all over.
    Man kan også tage i en brugs-schæferkreds og gøre det samme.

    Og igen - være super, super kritisk.


  • #97   5. jul 2020 Emma, som beskrevet, så prøvede jeg at spørge i en FB gruppe. Det var så højavl jeg ville finde, og få, men simple krav: højde og vægt inden for standarden, relativt lige ryg, brugbare bagben og et sundt hoved. Jeg fik nok 20-25 anbefalinger, og INGEN af dem ramte mere end ét krav.

    Min ringe erfaring, som kun bygger på 3-4 års søgen efter min perfekte opdrætter er, at man skal starte med at kigge på opdrættere til hunde, som man har set eller oplevet, og som man synes kunne være noget. Melde sig ind i opdrætters fb-gruppe, følge opdrætter og deres tidligere hvalpekuld. Så kan man sortere til og fra.

    I øvrigt er det på samme måde jeg har endt med at finde en opdrætter af højavl til min bekendte. For de anbefalinger jeg fik i gruppen, var virkelig i øst og vest.


  • #98   5. jul 2020 Emma
    Findes der sådan en gruppe for BC?


  • #101   5. jul 2020 Pyha, sikke en drejning, denne tråd har taget smiley
    Jeg har dog fået enkelte og brugbare råd/anbefalinger, så tak for det smiley
    Jeg tror ikke umiddelbart jeg har yderligere kommentarer, men jeg læser selfølgelig med, hvis der skulle dukke flere brugbare råd op smiley


  • #102   5. jul 2020 Spørg gerne - nogle gange er det lettere at svare når det hele bliver konkret smiley

Kommentér på:
Grå schæfer

Annonce