2.855 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Holland forbyder avl af bla. mops og fransk bulldog? Holland forbyder avl af bla. mops og fransk bulldog?

Er der nogen af jer, der ved om det er rigtigt?
https://deldette.dk/post/8296,1,s-skete-det-holland-har-forbudt-opdraet-af-mopser-og-franske-bulldogs-rsagen-er-at-de-meget-hyppigt-rammes-af-sygdomme.html

Jeg så linket til artiklen på FB forleden dag, men jeg kan ikke finde det omtalt andre steder, og det er måske ikke lige verdens mest pålidelige kilde smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Holland forbyder avl af bla. mops og fransk bulldog?
  • #2   1. jul 2021 Jeg så sidste år (eller forrige) at det var oppe til seriøs overvejelse, så umiddelbart kan det virke ægte nok at man så har taget stilling nu..

• #3   1. jul 2021 Min ven der er fra Holland, siger den er god nok....

Og jeg klapper i mine hænder, på trods af at jeg faktisk synes at Bulldogs er de absolut lækreste hunde...

• #4   1. jul 2021 Jeg kan også godt huske, at det var oppe at vende i debatten for et par år siden, at de havde ekstra fokus på udvalgte racer.
    Det undrer mig bare, at nyheden ikke er "kommet ud" i hundekredse?
    Det ville da være oplagt, at de mere officielle kanaler kommenterede på det smiley

• #5   1. jul 2021 Jeg tænker at der er mange der har interesse i at holde sådan noget så lidt kendt som muligt......

• #6   1. jul 2021 #1 - når jeg googler "mops Holland verboten" får jeg primært nyheder op fra 2019, da det sidst var til debat og en enkelt fra sommeren 2020. smiley

• #7   1. jul 2021 A-S det har du nok ret i. Gad vide om der er forskel på sundheden i de hollandske og de danske linjer?

• #8   1. jul 2021 Hindse kommenterede lidt på det, i DKKs Hunden.

• #9   1. jul 2021 Gad vide om der er forskel på sundheden i de hollandske og de danske linjer?

Den er som nok lige elendig.

• #10   1. jul 2021 Der står lidt om det i Hunden, der netop er udkommet.

• #12   1. jul 2021 Jeg snakker ikke om om de er sundere i Holland (nok næppe siden de forbyder avlen), men at det er en tendens, "man" "risikerer" breder sig, hvis det bliver kendt bredt.
    Bulldogklubben har ikke interesse i det af åbenlyse årsager.
    Og DKK har ikke interesse i det fordi det i dk vil flytte avlen ud af dkk, til det "rene men tavleløse" og det vil dkk miste penge på.

• #14   1. jul 2021 Gid flere lande vil følge trop!

• #16   1. jul 2021 Jeg vil sige at hvis hunden grynter når den er i hvile, så er der noget galt.

• #17   1. jul 2021 På den anden side grynter nogle hunde (fx Coco) når de er virkelig excited, men ved de liiige skal lade være at spurte afsted smiley

• #18   1. jul 2021 Jeg tænker en ændring af fci standarden, hvorfor skal de sygelige misfostre præmieres på udstilling?
    Samt sætte høje krav om test før avl.

Det kan jo godt lade sig gøre at gå den anden vej, men det kræver jo at opdrættere og klubber vil åbne øjnene og erkende problemerne.

• #19   2. jul 2021 Intet vil vel ændre sig så længe der er købere til totalt forkrøblede hunde, der er så nuttede når de snorker.

• #21   2. jul 2021 Der er vel også forskel på grynten og snorken?
    Beagler (der jo ellers generelt ikke har problemer med helbreddet eller fysikken i det hele taget) har fx. udbredt tendens til at snorke med en styrke, der overgår de fleste granvoksne mænd smiley

• #22   2. jul 2021 #18

En standard kan altid (og bliver) fortolkes/t.

"Det burde kunne lade sig gøre" -- ja måske i Never Never Land. Jeg synes at historien har vist, at det netop IKKE lader sig gøre, og når folk ikke vil høre, så må de jo føle.

Jeg synes det er et genialt tiltag at forbyde avl af de misfostre. Om det kommer til at batte noget irl, er jeg nok mere i tvivl om.
    Men.. ja, har vi da en lov om ikke andet.

• #23   2. jul 2021 Det er vel reelt også det, Holland har taget højde for (det med at nogle racer stadig kan rettes op) Det er vel dem, de så har sat i "gul zone" smiley

• #24   2. jul 2021 Altså min bulldog har et helt arsenal af grynte/snorke-lyde, som hun bruger som en del af sin kommunikation med mig. Det er der ikke noget "farligt " i tænker jeg.

• #25   2. jul 2021 @21: Så grynten da smiley
    Men for pokker der må være mange 'problemer' forbundet med at få sådan en lov overholdt. En ting er dem der opdrætter inden for stambogsførende organisationer, men alt det udenfor bliver dælme svært at holde styr på; så hedder det vel bare noget andet end Fransk Bulldog eller Mops og hvad der nu ellers er forbudt.
    De esktremt kortnæsede bull'er er jo ikke de eneste 'bull'-racer, der ser ud somom de ikke har et helt uproblematisk liv.....

• #26   2. jul 2021 Det kan lade sig gøre, selv med DKK avl som ham her. Du høster ikke præmier ved udstilling som standarden er, men til gengæld en sund hund.
    Hvor der er vilje er der vej.

profilbillede
  • #28   2. jul 2021 Ja han er, søsteren ligeså

profilbillede
  • #29   2. jul 2021 #26

Som jeg skrev .. standarden er altid blevet, og vil altid blive, fortolket.

Hvad skulle det så hjælpe at lave den om?
    Det er stadigvæk dommerne i udstillingsringen der vælger hvem der skal gå forrest - uanset hvad standarden ellers foreskriver.

Sålænge en standard er som beskrevet :

Lemmer:
    Forpart: Lodrette og lige forben – set såvel forfra som fra siden
    Skulder: Skal være godt tilbagelagt
    Overarm: Kort, tyk, muskuløs og let buet
    Albuer: Tætliggende til kroppen
    Underarm: Kort, lige og muskuløs
    Håndled: Fast og kort
    Mellemhånd: Kort og let skråtstillet set fra siden.
    Forpoter: Runde, kompakte og små – kattepoter – vender let udad. Tæerne er tætliggende,
    kløerne korte, tykke og sorte.
    Bagpart: Bagbenene er stærke, muskuløse og en smule længere end forbenene på grund
    af den højere stillede bagpart. Set fra siden og bagfra er benene lodrette.
    Lår: Godt bemusklet og fast
    Haseled: Ret lavt ansat, hverken for lidt eller for meget vinklet. Stærkt haseled.
    Mellemfod: Kort
    Bagpoter: Runde og kompakte, drejer hverken indad eller udad

- vil jeg min inderste overbevisning postulere, at den er til tolkning .. "hverken for lidt eller for meget" .. nope, det der, det kan være ligegyldigt.

Det er dommerne der bestemmer hvordan en FB skal avles - og sålænge de gør som de gør, og opdrættere og købere følger dem, så er der kun en vej - den som Holland valgte.

• #30   2. jul 2021 Jeg er helt med på hvad du skriver.
    Havde en diskution med en dommer i moloss ringen for et par år siden.
    Så må der sundheds resultater før avl.
    Næse, ryg, hd/ad/OCD bla.

• #31   2. jul 2021 Enig.
    Se lige her, et screenshot fra Facebook.

Det er jo G-R-O-T-E-S-K!!!

Smag og behag er forskellig, men hvordan kan noget menneske gå med til, at avle sig frem til den stakkel til venstre?
    Når mennesker er så f.. up, må der restriktioner til.

Selvom jeg desværre er i tvivl om, hvorvidt det i det hele taget hjælper?

profilbillede
  • #32   2. jul 2021 Den til højre er jo faktisk en rigtig rigtig pæn hund!
    Tænk at man i eksteriørbedømmelse henover årene har foretrukket den venstre variant. Det er virkelig sygt!!

• #33   2. jul 2021 Det sørgelige er så, at opdrætteren til højre er fra Holland, hvor racen nu er forbudt.
    Han forsøgte da i det mindste.

Karina - jeg synes den er rigtig flot faktisk.

• #34   2. jul 2021 Jeg synes det er skide ærgerligt helt at forbyde racer.

Jeg ville ønske at der kom sundhedskrav på udstillingsresultater. At man ganske enkelt ikke kan få et resultat på udstilling hvis et sundhedsresultat ikke er godt nok.

Der vil jo dog være nogle sundhedsresultater, der kræver en hvis alder på hunden, men man laver jo heller ikke avl på hunde på under 2 år (*host*)... Det er nok ikke muligt at undgå det hele, men lige nu gøres der i hvert fald absolut intet for sundheden.

• #35   2. jul 2021 Min rigtig gode ven bor i Holland - det er forbudt. De ønsker at højne velfærden for hundene

• #39   3. jul 2021 Bulldogklubbens motto burde være :" Klubben for dig, der virkelig ikke kan lide bulldogs. "

• #40   3. jul 2021 Det er en skændsel, og alt andet end kærlighed til den race de opdrætter smiley

Kommentér på:
Holland forbyder avl af bla. mops og fransk bulldog?

Annonce