{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.065 visninger | Oprettet:

Forlange en hvalp som pris for parring {{forumTopicSubject}}

Synes at huske, at en herinde var blevet spurgt, om en hvalp som betaling for parringen?

Der er pt en annonce herinde, hvor der ønskes en hvalp som betaling for parring med deres hanhund.

Ved at der er en del avlere herinde, hvad er jeres holdning til dette? Ville i sige ja, eller nej? Meget gerne med begrundelse


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forlange en hvalp som pris for parring
  • #1   11. jul 2021 Jeg tænker "ja det var da en måde at spare udgiften til en ny hvalp på", når jeg ser den slags annoncer. Hundene er som regel ikke tjekket for noget som helst, har ikke opnået noget i livet og har heller ikke stambøger.

  • #2   11. jul 2021 Jeg kan ikke se problemet i det, hvis bare begge er indstillet på det. Men det er nok ikke tit, i hvert fald i de små racer med få hvalpe (med tavle) hvor det er realistisk at få en hvalps pris i parring.
    Jeg ved ikke hvad man giver i parringspris i min race, men hvis Teemo skulle bruges ude af huset, ville jeg have en hvalp fra kuldet, dog ville jeg ikke forvente at få en hvalp gratis. Jeg ville nok se om jeg kunne lave en aftale om at trække parringspris fra prisen på hvalpen, og så være førstevælger efter tæveejer smiley
    Hvis jeg lavede et kuld med Teemo ude, ville det jo blive hos en opdrætter og tæve som jeg virkelig gerne vil have noget efter og som jeg vurderede ville passe rigtig godt til Teemo og give mig noget godt, så hvalpen ville være prisen værd.

    og så skal man jo selvfølgelig også huske at tænke med ind i aftalen hvad der sker hvis der ikke kommer hvalpe, der kun kommer en, eller der ikke kommer en hvalp som hanhundeejer vil have.


  • #3   11. jul 2021 Hvis min han parrede en interessant tæve, og jeg "stod og manglede" ville jeg formentlig spørge om den mulighed.
    Det ser jeg ikke noget forkert i - og jeg tænker, man lader vel ikke sin hanhund parre en tæve, man ikke selv kan lide?


  • #4   11. jul 2021 Jeg er ikke inde i staff-verdenen mere, men normalt var en parring, en hvalps pris. Har hørt nogle vælge en hvalp i stedet for.



  • #5   11. jul 2021 Nu er jeg ikke opdrætter, men jeg kunne nok godt finde på at spørge om der var mulighed for det. Hvis jeg synes at kombinationen af hunde er fed (og det ville jeg jo gøre, ellers ville parringen aldrig finde sted) og jeg desuden gerne ville have en hund mere, så virker det umiddelbart som en god løsning. Ellers skulle jeg jo ud og finde en hvalp et andet sted - og hvorfor det, når jeg nu står med en parring mellem to hunde, som allerede lever op til mine kriterier?

  • #7   11. jul 2021 I katteverden er det helt normalt. At man får en killing for parringen eller et beløb svarende dertil. Til gengæld er der så omparring hvis der kun kommer en eller to.

  • #8   11. jul 2021 Vil aldrig have en hvalp

  • #9   11. jul 2021 Det er meget normalt i mine kredse

  • #10   11. jul 2021 Tænker der er helt fint, hvis racen typisk får mere end 2-3 hvalpe. Det var jo ret udbredt førhen i mange racer.

    Men husk en aftale for, hvis nu der ingen hvalpe er i kuldet, der tiltaler dig


  • #11   11. jul 2021 Jeg ville ikke undre mig over det, jeg er vandt til det fra katte, rotte, hamster og andre gnavere smiley

  • #12   11. jul 2021 Ikke i eurasierverdenen.
    Her er kutymen 10 % af en hvalps pris i parringsgebyr og 10 % af prisen pr levende hvalp.

    En hvalp i parringsgebyr ville være for dyrekøbt i min optik.


  • #13   11. jul 2021 Lisbeth:
    Og min race får færre hvalpe end din, men der betales 1 hvalps pris (eller en hvalp) ??


  • #14   11. jul 2021 Takker for svarene smiley

    12# og 13#
    En eurasier får oftest flere hvalpe end en JR terrier, men tænker at prisen på en hvalp af førstnævnte race, er noget højere end en jrt?


  • #15   11. jul 2021 Tjaaa prisen er 10.000-12.000 kr for en JRT (og PRT), uanset køn. Jeg ved ikke hvad eurasieren ligger på længere.

    Du kan også få en JRT uden stamtavle for "blot" 20.500 kr og så bliver det sgu dyrt ????


  • #16   11. jul 2021 Ok, det var faktisk noget højere end jeg lige havde regnet med smiley


    Ja, 20500, det er da godt nok vildt, når der ikke er stamtavle smiley


  • #17   11. jul 2021 Du skal huske på at den er blevet sindssygt populær de sidste par år. Racen er gået op op op i de sidste 5 år til at ligge blandt top 10 af de mest populære. Det samme gør prisen og især i corona tider

  • #19   11. jul 2021 Ja der er altid nogle som ligger lidt over og lidt under, men snittet er imellem 10-12.000 kr. Og så får de i snit 4 hvalpe, så der er ikke megen økonomisk gevinst når man også skal betale for hanhunden.

    Jeg har betalt 14.000 kr for en svensk Parson Russell Terrier, som jeg solgte indenfor det første år til 6.000 kr. Hun egnede sig ikke til avl og ja, så taber man en del. Hun er nu professionel rottefænger for diverse kongelige parker og har givet selskabet mod på at få flere hunde med tiden. Hun har det godt og man bliver aldrig millionær med den race alligevel


  • #20   11. jul 2021 Jeg ville ikke betale 14.000 for en parring.
    Det er vanvid i vores race.
    Jeg sir ikke hvad andre skal eller ikke skal smiley


  • #21   11. jul 2021 Lisbeth:
    Hvis hanhundens ejer ville have en hvalp, ville det så være noget andet?


  • #22   11. jul 2021 Sidst det skete betalte jeg for parringen med de 10 % og hanhundeejeren købte en hvalp til sædvanlig pris.

  • #23   11. jul 2021 Ved sidste kuld fik jeg 4 hvalpe.
    Da jeg lånte tæven (fra mit tidligere kuld), skulle jeg betale en hvalps pris for hende. En hvalps pris for hanhunden og så beholdte jeg selv 2 hvalpe. Det var ikke en god forretning ????


  • #24   11. jul 2021 Jeg har i det kuld jeg forhåbentlig venter nu, både betalt et lille beløb for parringen, og hanhunde ejer skal have en af hvalpene som betaling.

  • #25   11. jul 2021 #24
    Er det normalen i dk nu?


  • #26   11. jul 2021 25#
    Høre ofte en hvalps pris i dk nu ja smiley
    Så umidlbart koster en parring med staff i dkk, Ca 15-18.000kr tænker jeg.
    Nu valgte jeg jo et andet land smiley


  • #27   11. jul 2021 Åh okay smiley

    Kender slet ikke priserne på staff mere smiley


  • #28   11. jul 2021 Alt mellem 14-20.000kr smiley
    Men de fleste seriøse dkk opdrættere tar mellem 14-17.000kr
    Og så der dem som avler uden tavle mellem 14-20.000kr)
    Og dem som avler på blå (16.000+)


  • #29   12. jul 2021 Vi har af og til fået tilbud om at låne en tæve vi ikke ejer til et kuld hvalpe.
    Prisen for det har enten været ikke noget (udgifterne vores) eller 5 % af prisen pr hvalp.

    Jeg skriver det ikke for at alle skal gøre som os men for at gøre opmærksom på at der er andre måder at lave aftalerne end dem, trådstarter lagde ud med smiley


  • #30   12. jul 2021 Jeg kan ikke se der skulle være noget galt i det. Man lader vel ikke sin hanhund parre en tæve man ikke synes om. Kan slet ikke få "at man gerne vil have en hvalp fra kombinationen" til at være en dårlig ting på nogen måde. Det må vel netop være et udtryk for man kan stå inde for det selv?

    I min race er det typiske at man tager én hvalps pris eller en hvalp for parringen. Nogle tager en springsafgift og x antal kroner pr levende hvalp. Andre tager et mindre engangsbeløb. Det er jo i princippet op til hanhunde-ejer hvad prisen er. Hvis man synes den er unfair, kan man jo bare lade være med at "handle der" i teorien.

    Min han er blevet brugt til et kuld, som jeg får en hvalp fra. Jeg synes da egentlig bare det er smart jeg kan beholde fra hans linje på trods af jeg ikke nødvendigvis selv har tæver der matcher ham (det har jeg så tilfældigvis, men det kunne sagtens ikke have været tilfældet).


  • #31   12. jul 2021 Hvis man gør det skal man i hvert fald have aftalt hvad man gør hvis der kun kommer en enkelt, for så er det da en ekstremt dyr omgang for tæveejer

  • #32   12. jul 2021 I min race, tibetansk mastiff, er det normalt at en parring koster, hvad der svarer til prisen på en hvalp i den parring.

  • #34   12. jul 2021 # 33, Det synes jeg faktisk er lidt groft. Når man laver sit 6. kuld er man vel erfaren nok til at tjekke prisen inden parringen. Har man "glemt" det, så betaler man prisen. Det er trods alt hanhunde ejeren, der sætter prisen. Ville du have valgt en anden hanhund, hvis du havde kendt prisen ?

    Som hanhunde ejer var man måske lidt bedre stillet, da tingene foregik på papir, og man kunne have tilbageholdt sin underskrift, indtil der var betalt.

    Hos pyreneere har det i Skandinavien været normalt med en pris pr. hvalp, ofte også springafgift, men sådan at et kuld på 8 hvalpe svarede til en hvalps pris. Syd for Danmarks grænser har prisen altid været en hvalps pris betalt ved parring. Og så ret til omparring ved ingen eller kun 1-2 hvalpe.



  • #35   12. jul 2021 Isabella:
    Måske du ikke vil acceptere det, men for os andre er det normalen. Vi har således ikke rigtig andre valg og at hanhundens ejer vil have hvalp af den kombination, er da et stort skulderklap. Så tror ejeren da også på at de hvalpe kan noget som jo så med stor sandsynlighed også vil blive brugt i avl senere (selvfølgelig hvis den lever op til kravene)


  • #36   13. jul 2021 I den af mine racer jeg kender bedst (Irsk Terrier) er kutyme en betaling for selve parringen og herefter en pris pr levendefødt hvalp. Det ender som regel med at svare til lidt under en hvalps pris ved en kuldstørrelse på 5-7 (som er det mest almindelige i racen).
    I min anden race (Dobermann) ville jeg se det som positivt, hvis hanhundeejeren vil have en hvalp som betaling. I hvertfald i brugsmodellen af racen, som er den jeg har interesse i. Det må jo betyde at hanhundeejer mener at hvalpene har potentiale.
    Men måske man ser anderledes på det hvis man har med en race at gøre, hvor der ikke rigtigt kan/skal præsteres noget?


  • #37   13. jul 2021 Mette den Irer-opdrætter jeg kender, har betalt en hvalp pris. Hannerne var svenske og prisen noget højere end hvalpe prisen i mine racer.

    I Airedale betaler vi en fast pris. Det er lavere end en hvalp pris.... so far..

    I sealyham betaler vi for spring og pr registrerende hvalp. Det svarer meget godt til en hvalp pris.
    Jeg har ikke brugt danske hanner i mange år, så det er baseret på udenlandske gebyrer.


  • #38   14. jul 2021 Nu har jeg en ret brugt avlshan og for mig ville det være totalt uoverskueligt at få en hvalp hver gang han havde parret… foretrækker så pengene… en enkelt gang tog min mand en hvalp for parringen og betalte så de sidste penge op til købsprisen, men det er også den eneste gang…..

  • #39   14. jul 2021 Det er jo ikke fordi man SKAL tage en hvalp hver gang smiley

  • #40   14. jul 2021 Aslan: Det hedder jo en hvalp ELLER en hvalps pris smiley

  • #41   14. jul 2021 Jeg ville aldrig lægge han til en parring og ikke have retten til at købe en af hvalpene.
    Så kan man diskutere økonomien.
    Men retten vil jeg sgu have smiley


  • #42   14. jul 2021 Ginne - det er vel også i orden at man står øverst på ventelisten.
    Det gjorde de også hos mig. Men de købte hvalpen til fuld pris.


  • #43   15. jul 2021 Kennel Hijacks…jeg når ikke op på en hvalps pris i min race,gennemsnittet er 4 hvalpe,og så har jeg fået max. 2/3 del af en hvalps pris

  • #44   15. jul 2021 Aslan: Gennemsnit er også 4 hvalpe i min race og der er prisen stadig en hvalp...

  • #45   16. jul 2021 Jaric - ja og jeg “slår gerne af i prisen for grisen” for at have den ret også.
    Det er faktisk det jeg tar for det, min betaling. Lov til at se hvalpene som 6 uger (og selvfølgelig gerne før også) og kunne sige “den der vil jeg gerne købe” eller “dem sælger du bare til anden side” smiley

    Til selve snakken om pris så er jeg ikke længere up to date med hvad man tar i racen.. Der er sikkert stadig nogen der tar en hvalps pris og andre noget procent. Men ellers er mit indtryk at mange bytter tjenester. I en lille race er gode forbindelser og aftaler på tværs af landegrænser vigtigere for mange end moneter i lommen. For langt de fleste handler det heldigvis om at få lavet nogle spændende kombinationer smiley


  • #46   16. jul 2021 Et kuld killinger er typisk på fire. Stadig er det meget normalt med en killing for parring. En killings pris varierer meget. Min race koster alt mellem 5.500 til kæl og op til 7.000. Til kæl er katten neutraliseret.

    En avlskat koster alt mellem 8.000 til 30.000 alt efter farve, efterspørgsel og land.


  • #47   16. jul 2021 Betalingen for parring i et af mine næste kuld, bliver med stor sandsynlighed en hvalp. Jeg ser det som en stor glæde, forhåbentlig at kunne sende gode gener retur til en opdrætter, som jeg sætter stor pris på, og som jeg tidligere selv har købt hund fra.

    Jeg har betalt alt fra ½ hvalps pris til 1½ hvalps pris for en parring tidligere. Nogle gange har jeg betalt fast pris ved parring, med aftale om omparring uden beregning, hvis tæven gik tom.

    Andre gange et mindre beløb for selve parringen og senere en beløb pr. levende hvalp, når hvalpene er mellem 2 og 6 uger.

    Jeg sætter selv prisen på mine hvalpe og kan købere ikke acceptere denne, kan de kigge sig om efter hvalp et andet sted. Jeg tænker det samme om betaling for parring, synes jeg ikke hanhunden er det værd, som ejer forlanger, må jeg jo kigge mig om efter en anden.


  • #48   17. jul 2021 Kennel Hijacks… jeg har lige sat prisen op på parring, så jeg nu tager 2000kr i fornøjelsesafgift og 2000kr pr levende født hvalp efter 21 dage
    Prisen på min race ligger på 15-20000kr


  • #50   18. jul 2021 Selvfølgelig skulle hanhundeejer have fortalt dig, hvad parringen kostede, lige såvel som du skulle have spurgt.
    Nu ved jeg jo ikke, om vedkommende selv var opdrætter eller på anden måde havde erfaring med at have tæver til parring, men hvis ikke var det vel ret naturligt, at han troede, at en hvalps pris var gængs betaling for en parring. Det er en ret udbredt opfattelse. Og det er jo da heller ikke en ublu pris at forlange i en race, hvor man kan forvente mere end et par enkelte hvalpe.

    Det jeg reagerede mest på, var i virkeligheden din bemærkning om, at du jo bare kunne sige: "Hvilke parring og tage din tæve og gå". Jeg håber den bemærkning var ment som en joke, for hvis man vil snyde kan man vel altid gøre sådan, men ville det ikke være trist, hvis det skulle ende sådan, at man som hanhunde ejer skulle stå med hånden fremme og inkassere i hvert fald del af parringsgebyret, før hanhunden overhovedet kom på banen.


  • #53   19. jul 2021 Isabelle,jeg er et gavmildt menneske…

Kommentér på:
Forlange en hvalp som pris for parring

Annonce