{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Hvad gør jeg - hund m HD... {{forumTopicSubject}}

For lidt over to år siden købte jeg en rottweiler tæve - ( Futtes mor ) ... da jeg havde haft hende et par dage gik det op for mig at hun var drægtig - lang historie - men hvalpene kom, -

Den ene hvalp blev solgt til et par jeg har haft kontakt til lige siden - hunden har haft albue problemer fra ret tidligt i livet ( har min Futte - som er en bror fra kjuldet også ) de anvisninger vi fik fra vores dyrlæge - blev fulgt på vores Futte - og vi rådede selvfølgelig parret med broren til at høre efter vores dyrlæge - istedet for deres egen - som ville ud i operatioon etc - Men de ville ikke høre -

Futtes problemer forsvandt - udfra de anvisninger vi fik - og lever idag et nærmest symptom frit liv - på både albuer og hofter -

Men det gør broderen ikke - store problemer med albuerne - nok især pga diverse operationer etc - syndt men sandt -

Nu kontakter de os så MEGET ophidsede forleden dag - Vi har solgt dem en hund med HD... Siger de...
Jeg spørger om de har været til dyrlægen - men nej - de har fået beskeden af en hundeven, - så jeg beder dem selvfølgelig gå til dyrlægen og få fotograferet hunden - og beder om kopier af billederne til min dyrlæge -

Jeg hører intet fra dem den næste uge - men så en dag kommer en messenger besked -

KONTAKT OS ALDRIG IGEN; DU HAR SNYDT OS...

Prøver selvfølgelig at ringe dem op, - og tale med dem - et par gange lykkes det mig at få dem i røret - men efter få minutters tale smider de på...

Så igår kom en en mail... Om at jeg har lovet dem en hund de ku BRUGE til noget ( hvad ved jeg ikke - ) men at de fik lort - og nu skylder jeg dem x antal kroner -

Jeg ønsker selvf at finde en løsning på det her - og ringer igen igen igen - men de vil IKKE tale med mig...

Jeg ønsker selvf også at høre om dyrlægens vurdering - og at se billederne - ( som min dyrlæge så skal vurdere - ) HD behøver jo ik betyde DØD - mange hunde kan leve med en vis grad af HD - og endda et ok liv - og hunden er familie hund - så den skal ikke yde noget særligt -

Forstår deres frustration - men det er sgu noget svært at hjælpe folk, når de nægter at tale med en -

Så nu er det jeg spørger - hvad gør jeg her -
Jeg ønsker for alt i verden at tingene er som de skal være - og at ingen føler sig snydt her -

De fik dengang de købte hvalpen afvide at hvalpene ej var planlagt fra min side - at de kom af 2 hunde jeg ik havde haft fotograferet da jeg som historien jo er - fik tæven drægtig ind af døren - og faderen til hvalpene kender jeg ikke til - udover at have set ham da jeg købte tæven - ( måtte jo gå udfra at det var tidligere ejeres egen hanhund der har været på, - og de sagde også at det var sådan da de endleig indrømmede at de havde ladet hende parre )

Altså vidste ejerene af den nu formodede HD syge hund alt om hvalpens forhistorie og hvordan den var kommet til verden - de vidste endog at tæven - moderen til hvalpene, ikke havde klaret opgaven og var aflivet da hvalpene var 6 uger gamle... i samråd med vores dyrlæge...

Hvad ville i gøre her -

Kort siger hun i tlf´en idag - inden hun smider røret på, - at hunden kun har 2 måneder tilbage at leve i...

Jeg er lost - aner ik hvad jeg skal gøre, -

De er MEGET svære at kommunikere med, og har også svært ved at forstå hvad man siger til dem - ( siger ikke dette fordi jeg er sur - men fordi det er sandheden - )

HVad er juraen i dette -

???

Hvad har de krav på, - ?
Og hvad har jeg krav på ???

Håber at nogen har læst sig gennem denne LANGE tråd - og har erfaringer til at svare -

Julie - !!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør jeg - hund m HD...
  • #1   23. dec 2007 når hunden er over 2 år, så har de ingen lovmæssige krav - men etisk kan man selvfølgelig sige at man som opdrætter, måsk gerne vil at folk er tilfredste.

    det jeg ville gøre, var at sende et anbefalet brev, hvor jeg skriver at jeg har forstået at hunden er syg og jeg derfor gerne vil modtage HD billeder og andet, så din egen dyrlæge kan konstater hvad problemet er og hvor vidt de kan føres tilbage til dit opdræt - kan det det, så vil jeg tilbyde dem 50% tilbage - og så vil jeg slutte af med at skrive at hvis de afliver hunden, inden du har mulighed for at få "second opinion" hos din egen dyrlæge, så ser du dig desværre ikke istand til at refundere dem penge.

    og med mindre de kan bevise at du har handlet svigagtig, så kan de aldrig kræve mere end det fulde beløb retur


  • #2   23. dec 2007 får nogen billeder fra dem og se hvordan situationen ser ud hvis hunden er lige til en aflivning kan jeg godt forstå dem et eller andet sted men som du os selv skriver betyder HD ikke aflivning og sys ikke du skal betale dem nogen penge medmindre i har lavet kontrakt på hunden ang. sygdom osv

    mvh Nadia og co.


  • #3   23. dec 2007 Puha det lyder som noget værre rod, føler med jer begge.
    Umiddelbart har jeg ikke noget konkret råd.
    Men synes helt klart du skal prøve og ringe til din dyrlæge og høre hvad de har og give af råd.
    Men som du beskriver det synes jeg ikke du på nogen måde hr gjort noget forkert.
    Det kunne måske virke lidt som om de li nu bruger hunden lidt til og afpresse dig lidt med. Men eftersom de ikke vil snakke med dig synes jeg de endnu mere grove, man er jo nød til og ha gang i en ordentlig fornuftig dialog for og løse dette, synd de ikke er indstillet på de.
    Håber det løser sig for jer.


  • #4   23. dec 2007 Det skal siges at jeg så hunden live 2 uger før dette scenarie - og han sprang rundt uden de store problemer - hverken halten eller NOGET....

  • #5   23. dec 2007 som udgangspunkt har de vei ikke krav på noget hvis de ikke har en kvittering fra dig. det er jp købeloven som gælder her. Man kan vel også diskutere om de ikke var klar over at fejlen var til stede tidligt i forløbet da den allerede der havde problemer og hvis man vil gøre et krav gældende skal man gøre det indenfor rimelig tid efter man har opdaget fejlen. ellers kan de ikke gøre noget. desuden virker de jo ikke ret samarbejdsvillig mht at snakke og give dig kopi af billederne.

  • #6   23. dec 2007 Nadia: selv om at hunden står til aflivning, så kan køber da ikke bare sige at julie har snydt dem - så skal de da bevise at hun bevidst har solgt dem en hund hun vidste var syg - naturen kan nu engang ikke styre, men bare prøve at gøre det bedste vi kan, med den viden vi nuengang har.
    Køber har jo også vidst at de købte katten i sække - de har trods alt vælgt at købe en hvalp efter ikke tjekket forælder


  • #7   23. dec 2007 Julie:tillod mig lige at linke de relevanter § til dig.................. bemærk især den med rimelig tid 2 mdr ellers mister de retten...

    Erstatning for mangler

    § 80. Lider køberen tab som følge af en mangel, kan han kræve skadeserstatning, hvis:

    1) sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed,

    2) sælgeren har givet køberen vildledende oplysninger, som han ikke havde føje til at anse for korrekte,

    3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om en mangel, som han kendte eller burde kende,

    4) genstanden savner egenskaber, som må anses tilsikrede, eller

    5) mangelen efter købets indgåelse er forårsaget ved sælgerens forsømmelse.

    Stk. 2. Ved køb af genstande bestemt efter art kan køberen endvidere kræve skadeserstatning efter § 43, stk. 3.

    Reklamation over mangler

    § 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

    § 82. § 81 gælder ikke, hvis sælgeren har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt.

    § 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed.

    Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

    § 84. Meddelelser efter §§ 81 og 83 kan også gives til en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler ved salgsgenstanden. I de køb, der er nævnt i § 4 a, stk. 2, kan meddelelserne endvidere gives til den erhvervsdrivende, der har indgået eller formidlet aftalen om købet for sælgeren.

    § 85. Vil køberen påberåbe sig en mangel over for en producent eller en anden erhvervsdrivende, der i forbindelse med købet har påtaget sig at afhjælpe eventuelle mangler, skal køberen give sælgeren eller den anden erhvervsdrivende meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

    § 86. § 61, stk. 1, gælder også for de i §§ 81 og 83-85 nævnte meddelelser fra køberen.



  • #8   23. dec 2007 Platugler - en god ide med et anbefalet brev -

    Ja - jeg ved godt at jeg bare ku bede dem rende og skide - men sådan er jeg ikke som menneske -

    Og nej - aner ik om HD sku være så meget værre end albuedysplaxi - og dengang var jeg SÅ frustreret over at de ikke ville høre på hvad jeg sagde - fordi problemerne blev større og større jo mere de lod deres dyrlæge rode i hans led -
    Istedet for at følge de anvisninger vi så så gode resultater med -

    Og HD - ja HD er frygteligt - men vi lda gerne se billederne - alle dyrlæger ser jo forskelligt på den sag - nogle afliver for en B hofte - andre mener at en E hofte kan blive 10 år UDEN problemer - og jeg ved jo bare hvor dygtig min dyrlæge er - Så ville jo gerne at han så de billeder...
    Også for hundens skyld - i min verden behøver han IKKE blive aflivet med 110% sikkerhed - ser jo min Futtte som efter en stor indsats lever et fantastisk liv -


  • #9   23. dec 2007 sikke noget rod men de kan jo heller ikke kræve noget når de ikke er intreseret i at få kontakt med dig og snakke det ud.. men håber du finder ud af det..<3

  • #10   23. dec 2007 har du talt med DKK og evt. fået et råd fra dem.

    Jeg forstår ikke at de ikke vil tale med dig, det er da for barnligt med den opførelse de ligger for dagen, det når man da ingen vegne med.



  • #11   23. dec 2007 jeg vil da afvente et konkret krav fra den og er hunden død, så kan de glemme det - det er jo dem der har lukket for kommunikationen

  • #12   23. dec 2007 skønheder. det her er avl uden tavle så Dkk er udelukket

  • #13   23. dec 2007 ok.... derfor kunne man måske godt få et råd :o))
    men uden stamtavle... hvor meget kan en køber så forlange at få erstattet hvis hunden har HD el. andet.
    og hvis der heller ikke er skrevet en købekontrakt. ?????



  • #14   23. dec 2007 tror ikke køber har ret meget at komme efter - det handler mere om at Julie gerne vil have sin samvittighed i orden og det forstår jeg godt

  • #15   23. dec 2007 Ja det for står jeg godt at Julie gerne vil og derfor er det da også en meget dårlig opførelse af de mennesker der har købt hvalpen, når de har købt hos en ærlig person som Julie der har lagt tingene på bordet....

  • #16   23. dec 2007 Skønheden. Ovennævte som jeg har anført gælder hvis de har fået en kvitering på deres køb. Ved salg af et kuld hvalpe bliver man betragtet som erhvervsdrivende. Og ja som platugler skriver, så tror jeg det også er et spørgmål om moral her. det er aldrig sjovt at have slogt noget som ikke lever op til forventningen. Men man må også konstatere at man ikke kan gøre alle tilfredse selvom man gerne vil.

  • #17   23. dec 2007 selv har en af de hvalpe vi lavede en gang fået konstateret kræft og blev eterfølgende aflivet. det var da heller ikke sjovt selv om de havde fået at vide at det ikke var arveligt så havde jeg det da dårligt alligevel og sad også og overvejede og jeg skulle sige de kunne få en ny til billigere penge, da vi så havde hvalpe på det tidspunkt det skete. Men nej. Jeg vidste jo hvor stort et tab det havde været for dem og ville ikke lyde som en der pressede på med at de skulle købe en ny hund.

  • #18   23. dec 2007 esben. Hvis du havde en mulighed for at kunne få ½ af pengene retur så ville du da sikker også gøre det, da det er din ret

  • #19   23. dec 2007 Jeg forstår så ikke dette har ... Hunden er over 2 år... pludselig har den åbenbart HD , det har den så lige fået på 2 uger ?
    Jeg har nemlig også haft en hund med HD og det kom ikke ¨ådan lige på et par uger...Og sikken en ven hvor dygtigt ag kunne se det uden røntgen... Det kan vores dyrlæge bestemt ikke ...
    Kort sagt så tror jeg ikke på at evt Hd er så slemt....Hvis der er noget...
    Men rolig de hart ikke et eneste krav mod dig når der ikke er tavle eller kontrakt...


  • #20   23. dec 2007 Hej allesammen - Tak for jeres svar - ss -

    Det varmer at jeg ik er helt ved siden af -
    Nogengange skal man lige høre det fra andre også - at man faktisk gør tingene i den rigtige rækkefølge -

    Jeg vil sende dem et brev - også må de tage den derfra,,,

    Tak for alle jeres råd etc... alt kan bruges -

    Smil herfra...

    Julie - !!


  • #21   23. dec 2007 Hos newferne siger man at AD er værre end HD.... Nu ved jeg ikke med din race, men fordi jeg feks ved at min hunds mor har dårlige hofter vil jeg ikke lade være med at " stille opdrætteren til ansvar for HD"..... Noget andet er så at de kommer efter de 2 år og vil have erstatning , den går slet ikke....

  • #23   24. dec 2007 hmm kan godt forstå din fustration... kan ikke forstå de købeer jeg har en hund med HD. han har en C det vil sige at jeg ikke må avle på ham men han fejler ikke ogen han er 2½ år og vi bruger ham til jagt og han kan fint tumle med ungerne uden for uden at man kan mærke på ham at han har en hd.
    vi ved godt at det kan udvikle sig men nok først når han er en 10 år og der er der jo mange hunde der får problemer, her tænker jeg på blandinngshunde.
    Hpber at du finder en løsning der er brugbar for jer alle


  • #24   24. dec 2007 Det er jo den risiko der løbes når man køber en hunderace der har tilbøjelighed til HD og AA uden papir og uden at kunne tjekke hvad der ligger i linjerne.

    Du har ikke kunnet give dem nogle garantier, og købsprisen har sikkert også været derefter.


  • #25   25. dec 2007 Nu synes jeg at det er svært ud fra teksten at bedømme om hunden er lige over 2 år eller lige under 2 år, men i alle tilfælde hvis de skal reklamere, skal de have oplyst dig om fejlen FØR der er gået 2 år fra SALGSTIDSPUNKTET, og efterfølgende må de max vente i 2 mdr med at forlange erstatning efter at de har opdaget fejlen, også selvom de overskrider 2 års grænsen, bare fejlen er oplyst inden.

    MEN de kan ikke forlange en skid ved bare at komme og sige at en hundeven har sagt at hunden har HD, så kan enhver idiot jo spinde guld på enhver opdrætter, om jeg så må sige, nej, de skal have klare beviser fra deres dyrlæge på at hunden har HD, og du har endvidere ret til at få sendt røntgenbillederne til din dyrlæge så han kan vrudere om hans mening er den samme.

    Siger vi så at alle betingelser er opfyldt, altså at 2 års grænsen er overholdt og at hunden har HD ifølge røntgen, så har de krav på mellem 1/3 og 1/2 af købsprisen, men som Linda skriver, så SKAL de have en kvittering på hunden. Om de så vælger at aflive hunden er som så ikke dit problem(her snakker jeg om erstatningspligt)

    Men uanset hvad, så er det dem, der skal lave en klagesag ud af det, og du har jo beviser på, at du gentagende gange har forsøgt at kontakte dem...så tror egentlig ikke at de har ret meget at komme efter. Men hvis ret skal være ret, så gælder købeloven også ved salg uden stamtavle, der er bare ikke mange købere, der ved det.

    Julie, håber at i finder ud af noget, om ikke andet, hvis de ikke er til at kommunikere med, så lad dem sejle i deres egen sø, og vent og se om der sker mere i sagen.


Kommentér på:
Hvad gør jeg - hund m HD...

Annonce