1.987 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Hvalpeventeliste - fraspringere Hvalpeventeliste - fraspringere

UHHH - Jeg blir altså forarget

Når nu man planlægger kuld, skriver folk op og holder underetttet osv.. Hvad er det så der gør at nogle bare køber andre steder, får unghunde skal rejse og alt muligt dårlige undskyldninger og så først informere når kuldet er født?? Eller slet ikke - tror de ikke man som odrættere af samme race snakker sammen? Så finder man jo hurtigt ud af at dem man har på venteliste har købt et andet sted...

Jeg er på baggrund af al balladen (enormt mange frafald og useriøse henvendelser) med det her kulds venteliste begyndt at tage depositum når hvalpene er født
Hvordan gør i andre? Har hørt nogle tage depositum allerede inden der blir født hvalpe?

Hvad med gebyr på ventelisten? er der nogen der har efaringer med det? Hvad kan man tillade sig at tage osv?

Har heldigvis 2 MEGET seriøse købere, 1 til norge og en til fyn - tak for det smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpeventeliste - fraspringere
  • #2   4. jan 2008 Jeg havde regnet med et Depositum bliver 25% af hvalpens pris og de penge beholder jeg hvis de springer fra...

Hvad med venteliste gebyr?

• #3   4. jan 2008 måske du bare skulle være glad for at du alligevel ikke får solgt en hvalp til dem der springer fra....så er der da plads til mere seriøse købere;o)

jeg har absolut ingen erfaring med at en hvalpekøber springer fra eller at jeg i det hele taget mangler på listen...så det positive er at jeg kan vælge og vrage som det passer mig.............OG så sender jeg gerne videre til andre opdrættere, da udbudet er mindre end efterspørgslen for "min" race's vedkommende.......

pøj,pøj med at finde gode hjem til de små guldklumper;o)

• #5   4. jan 2008 Har aldrig brugt det med depositum. da jeg altid har kunne stole på hvalpekøberen.

Jeg har heller aldrig annonceret i aviser mm. kun i klubbladet.

Annnonceret når parringen var forgået og hvornår hvalpe forventes.

Annonceret når hvalpene var født

Men mange gange er hvalpe allerede solgt inden de bliver født..

Men jeg tror at det bliver mere og mere almindeligt at der bliver opkrævet et gebyr..

• #6   4. jan 2008 jeg tager ikke depositum, men kender godt det med at man springer fra. Det jeg synes er irriterende i den forbindelse er at de så ikke lige ringer og siger det. jeg kan godt forstå at de folk der står på min venteliste til om et år, springer til hvis der pludselig er en japansk spids et andet sted. men kunne de så ikke lige fortælle mig det. jeg har som regel en venteliste der er alenlang og folk derpå ved godt det ikke er sikkert der er en hvalp til dem, også hos os er efterspørgslen meget større en udbuddet.

• #7   4. jan 2008 Hmm...
    Jeg ville under ingen omstændigheder betale et depositum når hvalpen blev født.
    Hvem ved om der bliver en hvalp, som passer netop mig???
    Har det ingen betydning for Jer som opdrættere at hund og ejer skal passe sammen.
    Eleer opdrætter i kun for at få penge i kassen?
    Jeg ved godt at der er en del udgifter ved et hvalpekuld, men det er en ri´siko man tager og hvis man får solgt hvalpene bliver der jo gerne et godt overskud, med mindre der er opstået komplikationer...

En gang hvor jeg skulle have en hvalp, var jeg skrevet op før kuldet var født, jeg fulgte kuldet hele vejen igennem. Der var to tæver og opdrætteren ville selv beholde en tæve. Det endte med at opdrætteren valgte den tæve, som jeg også ønskede, den anden hvalp ville blive alt for lille til min smag og derfor hoppede jeg fra da hvalpene var 7 uger gamle. Dette var helt i orden med opdrætteren, for jeg havde jo fortalt hvad jeg gik efter helt fra start af.

• #8   4. jan 2008 Geser okay.. lidt det samme som mit så..
    Brak's - Normalt har jeg hverken brugt depositum eller ventelsite gebyr.. men denne her gang er det altså godt nok blevet for meget.. skriver altid kun 4 op af hver køn på liste, fordi det er ret sjældent med større kuld i racen.. og har haft fyldt den liste flere gange! Så springer der nogle fra og så kommer der andre til...
    men måske jeg bare skal skrive alle op med den udskiftning der er i dem smiley

Ja, det er da rigtig man får ryddet op i de useriøse.. men det er da møgtræls når nu man har sagt nej til en meget seriøst og henvisst til anden kennel og så hopper der en fra smiley

Men jeg er i hvertfald startet med depositum fra og med det her kuld

• #9   4. jan 2008 sådan en aftale har jeg også med den opdrætter som jeg skal have hvalp fra i år. er der ikke en der passer til mig, så venter jeg til næste kuld.

bare folk dog ville melde ud hvis de ikke længere ønsker at stå på venteliste.

• #10   4. jan 2008 Ja vi hvalpekøbere er et underligt folkefærd ik.
    Jeg har een gang været på ventelisten inden hvalpen overhovedet var født. Der betalte jeg overhovedet intet depositum. Jeg tror opdrætteren var sikker på at jeg var køber.
    Ellers synes jeg det er en god tin at kræve et depositum, når hvalpene er født og køberen kommer første gang.
    Så bagefter lade køber vælge hvalpen når de er ca.6 uger gamle i den rækkefølge de har indbetalt deres dep.
    Jeg ville være ked af at miste mit dep. hvis et brækket ben forhoindrede mig i at hente havlpen når den var 8 uger.
    Men ok hvis jeg i mellemtiden fandt hvalpen som jeg lige drømte om.

• #11   4. jan 2008 Det er ok med et depositum... men venteliste gebyr ??? Det vil så sige at man skal betale gebyr for en hvalp der ikke er født endnu ? Og kan du så garentere at der bliver født en hvalp til alle på ventelisten? Hvad så hvis der kun bliver født et par hvalpe eller levedygtige hvalpe eller tæven abotere ? Er de penge så bare spildt ? Eller hvordan ville du håndtere det ?

• #12   4. jan 2008 Vi har en klubventeliste, som folk kan skrives på, og der er mange, der falder fra, når man begynder at ringe eller skrive rundt. Det kan være de har fået anden hund i mellemtiden, fordi ventetiden var for lang, eller deres familie- eller arbejdsforhold har ændret sig. Men jeg har endnu ikke haft problemer med at få afsat mine hvalpe, da det hurtigt rygtes, når der endelig er nogle af vores til salg.

Vi er begyndt at tage et depositum på halvdelen af købsprisen, både for at sikre købers ret til hvalpen, men også for at sikre, at hvalpen er afsat til en seriøs køber, som vil ofre lidt penge på sin kommende hund. Desuden er der mange udgifter forbundet med at have hvalpe, så det er godt nok, at der kommer lidt penge ind til at dække nogle af dem. Jeg kunne sagtens opdrætte hvalpe uden depositummet - blot for at undgå misforståelser.

• #13   4. jan 2008 Gitte - Selvfølgelig ville det være i orden at du sprang med den (en ordentlig fornuftig) begundelse.. hvis der ikke er en passende hund - Det samme hvis der var solgt en avlshund og ingen var egnet og så får man selvfølgelig depositum tilbage - her snakker jeg om generelt hunde/hvalpe og seriøsiteten i henvendelserne..

Jeg er nok en af de få i min race der kigger på hvorvidt hvalpene passer til køberen.

Jeg har altid haft udsolgt ved 8 uger. men den med overskuddet må du nu længere ud på landet med.. hvis jeg regner timetid ud på mine kuld, så er det ren underskudsforretning. men det er hyggeligt!

Tror måske bare jeg begynder at lave venteliste og så vælger jeg hvem der er hvalpe til.. (altså ingen rækkefølge på ventelisten)

• #14   4. jan 2008 mine hvalpekøbere vælger så ikke selv deres hvalp.
    i samråd med dem (deres behov, krav, forventninger, familie og arbejdsvilkår) finder jeg den hvalp, jeg vurdere er den bedste til dem. hvis de kommer en time 2 - 3 gange i de 8 uger hvalpen er her, så er det som regel max de ser hvalpene, på den tid kan de ikke danne sig et indtryg af hvordan hvalpen er.
    kun i særlige tilfælde lader jeg selv hvalpekøber vælge

• #15   4. jan 2008 Ps. Jeg opkræver først depositummet, når hvalpen er udvalgt til en given familie.

Ja, det vil sikkert være godt nok at skrive alle på en venteliste, og så gå frem en for en og finde ud af, om de skal have en hvalp, Sussan.

• #16   4. jan 2008 Sussan B

Der er vil altid være en risiko, ved at være opdrætter, der kan være tab, og der kan være gevinst..

Den risko må opdrætter selv tage på sin kappe, det kan man ikke lægge på en køber..

Jeg kan fotælle dig, at i midten af 70´er var der mange hvalpe som blev aflvet, fordi der var et bume (staves) hvor opdrætterne ikke kunne komme af med hvalpene , det var et stort tab, for de opdrætter, og de måtte selv tage tabet på deres kappe.

Jeg har altid kontakt til 3-4 opdrætter, når jeg skal ha hvalp, så har jeg muligheden for at vælge lige nøjagtigt den hvalp der passer mig.. og det er uden at betale..

• #17   4. jan 2008 Man kan jo aldrig garantere hvalpe - derfor jeg ikke har brugt depositum eller nogen gebyrer.
    Synes altså bare det er blevet alt for useriøst denne gang.. som opdrætter har man da trods alt også et stort arbejde ud af at holde sine kommende købere underrettet - eller det gør jeg da en masse ud af!

Jeg vil gerne hører jeres erfaringer, sådan at jeg kommer ud med den bedste løsning.

• #18   4. jan 2008 Jeg synes det er fair nok man kræver et depositum, når en køber henvender sig.. Så man kan være lidt mere sikker på deres seriøsitet.. Og synes også det er fair nok man sætter depositummet højt..

Jeg betalte også depositum på min, og synes det var helt fint, da det både gav mig og sælger en sikkerhed

• #19   4. jan 2008 Til Gitte: Det med et 'godt overskud' efter salget, den holder nu ikke langt ;o)

Sidst med 3 hvalpe og dyrlægehjælp til fødslen + check + vaccinationer, ormekure, chipmærkning, indregistrering i Dansk Hunderegister samt foder og diverse løbende, og stambog og kuldfremstillingsgebyr til Klubben for Sort Spids, så var der ikke noget 'godt overskud'! Men jeg er blevet opdrætter, fordi jeg elsker mine hunde og denne race, og jeg vil så gerne hjælpe med til, at der kommer flere af denne slags til verden. Og jeg pudser lige gloerien... ;o) Men det er en hobby for mig, som giver mig rigtigt meget, men bestemt er det da også hårdt arbejde ind imellem.

• #20   4. jan 2008 ... og.... glorien skulle der have stået ;o)

• #21   4. jan 2008 *Annette (Østfyn)*

Jeg ved godt hvor meget arbejde det kræver at være opdrætter, har selv været det i over 35 år. stoppede i 90-91

Og der er altid de faste udgifter, men der kan så løber ekstra udgifter på når der skal dyrlæge på. mm.

Men som du selv skriver, så er det en hobby, men man vælger jo selv.

• #22   4. jan 2008 Babett - Ja selvfølgelig er det opdrætters egen risiko . det har slet ikke noget med pengene at gøre. Men om folk er seriøse eller ej - om de holder en opdateret omkring hvad de gør eller ej.
    Jeg kan forestille mig du har meget tæt kontakt til alle opdrætterne og de ved hvad du vil ha og at du også har kontakt til andre.. det er en HELT anden situattion.. DU er jo en meget seriøs hvalpekøber der ved nøjagtig hvad du vil ha og det gør situationen anderledes.

Connie- jeg gør som dig med udvælgesen af hvalpen allerede smiley

• #23   4. jan 2008 Jeg gør også lige som * Connie J*.....

Alt for mange hvalpe køber falder alt for nemt for udseendet (og er da også meget forståeligt).....Vores hvalpe er meget forskellige af udseende......

Først nå hvalpen er ca. 6 uger gamle er får de nye ejer af vide hvilken hvalp der passer bedst til dem..... pga. af at der begynder der rigtigt at vise sig en vis for for temp og sind på hvalpen. ...og alt passer jo ikke lige godt til alle familier.....

Men kan da bestemt godt forstå at det er skide træls at blive brædt af med en aftale om hvalpesalg......
    Men jeg vil næsten sige at så ville jeg næsten heller stå med hvalpen tilbage, end at ha' solgt til en person med den holdning : at en aftale er alligevel ikke en aftale.....
    Synes det siger meget om en person der ikke holder ord....

• #24   4. jan 2008 Jeg tror min løsning ender op med følgende:

der blir lavet en "unratede" venteliste (alle blive skrevet op) og så vælger jeg de seriøse købere ud fra den!

Købere betaler depositum når "deres" hvalp bliver født - HVIS der opstår begrundede komplikationer (brækket ben - ikke passende hundvalp) tilbagebetales depositummet delvist. (Ved meget seriøse eksport/avl/udstilling/brugshunde/lign købere kan man jo så lave en særaftale)

• #25   4. jan 2008 Anette L - HVOR er vi enige!!

• #26   4. jan 2008 Sussan: Eisa er lige blevet parret i går, og jeg håber, der kommer hvalpe til marts. Vi håber, at hun og Oscar parrer sig en gang eller to mere indtil i morgen.

Når jeg ser synlige tegn på drægtighed, så går jeg i gang med at kontakte de første på ventelisten. Denne gang vil jeg være mere forsigtig, for sidste gang kontaktede jeg 5, da vi normalt har store kuld. Allerede i første omgang vil jeg sikkert kunne sortere nogle fra, som ikke skal have alligevel af den ene eller anden grund fra deres eller min side. Jeg er ikke forpligtet til at sælge, hvis jeg ikke selv har en god mavefornemmelse.

Så kan de interesserede komme og se hvalpene, når de er 2-3 uger gamle og beslutte sig, om de vil have én og hvilket køn.

• #27   4. jan 2008 Annette (Østfyn) -Lidt samme fremgansmåde som jeg har tænkt mig, jeg tager dog besøg meget tidligere smiley
    Nu skal jeg lige hente noget mælk til miss mor!

• #28   4. jan 2008 Mit indlæg var ikke møntet på dit, Hulgaards Babett... det kom ind, mens jeg skrev til Gitte.

Og som nævnt, så er det ikke afgørende for mig at få pengene til udgifterne ind, da jeg klarer mig alligevel. Det er bare for seriøsitetens skyld, og det følger de regler, der er udstukket af klubben for Sort Spids i købskontrakten.

• #29   4. jan 2008 Da jeg var "på jagt" efter en ny hvalp, henvendte jeg mig til den opdræter, hvor min gamle hund kom fra. Hun havde et kuld på vej, men havde en venteliste, der var mere end lang, så hun henviste til en anden opdrætter, der planlagde et kuld. Jeg blev skrevet op hos hende, men da kuldet hos den første kom til verden var der 8 hvalpe og 2 af dem der var på venteliste var sprunget fra, så jeg fik alligevel en hvalp fra dette kuld.... betalte i øvrigt et depositum da hvalpene var 1 uge gamle og resten ved afhentning. Vi besøgte den osse 2 gange og opdrætter bestemte hvilken hvalp, jeg fik... og det valg er jeg super tilfreds med... han er en dejlig dreng :o)

• #30   4. jan 2008 Jeg har betalt dep. én eneste gang...og jeg er skam ikke bleg for at gøre det igen....men jeg stiller mig heller ikke på en venteliste for sjov...det gør jeg udelukkende fordi jeg ved at den opdrætter har noget jeg vil ha fingre i (avlsmæssigt og i forhold til de linier der passer til mine avlsdyr)....men det er jo langt fra alle hvalpekøbere der skal bruge deres hvalp til fremtidig avl;o)

hos os vælger hvalpekøberne heller ikke selv.....de kommer med deres ønsker/krav og en beskrivelse af hvad/hvordan de lever og hvad de ønsker at få ud af deres kommende hvalp...det forsøger vi at matche ud fra en hvalpementaltest når hvalpene er 7uger gamle...før får de ikke af vide om der ER en hvalp til dem og om det bliver den de måske har haft peget lidt på som favorit.........det er for at undgå omplaceringer af unghunde og en støre tilfredshed hos hvalpekøberne.....-det skal dog siges at vi kun har brugt den metode på ET kuld.....der kom en omplacering ud af det, men det var så absolut hverken hundens eller ejerens skyld at de måtte give op...hendes teenage søn blev alvorligt syg og det var for stor en belastning med en hvalp i huset også;o(

• #31   4. jan 2008 Tak skal i allesammen Have
    Det er rart at høre forskellige meninger om det at være sælger.
    Jeg har jo selv både været køber og sælger et par gange og klart der er forskel på folk!
    Men jeg synes godt man kan gøre klart hvad man går og gør (køber andet sted fra- ombestemmer sig - what ever) så ville vi andre ikke have så meget bøvl ud af det!

Gode hvalpekøbere er jo det vi alle ønsker os!

• #32   4. jan 2008 Mit lille ny kuld var solgt før min tæve blev parret - men to købere hoppede fra pga forskellige grunde. De gav mig da heldigvis besked begge to. Imellemtiden er der kommet en ny køber til - en rigtig dejlig en af slagsen.

Jeg er lidt imod depositum - for jeg vil ikke holde på hvalpekøberne. Hvis de vil have en af mine hvalpe må de snakke med mig - jeg vil ikke have at et depositum holder dem fra at springe fra. Tænk hvis det skete - hvilket hjem ville sådan en hvalp få??

• #33   4. jan 2008 Louise - Næ Nej sådan skal det jo heller ikke være..
    Mit kuld var der solgt 4 - de 2 er stadig væk, en sprang fra (en tæve og nu opdagde jeg så i går at hun er en tro kopi af hendes mor, så puha måske den blir hjemme GG*) og en har jeg intet hørt fra - men har haft SÅ amnge på venteliste det er da møgirriterende..
    Jeg er nu ikk neervøs for de ikk skal blive solgt smiley

• #34   4. jan 2008 Jeg er ikke begangen i opdrætterverdenen...

MEN hvis en hvalpe køber betaler depositum, så er man vel oxo FORPLIGTIGET til at sælge vedkommende en hvalp ?

Stof til eftertanke ?

/Bufas

• #35   4. jan 2008 Ved Rosas forrige kuld havde jeg også et værre bøvl med folk der sprang fra, så da jeg stod med hvalpene så var køberne springet fra, så så meget for at skrive på venteliste.

Nej, de tænker sikkert ikke over at man snakker sammen med andre opdrættere og derved hører om hvem der køber eller resevere hvalpe hvor.

Denne gang valgte jeg så ikke at lave venteliste. Dem der henvendte sig med ønske om en hvalp inden parringen var sket, forklarede jeg at jeg havde haft dårlige erfaringer med venteliste, og bed dem i stedet holde øje med hjemmesiden, hvor det ville fremgå når parringen var sket, og så henvende sig igen til den tid.

Det fungerede meget bedre, og da hvalpene var født og jeg vidste hvor mange der var blev det jo også skrevet på hjemmesiden, og inden længe var der fundet nye familer til dem alle. Når familien havde været på besøg og var blevet godkendt, skulle de betale 10% af købsprisen i depositum.

Husk at lave aftale om hvordan deps. tilbagebetales eller ikke. Her tilbagebetales deps. hvis det er mig der må aflyse handlen, eller hvis den nye familie af tragiske grunde ikke kan gennemføre handlen.

• #36   4. jan 2008 Bufas>> En handel er bindende om den er mundtlig eller skriftlig med eller uden deps.

Men hvis en hvalp pludselig dør, ja så kan du jo af gode grunde ikke sælge den ligemeget hvor meget elelr lidt køber har betalt i deps.

• #37   4. jan 2008 Stella - ja det var dig jeg huskede smiley

Bufas - Ja, hvis der blir en hvalp til dem.. Vil nok tage stellas model med dep. at hvis det er mig der aflyser får de dep tilbage eller som jeg skrev før, grundet godt forklarede/tragiske ting får de også dep tilbage - men måske det at de skal betale holder de mere useriøse fra - dem der feks, mener de godt kan bestille hvalpe og så bagefter dfinde ud af at de ikke må ha hund i lejligheden osv smiley

• #38   4. jan 2008 enig enig...

Men hva nu hvis (damn det er et godt udtryk :o))

Køberen overholder alle aftaler, jvf kontrakt, MEN så liiige gør noget man ikke har tager forbehold for ?

Det kunne være købe en anden hvalp en md. før ? Bliver skilt ? ja U name it...

/Bufas

• #39   4. jan 2008 Bufas> købe en anden hvalp 1 mdr = nul tilbagebetaling af depositum - det er selvforskyldt
    Skilsmisse - hmm den er svær.. jeg vil nok vere tilbøjelig til også at sige nul tilbagebetaling.. det ved man sq godt når man betaler dep, hvis det knirke i ægteskabet..

Her taler jeg om dep. betalt når hvalpene blir født.

Ved ventelisten, kan jeg sådan set sagtens acceptere folk falder fra - BARE de fortæller det!!! og det er det der HALTER smiley

• #40   4. jan 2008 Nu skal man jo også huske at der er pokkers til forskel på at betale et deps. der typisk er 10% af købsprisen, og så et betale et gebyr på f.eks. 2-300 kroner for at komme på en venteliste. Det sidste sidestilles jo med at smide en 20'er i indkøbsvognen, som du så får tilbage når du stiller vognen tilbage hvor du tog den. De 20 kroner dækker ikke nært en ny vogn, men gør at folk har en grund til at sætte den på plads fremfor bare at smide den i buskene.

Deps. er en forudbetaling ligesom når man resevere et sommerhus. Deps. er normalt en garanti for at evt. skader på huset eller forbrug af el og vand kan dækkes ind, eller at udlejer ikke står med et tomt hus og tabt indtjening fordi lejer glemmer at de har planlagt ferie.

Kan folk ikke selv finde ud af almindelig høflighed og melde fra når man ikke længere ønsker at købe, så må man jo hjælpe dem lidt.

• #41   4. jan 2008 Jeg tager et depositum på 1000 kr, når hvalpene er født. Dette beløb betales ikke tilbage, hvis køber springer fra. Men selvfølgelig, hvis jeg af en eller anden årsag ikke kan give køber den hvalp, de har bestilt, f.eks pga dødsfald(har dog endnu ikke været ude for det), så får de selvfølgelig deres penge retur. På den måde ved jeg, at de vil have en hvalp, og omvendt, de ved at jeg har en hvalp til dem.

Og man kan faktisk ikke nægte køber at få en hvalp, hvis man har modtaget depositum, heller ikke selvom man senere finder ud af, at man ikke har lyst til at sælge til lige netop dem. Det er bindende.

Jeg skriver folk op, men beder dem om selv at tage kontakt, når hvalpene ventes født.

Men ja, det er bare så irriterende at stå med en 7 ugers hvalp, uden den køber man regnede med skulle have den, derfor indførte jeg depositum for længe siden, da jeg i starten heller ikke tog depositum, og blev brændt af en gang for meget. En ting er, at de springer fra, når de kun er skrevet op inden hvalpene er født, men værre er det, når man står med en næsten salgsklar hvalp, for sjovt nok er det lige der omkring at de finder ud af, at de ikke vil have den alligevel. Så kan man bruge depositum på de ekstra udgifter man får i den forbindelse.

Mine hvalpe bliver aldrig valgt ud, før lige inden de skal ID mærkes, så man bedst muligt sikre sig, at køber får den rette hvalp.

• #42   4. jan 2008 Jeg tror det er meget "almindeligt" at en hvalpe køber "skaler og valter"

Jeg vil nu helst heller ikke selv sige ja til en hvalp før den er rimelig "gammel"

Omvendt, vil jeg som opdrætter ikke sige nej til en potientiel hvalpekøber før hvalpen er solgt (afhentet).

/Bufas

• #43   4. jan 2008 De hvalpekøbere, der ved hvad de går efter køber "jo ikke katten i sækken" og de der "bare" skal ha en hund, finder det "første og bedste sted"..

/Bufas

Kommentér på:
Hvalpeventeliste - fraspringere

Annonce