{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Mine frustrationer {{forumTopicSubject}}

Jeg er er nødt til at komme af med lidt frustrationer, og så synes jeg egentligt at dette er et godt sted at gøre det, evt. så vi kan få en god debat om hvad man kan tillade sig og ikke tillade sig i avlen.

Jeg sad lige og gennemgik labradors hvalpeliste, bare for at se hvad der rør sig i avlen. Og jeg må desværre indrømme at det mere eller mindre har bragt mit p.. i kog.

For det første er et af kuldene på en tæve fra 2003. Da den har født den 1.9.2005 må den altså være parret omkring 1.7. og den kan derfor ikke have været over 1½ år gammel da de parrer den!!!!!!

Nå men det er egentlig ikke det som gør mig mest vred. Når man kigger på de forskellige avlstæver og slår deres indeks op på kennelklubbens hjemmeside, slår det mig hvor mange der avler på tæver med indeks under 100. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der får folk til det. Et HD-indeks under 100 betyder jo at tæven forventes at avle mere HD end racens gennemsnit. Man avler altså på nogle hunde som man må regne med skader racen rent sundhedsmæssigt.

I må meget undskylde, men jeg bliver altså harm. Jeg føler lidt at disse folk ødelægger den race, som jeg holder så meget af.

Nu ved jeg godt at dette indlæg handler om labber, men hvordan har I andre avlere det. Bruger I HD-indekset til noget. Og hvad synes I at man kan tillade sig. Stambogen skulle jo gerne være en vis form for garanti mod arvelige sygdomme, men det er den jo ikke i disse tilfælde.

Håber at høre jeres mening på området.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine frustrationer
  • #1   5. sep 2005 Camilla, jeg kan godt forstå at du er frustreret..
    Men der er desværre alt for mange, der bare skal have et kuld "for sjov" og ikke gider gøre mere ud af det..
    Og ja, hvor ville det dog være skønt, at stambogen kunne være en garanti for god avl.. Men det er den desværre ikke, hvilket gør det så forbandet svært for os kommende hvalpekøbere....


  • #2   5. sep 2005 Jeg kan sagtens følge dig. Nu ved jeg ikke hvordan reglerne ang. parring og alder er for labber, så det vil jeg ikke udtale mig om.

    At man vælger at avle på en hund hvor risikoen for sygdomme er væsentlig høj, synes jeg er under al kritik.

    Selvom der ikke er nogen krav til Cotonen om HD-undersøgelse er vores plan klart at lade Rosa fotografere inden hun skal parres.

    Men så længe der er købere vil der være nogen der avler, uden at have skrupler over hvad resultatet bliver. På samme måde som med hundefabrikker, indbrud o.l.


  • #3   5. sep 2005 Jamen hvor mange gange er vi ikke herinde faldet over folk, der vil have deres 8 år gamle tæve parret for første gang?


  • #4   5. sep 2005 Hej Camilla. Jeg er fuldstændig enig med dig. Det er utroligt vigtigt, at avle så sunde hunde som mugligt. Med desværre er der avlere der er fuldstændig ligeglade, men som åbenbart kun har penge i hovedet. Og hvor er det let at sælge sådan hvalpe til folk der ikke før har haft hund, og som ike helt ved hvad de skal kikke efter. Så jeg tror desværre aldrig at man kommer af med det HD. Jeg er ikke selv avler, men Ursus er avlsgodkendt. Han hofter endte med en BB, men som jo alligevel betyder at han er HD fri. Men der er jo mange meninger om HD, der er nogele der mener at det er genetisk, andre igen som mener at det kan være foderet og igen at andre mener at for hård motion mens de er hvalpe kan fremprovokere HD. Det er et meget svært emne du har valgt. Men vi kan dog blive enige om at man som avler nætmest er forpligtiget til at gøre alt hvad de kan for at komme det til livs. Men det kan stadigvæk ske at to AA avler hvalpe med HD. Nu må vi se om der kommer nogle avlere på banen, med nogle komentarer.
    Hilsen Joan.


  • #5   5. sep 2005 Besse: Ja, det er utroligt svært at få nogen (raceledelserne) til at indføre restriktioner på avlsdyrene. Det er faktisk først indenfor de sidste par år at der er kommet forbud mod at avle på D og E-hofter indenfor labrador (hvilket jo ellers burde være en selvfølge). Og jeg tror desværre at vi får svært ved at få gennemført avlsrestriktioner på baggrund af indekset.

    Det der piner mig er bare også at avlerne ikke er mere seriøse.


  • #6   5. sep 2005 Joan: Det er rigtigt at der nok er flere ting der spiller ind i forbindelse med HD, men jeg tror at avl er en af de allervigtigste ting. Tag nu f.eks. min Maggie, alle hendes halv- og helsøskende er fri for HD. Og Morgan (den hanhund jeg brugte til hende) har fået fotograferet 26 stk afkom og der er 1!! C-hofte, 5 B-hofter og 20!!!!!! A-hofter. Det har altså noget at gøre med avlen. Det er derfor det er så træls at folk ikke gør noget mere ud af avlen.

  • #7   5. sep 2005 Jeg kan sagtens følge jer ansvarlige avlere! Som hundeejer, vil man da også helst have en sygdomsfri hund. Det er klart.

    Mht. HD. Det er så ærgeligt hvis man avler på hunde hvor der er risiko for at hvalpene kan få HD eller andre arvelige sygdomme. I år kender jeg to der har fået aflivet deres schæfer pga. sygdom. Den ene pga. HD og den anden pga. noget lignende med albuen. Det er bare så ærgeligt. For i de måneder man har hvalpen bliver man jo glad for den, og så er erstatning ikke altid nok. Hjertet er jo også med i det spil.

    Jeg bakker op om seriøse, ansvarsfulde avlere. Det er sikkert og vist!


  • #8   5. sep 2005 Hej Besse. Hele kuldet er faktisk lige blevet røngtenfotograferet og det ser ret godt ud, men nu må vi se hvad kennelklubben siger. Min dyrlæge mener at 7 (ud af de 8 hvalpe) burde få A-hofter i begge sider (og 0 på albuerne. Den sidste får nok A i den ene side og B i den anden, men det er jo bare hvad vi selv vurderer, det er jo ikke sikkert at kennelklubben er enig (jeg har indtil videre kun fået svar på 2 af hundene (A og 0)). Men bliver resultatet som vi håber, så er det jo langt bedre en man kunne håbe på. Så kommer Maggie's indeks et stykke over 130 (ja, også Chalmer, for den sags skyld)

  • #9   5. sep 2005 Jeg har faktisk fået ideen til at røntgenfotografere hele kuldet fra en opdrætter som jeg have en tæve fra inden jeg fik Maggie. Der havde vi en skøn brun tæve fra kennel Brownhunt, som desværre blev kørt ned da hun var 1 år. Pernille Lillevang som har kennel Brownhunt er for mig at se en af de mest seriøse opdrættere i Danmark og hun var en af de første til at få fotograferet alle hendes hvalpe.

  • #10   5. sep 2005 Hmmm, Rikke. Det er vist mig der har lavet en regnefejl. Sjovt nok var det den eneste tæve fra 2003 på listen, så årstallet slog mig lidt. Men du har ret den kan da sagtens være over 2 år, heldigvis.

  • #11   6. sep 2005 Besse: Der var noget jeg ikke vidste, men man bliver jo også klogere hver dag :o)

Kommentér på:
Mine frustrationer

Annonce