2.648 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 91 Svar

Hvordan med parringer og løbetid?? Hvordan med parringer og løbetid??

Hej alle friske venner (:
Så skete det. Min hun-.grand danois er kommet i løb.
Hun begyndte at bløde den 21 juni (altså for 2 dage siden).

Er der nogen som kan forklare mig:
1. Hvad der sker med tæven
2. Hvornår jeg må lade hende parre med min hanhund
3. Den bedste parringsdato (løb fra 21)
4. Må hanhunden og hunhunden gå sammen optil og kan der ske noget ved det? (vil han blive meget styrlig?)
5. Hvor mange gange

På forhånd ja så tak for hjælpen (:

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan med parringer og løbetid??
  • #1   23. jun 2008 Skal det forståes som at det er tævens første løb? I så fald bør du slet ikke lade hende parre på noget tidspunkt.

De bedste parringsdato er når hun er højløbsk. Det svinger fra tæve til tæve, men sandsynligvis mellem 8. og 13. dagen.

Nej hundene skal ikke gå sammen under hele løbetiden. Det stresser dem begge og er synd for hundene. Derudover skal de være under opsyn når de parrer, så du kan træde til og hjælp hvis det bliver nødvendigt.

JEG synes du skulle droppe hvalpeplanerne i denne løbetid, og så bruge tiden indtil næste løb, til at sætte dig grundigt ind i hvad det vil sige at opdrætte

• #2   23. jun 2008 Nej det er ikke den første løb, hun er over 3 år.
    Jeg syntes ikke jeg behøver at droppe hvalpeplanernepga. jeg stiller et par spørgsmål (:

Så vil jeg da lige få passet min hanhund hos en bekendt (:

Det vil sige at de kan parres fra den 29 juni- 4 juli? - har fået at vide at de max må parres 3 gange, hvad er jeres mening?

• #3   23. jun 2008 Grunden til jeg skrev sådan er at det netop er disse spørgsmål du stiller. Det bærer præg af at du ikke ved ret meget om parring (og måske drægtighed, fødsel osv?)

Jeg er ikke opdrætter og altså ingen ekspert -men jeg skal jo så heller ikke avle.

Igen -hvornår den helt perfekte dag er, afhænger af din tæve. Det er blot retingslinier, og det kan ske din hund er klar allerede på 7. dagen -det kan osse være hun først er det på 15. dagen. Kig på din hund og bedøm derudfra.
    Man kan osse tage blodprøver hvis man vil være HELT sikker på at ramme rigtigt, men det er jo næppe nødvendigt når du selv har hanhunden.

De jeg kender der opdrætter parrer en gang hver anden dag, og 2-4 gange i alt.

Og husk så at du selv SKAL være tilstede under parringen (eller meget gerne en der har prøvet det før). Det er ikke alle hunde der forholder sig lige roligt mens de hænger sammen begefter og der kan ske skade hvis en eller begge hunde beslutter sig for at prøve at komme væk

• #4   23. jun 2008 I øvrigt ved jeg at opdrætterne herinde plejer at anbefale bøgerne "hvalpe på vej" af Birgitte Schjøth og "min hund skal have hvalpe" af Esther Kofod

• #5   23. jun 2008 Britta -og hvis man nu godt kunne tænke sig bare at blive lidt klogere på avl i al almindelighed (uden dog at have planer om avl selv). Hvilke af de to ville du så anbefale?

• #6   23. jun 2008 Jeg indrømmer at jeg ikke ved meget om hunhundens løbetid - parringsperioden, men har derimod været med til at hjælpe mange hvalpe til verdenen (venners hunde og familiens).

Jeg kunne godt gå ind på diverse hjemmesider og læse mig frem til det - men man kan jo ikke være helt sikker på hvad de skriver. På den her side får man flere meninger, hvilket jo er dejligt (:

Jeg har hørt at min tæve og hanhund (fra tidligere ejer) plejer at være 2 perler til at parre ordentlig, så jeg krydser fingre. Og 'selvfølgelig' vil jeg være tilstede under parringerne. Har hørt om en grand danois som fik flækket sine skulderblade under parring og måtte aflives.. Det er lidt trist at høre om. Ved meget om parringer, men kan ikke lade være med at søge efter mere information - for er jo lidt nervøs for mine baby'er (;

Krammer

• #7   23. jun 2008 hvordan er sunheden på forældrene?
    hd mæssigt osv.?
    men enig med de andre hvis du googler kommer der en masse info frem... smiley

• #8   23. jun 2008 Jeg vil da helt klart anskaffe disse bøger med det samme (:

• #9   23. jun 2008 plejer........ hvor mange kuld har de fået?

• #10   23. jun 2008 De er begge, så vidt jeg ved, udsolgt fra forlaget, så du skal nok på biblioteket

• #11   23. jun 2008 Hd mæssigt - så vil jeg sige god for det, da forfædrene er dkk (:
    Men har aldrig fået taget hd på mine hunde, til gengæld har de præmeringer og er avlsgodkendt.

• #12   23. jun 2008 Nej det har de ikke.
    Hunhunden er blevet parret med en anden hanhund
    og hanhunden har vist lavet 2 parringer

• #14   23. jun 2008 okay men bare fordi de er i dkk kan de jo godt ha dårlige hofter, er det meningen kuldet skal ha tavle?
    for de har vel tavler på når du ved forfædrenes hofter er fine, syntes bare jeg har hørt i lange baner at det i den grad er en race der døjer med hd/ad (ligeså mange andre store racer)
    Jeg ville ikke turde at bruge dem hvis de ikke var fotograferet.....c",)

• #15   23. jun 2008 Ja, f.eks. flyver hunhunden ikke i flæsket på hannen - og står stille.
    hanhunden - han er rolig under parring.

Og ja, jeg vil have hvalpe uden hd-undersøgelse (så, nu får jeg høvl).. hehe
    Men kan ikke se at det er et problem når alle forældre er blevet tjekket og der ikke er noget at pege fingre af.

A;J - vi regner med at der kommer hvalpe, men nu får vi at se hvad der sker. Der kan jo ske så meget i løbet af de næste 2 måneder (:

• #16   23. jun 2008 Kan man godt hd-fotografere imens hun er i løb??
    Lægger man hende ikke bare op på en brigs med ryggen ned af og tager billede?
    For overvejer at gøre det meget kraftigt (:

• #17   23. jun 2008 De er indmeldt i dhl (:

• #19   23. jun 2008 Er heller ikke så glad for at tage mine hunde til dyrlægen for at fotografere.. Man ved jo ikk hvilken hunde der har været der før og hva' for nogen sygdomme de har bragt med..
    Skal kun være yderst nødvendigt, ellers vil jeg normalt få dyrlægen hjem til os

• #20   23. jun 2008 Det er jo op til dig syntes bare det er lidt at tisse opdrætter ned af ryggen på en kold dag.....
    ved hun godt du vil ha hvalpe på dem?

der er jo det ved hunde at ikke 2 er ens, og der kan dukke ting op fra langt tilbage også hd, tror du ved hvad jeg vil sige nu......så klapper i.......

Men håber du får læst godt om emnet, og ikke kommer til at lave en brøler (for det ved jeg du ikke ønsker, det rammer jo alle dine hvalpekøbere)

• #21   23. jun 2008 Hej pia k.
    Hvordan kan man se om en hunhund er 'klar' uden de prøver??
    Lægger hun selv numsen 'til' eller??
    (:

• #22   23. jun 2008 Miss ;

Øhhh "Man ved jo ikk hvilken hunde der har været der før og hva' for nogen sygdomme de har bragt med.. "

Tror nu nok dyrlægen har styr på sin klinik mht. til renlighed og sterilitet....

• #23   23. jun 2008 du skal bestemt ikke være bange for at bringe dem til dyrelægen.....

• #24   23. jun 2008 Opdrætter ved godt jeg vil avle på de her dejlige super hunde og hun vil hjælpe til så godt hun kan. Hun har bare mega travlt for tiden og er på ferie nu (:

• #26   23. jun 2008 Meyer: jaeh rigtig nok, men der er alligevel en risiko.
    Specielt hvis man tager sin hund med til åben konsultation

• #27   23. jun 2008 ø har godt nok aldrig hørt nogen sige , ja og så var vi ved dyrelægen, og tror du så ikke at hunden fik mider ! årh det er så træls.

• #28   23. jun 2008 så kan hun jo ikke hjælpe dig alligevel, så er det da bedere at vente på hun kommer hjem fra ferie smiley

• #29   23. jun 2008 A;J i er da velkomne (:
    De er bare mega søde sådan nogle babyer (:
    Kan næsten ikke vente.. Overvejer at få Zeus passet et sted. hehe (interesseret smiley joke, tror han vil æde bella - og hun vil dø af skræk.. hehe

• #30   23. jun 2008 "Er heller ikke så glad for at tage mine hunde til dyrlægen for at fotografere.. Man ved jo ikk hvilken hunde der har været der før og hva' for nogen sygdomme de har bragt med..
    Skal kun være yderst nødvendigt, ellers vil jeg normalt få dyrlægen hjem til os"

Hvaba?????

• #31   23. jun 2008 Altså hvis du er bange for at tage hunden til dyrlægen, så skulle du nok se dig om efter en ny dyrlæge, for så må der jo være noget galt med din...

Ang HD -det kan sagtens springe flere led over, for så først at vise sig i netop DIN hund. Det kan osse være at din hunds mor havde A-hofter, men resten af hendes kuld havde D. Så er der jo altså stadig HD i hundens gener, og derfor bør du da som minimum undersøge dine hunde. (vi andre kan jo så juble over hundeweb og HD-indeks).

• #32   23. jun 2008 Line P - mider var nu ikke lige det jeg tænkte på (;

Men en eller anden luftbåren smitte kan der altså godt være imellen 5-6 hunde i et venteværelse (:

• #34   23. jun 2008 Cecilie, freja og beila - læs: Dhl tavle (:

ok, bestiller tid i morgen (:
    troed bare muligheden var mindre af at forældrene var rene.

• #35   23. jun 2008 Self KAN det ske at hunden bliver smittet med et eller andet ved dr. Dyr. Men det kan den jo osse blive på gåturen, i hundeskoven hvis du kommer sådanne steder, hjemme i haven når fu Jensens Fido får lov at snuse over hegnet osv.

Og jeg ville nu ikke være bekymret for at slæbe hunden til dyrlæge. Har da endnu aldrig slæbt noget med hjem, og var der ganske ofte med min gamle hund

• #36   23. jun 2008 Ehm.. jeg vil da mene det er ekstrem vigtigt, at dine hunde bliver HD fotograferet før du avler.. Hvad nu hvis en af dem, har dårlige hofter?? Vil du stadig sætte hvalpe i verden, der kan risikere at blive syge?

Og jeg er da helt målløs over det afsnit:

"Er heller ikke så glad for at tage mine hunde til dyrlægen for at fotografere.. Man ved jo ikk hvilken hunde der har været der før og hva' for nogen sygdomme de har bragt med..
    Skal kun være yderst nødvendigt, ellers vil jeg normalt få dyrlægen hjem til os"

• #37   23. jun 2008 hvorfor kan du ikke vente en løb?
    så du kan være mere sikret på du ikke fåe en flok stortudene hvalpekøbere der står og kræver pengene igen......
    hvis du har hunde til og med har de tavle hvorfor så være den der gør det uansvarlige.......
    kan du slet ikke se lidt logik i hvad folk skriver?
    mangler i penge til en ny sofa?

• #38   23. jun 2008 Jeanette og Luna: Er der da et problem i at få en dyrlæge hjem til sig selv??

• #39   23. jun 2008 Har skrevet at jeg bestiller tid i morgen - som skrevet, så vidste jeg jo IKKE at hd-og ad kunne opstå selvom det er mega mega mega langt tilbage med rene linier..
    Tag en slapper (:

• #42   23. jun 2008 Irene m- kan da ikke se at jeg modsiger mig selv ???
    Jeg ved ikke meget om løbetiden ved hunhunden
    men til gengæld ved jeg hvordan en hund skal parre..

Forklar lige hvordan jeg modsiger mig selv istedet for at gøre nar tak (:

• #43   23. jun 2008 Miss Harris, én ting er at du ikke har megen viden omkring løbetid og parring. Fred være med det, det klarer hundene selv relativt simpelt.

En anden ting er dog om du ved hvad en Grand Danois kræver, både som morhund og som hvalpe. Har du overhovedet nogen idé om hvordan man sørger for at både tæven og hvalpe får sine behov opfyldt?

• #45   23. jun 2008 Hej mk (:
    Mht. vacciner og helbredsundersøgelser så kommer dyrlægen til mig - også når hvalpene skal undersøges.
    Jeg ved godt at hd fotografering foregår hos dyrlægen (:

Mener at der var en som skrev at selvom forfædrene er rene kan hunden stadig godt have hd??
    Det vil sige, at hvis jeg så går ud og får mine hunde hd fotograferet og at de er gode, at hvalpene godt kan være dårlige??
    Så sikrer det da ikke mine hvalpekøbere at hvalpene er 100%hd frie anyways, da det kan gå tilbage i generationer?
    Eller har jeg forstået det forkert?

• #47   23. jun 2008 jeg er skam rolig, det var ikke ment ondt, jeg stiller mig bare uforstående....det vel okay?

Det med sofaen kan godt lyde negativt ja, men det lyder bare til at i skal altså bare ha de 2 her til at parre så i kan få nogle hvalpe, så for at opridse det skrv jeg det med sofaen.
    hvor er jeg glad for du modbevidste mig c",)

• #48   23. jun 2008 Jeg ved hvordan en hunhund føder hvalpe og hvordan man klarer hvalpene fra 0 uger- til jaeh???

Det eneste jeg er usikker på, er hvornår den bedste parringstid ligger når hun kom i løb den 21 juni (: Hvlket jeg har fået svar på..

• #49   23. jun 2008 MissHarris -du kan godt få en hvalp med HD selvom begge forældre er HD-fire. Det skyldes (bl.a.) at din hunds forældre måske var eneste hunde i deres kuld der havde HD-status A/B, og deres forældre ligesådan osv (det er self i e ekstrem situation, men teoretisk er det muligt).
    MEN hvis man gider sidde og bruge tid på at undersøge anerne ordentligt, så kan man mindske den risiko

DKK har noget der kaldes HD-indeks, som beregnes udfra self anerne der kan ses i tavlen, men osse deres søskende, andre kuld osv indenfor "familien".

At opdrætte hunde er et KÆMPE arbejde, hvor en stor del foregår på papiret. Man må udover at tjekke de to hunde man selv har i hænderne, osse tjekke deres aner.

Hvad gør du hvis nu din tæve har A-hofter men hannen har D?

• #50   23. jun 2008 de er salgskalare efter 8 uge

• #51   23. jun 2008 Miss Harris, så du er helt klar over hvad en hurtigtvoksende race som en GD kræver når de er helt små?

Lige fra; hvor mange hvalpe en tæve bør ligge med, til hvad de spiser når de er ca. tre uger og op til at få helt fast føde, hvilket foder du giver både hvalpe og tæve, risikoen for at tæven lægger sig på hvalpene, osv osv?

Det synes jeg da alligevel er imponerende at du ved, set i forhold til at selve løbetiden og parringen er det enkle i hele aspektet i avlsprocessen..

• #53   23. jun 2008 Michelle: Hvis det er tilfældet vil jeg da ikk bruge hannen i avl.
    Som jeg skrev før, så troed jeg at bare hvis forældrene og forfædre var rene - ja så var min hund da også.
    Men det er jo åbentbart ikke tilfældet har jeg lige fået at vide (:

Pastasalatdansker- ja det ved jeg godt.. Det jeg mente med fra o uger til jaeh? Var til de ikke kunne være på jorden mere (;

• #54   23. jun 2008 cecilie:
    Ja men det opdager hun jo....bare brand ærgeligt man ikke sætter sig helt ind i det inden man står med tæven i løb og en brunstig hanhund....

• #55   23. jun 2008 Jeeeeeg tror vist bare at jeg holder mig væk....Jeg har selv haft en hund med HD fordi jeg ikke vidste bedre og købte efter en han med HD.........Og jeg ved GODT hvad jeg kunne gøre ved den opdrætter, som var så forbandet uansvarlig at avle bevidst på en hanhund med den status!!! Og at jeg selv var så uvidende at købe en hvlap der......Det gør man kun EN gang!!!

• #56   23. jun 2008 Helt sikker i min sag omkring hvad?? Hvornår hundens løbetid er???

Jeg bestiller tid til hd i morgen - også kan jeg droppe mine forventninger omkring hvalpe den her gang.

Kan ærlig talt ikke se hvad der skulle være så forkert ved, at jeg ikke har vist hvornår dens løbetid lå og hvornår parringsdatoen præcis lagde (:
    - også at jeg vælger at få hvalpe..
    Det er jo ikke fordi at mine hvalpe bliver nogle freaks af at jeg ikke ved det.. hehe

• #57   23. jun 2008 "Jeg bestiller tid til hd i morgen - også kan jeg se derefter om jeg skal droppe mine forventninger omkring hvalpe den her gang." skulle der stå

• #58   23. jun 2008 Den her gang - eller for altid (;

• #59   23. jun 2008 Vover mig lige herind igen og siger: HUSK at få begge hunde undersøgt..........Skal de AD fotograferes også?? Andre ting, der skal undersøges??
    Kommer til at tænke på: ER de egentlig ikke undersøgt, hvis de begge har lavet hvalpe før??

• #60   23. jun 2008 Jeg kan da vist ikke lige formulere mig korrekt i dag (;

• #61   23. jun 2008 Hej Mette H.
    Jeg er faktisk lidt usikker på om de er undersøgt før.
    Opdrætteren er stadig på ferie lige nu, så jeg kan ikke spørge.
    Men de er ihvertfald indmeldt i dhl og tæven har været til kåringer hvor kun positive kommentarer er sat på papiret.
    Jeg ved det faktisk ikke helt. Hvis de har været det, tror jeg at jeg ville have fået et papir på det, ved køb af hundene??

• #62   23. jun 2008 det var ikke løbetiden der satte mig i panik det var manglende undersøgelser på forældredyrene......
    men nu er det hele jo snakket igennem og vendt
    må man se girafferne?

• #63   23. jun 2008 Miss Harris, hvor lang tid har du haft de to hunde?

• #64   23. jun 2008 Pastasalatdansker - ja nu er det hele vendt og jeg har fået en rap over nallerne, fordi jeg ikke vidste at mine hunde kunne have hd.. alle er vel med fejl?
    Jeg har prøvet at oprætte mine hunde herinde, men mine billeder er for dårlige til det, så de blev stemt ud ):

• #65   23. jun 2008 Nu er de på mit profil billede (:

• #66   23. jun 2008 Bliver jeg mon ignoreret?

• #67   23. jun 2008 Mie- ja fordi jeg ikke gider at køres på mere (:
    Offtopic (:

• #68   23. jun 2008 Køres på???

Læs lige mine indlæg igen, og fortæl mig hvor jeg "kører på" dig?
    Jeg stiller spørgsmål lige som alle andre. Og i modsætning til de fleste andre i tråden så har jeg lidt mere indsigt i hvad en GD kræver, deraf mine spørgsmål.

• #69   23. jun 2008 Mie - har haft dem i et halvt års tid (:

• #70   23. jun 2008 der er da ingen der rapper dig over nallerende folk deler ud af deres erfaring, me helt erligt du bør da kun være glad for folk fortæller dig noget du ikke vidste hvor trist ville det ikke være hvis vi aldrig lærte noget nyt.
    Og er du ikke glad for du når at undersøge forældredyrene inden du putter hvalpe i tæven og måske kommer til at fortryde det?
    så du mie`s spørgsmål?

Den ser dejlig ud.

• #71   23. jun 2008 Kan ikke forstå hvor du ikke bare kan nyde dine hunde stedet for bare at avle på dem ... !

Lad folkene med erfaring ordne det

• #72   23. jun 2008 Nej, men folk gør nar og laver ironi og det er jeg ikke så glad for / :
    Måske skulle jeg bare helt lade være med at spørge om noget - man får ihvertfald ikke lyst til det (;

• #73   23. jun 2008 Laura - dem der har erfaring er også startet op selv på et tidspunkt (uden erfaring)

• #74   23. jun 2008 Laura- man skal starte et sted uanset om man har prøvet eller ej. Ellers er der tilsidst ingen folk med 'erfaring'

• #75   23. jun 2008 Miss Harris, er de så købt med avl for øje?
    Så har du vel valgt dem ud fra nogle avlsmæssige kriterier, deraf sundhedsmæssigt?

Hvor gamle er de hver især, hvem er de efter?

• #76   23. jun 2008 Nej men du har kun haft dine hunde i et halvt år ??

Hvad kan dine hunde bidrage med til ?

Kan godt forstå dig at du gerne vil opleve det , for det er da en lækker oplevelse .. Men hvis jeg var dig ville jeg vente til næste løbetid .. Der er kun et halvt år ca .. Så kunne du nå at få ordnet alt .. Og sætte dig ordentlig ind i det ..

For mig virker det ikke så velovervejet .. smiley

• #77   23. jun 2008 Laura- jeg stoler på opdrætter når hun siger at de her hunde er de bedste (: Hun har haft dem i lang tid og ved hvad hun snakker om.
    Hun har avlet i mange år og hun deler gerne viden med mig (:

Da jeg købte hunde, fortalte jeg opdrætter at det var vigtigt for mig at avle hunde som kunne komme højt op i alder.
    - at forfædrene havde en høj levetid.
    Da GD'en ikke kan bliver særlig gamel, ønsker jeg at avle hunde som kan blive mere end gennemsnittet.
    Og ellers generlt sunde og raske hunde (:

Han er efter Grand De Feld's Elben og Grand Dan- Thos Celine Dion.
    Hende kan jeg ikke huske i hovedet, da tavlen er sendt til dhl.

• #78   23. jun 2008 Miss Harris, hvad er årsagen til at du avler hos DHL med DKK-hunde?

• #79   23. jun 2008 De var meldt i dhl, da jeg købte hundene (:

• #80   23. jun 2008 ja ved godt hva du tænkte på smiley

• #81   23. jun 2008 Jeg har lige siddet på hundeweb og pløjet denne hund gennem 3 led tilbage: Grand De Feld's Elben . Der er INGEN sundhedsoplysninger i de 3 led jeg har kigget........Altså er hverken din hanhunds far, farmor, mormor, morfar eller farfar HD fotograferet......Den anden kunne jeg ikke finde, men den er måske ikke registreret i DKK??

• #82   23. jun 2008 Jeg regnede med at man skulle være hd fotograferet i dkk før man havde en avlsgodkendt hund??

• #83   23. jun 2008 Nej, der er ikke krav om HD- eller AA-status på GD'en før avl.

Dette betyder dog ikke at man som opdrætter ikke gerne må røngtenundersøge sine hunde før avl.

• #84   23. jun 2008 Mie:

Kan man ikke sige at man BØR fotografere dem??

• #85   23. jun 2008 Mette, hvem er 'man'?

Jeg ved da godt hvad min personlige holdning er til det ;o)

• #86   23. jun 2008 Mie:

Opdrætterne.......JEG mener at det er det mindste man kan gøre for sine hvalpekøbere:-)). Men eftersom jeg HAR haft en hund med D/E hofter er jeg også rimelig hys:-))

• #87   23. jun 2008 Der er meget forskel på GD-opdrætternes mening om emnet.

Nu er det sådan at der generelt ikke er et problem med HD hos GD'en - derfor der jo heller ikke er et krav derom. Det gør jo at nogle opdrættere slet ikke kan se behovet for HD-undersøgelser, mens andre får taget billeder af deres hunde, selvom det ikke er et krav.

Begge Sveas forældre er HD-undersøgt, men nu har jeg heldigvis også en opdrætter som er mere end almindeligt interesseret i udelukkende at avle på sunde individer. GD'en har netop fået lavet en ønskeprofil, så de kan blive mentaltestet, på hendes foranledning. Dette bliver heller ikke et krav, men er et værktøj til de opdrættere som vil sikre sig at man avler på sunde individer, både fysisk og psykisk

• #88   23. jun 2008 Mie:

Super med den ønskeprofil. Det er sq da med at undersøge ALT hvad der kan undersøges inden man avler. Det kan godt være at GD`erne ikke har store problemer med HD, men der MÅ da være en del tilfælde alligevel??

• #89   23. jun 2008 Mette, jeg kan faktisk ikke komme i tanke om at jeg kender til en stambogsført GD med en dårlig HD-status. Givet at der er nogle, men jeg kender ikke til nogle.

Om det så giver et billede af en race med et sundhedsbillede ud over det sædvanlige, eller blot er udtryk for at for få individer undersøges, skal jeg lade være usagt.

• #90   23. jun 2008 Hmmmmm, jeg ville bare tro at med den fart, de vokser i, MÅ der da vise sig noget?? Men det er da SKØNT hvis det viser sig at der ikke findes mere end nogle få indvider med HD:-))) Det kan vi andre jo desværre IKKE sige om vores race:-))

• #91   23. jun 2008 Jeg har ladet mig fortælle at der oftere viser sig albueproblemer end hofteproblemer hos racen, omend det heller ikke ofte viser sig. Igen er det heller ikke et avlskrav.

Jeg kan ikke give dig et svar på hvordan så stor og tung en race kan have så få problemer med hofter og albuer, når andre, mindre tunge racer nærmest er invalideret af det?

• #92   24. jun 2008 MissHarris: Har ikke læste hele tråden (meget lang!), men jeg har de to bøger, som omtales i starten, liggende på computeren. Send mig din mail i en pb, så sender jeg dem til dig :o)

• #93   24. jun 2008 Jeg har kendskab til stambogsførte GD med HD...
    Og endnu større risikofaltor er hjertelidelse.

• #94   24. jun 2008 Mie og Karin:

Dvs. at "man" bør få dem HD og AD fotograferet og hjerteundersøgt?? Hvis det blev et krav, ville det nok afholde de "useriøse" avlere fra at avle. Det bliver jo ikke en billig omgang:-)). Dog stadig en hel del billigere end at skulle betale pengene tilbage til købere, som har købt en syg hvalp.

• #95   24. jun 2008 Mette, problemet er jo at man ikke for alvor ved hvor omfangsrigt problemet reelt er og om der i det hele taget er et problem, for hundene bliver jo ikke undersøgt.

Selvfølgelig ville det blive observeret, hvis der var en masse hunde, der gik rundt med symptomer på HD, men det er der jo ikke. Så man kan jo kun opfordre opdrætterne til for egen og hundenes skyld at røngtenfotografere.

Ang. veneforsnævringen, så har der været tale om evt. at kunne få en aftale i stand med KVL, på linje med den cavalieren har, så man kunne få hjertescannet sine hunde. Men det kræver jo også enighed blandt medlemmerne, hvis specialklubben skal arbejde for en sådan aftale, og den enighed er der ikke pt. Mange mener ikke at der overhovedet er et problem.

• #96   24. jun 2008 Mie:

Tak for forklaringen:-)) Så lærte jeg noget nyt igen idag:-)) Herligt:-))))

• #97   24. jun 2008 Hov, jeg glemte at sige, at der selvfølgelig er opdrættere der undersøger hundene, og det eneste man kan gøre, som køber, hvis man har en holdning til sundhed er at finde en af de opdrættere som af egen fri vilje sundhedstester sine hunde ;o)

Jeg glæder mig da helt enormt til at Svea skal have tjekket albuer og hofter og mentaltestes. Ikke fordi det nogensinde er sikkert at hun skal i avl, men fordi at jeg mener at det er en del af det at købe en kvalitetshund hos en kvalitetsopdrætter. Jo flere afkom der testes, jo større og sikrere er det billede min opdrætter har at videreudvikle sit opdræt ud fra..

• #98   24. jun 2008 Mie: Glæder du dig ligefrem?? Jeg er et nervevrag hver gang Canis skal testes for noget - det er bestemt ikk noget, jeg glæder mig til *g* Glæder mig, når det er godt overstået!

• #99   24. jun 2008 Maj-Britt, jeg er nok nærmere spændt ;o)

Jeg glæder mig tl mentaltesten, resten er jeg mere spændt på. Men nu skal hun heller ikke testes som et led i en avlsproces, så måske at det gør at jeg tager det mere som en oplevelse.

• #100   24. jun 2008 Mie:

Vi er 100% enige. Og gode resultater giver jo bedre indeks hos alle:-)).

Kommentér på:
Hvordan med parringer og løbetid??

Annonce