{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Avl på blandingshund {{forumTopicSubject}}

Ja den har jo nok været oppe og vende en million gange, men nu kommer den igen.
Sagen er den at jeg egentlig altid har sagt at jeg ik synes man behøver sætte flere blandingshunde til verden med vilje - der er jo rigeligt (jeg har selv en dejlig én af slagsen)
Nu har jeg jo så min dejlige lab/berner blanding på 2 år - og jeg må da ærligt indrømme at tanken om at lade hende få hvalpe bliver mere og mere fristende. Ik bare fordi hun jo er en sød hund, men fordi jeg mener hun har noget der er værd at give videre.
- Hun er en fantastisk hund at arbejde med.
- Gør sig godt til træning og er kommende konkurrence hund
- Er fantastisk til børn
- Fantastisk til andre dyr
- Alt i alt et skønt temp. og en skøn arbejds/familie hund

Men.. er det grunde nok til at gøre det engang når hun er ældre og mentalt klar?

Skal siges at hun jo selvfølgelig ville blive tjekket for AD, HD og øjenlyst for at være sikker på at hun sundheds mæssig er brugbar - det samme ville jeg forlange af hanhunden.

Hvad siger i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på blandingshund
  • #1   5. nov 2008 Colour collection: Hvorfor er det forkert at hjælpe hunde i andre lande? Du ved godt at selv adoptionsprogrammerne kun er en meget lille del af den hjælp, der foregår. Det meste energi og de fleste ressourcer bruges på neutralisering og kontrol med hundene i fodergrupper. Det er så trist når folk har ondt i rø*** over at andre hjælper dyr i fremmede lande. Så længe folk har lyst til at hjælpe, så er jeg sådan set ligeglad med i hvilket land!!

    Heidi - jeg kan ikke se at der er nogen grund til at avle. Jeg er sikker på at de egenskaber din hund besidder snildt kan findes i racerene hunde af enten den ene eller den anden race..



  • #2   5. nov 2008 Colour: Jeg ville forlange det samme af en kommende far-hund som til min egen, både det mentale samt det sundheds mæssige. Jeg ville vælge en ren lab som far, da det er den hun slægter allermest på.
    Selvom man vælger at lave en blandingshund skal man gøre sit for at sundheden er i orden. Det gælder uanset om det er race eller blandingshunde.
    Og jeg giver dig ret, det er bestemt ikke en pengemaskine at få hvalpe, i mit tilfælde ville det være en større underskuds forretning, men det er heller ikke for pengene jeg ville gøre det smiley


  • #3   5. nov 2008 Det handler jo ikke om "at hente hunde hjem fra udlandet". Hvis det er sådan du tror det fungerer, så synes jeg du skal sætte dig lidt bedre ind i tingene inden du udtaler dig.

    Det handler jo ikke om at hundene du henter er neutraliserede, det handler om at de organisaitoner der hælper hunde i andre lande arbejder ud fra det, der kaldes et abc program. Her fjerner man hunde fra gaden via adoption, neutraliserer hundene på gaden og kontrollerer hundene på gaden gennem fodergrupper.

    Der er folk der vælger at hjælpe på internater i DK og folk der vil bruge deres energi og ressourcer på andre områder, eks. hunde i udlandet, så er det fint!!



  • #4   5. nov 2008 Enig med No Name... hvorfor sætte flere i verden?

  • #5   5. nov 2008 Vil lige påpege at dette kun er en overvejelse og beslutningen så langt fra er taget.
    Jeg er glad for jeres meninger og input - om de er for eller imod, det er det altid rart at høre konstruktive meninger.

    Nu må jeg indrømme at jeg egentlig ik går specielt meget op i tavler - ellers havde jeg nok ikke en blanding smiley Jeg går mere op i om hundene er sund og raske og at den ik er blandet af racer der er totalt tåbelige at skrue sammen. Jeg ved godt at blandingshunde er sværere at komme af med end tavlehunde, og det er så en risiko man må være villig til at løbe hvis man vælger at gøre det.
    Jeg ville i øvrigt undersøge om nogen overhovedet var interesseret inden jeg ville gøre det.


  • #6   5. nov 2008 Der er massere af labblandinger til..

    Kig i marked og på internaterne..

    En lab får ofte store kuld,har du købere til dem alle ?

    Hvad vil du gøre,hvis du brænder inde med f.eks 5 hvalpe..

    Nu er der Berner i din osse.. Sørg for at tjekke for HD og AD..

    Samt husk på at en del bernere får kræft..

    Hvem vil du lave et kuld for.. Din egen skyld eller din tæve..

    For jeg tror hun er ligeglad smiley

    Jeg syntes at der er overflod af hvalpe alle vegne og syntes ikke rigtig der er salg i dem..

    Så hvorfor bidrage til flere..

    Jeg har haft tæver som kunne matche din beskrivelse..

    Men derfor ser jeg ingen grund til at mine tæver,skal bidrage med et kuld..



  • #7   5. nov 2008 Heidi, jeg synes, du skal nyde at du har en god hund at træne med, og at hun gør sig godt og er kommende konkurrence hund, er vel også til en vis grad din fortjeneste.
    Jeg er sikker på, at der er masser af hunde med godt temperament, god til børn og andre dyr m.m. rundt omkring, så når du ved, at der er rigeligt med blandingshunde i verden, hvorfor så lave flere.
    Ikke enhver god hund behøver gå i avl.


  • #8   5. nov 2008 Samt mit indlæg er ikke negativt ment.. men lidt hurtigere tanker,ud fra dit indlæg smiley

  • #9   5. nov 2008 Stine M: Intet blev opfattet negativt - så det er helt fint smiley

    Jamen jeg vil tage alle jeres argumenter op til overvejelse..

    Lene M: "Ikke enhver god hund behøver gå i avl." ... - se den fik mig til at tænke


  • #10   5. nov 2008 Heidi> De grunde du nævner er vigtige i avl ja, men samtidig vil jeg påstå at langt størstedelen af danmarks hundebestand opfylder de kriterier.
    Spørgsmålet er som om man synes det er nok?


  • #11   5. nov 2008 Dorte: Der er intet galt i "tavle-hunde" - det var bestemt heller ikke det jeg mente. Og selvfølgelig godt at folk ønsker at bevare de racer de går op i - klart.
    Og det var ik en sammenligning. Det var bare en konstatering af at for mig er tavle egentlig ikke vigtig, når bare hunden er sund og rask (at forældre er tjekket)
    Og jeg ville ønske at alle gik op i hundenes sundhed - men det er ik altid tilfældet, desværre.


  • #12   5. nov 2008 jeg kan ikke lade være med at tænke -- hvorfor ----

  • #13   5. nov 2008 jeg forlader lige denne debat lidt - er på job igen.
    Bare så i ik tror jeg er stukket af smiley


  • #16   5. nov 2008 Daisie: "Sagen er den at jeg egentlig altid har sagt at jeg ik synes man behøver sætte flere blandingshunde til verden med vilje - der er jo rigeligt" - jeg er måske lidt nået til modsatte konklussion... måske kan der findes grunde til at avle på en blanding - hvis det er overvejet osv..
    (jeg skulle nok ha skrevet "plejer" i den sætning hehe, så ville meningen nok ha været tydligere.)


  • #18   5. nov 2008 Ja , jeg har osse en blandings hund og han er Jordens bedste ven. Og jeg har osse fået han undersøgt i hoved og røv , fordi jeg ville låne ham ud til avl. MEEEN så tænkte jeg mig om , da jeg jo selv har race rene hunde osse. Og nu er han i stedet for en kastereret han hund , og jeg priser mig lykkelig for at han er MIN !

  • #19   5. nov 2008 Ja I har jo nok ret i sidste ende smiley i er jo også så fornuftige altså smiley


  • #21   7. nov 2008 Altså jeg synes det bedste for tæve vil være at lade den sterilisere, så beskytter du den mod forskellige former for kræft "moodsvings" i forbindelse med hendes cyklus. Som en anden har sagt så behøver alle gode hunde ikke få hvalpe.

Kommentér på:
Avl på blandingshund

Annonce