{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.318 visninger | Oprettet:

til Dogue de Bordeaux opdrætter/kender {{forumTopicSubject}}

Man er jo fasineret af denne smukke race. Men jeg har desværre lagt mærke til at stort set alle de hunde man ser på kennelerne har HD E eller D og de fleste af disse smukke kæmper har dårlige albuer -

Udover HD og AD'en så er der rigtig mange følgesygedomme også -

Jeg syntes også at have lagt mærke til at at DDB ikke bliver særlig gammel -

hvad har man gjordt som opdrætter for at sikre racen i fremtiden?
og hvad bruger man i avl med HD status

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  til Dogue de Bordeaux opdrætter/kender
  • #1   17. jan 2009 Jeg er bare blevet chokeret at at se DDB kennelernes hjemmeside, og så under deres mindesider - det er så forfærdligt hvor mange unghunde der må slutte deres liv i en ung alder -

• #2   17. jan 2009 Som Chine skriver, så er dette et oplagt emne til søde Smydi. Hun ved alt inden for denne vidunderlige race. Hun har brugt mange år på det.

• #4   17. jan 2009 Man skal være opmærksom på at der i racen også er problemer med hjertet

• #5   17. jan 2009 John L

Det er slet ikke for at kritisere nogle som helst jeg spørger , men meget tit ser jeg bare hunde på opdrætterns hjemmeside de er selvfølgelig ikke i avl- men rigtig mange hunde har D eller E hofter-

Følgesygedomme, det er nok andre sygedomme jeg mente såsom Hjertelidelser, cancer osv.

jeg syntes denne race er fantastisk - kunne virkelig godt engang tænke mig en, men lige nu syntes jeg bare at der er rigtig mange D og E hofter i anerne - men jeg sidder jeg tit og kigger, og positivt er da at der er kommer flere HD A/B og AD 0 hunde i avlen smiley

men det er en fantastisk hund

• #6   17. jan 2009 http://dansk-kennel-klub.dk/0/461

Der er en del ting at være opmærksom på med en DDB..... Men Smydi kan nok fortælle mere om det en vi andre og hvad der aktivt gøres for at begrænse disse.
    Jeg kender heller ikke meget til racen, udover at de er utrolige smukke, og har også bidt mærke i at de ofte ikke bliver ret gamle...

• #9   17. jan 2009 Hvor gamle bliver de da?

• #10   17. jan 2009 Banditte og Kimse:
    Hvis Dkk er så forfærdeligt, hvorfor er du/i så medlemmer?

• #11   17. jan 2009 Spørger fordi det fremgår af jeres hjemmeside at du/i er medlemmer af Dkk og specialklubben?

• #12   17. jan 2009 mon ik "banditte og kimse" udelukkende gylper her i tråden fordi de er ekskluderet af Dkk.........skræmmende at man vil ta så lidt ansvar for sine egne gerninger-og hp'en bør vist opdateres:o(

DdB'en er en rigtig svær race at have med at gøre...netop fordi der er mange helbredsmæssige problemer med racen-dermed ikke sagt at der ikke findes velfungerende og "raske" eksemplarer, for selvfølgelig gør der da det:o)

jeg har i dag videreformidlet en skøn 1½år gammel DdB hanhund....sød og mild og med et temperament som nogle opdrættere burde sigte højere for at opnå på denne i forvejen skrøbelige race...der er rigtig mange ting der skal tages højde for mht racen og avlsarbejde..men jeg tror på at de rette opdrættere kan hjælpe racen ind på et bedre og sundere spor....-det er virkelig en vidunderlig race:o)

• #13   17. jan 2009 Ja, DDB er en rigtig dejlig race, den havde jeg også overvejet som sekundær race. Dog ser jeg det som en positiv udvikling, at man nu har sagt, at man ikke kan bruge D og E hunde i avlen, det var faktisk det samme med Skt. Bernhards for nogle år siden, der var NÆSTEN al avlsmateriale med D og E hofter, sjovt nok vidste hundene det ikke, så de havde det fint. men godt er det jo ikke på sigt. der blev også lavet avlsforbud på hunde med D og E, derfor blev der beskåret ret kraftigt i racens avlsmateriale, tror dog, at racen er mindre end DDB, man var nød til at importere, for at få nyt blod til.

• #14   17. jan 2009 Jeg ryster bare på hovedet af galskaben og giver Brak´s ret

• #15   18. jan 2009 Sidder her med røde ører - tak for de pæne ord om min viden om racen....

<b>Citronmåne</b> - jeg skal prøve at svare dig på de ting du spørger om <i> jeg har desværre lagt mærke til at stort set alle de hunde man ser på kennelerne har HD E eller D</i> Stort set alle ??? Der er da langt flere med sundere hofter. Jeg har 2, begge med B. Jeg har i temmelig mange år, stået ret alene med min holdning om, at kendskab til racen, motion og fodring i opvæksten er ret så vigtig i HELE hundens vækstperiode, dvs. til 2-3 årsalderen. D eller E hofter ikke ikke lig med dødsyge hunde - jeg kender flere der lever et godt hundliv uden smerter, men både D og E, og uden synlige tegn på, at deres hofter ikke er OK til avl.

<i>de fleste af disse smukke kæmper har dårlige albuer</i> Det er heller ikke helt rigtigt at det er flertallet der har AA, begge mine har 0 - mange andre har hunde med 0 eller 1, også her er miljøpåvirking en stor faktor. Det ER jo ret så tunge hunde, og der er også flere ting man kan tage højde for i vækstperioden.

Det er klart at man ikke kan "fodre sig ud af"svær HD/AA hvis hunden er arveligt disponeret for det - men det modsatte kan sagtens lade sig gøre og det ER set flere gange.

<i>Udover HD og AD'en så er der rigtig mange følgesygedomme også -</i> Rigtig mange ???? Alle racer har en håndfuld arvelige sygdomme de er disponeret for. SAS er én af dem -som helt konkret er en forsnævring af aorta lige der hvor den ar koblet på hjertet, og unikt for DdBen er, at der også er et "knæk" samme sted - som giver turbolæns i blodet lide før hjerteklappen, hvilket bevirker, at hjertet skal arbejde hårdere for at pumpe blodet ud i kroppen - og derved bliver det slidt før tid.
    Det er ikke en sygdom man har haft kendskab til hos DdB i ret mange år, men vi ved idag, at der ikke er noget mønster i arvegangen. Man troede for 5 år siden, at hunde med høj m/s gav det videre og hunde med lav ikke gjorde, men det er ikke helt tilfældet. Det ser ud til at ramme relativt tilfældigt og man kan som opdrætter ikke gøre ret meget andet, end at vælge avlsdyr fra linier hvor der er mange gamle hunde i linierne, dvs mere end 7-8 år og så scanne sine hvalpe inden man sælger dem.

Hudproblemer - ses også en del, men ret så ofte er det på hos importhunde og blodinier fra Østeuropa.

<i>Jeg syntes også at have lagt mærke til at at DDB ikke bliver særlig gammel </i> Nej, men det ser man hos flere af gigant-racerne, men det hænger nok lidt sammen med den kraftige vækst, en DdB vejer som 1 årige ca. 100 gange sin fødselsvægt, og i de første det ses nu oftere og oftere, at hundene bliver ældre end det.7-8 måneder er vægtøgningen helt ekstrem. Det er ikke ulamindeligt en DdB hvalp tager 1-2 kg på om ugen.

<i>hvad har man gjordt som opdrætter for at sikre racen i fremtiden? </i> Jeg kan ikke svare for hvad andre gør, men jeg selv kigger på mange ting.
    Når jeg leder efter avlsdyr eller nye hunde, undgår jeg, så vidt muligt, linier med østeuropæisk blod og hjerteproblemer. Jeg kigger på hvor gamle de tidligere generationer er blevet, HD/AA hos søskende + tidl. generationer, og eksteriør
    Og da racen har ret lillepopulation, så ser jeg også på hvilke linier der findes i landet i forvejen i forhold til indavlskofficient og fremtidige muligheder + hvad andre opdrættere har valgt at krydse deres linier med.

<i>og hvad bruger man i avl med HD status</i>
    Gældende pr. 1. januar 2003:
    * Avlsforbud på hunde med HD status D og E
    * C hunde må kun parres med A eller B hunde.
    * AA status skal være kendt.

Gældende pr. 1. september 2008:
    Hjerte-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel SAS-status registreret i DKK.
    Scanning kan tidligst foretages når hunden er 18 måneder og skal foretages efter den til enhver tid gældende protokol fra EKKO-gruppen. Blanket til brug ved undersøgelsen vedhæftes rekvisitionen fra DKK og returneres af dyrlægen til DKK efter scanningen.
    Ved brug af en udenlandske avlspartner kræves ikke SAS-satus for denne.

<b>Anja S</b>Man siger at alt over 6 år er en gave - jeg tror den korte levealder er en sum af mange ting, og at ikke alle kigger på om der er gamle hunde på de tidligere generationer, hvilket jeg tror også er vigtigt.

<b>BanDitte</b> - <i>må man smile ???? </i> Klart du må - det må vi andre vel også over din "martyr-bemærkninger" Man bliver ikke eksluderet af DKK i 3 år uden grund, og Kim vidste jo hvad han .lavede.... Bryder man reglerne, får det konsekvenser

<b>*Tibetansk -</b> Jeg skal ikke udtale mig om BanDittes medlemsskab, men Kim er blevet ekskluderet i 3 år fra DKK for bevidst brud på avlsrestriktionerne.

• #16   18. jan 2009 * Smydi *
    Tak for svaret

• #17   19. jan 2009 Citron - <i>Udover HD og AD'en så er der rigtig mange følgesygedomme også </i> Hvad mener du der er, ud over dem jeg har nævnt ???

• #18   19. jan 2009 Smydi -
    du lyder lidt som om jeg går til angreb på opdrætter- det gør jeg altså bestemt ikke - ????????

kender en del med cancer, mange med "væske i knoglerne"(kan ikke huske udtrykket"

men jeg angriber altså ingen

• #19   19. jan 2009 Citron - sådan opfatter jeg det bestemt heller ikke, jeg syntes da det er rigtig godt med en dialog. Jeg vil bare gerne vide hvad det er du hentyder til, fordi jeg går meget op i racens sundhed, derfor spørger jeg.

Du kender en del med cancer - hvor mange er det ? Jeg har kendskab til et par stykker, og er begyndt at reseache lidt på om det er "tilfældigheder" eller om der evt. er en sammenhæng, f.eks. om det er samme type cancer, om det er hos beslægtede hunde osv....

Du kender mange med væske i knoglerne - hvor mange er mange så ? Tænker du ikke på Panositis (vokseværk) ? Det er ikke væske, men betændelsestilstand i de store rørknogler, der opstår pga. for hurtig vækst. Det er IKKE en arvelig lidelse, men en individuel vækstforstyrrelse.

• #20   19. jan 2009 Smydi*

-det tyder faktisk på at vokseværk er "arveligt"...jeg sætter "arveligt" i parentes fordi det ikke nødvendigvis er alle afkom i et kuld der udviser stærke symptomer på at have vokseværk, men der er ikke den store tvivl om at det ligger på bestemte linier........jeg ved ikke så meget mht DDB om der er meget linieavl, men dér ses det tydeligt hvilke linier der er besværet af vokseværk kontra de som ikke har vokseværk avlet fast på linien.....sådan er det i hvert fald i BM verdenen :o)

• #21   19. jan 2009 Brak's - det vidste jeg så ikke. Havde ellers en snak med Kenn Lindeblad om det for nogle år siden, men der kan jo være kommet nye facts på bordet. Den er taget til efterretning :o))))
    Mht. linieavl, så er der ikke rigtig nogen der gør det i DK, men i Sydeuropa er det almindeligt. Men hvis folk bliver ved med at bruge de samme hanner, så enkelte hanner bliver overeksponeret - så bliver linieavl svært at undgår i fremtiden....

• #22   19. jan 2009 smydi
    som sagt så har jeg kigget på mange ddb opdrætters hjemmeside, og kigget under mindesiden, der er mange dødsårsager, desværre er mange af dem cancer / HD og andre grimme sygedomme -

der er selvf. også mange ddb med cancer som er levende endnu, men det er bare noget jeg har studset over

• #23   19. jan 2009 Brak´s Ja, jeg har faktisk også den teori, at vokseværk er arveligt, men som du skriver, så behøver det ikke at være alle afkom, der får vokseværk. Man kan så sige, at det kan man jo heldigvis "behandle sig ud af, mens det står på. ....straks værre er det jo med HD osv. Men ja, jeg har også set flere afkom efter en bestemt hund, der havde vokseværk, hvor hunden også selv som hvalp havde det. Så tror bestemt at der er noget om snakken.

Kommentér på:
til Dogue de Bordeaux opdrætter/kender

Annonce